WYMAGANIA EDUKACYJNE Z J. POLSKIEGO KL.6
UCZEŃ:………………………………………………………..
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
· koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższej wypowiedzi,
· rozumie sens słyszanych poleceń, potrafi je zrekonstruować,
· odróżnia informacje ważne od mniej ważnych,
· formułuje pytania do usłyszanego tekstu,
· nawiązuje kontakt werbalny z rówieśnikami (praca zbiorowa, grupowa) i nauczycielem,
· bierze udział w rozmowie,
· umie opowiadać teksty fabularne(chronologicznie) opisywać krajobraz, wygląd fikcyjnej lub rzeczywistejpostaci,
· próbuje budować precyzyjne wypowiedzi w sytuacjach oficjalnych,
· wyraża polecenie, prośbę,
· tworzy wypowiedź o charakterze zaproszenia, przeprosin, odmowy,
· wygłasza tekst z pamięci, zwraca uwagę na słowa kluczowe.
CZYTANIE TEKSTÓW SŁOWNYCH I ODCZYTYWANIE TEKSTÓW KULTURY
· Czyta cicho i rozumie ich ogólny sens
· Płynnie czyta teksty głośno poprawnie akcentuje wyrazy, stosuje intonację zdaniową.
· Rozróżnia teksty artystyczne i użytkowe, poetyckie i prozatorskie,
· Nazywa elementy świata przedstawionego utworu w opowiadaniu, baśni, micie, legendzie,.
· Rozumie pojęcia: bohater, podmiot liryczny, świat przedstawiony, odbiorca, przenośnia, epitet, porównanie, uosobienie, zwrotka, refren, rym, wers,
· Rozumie pojęcia: fabuła, akcja, wątek ,bohater, zdarzenia,
· Odczytuje dane z artykułów, instrukcji, przepisów, ogłoszeń ,map, itp..
· Rozpoznaje gatunki powieści -podróżnicze -przygodowa, obyczajowa, fantastyczna,
· Próbuje wskazać postać mówiącą w wierszu,
· Rozróżnia gatunki filmowe : film przygodowy, obyczajowy, fantastycznonaukowy, kryminalny.
· Odczytuje informacje ze słownika wyrazów obcych, interpunkcyjnego.
NAUKA O JĘZYKU
· rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń -pojedyncze, złożone,
· buduje zdania pojedyncze, równoważniki zdań,
· wyróżnia typy zdań –oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe.
· wskazuje zespoły składniowe w zdaniu,
· rysuje graficzny wykres zdania pojedynczego,
· rozwija zdanie pojedyncze określeniami (przydawka, dopełnienie, okolicznik ),
· wyróżnia zdanie złożone współrzędnie i podrzędnie , próbuje je budować,
· za podstawowe formy i funkcje odmiennych i nieodmiennych części mowy,
· posługuje się alfabetem
· uwzględnia różnicę między zapisem a wymową samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, oznacza miękkość głosek,
· próbuje analizować budowę słowotwórczą wyrazów.
PISANIE
· buduje poprawnie pod względem logiczno-składniowym wypowiedzenia pojedyncze i złożone, łączy je w spójną wypowiedź na określony temat,
· potrafi zredagować opowiadanie z dialogiem, opis przedmiotu, krajobrazu ,kartę pocztową, list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie,.
· opisuje cechy wyglądu i charakteru postaci fikcyjnej lub literackiej,
· wybiera z tekstu najważniejsze informacje i zapisuje je w formie kilkuzdaniowej notatki,
· uzupełnia notatki w formie tabeli, wykresu, schematu,
· tworzy plan ramowy w formie zdań oznajmujących, pytających lub równoważników zdań,
· potrafi przyporządkować wydarzenia szczegółowe do punktów planu głównego,
· stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
· estetycznie zapisuje tekst jak w kl. 5.
· dzieli wypowiedzi na części kompozycyjne.
anara75