WYMAGANIA PODSTAWOWE Z J. POLSKIEGO kl. VI.doc

(31 KB) Pobierz

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z J. POLSKIEGO KL.6

UCZEŃ:………………………………………………………..

SŁUCHANIE I MÓWIENIE

·         koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższej wypowiedzi,

·         rozumie sens słyszanych poleceń, potrafi je zrekonstruować,

·         odróżnia informacje ważne od mniej ważnych,

·         formułuje pytania do usłyszanego tekstu,

·         nawiązuje kontakt werbalny z rówieśnikami (praca zbiorowa, grupowa) i nauczycielem,

·         bierze udział w rozmowie,

·         umie opowiadać teksty fabularne(chronologicznie) opisywać krajobraz, wygląd fikcyjnej lub rzeczywistejpostaci,

·         próbuje budować precyzyjne wypowiedzi w sytuacjach oficjalnych,

·         wyraża polecenie, prośbę,

·         tworzy wypowiedź o charakterze zaproszenia, przeprosin, odmowy,

·         wygłasza tekst z pamięci, zwraca uwagę na słowa kluczowe.

 

CZYTANIE TEKSTÓW SŁOWNYCH I ODCZYTYWANIE TEKSTÓW KULTURY

·       Czyta cicho i rozumie ich ogólny sens

·       Płynnie czyta teksty głośno poprawnie akcentuje wyrazy, stosuje intonację zdaniową.

·       Rozróżnia teksty artystyczne i użytkowe, poetyckie i prozatorskie,

·       Nazywa elementy świata przedstawionego utworu w opowiadaniu, baśni, micie, legendzie,.

·       Rozumie pojęcia: bohater, podmiot liryczny, świat przedstawiony, odbiorca, przenośnia, epitet, porównanie, uosobienie, zwrotka, refren, rym, wers,

·       Rozumie pojęcia: fabuła, akcja, wątek ,bohater, zdarzenia,

·       Odczytuje dane z artykułów, instrukcji, przepisów, ogłoszeń ,map, itp..

·       Rozpoznaje gatunki powieści -podróżnicze -przygodowa, obyczajowa, fantastyczna,

·       Próbuje wskazać postać mówiącą w wierszu,

·       Rozróżnia gatunki filmowe : film przygodowy, obyczajowy, fantastycznonaukowy, kryminalny.

·       Odczytuje informacje ze słownika wyrazów obcych, interpunkcyjnego.

 

NAUKA O JĘZYKU

·       rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń -pojedyncze, złożone,

·       buduje zdania pojedyncze, równoważniki zdań,

·       wyróżnia typy zdań –oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe.

·       wskazuje zespoły składniowe w zdaniu,

·       rysuje graficzny wykres zdania pojedynczego,

·       rozwija zdanie pojedyncze określeniami (przydawka, dopełnienie, okolicznik ),

·       wyróżnia zdanie złożone współrzędnie i podrzędnie , próbuje je budować,

·       za podstawowe formy i funkcje odmiennych i nieodmiennych części mowy,

·       posługuje się alfabetem

·       uwzględnia różnicę między zapisem a wymową samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, oznacza miękkość głosek,

·       próbuje analizować budowę słowotwórczą wyrazów.

PISANIE

·       buduje poprawnie pod względem logiczno-składniowym wypowiedzenia pojedyncze i złożone, łączy je w spójną wypowiedź na określony temat,

·       potrafi zredagować opowiadanie z dialogiem, opis przedmiotu, krajobrazu ,kartę pocztową, list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie,.

·         opisuje cechy wyglądu i charakteru postaci fikcyjnej lub literackiej,

·       wybiera z tekstu najważniejsze informacje i zapisuje je w formie kilkuzdaniowej notatki,

·       uzupełnia notatki w formie tabeli, wykresu, schematu,

·       tworzy plan ramowy w formie zdań oznajmujących, pytających lub równoważników zdań,

·       potrafi przyporządkować wydarzenia szczegółowe do punktów planu głównego,

·       stosuje zasady ortografii i interpunkcji,

·         estetycznie zapisuje tekst jak w kl. 5.

·         dzieli wypowiedzi na części kompozycyjne.



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin