Inteligencja nizsza niz przecietna.doc

(46 KB) Pobierz
Prof

Prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz

 

Inteligencja niższa niż przeciętna

/materiał pochodzi z wykładów - prezentacji multimedialnej

w SWPS 2006 -2007/

 

Częstość występowania - ok. 14 % osób z ilorazem 70- 84 w WISC-R

czyli 4 – 5 dzieci, w 30 osobowej klasie

 

Odchylenie standar-dowe (F)

Ilorazy inteligencji

Stopień rozwoju umysło-wego

Pozycja w

DSM IV / ICD-10

Stara nomen-klatura psychia-tryczna

Klasyfika-cja kliniczna

Terman, Merill

Wechsler

od -1 F

do - 2 F

63-83

70-84

inteligencja niższa niż przeciętna

--------

stupiditas physiolo-gica

szeroko rozumiana norma

 

 

Terminologia: inteligencja niższa niż przeciętna

w przeszłości

l      ociężałość umysłowa

l      obniżona sprawność intelektualna

l      pogranicze upośledzenia umysłowego

 

Diagnozowanie:

Testy inteligencji:

l      Terman-Merrill   do 7 lat

l      WISC-R:             od 7 lat           

 

l      Podstawy rozpoznania:

l      I.I= 84-70 (WISC-R)

l      I.I= 63-83

l      Słaby rozwój myślenia pojęciowo-słownego

 

Różnicowanie w procesie diagnozy: podgrupy osób , które uzyskują iloraz 70-84

I)       dzieci niepełnosprawne intelektualnie (upośledzone w stopniu lekkim)

II)    dzieci z nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym (dyslektyczne)

III) dzieci zaniedbane środowiskowo

IV) dzieci z wolnym tempem myślenia

V)    dzieci z inteligencją niższą niż przeciętna

 

Cechy myślenia:

 

l      dominowanie myślenia  konkretnego

     (konkretyzm myślenia)

l      wolne tempo myślenia

l      mała samodzielność

l      mała produktywność

l      mały krytycyzm

l      mała giętkość (sztywność)

l      mała oryginalność

 

Wtórne zaburzenia :

Zaburzenia rozwoju sfery emocjonalnej

l      niska samoocena

l      reakcje nerwicowe

l      fobia szkolna

l      myśli i czyny samobójcze

Zaburzenia rozwoju sfery motywacyjnej

l      niska motywacja do nauki, pracy umyslowej

l      wagary, porzucenie szkoły, nieprzystosowanie społeczne

 

Sposób postępowania, wskazania do opinii psychologicznych

l      dominowanie myślenia  konkretnego – uczenie wielozmysłowe, na konkrecie, w działaniu, odpowiednie do stylu uczenia się i mocnych stron rozwoju

l      mała samodzielność – pomagać np. naprowadzać za pomocą dodatkowych pytań podczas  udzielania odpowiedzi, nie wyręczać

l      mała produktywność – pobudzać do poszukiwania nowych rozwiązań, skojarzeń

l      mały krytycyzm – aktywizować myślenie krytyczne, podsuwać kontrargumenty

l      mała giętkość (sztywność) – aktywizować myślenie

l      mała oryginalność – aktywizować do tworzenia nowych skojarzeń

 

Brak wsparcia

- w szkole

-domu

- brak praw na egzaminach zewnętrznych

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin