wąski tor (1).pdf

(202 KB) Pobierz
ŚK1_54-63.pdf
MAKIETA
Realistycznamakietananiewielkiej
powierzchni–czyjesttomożliwe?
Wąskotorówkimająswójniepowtarzalnyurok.
Fot.T.Olszyński
Wielumodelarzykolejowychbudującychma
kietystajeprzedtrudnymwyborem:jakpo
godzić wierność odwzorowania oryginału
zograniczeniami,jakieniesiezesobąilość
wolnejprzestrzeni,jakązamierzasięprze
znaczyćnamakietę.Tendylematnieomija
nawettwórcówdużych,segmentowychma
kiet klubowych. Średniej wielkości stacja
wpodziałce1:87powinnamiećdługośćoko
ło15metrów.Łukinaliniipierwszorzędnej
winnyposiadaćpromienieowartościrzędu
5–6metrów.Zatemnawethalasportowa
możeokazaćsięzamaładorozstawienia
makietyśredniejstacjizprzyległymidoniej
szlakami.Niektórzyradząsobieztympro
blememprzekłamującodległościipromie
niełuków.Gdybudujesięmakietęlokalnej
liniikolejowejimałejstacyjki,wówczasrze
czywiście można – nie tracąc realizmu –
zmieścićstacjęna5–6metrach,apromie
niełukówzmniejszyćdo2metrów.Jednak
żewykonanietakichskrótówizmniejszeńna
makiecieliniipierwszorzędnejspowoduje,
żemodeltenstaniesiękarykaturąrzeczy
wistości.Niestety,wielumodelarzyprzeko
nałosię,żetegotypuoperacje,połączone
dodatkowozezwiększaniemskosówrozjaz
dów, upodobniają nawet najładniej wyko
nanąmakietędodziecinnej„kolejki”inie
będąnigdyrealistycznymmodelemkolei.
Wprzypadkumakietwystawowychwy
myślonostosunkowoprostysposóbrozwią
zaniategoproblemu.Oglądającympokazuje
siętylkookreślonączęśćmakiety,aprzekła
manełukiistacjętechnicznązrozjazdami
ozbytdużychskosachumiejscawiasięza
tłemlubnawetpodmakietą.Sposóbtenjest
bardzodobrydlatzw.makietwystawowych,
alecozrobić,gdychcemyzbudowaćmakietę,
naktórejmamyzamiarbawićsięwkolej,ob
sługiwaną–wzoremoryginału–przezma
szynistów,dyżurnychruchu,dyspozytorów,
anietylkoprezentowaćurokimakietyita
borusamejpubliczności?Czymożna,zacho
wującrealizm,zbudowaćładną,niewielką
makietę,którazmieścisięnawetwjednym
pokoju,wnaszymprywatnymmieszkaniu?
Oczywiście!Możnawybraćmniejsząskalę,
np. wielkość N. Jest ona opołowę mniej
„miejscochłonna”niżH0.Majednakdość
poważnąwadę.Trzebabyćnaprawdędo
świadczonymmodelarzem,abybudowaćmi
niaturowyświatwskali1:160,odtwarzając
szczegółyinfrastrukturyizieleni.Jeśliktoś
chcezatempozostaćprzynajpopularniejszej
wielkościH0idysponujezaledwiekilkoma
metramikwadratowymipowierzchni,toczy
naprawdęmusibyćskazanynabudowękrę
cącejsięwkółko„kolejki”iniemaszansna
wykonanierealistycznegomodelukolei?Po
razwtórymuszęnapisać–nie!Niechzbu
dujemodelkoleiwąskotorowej!
Kolejwąskotorowajestbardzowdzięcz
nymtematemdoodtworzeniawminiaturze.
SemaforwjazdowydostacjiLewinLeskiWąsk.–makieta
LeszkaLewińskiego.
Fot.M.Turko
54
Światkolei1/2006
670578812.009.png 670578812.010.png 670578812.011.png 670578812.012.png 670578812.001.png
MAKIETA
Dajemożliwośćzachowaniarealizmuprzy
minimalnymzapotrzebowaniunamiejsce.
Pozatymwąskotorówkimająswójniepowta
rzalnyklimat.Ichtorybiegnąpomiędzybu
dynkami,gospodarstwamiizakładamiprze
mysłowymi. Szlaki często wiją się łukami
obardzomałychpromieniachwśródjezior
iwzgórz,krzyżującsięzlicznymidrogami.
ŁadnąstacjęwąskotorowąwwielkościH0e
możnaodtworzyćnawetnadługości2me
trów. Zastosowanie łuków opromieniach
rzędu0,5m(którydlamodelukoleinormal
notorowejbyłbyzupełnienierealistycznym
łukiem„tramwajowym”)będziezgodnezory
ginałem.Dotegowszystkiego„poruszaćsię”
będziemywskali1:87,któraumożliwiod
tworzeniewieluszczegółównawettymmo
delarzom, którzy nie posiadają zegarmi
strzowskojubilerskichumiejętności,niezbęd
nychdobudowaniamodeliwwielkościN
(orozmiarzeZniewspominając).
Oczywiściebudowamakietykoleiwąsko
torowejdotyczyprzedewszystkimmodela
rzyzajmującychsiętworzeniemminiaturo
wejkoleizwcześniejszychepok,wszczegól
nościIIiIII,czyliokresu,wktórymkolejewą
skotorowefunkcjonowałyjakoelementgo
spodarki,anieatrakcjaturystyczna.Zpew
nościąrównieciekawabyłabymakietawspół
czesnejwąskotorówki,np.koleibieszczadz
kiejlubżuławskiej,tojednakniepowtarzal
nyuroktegośrodkatransportuzwiązanyjest
zlatamimiędzywojennymiiwczesnopowo
jennymi.Istniałowówczaswieleczynnychlinii
wąskotorowych,abocznice„ciasnychto
rów”docierałypraktyczniewszędzietam,
gdzietransportkonnyokazywałsięniewy
starczający.
Budowniczowiemakietwąskotorowych,
odwzorowującychpolskąkolej,będązpew
nościąmieliwiększekłopotyzpozyskaniem
typowopolskiegotaboruniżmodelarzeod
twarzającywmodelukolejnormalnotorową.
Aleinatoznajdziesięrada.Taborkoleiwą
skotorowychjeżdżącywPolscebyłtakróż
norodny,że„spolszczenie”dostępnychna
Nadstawem.FragmentmakietyAndrzejaSadłowskiego.
Fot.Krzempek
rynkumodelilokomotywiwagonówokazu
jesiębyćdośćłatwei...skuteczne.
Kończąctenwstępnyartykułnatemat
makietkoleiwąskotorowychdodam,żewko
lejnychnumerachŚwiataKoleibędęstarał
sięrozwinąćtematykębudowymakietwwiel
kościH0e.Powtórzęjeszczerazhasło,które
zamierzam propagować w2006 roku:
Modelar
e–budu j m
j m ymodelewąs
ymodelewąsk o
o
o rówek!
ek!
LeszekLewiński
KlimatkoleiwąskotorowejzmakietyŁKMK.Fot.J.Kozłowski
Polnadrogakrzyżującasięzwąskimtorem–wspaniałymotywnamakietę.
Fot.M.Lewiński
Torszerokości750mm,przejazd,pasącesiękrowy...Awszystkowskali1:87.Fragment
makietyLeszkaLewińskiegowwielkościH0e.
Fot.B.Jędrzejewski
Światkolei1/2006
55
Modelar
Modelarz e–budu
e–budu
j m
ymodelewąs
Modelar
e–budu
j m
ymodelewąs
o
o r
to r
o r
ek!
ek!
670578812.002.png 670578812.003.png 670578812.004.png 670578812.005.png 670578812.006.png 670578812.007.png 670578812.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin