Prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz
Inteligencja niższa niż przeciętna
/materiał pochodzi z wykładów - prezentacji multimedialnej
w SWPS 2006 -2007/
Częstość występowania - ok. 14 % osób z ilorazem 70- 84 w WISC-R
czyli 4 – 5 dzieci, w 30 osobowej klasie
Odchylenie standar-dowe (F)
Ilorazy inteligencji
Stopień rozwoju umysło-wego
Pozycja w
DSM IV / ICD-10
Stara nomen-klatura psychia-tryczna
Klasyfika-cja kliniczna
Terman, Merill
Wechsler
od -1 F
do - 2 F
63-83
70-84
inteligencja niższa niż przeciętna
--------
stupiditas physiolo-gica
szeroko rozumiana norma
Terminologia: inteligencja niższa niż przeciętna
w przeszłości
l ociężałość umysłowa
l obniżona sprawność intelektualna
l pogranicze upośledzenia umysłowego
Diagnozowanie:
Testy inteligencji:
l Terman-Merrill do 7 lat
l WISC-R: od 7 lat
l Podstawy rozpoznania:
l I.I= 84-70 (WISC-R)
l I.I= 63-83
l Słaby rozwój myślenia pojęciowo-słownego
Różnicowanie w procesie diagnozy: podgrupy osób , które uzyskują iloraz 70-84
I) dzieci niepełnosprawne intelektualnie (upośledzone w stopniu lekkim)
II) dzieci z nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym (dyslektyczne)
III) dzieci zaniedbane środowiskowo
IV) dzieci z wolnym tempem myślenia
V) dzieci z inteligencją niższą niż przeciętna
Cechy myślenia:
l dominowanie myślenia konkretnego
(konkretyzm myślenia)
l wolne tempo myślenia
l mała samodzielność
l mała produktywność
l mały krytycyzm
l mała giętkość (sztywność)
l mała oryginalność
Wtórne zaburzenia :
Zaburzenia rozwoju sfery emocjonalnej
l niska samoocena
l reakcje nerwicowe
l fobia szkolna
l myśli i czyny samobójcze
Zaburzenia rozwoju sfery motywacyjnej
l niska motywacja do nauki, pracy umyslowej
l wagary, porzucenie szkoły, nieprzystosowanie społeczne
Sposób postępowania, wskazania do opinii psychologicznych
l dominowanie myślenia konkretnego – uczenie wielozmysłowe, na konkrecie, w działaniu, odpowiednie do stylu uczenia się i mocnych stron rozwoju
l mała samodzielność – pomagać np. naprowadzać za pomocą dodatkowych pytań podczas udzielania odpowiedzi, nie wyręczać
l mała produktywność – pobudzać do poszukiwania nowych rozwiązań, skojarzeń
l mały krytycyzm – aktywizować myślenie krytyczne, podsuwać kontrargumenty
l mała giętkość (sztywność) – aktywizować myślenie
l mała oryginalność – aktywizować do tworzenia nowych skojarzeń
Brak wsparcia
- w szkole
-domu
- brak praw na egzaminach zewnętrznych
lukasz508336