3,4-l styczeń.doc

(47 KB) Pobierz

                                         

             

                            PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

                                                    DLA DZIECI 3,4 - LETNICH             

                                              NA MIESIĄC STYCZEŃ 2003r.

 

OŚRODKI TEMATYCZNE

1.      Bal w przedszkolu

2.      Lubimy koty

3.      Kocham Babcię i Dziadka

4.      Bezpiecznie bawimy się na dworze i w domu

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI:

1.  Udział dzieci w przygotowaniu dekoracji sali z okazji balu karnawałowego, uczestniczenie

w zabawach i grach zespołowych, budowanie obrazu własnego „ja”.

2.      Rozwijanie u dzieci pozytywnego i opiekuńczego stosunku do zwierząt,

3.   Kształtowanie uczucia przywiązania do Babci i Dziadka; wykonywanie przy współudziale                    

nauczyciela drobnych prezentów, zaproszenie dziadków do przedszkola, prezentacja przygotowanego programu artystycznego,

4.  Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na dworze i w domu,

uświadomienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego zachowania się,

5.      Utrwalanie w zabawach poznanych liter: „A,O,I,E,L,M,T,Y,D”

 

 

WIERSZ: „ŻYCZENIA DLA BABCI”                                          PIOSENKA „SREBRNE DRUTY”

Życzymy Ci Babciu zdrowia i siły                                                      1. Wzięła Babcia srebrne druty

I żeby się Twoje życzenia spełniły.                                                            I sweterek stary, spruty,             

Powiemy Ci Babciu cichutko do uszka,                                              Migu, migu, zrobi Ali

Że Cię kochamy z całego serduszka.                                              Ze sweterka ciepły szalik.

Tobie Babciu sto lat dziś wszyscy śpiewamy,                                     Ref. Migu, migu, migu, migu,

Naszą miłość, wierność Tobie przyrzekamy!                                     Migu, migu, migu, migu  (2x)

                                                                                                                2. Będą także dla Tomeczka

WIERSZ: ŻYCZENIA DLA DZIADKA”                                              Nauszniki i czapeczka.             

Drogi Dziadku w Twoje ręce,                                                            A dla Jacka, co jest malcem,

Składamy serca w podzięce,                                                            rękawiczki z jednym palcem.             

Żyj nam długo w pomyślności,                                                               Ref. Migu, migu....              

W zdrowiu, szczęściu i radości.                                                       

Złote słońce Dziadziu, niechaj Tobie świeci,                   PIOSENKA „NAJDROŻSZY DZIADKU”

Wszyscy Cię kochają, rodzice i dzieci.                          Ref.  Najdroższy Dziadku, to jest piosenka,

                                                                                                                   Którą śpiewają Tobie wnuczęta,

                                                                                                                   Nie o zabawce, ani o kwiatku

                                                                                                                   To jest piosenka o moim Dziadku!

                                                                                                                O tym, jak z Dziadkiem idę do ZOO,

                                                                                                                O tym, jak z Dziadkiem jest mi wesoło,

                                                                                                                O brodzie Dziadka, co śmiesznie kłuje,                                                                                                                                 I jak się Dziadka mocno całuje.

 

      

                                                                                                                             

 

 

 

 

I TYDZIEŃ: BAL W PRZEDSZKOLU

 

WYCH. UMYSŁOWE

1. Karnawałowy zawrót głowy – oglądanie ilustracji przedstawiających przebrane dzieci na balu karnawałowym – opisywanie ich wyglądu, odgadywanie jaka to postać, np. pirat. kotek, robot, lekarz itp. 

Zagadki słowne – wskazywanie przez dzieci postaci, o których jest mowa.

2.Słuchanie opowiadania pt. „Zabawa karnawałowa” Cz. Janczarskiego – wypowiadanie się dzieci nt. „Za kogo chciałbym być przebrany?” 

2. Próby ilustracji ruchowej wiersza „Dwa Michały” J. Tuwima.

3. Udział dzieci w balu karnawałowym – zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawie i organizowanych konkursach.

Obejrzenie przedstawienia Teatrzyku Magii i Iluzji.

4.Utrwalanie przeliczania w zakresie czterech na podstawie wiersza „Cztery liski”; zabawy z wykorzystaniem liczmanów.

WYCH. ESTETYCZNE

 

1. „Opaska z gwiazdką” – wykonanie pracy z kolorowego kartonu; rozwijanie umiejętności wycinania (wycinanka „Zrobię to sam..)

2. „Karnawałowa maska” – kolorowanie wyciętych z kartonu przez nauczyciela masek.

3. Nauka I zwrotki piosenki „Srebrne druty”; ilustrowanie ruchem słów piosenki.

4. Utrwalenie cwału bocznego w kole i parami. Próby wykonywania podskoków z nogi na nogę.

5. Zagadki słuchowe – odróżnianie dźwięku trzech instrumentów perkusyjnych: tamburyna, bębenka i kołatki.

      6.Przypomnienie zabawy ze śpiewem „Bałwankowa rodzina”.

 

II TYDZIEŃ: LUBIMY KOTY

 

WYCH. UMYSŁOWE

1. Zapoznanie ze zwyczajami kotów na podstawie wiersza J. Tuwima „Kotek”. Zabawa „Gdzie znajduje się kotek?” –prawidłowe stosowanie określeń: „na, w, pod, obok, za, przed”.

2. Określanie przez dzieci „Co robi kotek?” – nazywanie i naśladowanie wykonywanych przez kota czynności (Moje 4 lata, s. 40),

3. Słuchanie opowiadania pt. „Agnieszka opowiada bajkę” J. Papuzińskiej –  układanie przez dzieci ilustracji do opowiadania, według kolejności zdarzeń. Zachęcenie dzieci do wypowiadania się nt. „Jak dbamy o koty?”

4. Oglądanie albumu „Koty” – zwrócenie uwagi na różnice w wyglądzie różnych ras kotów.

5.Ćwiczenia graficzne „Gdzie są mamy kotów? – „Moje 4 lata”, cz. I,s.41

6.Zapoznanie z wyglądem trójkąta na podstawie zabawy dydaktycznej „Z wizytą w krainie figur”

 

WYCH. ESTETYCZNE

1. „ Kotek” – rozwijanie sprawności manualnej podczas malowania farbą rysunku kota ( wycinanka „Zrobię to sam...s. 14)

2. Lepienie z plasteliny piłek dla kota (różnej wielkości i różnego koloru) – segregowanie piłek wg. koloru, lub wielkości.

3. Nauka II zwrotki piosenki pt. „Srebrne druty”; ilustrowanie ruchem słów piosenki.

4. Nauka piosenki „Najdroższy dziadku” – dobieranie akompaniamentu do refrenu piosenki.

5. Odróżnianie trzech rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do maszerowania, dobiegania, do spania”.

6. Przypomnienie tańca ze śpiewem „ Nazywają mnie poleczka”.

   7. Słuchanie piosenki „Uparty kotek” – omówienie budowy piosenki; wyjaśnienie znaczenia słowa   „zwrotka, refren”.

 

III TYDZIEŃ: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

 

WYCH. UMYSŁOWE

1.Wypowiadanie się dzieci nt. „Moja babcia, mój dziadek” – wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną przez kształtowanie             uczucia przywiązania do babci i dziadka.

2.Słuchanie opowiadania nauczycielki pt. „Ania i babcia” ilustrowanego serią obrazków – wdrażanie do okazywania szacunku i   udzielania pomocy osobom starszym.

3. Nauka krótkich wierszy „Życzenia dla Babci” i  „Życzenia dla Dziadka” – prawidłowe regulowanie wydechu podczas recytacji wierszy.

4. Udział dzieci w uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka – prezentacja przez dzieci programu słowno – muzycznego.

5.Stworzenie możliwości rozwijania mowy dziecka – „Jak pomagam babci?” – „Moje 4 lata”, cz. I, s. 44

6.Ustawianie przedmiotów według podobnych kształtów w serie: od najmniejszego do największego i od największego do najmniejszego.

 

WYCH. ESTSTYCZNE

1.Laurka dla Babci  – rozwijanie wyobraźni dziecięcej (Wycinanka  „Zrobię to sam”...s.145 )

2. Medal Uśmiechu dla Dziadka – wykonywanie pracy z zakrętki , plasteliny i elementów ozdobnych.

3. Utrwalanie piosenek: „Srebrne druty”, „Najdroższy Dziadku” – dobieranie akompaniamentu do refrenu piosenek.

4.Rytmizowanie prostych tekstów (połączone z wyklaskiwaniem), np. : „Babciu, babciu, kochamy Cię; Dziadku dziadku, kochamy Cię”

5.Rozpoznawanie niskich, wysokich i średnich dźwięków – reagowanie ruchem na zmiany w muzyce.

        6.Przypomnienie tańca ze śpiewem „Grozik”.

 

IV TYDZIEŃ: BEZPIECZNIE BAWIMY SIĘ NA DWORZE I W DOMU

 

WYCH. UMYSŁOWE

1. Oglądanie ilustracji przedstawiających zabawy zimowe dzieci – wspólna analiza zachowań dzieci; wybór ilustracji przedstawiających prawidłowe zachowania podczas zabaw. Uświadomienie dzieciom zagrożęń wynikających z zabaw na drodze .

Kolorowanie ilustracji do książeczki z cyklu „Bezpieczeństwo przedszkolaka” – „ Nie należy bawić się na jezdni, ani w jej pobliżu!”.

2. Jak Tomek uczył się jeździć na łyżwach?” – słuchanie opowiadania nauczycielki – ukazanie skutków zabawy na zamarzniętym jeziorze. Wskazywanie na ilustracjach bezpiecznych miejsc do zabaw na śniegu i lodzie. Kolorowanie ilustracji do książeczki z cyklu „Bezpieczeństwo przedszkolaka” – „Nigdy nie wolno bawić się na zamarzniętym jeziorze!”

3. Historyjka obrazkowa: „ Nieostrożna Ania” – omawianie  kolejnych zdarzeń w historyjce; ukazanie skutków nieostrożnego zachowania się dziewczynki; kształcenie logicznego myślenia. Przestrzeganie zakazu zabawy prądem elektrycznym.

Kolorowanie ilustracji do książeczki z cyklu „ Bezpieczeństwo przedszkolaka”- „Nie wolno bawić się prądem ani włączać  urządzeń elektrycznych!”.

4.Rozróżnianie poznanych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Zabawy z wykorzystaniem klocków Dienesa.

Segregowanie figur według kształtu i według koloru.

WYCH. ESTETYCZNE

         1. Lepienie z  modeliny nt. dowolny; ćwiczenie sprawności manualnej

2. Wycinanie serwetki z kolorowego papieru – zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

3.. Przypomnienie zabawy ze śpiewem „Bałwankowa rodzina”.

4. Utrwalenie cwału bocznego w parach i w kole wiązanym w prawą i lewą stronę.

5. W d. c. Nauka podskoków z nogi na nogę.

6. Zabawy kształcące prawidłową reakcje na zmiany dynamiki.

       7.Zabawy przy piosence „Hej, biały walczyk”

 

WYCH. ZDROWOTNE

  I TYDZIEŃ

1.Ćwiczenia poranne – zestaw XVIII (K. Wlaźnik, s. 149).

2.Ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą Labana – zestaw własny

3. Zabawy ruchowe: „Dzwonek” (K., W. Vopel), „Kotki piją mleko”, Berek – słupek” (K.Wlaźnik)

  II TYDZIEŃ

1.Ćwiczenia poranne zestaw XIX  ( K. Wlaźnik)

2. Ćwiczenia gimnastyczne – powtórzenie zestawu z ubiegłego tygodnia.

3.Zabawy ruchowe: „ Z czułością” (K. W. Vopel), „ Goście w przedszkolu”, „Złap swoją parę” (K. Wlaźnik).

III TYDZIEŃ

1.Ćwiczenia poranne – zestaw XX (K. Wlaźnik).

2.Ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą. Sherborne – zestaw własny.

3. Zabawy ruchowe: „Tocząca się piłka” (K. W. Vopel), „Pajac skacze”, „Wiatr i śnieżynki” (K. Wlaźnik).

IV TYDZIEŃ

1.Ćwiczenia poranne – zestaw własny przy muzyce.

2.Ćwiczenia gimnastyczne powtórzenie zestawu z ubiegłego tygodnia.

3. Zabawy ruchowe: „Jaś i Małgosia” (K. W. Vopel), „Komu trzeba się ukłonić?”, „Wielkoludy i krasnoludki”(K. Wlaźnik).

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  Opracowała: Agata Kozioł

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin