progr.ewip_z_tp.i_st_nst.doc

(54 KB) Pobierz
Instytut Edukacji Szkolnej

Instytut Edukacji Szkolnej

Zakład Zintegrowanej Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej

 

 

 

 

 

 

             

             

PROGRAM NAUCZANIA

 

 

 

 

 

Przedmiot: METODYKA EDUKACJI PRZYRODNICZO-SPOŁECZNEJ W                             KLASACH POCZĄTKOWYCH

 

Przedmiot realizowany na kierunku studiów: PEDAGOGIKA

 

Specjalność: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną

 

Program realizowany jest na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych

 

Liczba godzin:  ogółem: 45

w tym              15 g. wykładów

                                                        25 g. ćwiczeń             

                                                        5 g. w ramach projektu własnego                                                       

Forma zaliczenia: egzamin             

 

Osoba odpowiedzialna za treści kształcenia: dr Mirosława Parlak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel główny zajęć:

 

-          zapoznanie studentów z ideą współczesnego kształcenia przyrodniczo-społecznego uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej.

 

Cele szczegółowe zajęć:

 

-          zapoznanie z celami kształcenia środowiskowego zgodnie ze współczesnymi taksonomiami celów kształcenia,

-          zapoznanie z rolą nowoczesnych metod edukacyjnych, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w toku edukacji przyrodniczo-społecznej uczniów w pierwszym etapie edukacji, poznanie zasad przygotowywania i prowadzenia projektów edukacyjnych w zakresie edukacji środowiskowej,

-          kierowanie zdobywaniem przez uczniów wiadomości, umiejętności i kształtowanie ich postaw w zakresie problemów związanych z ochroną środowiska, poznanie sposobów kształtowania postaw proekologicznych dzieci w młodszym wieku szkolnym.

-          poznanie dostępnych materiałów dydaktycznych i zasad ich opracowywania,

-          wzbogacanie warsztatu metodycznego przyszłych nauczycieli.

-          pogłębienie wiedzy merytorycznej studentów z zakresu nauk przyrodniczych i wiedzy o lokalnym środowisku.

 

 

Tematyka ćwiczeń

 

1.      / 2 godz./ Cele i treści edukacji przyrodniczo-społecznej na szczeblu kształcenia

              wczesnoszkolnego.

-          Cele kształcenia.

-          Układ treści programowych.

-          Interpretacja kryteriów doboru i układu treści programowych w odniesieniu do celów i treści edukacji środowiskowej.

-          Analiza i interpretacja „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacji” w zakresie celów i treści edukacji środowiskowej.

-          Analiza i interpretacja wybranych programów edukacyjnych – cele i treści edukacji przyrodniczo-społecznej.

-          Zasady konstruowania autorskich programów edukacyjnych – określanie celów i dobór treści edukacji środowiskowej.

 

2.      / 4 godz./  Metody i formy wspierania aktywności edukacyjnej uczniów w toku edukacji przyrodniczo-społecznej.

-          Dobór metod edukacyjnych, form pracy nauczyciela i uczniów w edukacji środowiskowej.

-          Specyfika i rodzaje metod edukacyjnych i  form pracy nauczyciela i uczniów.

-          Rola wycieczek i zajęć terenowych w poznawaniu przez uczniów otaczającego środowiska.

-          Optymalne wykorzystanie metod edukacyjnych i form organizacyjnych w podnoszeniu efektywności edukacji środowiskowej.

-          Przykładowe rozwiązania metodyczne – projektowanie procesu edukacyjnego z wykorzystaniem konkretnych metod i form pracy \na konkretnych przykładach\.

 

3.      /2 godz./ Materialne warunki edukacji przyrodniczo-społecznej.

-          Nowoczesne środki dydaktyczne w edukacji środowiskowej.

-          Dobór środków dydaktycznych.

-          Rola środków dydaktycznych w poznawaniu przez uczniów otaczającego środowiska.

-         Optymalne zastosowanie środków dydaktycznych.

 

3.      / 4 godz./  Proces kształtowania pojęć w edukacji przyrodniczej i społecznej.

-          Istota pojęcia, definicje pojęcia z punktu widzenia dydaktyki, logiki, filozofii, psychologii.

-          Klasyfikacje pojęć

-          Metody kształtowania pojęć.

-          Etapy kształtowania pojęć.

-          Specyfika procesu kształtowania pojęć z poszczególnych subdyscyplin wiedzy o środowisku - pojęć przyrodniczych, geograficznych, społecznych, historycznych.

-          Przykładowe rozwiązania metodyczne – projektowanie procesu kształtowania pojęć / na konkretnych przykładach/

 

4.      / 4 godz./  Kształtowanie umiejętności uczniów w procesie edukacji przyrodniczej i społecznej.

-          Definicje umiejętności.

-          Etapy kształtowania umiejętności

-          Kształtowanie umiejętności umysłowych i praktycznych związanych z poznawaniem otaczającego środowiska..

-          Rola ogrodu szkolnego i kącików tematycznych w kształtowaniu umiejętności uczniów.

-          Przykładowe rozwiązania metodyczne.

 

5.      / 2 godz./ Praca domowa uczniów w zakresie edukacji przyrodniczej i społecznej.

-          Funkcje pracy domowej w poznawaniu przez uczniów otaczającego świata.

-          Formy i rodzaje pracy domowej.

-          Rola pracy domowej w rozwijaniu zainteresowań dziecka otaczającym światem.

 

6.      / 4 godz. / Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w edukacji przyrodniczej i społecznej.

-          Formy kontroli i oceny osiągnięć uczniów w edukacji środowiskowej.

-          Zakres treści poddanych kontroli i ocenie – taksonomia celów kształcenia.

-          Testy i sprawdziany jako narzędzia kontroli i oceny.

-          Formy zadań testowych odpowiednie dla uczniów w młodszym wieku szkolnym.

-          Etapy konstruowania testu lub sprawdzianu..

-          Konstruowanie testu sprawdzającego osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji środowiskowej.

 

7.      / 2 godz./ Edukacja ekologiczna uczniów na szczeblu kształcenia wczesnoszkolnego.

-          Pojęcie i cele edukacji ekologicznej.

-          Treści edukacji ekologicznej. Programy edukacji ekologicznej.

-          Zasady edukacji ekologicznej.

-          Nowoczesne metody i formy oraz środki edukacji ekologicznej uczniów klas początkowych.

-          Kształtowanie świadomości ekologicznej wychowanków.

 

8.      / 4 godz./ Merytoryczne podstawy edukacji przyrodniczo-społecznej.

-          Wybrane zbiorowiska roślinne oraz rodziny i gatunki zwierząt.

-          Obiekty i zjawiska przyrody nieożywionej.

-          Elementy społeczno-kulturowe środowiska.

-          Poznawanie i wykorzystywanie kluczy dydaktycznych do rozpoznawania wybranych elementów otaczającego środowiska.

 

9.      / 2 godz./ Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej  z zakresu edukacji środowiskowej.

-          Plany pracy dydaktyczno-wychowawczej w edukacji wczesnoszkolnej a planowanie w zakresie edukacji przyrodniczo-społecznej.

-          Cechy dobrego planu.

-          Planowanie obserwacji fenologicznych oraz form kontaktowania się uczniów ze środowiskiem.

 

 

Projekt własny: Przygotowanie i przedstawienie projektu, w którym student zamieści autorskie rozwiązania w zakresie wykorzystania środowiska  w edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym.

 

Kryteria zaliczenia przedmiotu: obecność na wykładach i na ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, ocena pracy studenta na zajęciach, pozytywna ocena pracy wykonanej w ramach projektu własnego.

 

Literatura podstawowa:

1.      Środowisko społeczno-przyrodnicze w klasach I-III. Książka przedmiotowo-metodyczna [red. H. Gutowska], Warszawa, 1989,

2.      Praca nauczyciela w klasach 1–3 [red. M. Lelonek, T. Wróbel], Warszawa, 1990,

3.      Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, Kraków 2009,

4.      Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002,

5.      Parczewska T; Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1–3, Lublin 2005,

6.      Frątczakowie E., J. Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Pabianice 1993,

7.      Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Kraków 2004.

 

Literatura uzupełniająca:

1.      Wichura H.: Optymalne środki wielostronnego kształcenia w klasach I-III, Białystok 1996,

2.      Korzeniewski B.: Kształtowanie pojęć geograficznych w nauczaniu początkowym, Warszawa 1986,

3.      Kufit G.: Kształtowanie wyobrażeń i pojęć historycznych w nauczaniu początkowym, Warszawa 1980,

4.      Edukacja środowiskowa: założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej [red. D. Cichy], Warszawa 2002,

5.      Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju [red. D. Cichy], Warszawa 2005,

6.      Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego – założenia, program, propozycje metodyczne, Kielce 2005,

7.      Nauczanie Początkowe – kształcenie zintegrowane, 2005/2006 nr 4, Edukacja środowiskowo-społeczna,

8.      Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków 2003,

9.      Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej,  Kraków 2005,

10.  Hemmerling W.: Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach  początkowych, Poznań 1987,

11.  Soida D.: Bądź mistrzem – Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Kraków 1996,

12.  Bogucka B.: Edukacja ekologiczna w klasach I-III: program, realizacja, ewaluacja: książka metodyczna, Jelenia Góra 2001,

13.  Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Warszawa, Poznań 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin