Edukacja Przez Dramę cz. 2.pdf

(213 KB) Pobierz
2edukacja przez dramę.indd
Drama w praktyce
1. Rozwój poprzez dramę
2. Grupy zajęć w dramie
3. Techniki dramowe
3.1. Trudniejsze techniki dramowe
3.2. Teatr forum
4. Elementy strukturalne dramy
4.1. Scenariusz dramy
4.2. Konstrukcja dramy
4.3. Środki artystyczne
4.4. Organizacja zajęć
5. Ćwiczenia
5.1. Podstawowe ćwiczenia dramowe
5.2. Przykłady ćwiczeń
Podsumowanie
Bibliografia
„Nieważne, że działanie jest fikcyjne,ważne,żetodziałanie.”
Augusto Boal
1. Rozwój poprzez dramę
Poprzez dramę możemy mieć wpływ na rozwój całego człowieka. Według Bria-
na Waya (1997) drama pomaga rozwijaćteobszary,którepozwalająpogłębiaćsa-
moświadomość i uważność 1 . W każdym z tych obszarów człowiek zaczyna od sie-
bie i odkrywania swoich możliwości, doskonali je, odkrywa u innych i wzboga-
ca. Te obszary to koncentracja, zmysły, wyobraźnia i fizyczne „ja” — ciało ijego
ruch, mowa, emocje, intelekt. Poniżej znajduje się opis poszczególnych aspektów
wg Briana Waya.
1 Uważność (z ang. mind-
fulness ) to praktyka po-
legająca na świadomym
zwracaniu uwagi na chwilę
obecną — na otoczenie i sa-
mego siebie w celu wyzwo-
lenia się od automatyzmu.
Koncentracja
Koncentracja, czyli umiejętności skupienia uwagi na jednym aspekcie, jednym dzia-
łaniu, jest w nauczaniu bardzo ważna. Każdy człowiek posiada naturalną umiejęt-
ność koncentrowania się. Jeśli uczeń potrafi się wpełni skoncentrować ipodjąć
maksymalny wysiłek, efektem będzie wysoki stopień opanowania materiału. Moż-
na zauważyć, że rozwój wszystkich wymienionych obszarów (zmysłów, wyobraźni,
ciała, mowy, emocji, intelektu) istotnie wpływa na rozwój umiejętności koncentro-
wania się. Działa to również w drugą stronę — przy rozwijaniutychwszystkichob-
szarów ważna jest koncentracja.
Zmysły
Pierwsze ćwiczenia można przeprowadzić przy użyciu zmysłów. Słuch jest punk-
tem, od którego można zacząć. Nauczyciel może wykorzystać zmysły do ćwiczenia
koncentracji uwagi lub może skupić się na rozwijaniu samych zmysłów. Ma moż-
liwość projektowania ćwiczeń, w których będzie uruchamiane więcej zmysłów, co
później da możliwość bogatszej ekspresji uczestnikom. Na początku można stoso-
wać proste ćwiczenia rozwijającewrażliwośćzmysłową,takiejak:
— rozpoznawanie dźwięków;
— uważne obserwowanie otoczenia;
— naśladowanie ruchów;
— rozpoznawanie obiektów za pomocą dotyku, węchu i smaku.
Wyobraźnia
Każdy człowiek rodzi się z umiejętnością posługiwania się wyobraźnią. Umiejęt-
ność ta nie jest tożsama z twórczością artystyczną, jest jednak cennym narzędziem
myślenia twórczego. Wyobraźnia odgrywa ogromną rolę w codziennym życiu, a jej
przejawy można odnaleźć nawet w najprostszych czynnościach. Przy ćwiczeniach
dotyczących tego obszaru warto pamiętać o zapewnieniu uczestnikom sprzyjają-
cej atmosfery, gdyż wszelkie złośliwe komentarze czy krytyka ograniczają i blokują
swobodną wyobraźnię.
Świadomość ciała
Obecnie w edukacji dużo uwagi poświęca się profilaktyce prozdrowotnej — kła-
dzie się nacisk na dbałość o zdrowie poprzez rozwój ciała. Jednak najczęściej ma
się na myśli tylko rozwój fizyczny,aprzecieżniezwykleważnąrolęodgrywaemo-
cjonalny stosunek do własnego ciała i wrażliwość na sygnały przez nie wysyłane.
Ważne są: poczucie istoty swojego ciała i umiejętność obserwowania tego, co się
2
698186547.001.png
z nim dzieje. Można rozwijaćjegoplastycznośćisprawność,alejesttojedyniedro-
ga do celu, a nie cel sam w sobie. Świadomość wykonywanych ruchów, poznawa-
nie i odkrywanie swojego ciała — najpierw ogólnie, potem coraz bardziej szczegó-
łowo — pobudza ciekawość i pozwala znaleźć moment, w którym poświęcimy mu
uwagę, takiemu jakie jest.
Mowa
Warto pamiętać, że dzieci odbierają dźwięki raczej emocjonalnie, a nie intelektu-
alnie, zaś melodię swojego języka kształtują na podstawie melodii języka w rodzi-
nie. Zadaniem nauczyciela pracującego metodą dramy jest rozwój dziecka, a nie
rozwój mowy. Jeśli prowadzący skoncentruje się na wymowie i jej poprawności,
może zablokować spontaniczność u dzieci mających z tym trudności. Dla małych
dzieci melodia języka jest ważniejsza niż słowa, które przyswajają dość szybko, cza-
sem nawet nie znając ich znaczenia. Way zauważa, że niektórzy nauczyciele zwra-
cają uwagę na fakt, iż słownictwo części dzieci jest bogatsze przed rozpoczęciem
edukacji. W szkole ciągłe poprawianie, zwracanie uwagi na pisownię, gramatykę,
interpunkcję i intonację powoduje, że niektóre dzieci przestają korzystać z tego bo-
gactwa i ograniczają się do prostszych wyrazów. Istnieją także dzieci, które z oba-
wy przed oceną i krytyką w ogóle przestają mówić.
Wystąpienia publiczne mogą blokować i stresować — popełniane tam błędy widzą
wszyscy. (Błędy w piśmie można zatrzymać tylko dla siebie). Funkcje dramy zwią-
zane z mową to przede wszystkim rozwijanie pewności siebie iumiejętności wy-
rażania swoich myśli, przekonań, uczuć i pragnień. Pełna akceptacja dotychczaso-
wych sposobów ekspresji siebie i delikatne, taktowne wskazanie bardziej konstruk-
tywnych sposobów to zadanie trudne, jednak bardzo ważne. Pozwala zaakcepto-
wać siebie i społeczność, do której się należy, pozostając jednocześnie otwartym na
zmianę. W dramie bowiem akceptuje się to, kim uczeń jest i jak mówi, stwarzając
mu okazję do stania się na chwilę kimś innym, do zmiany sposobu mówienia, a na-
stępnie — ze świadomością reakcji innych osób — do podjęcia decyzji, którą for-
mę chce zastosować.
W dalszej pracy metodą dramy można prowadzić wiele ciekawych eksperymentów
dotyczących ekspresji językowej, poczynając od tworzenia poezji, kończąc zaś na
tworzeniu własnego języka emocji, polegającego na wymyślaniu słów, zdań, gra-
matyki, która odda przede wszystkim uczucia uczestników. Jak zauważa Way, gru-
pa może być silna i zintegrowana, jeśli posiada swój sposób porozumiewania się.
Jednym z ciekawych eksperymentów jest połączenie mowy i innych dźwięków
z ruchem. Takie połączenie daje niezwykłe doświadczenia i wyostrza świadomość
ucznia. Pomaga odkryć dźwięk w przestrzeni, znaleźć dla niego punkt odniesienia,
rozwija wyobraźnię. Można zacząć od koncentracji na oddychaniu, ono bowiem
pomaga skoncentrować się na doświadczaniu samego siebie.
Emocje
Wiele z poprzednio omówionych zagadnień związanych jest z emocjami i ich uświa-
damianiem sobie. Umiejętność odczytywania emocji i ekspresji możemy kształcić
dzięki ćwiczeniom rozwijającympoprzednieumiejętności,np.mowę.
Na wymienionych przykładach widać, że drama jest uniwersalna i tkwi w niej wiel-
kie bogactwo. Drama może być stosowana z pożytkiem przez każdego nauczyciela.
3
698186547.002.png
2. Grupy zajęć w dramie
Wszystkie wymienione wcześniej obszary możemy kształcić dzięki różnorodnym
ćwiczeniom. Według Gawina Boltona w dramie można wyróżnić cztery podstawo-
we grupy zajęć. Są to:
1) proste doświadczenia, w skład których wchodzą:
— wprawki dramowe,
— ćwiczenia dramowe,
— gry i inne formy artystyczne;
2) gry dramowe;
3) teatr;
4) drama właściwa.
Wymienione grupy zostały wyodrębnione ze względu na stopień złożoności orga-
nizacji zajęć.
Proste doświadczenia obejmują krótkie ćwiczenia rozwijające wrażliwość zmysłów
(słuchu, wzroku, dotyku, węchu i smaku), doskonalące refleks, polegające np. na
rozpoznawaniu dźwięków, uważnym obserwowaniu otoczenia, naśladowaniu ru-
chów, rozpoznawaniu obiektów za pomocą dotyku, a pokarmów za pomocą wę-
chu i smaku.
Do rozwijania wrażliwości słuchowej znakomicie nadają się ćwiczenia polegają-
ce na słuchaniu odgłosów dochodzących z zewnątrz (z ulicy, korytarza), dzięki
którym można kształtować umiejętność wyodrębniania dźwięków bliższych i dal-
szych. Można przeprowadzić także ćwiczenia na słuchanie dźwięków muzycznych
(rozpoznawać usłyszane) lub wybierać określone dźwięki i łączyć je z osobami lub
rzeczami. Pomocne będą takie pytania, jak np.:
1. Czyje mogą być kroki usłyszane na zewnątrz?
2. Kto to taki?
3. Jak wygląda?
4. Dokąd idzie?
Można też ćwiczyć zapamiętywanie i powtarzanie usłyszanych słów: czasowni-
ków, rzeczowników, przymiotników.
Wrażliwość wzrokową, czyli patrzenie, możemy rozwijać, stosując rozmaite ćwi-
czenia. Przykładowo — dzieci obserwują przez pewien czas przedmioty ułożone
na stole. Następnie prosimy o zamknięcie oczu, a w tym czasie chowamy niektóre
przedmioty. Uczniowie mają za zadanie określić, które zniknęły. Możemy też za-
proponować obserwację zdjęć lub obrazów w celu zapamiętania jak największej ilo-
ści szczegółów. Na podstawie opisu dokonanego przez obserwatora inny uczestnik
może próbować odtworzyć to, co było na zdjęciu bądź obrazie. Kolejnym ćwicze-
niem może być obserwacja ćwiczeń ruchowych i próba odtworzenia ich w odpo-
wiedniej kolejności przez inne dziecko.
Ćwiczenia rozwijające wrażliwość dotykową mogą polegać na dotykaniu po-
wierzchni o różnorodnej fakturze, takich jak szkło, papier ścierny, futro, pióra,
tkaniny, metal, guma itd. Można zróżnicować temperaturę lub wilgotność dotyka-
nych rzeczy. Pod koniec zajęć uczniowie wymieniają informacje na temat swoich
doznań. Aby rozwijaćwrażliwośćsmakowąiwęchową,możnaprzeprowadziććwi-
czenie na rozpoznawanie pokarmów po zapachu i smaku. Ważne jest, by po każ-
dym ćwiczeniu porozmawiać z uczestnikami o tym, czego doświadczyli, co czuli.
4
698186547.003.png
Należy dać dzieciom możliwość swobodnego mówienia i wyrażania własnych od-
czuć, a tym samym pozwolić im na uświadomienie ich sobie.
Wprawki dramowe polegają na przypominaniu sobie wrażeń wzrokowych, słucho-
wych, smakowych, węchowych i dotykowych. W odróżnieniu od pierwszych pro-
stych doświadczeń na rozwijanie wrażliwości zmysłowej, nie ma już tutaj miejsca
na bezpośrednie oddziaływanie bodźców na analizatory. Skupiamy się raczej na
wykorzystaniu doświadczenia w nowych sytuacjach. Możemy zastosować ćwicze-
nia intonacyjne, językowe, polegające na mówieniu jak osoba zdenerwowana, prze-
rażona, wesoła lub smutna.
Innymi ćwiczeniami mogą być np.:
1) ćwiczenia ruchowe , polegające na chodzeniu na rożne sposoby, np. jak olbrzym,
jak ktoś bardzo lekki, jak po bagnie itp.,
2) ćwiczenia mimiczne , polegające na wyrażaniu za pomocą mimiki uczuć, np. stra-
chu, radości, złości.
Ćwiczenia dramowe stosuje się natomiast w sytuacjach, w których dochodzi do kon-
fliktu.Donajczęściejstosowanychnależąćwiczenia,wktórychprosisięuczestni-
ków o dokończenie opowiadania — każde kolejne zdanie układa inna osoba. Moż-
na spróbować zmienić zakończenie opowiadania z tragicznego na optymistyczne
lub stworzyć jego własną wersję. Można też zaproponować pracę w parach i popro-
sić o przeprowadzenie wywiadu z bohaterem opowiadania.
Popularnym ćwiczeniem dramowym jest też scenka. Uczestnicy odtwarzają sytu-
acje konfliktowe—np.wsklepielubtp.,problemgrupyrówieśniczej.Innąformą
ćwiczeń dramowych są inscenizacje improwizowane. Uczestnicy wchodzą w role
bohaterów utworu, prezentują tekst własnymi słowami, ale zachowują się zgodnie
z jego treścią.
Do rozwijaniasprawnościfizyczneji intelektualnej,doskonaleniarefleksu,koncen-
tracji, aktywności dzieci oraz stymulacji harmonijnegorozwojudoskonalenadają
się gry. Na początku można zastosować gry z wyobrażonymi przedmiotami, np.
zabawa piłką czy skakanką, której nie ma i trzeba ją sobie wyobrazić. Kolejne to
gry w wyobrażonej przestrzeni, gdzie uczestnicy prezentują sytuację opisaną przez
prowadzącego, np. „Jesteś w sercu dżungli, za plecami słyszysz szelesty, co to może
być?”. Inny rodzaj gier to „powstawanie z niczego”, w których uczestnicy wyobra-
żają sobie, że są nasionkiem, kiełkują, rosną i zamieniają się w piękną roślinę.
Do innych form artystycznych zaliczamy:
— układanie opowiadań oraz tzw. tekstów swobodnych;
— tworzenie melodii do tekstów;
— tworzenie tekstów do melodii;
— ilustrowanie zwrotek wiersza wytworami plastycznymi;
— malowanie obrazów słowami.
5
698186547.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin