Cele psychologii.doc

(160 KB) Pobierz
Cele psychologii

Cele psychologii

 

Co właściwie starają się osiągnąć psychologowie? Jakie są cele, które stanowią podstawę całej ich działalności?

Dla psychologa-badacza celami tymi są: opisywanie, wyjaśnianie, przewidywanie i sterowanie (control). Dla psychologa działającego w zakresie psychologii stosowanej, który przeprowadza badania nad praktycznymi problemami lub wykorzystuje w praktyce wyniki uzyskane w innych badaniach, istnieje jeszcze piąty cel - podniesienie jakości ludzkiego życia. W miarę jak psychologiczne techniki oddziaływania stają się coraz skuteczniejsze, upowszechnia się przekonanie, że również psycholog-badacz musi brać pod uwagę ten piąty cel.

 

KRYTERIA NORMY W PSYCHOLOGII

1.        NIEPRZYSTOSOWANIE- brak zdolności do pracy i satysfakcjonujących kontaktów z innymi

2.        CIERPIENIE

     ludźmi np. urojenia i zaburzenia myślenia, dezorganizacja myślenia

3.        NIEPRZEWIDYWALNOŚĆ I BRAK KONTROLI np. agresywne zachowania bez przyczyny

4.        RZADKOŚĆ I NIEKONWENCJONALNOŚĆ ZACHOWANIA

5.        DYSKOMFORT OBSERWATORA

6.        NARUSZANIE NORM

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych

          Zaburzenia neurotyczne

          Zaburzenia głębsze

Psychologia pozytywna
przyczyny i korelaty szczęścia na podstawie badan zapranych przez J. Czapińskiego ( 2000

          1. Wiek

          2. Płeć

          3. Wykształcenie

          4. Dochód

          5. Związek

          6. Religia

Wiek

          1. Mały przyrost poczucia szczęścia wraz z wiekiem ( badania w 14 państwach).

          2. Zdolność panowania nad otoczeniem i autonomia wzrastają z wiekiem.

          3. Poczucie posiadania celu i rozwój osobisty – zmniejszające się natężenie wraz z wiekiem.

 

Płeć

          Na podstawie World Values Study, 1994, 43 kraje:

         1. Mężczyźni z wiekiem sa  bardziej szczęśliwi.

         2. Kobiety z wiekiem staja się mniej szczęśliwie.

         3. Mężczyźni – obniżone poczucie szczęścia- wiek średni – potem znowu rośnie.

Dochód

          Wielkość dochodu – bezwzględna, czy relatywna?

          Porównanie poczucia szczęścia w Indiach i  Europie Zachodniej

          „Dark side of the American dream – korelaty  dążenia do pieniędzy, jako głównej aspiracji w życiu”( Kasser, Ryan, 2003, Journal of Personality and Social Psychology)

         „hedonic treadmill” – hedonistyczny kierat

Małżeństwo

          1. Jeden z najsilniejszych korelatów dobrostanu psychicznego

         ludzie w związkach małżeńskich maja lepsze zdrowie fizyczne

         lepsze zdrowie psychiczne

2. Zadowolenie z małżeństwa w zależności od stadiów rozwoju rodziny

         najwyższe zadowolenie : okres „ miodowego miesiąca” i „pustego gniazda”

         Najniższe zadowolenie z życia : dzieci poniżej 5 roku życia i dziecko nastolatek

Zadowolenie z życia – a związek w podziale na płeć

Osoby zadowolone i bardzo zadowolone

Mężczyźni %

Kobiety%

Żyjący w związku małżeńskim

79

81

Żyjący „ jak małżeństwo”

73

75

Samotni

74

75

Owdowiali

72

70

Rozwiedzieni

65

66

W separacji

67

57

 

 

Religia

          Wpływ religijności na poczucie szczęści

         Związek pozytywny o umiarkowanej sile

         Najsilniejszy związek : poczucie szczęścia a religijność mierzona chodzeniem do kościoła.

         Związek wyższy w sondażach amerykańskich niż europejskich

         Różne typy religijności a poczucie szczęścia

 

 

 

 

 

 

 

 

          Dziedziny  - specjalizacje

          Psychologia poznawcza

          Psychologia rozwojowa

          Psychologia osobowości

          Psychologia kliniczna

          Psychometria

          Psychologia społeczna

          Psychologia kliniczna

          Psychologia wychowawcza

 

          Psychologia stosowana

          Psychologia sądowa

          Psychologia środowiskowa

          Psychologia rehabilitacyjna

          Psychologia sportu

          Psychologia zdrowia

          Psychologia organizacji i pracy

Historyczne podstawy psychologii

          Grecja starożytna – Sokrates, Arystoteles, Platon

          Początek nowożytnej psychologii –

                                      1879 – Wilhelm Wundt – pierwsze laboratorium w Lipsku – psychologia eksperymentalna

          do 1900 – ponad 40 laboratoriów w Ameryce Północnej

          Zainteresowania pierwszych psychologów

          „Człowiek zdeterminowany prawami natury” – Herman von Helmholtz

          „Princeples of Psychology” – William James – 1890

          G. Stanley Hall  - Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne - 1892

          Trzy podejścia do psychologii

1) Strukturalizm ( Wundt)– Jak psychika organizuje doświadczenia zmysłowe?

                            - introspekcja

                            - metody eksperymentalne

2) Funkcjonalizm ( J. Dewey) – „Jaka jest funkcja, cel danego zachowania?”

                            - zachowanie jest skutkiem przystosowania do

                               środowiska

3) Ewolucjonizm – 1859 – Teoria Darwina

              - nature or nurture?

 

 

 

 

 

Metody badań psychologicznych

Metoda naukowa:

          Teoria psychologiczna, wiedza potoczna, doświadczenie

          Pytania badawcze lub hipotezy

          Operacjonalizacja zmiennych

          Weryfikacja hipotez, szukanie odpowiedzi

           

Eksperyment Stanleya Milgrama

Jak dalece ludzie są w stanie ulegać rozkazom przełożonych?

          eksperyment na temat uczenia się i pamięci” Uniwersytet Yale

          - Konsola – dźwignie co 15 V ( od 15V – do 450V)

          - „Eksperyment musi być kontynuowany”

          - Spośród 40 badanych mężczyzn tylko 5  odmówiło kontynuowania  przy 300V ( wtedy uczeń po raz pierwszy zaczął walić w ścianę)

          - 65% badanych  kontynuowało wymierzanie kar aż do  

            końca (do 450v)

 

Eksperyment

 

          – Zmienna zależna i niezależna

 

          - Grupa kontrolna i eksperymentalna

                                          GK= GE – ZN

          Operacjonalizacja zmiennych

 

          * Podwójna nieświadomość manipulacji

                            eksperymentalnej

Co to jest pamięć

          Pamięć jest to zdolność umysłu do przechowywania, a później przypominania sobie lub rozpoznawania zdarzeń, który się uprzednio doświadczyło

          Dla większości psychologów poznawczych pamięć jest to aktywny system umysłowy , który odbiera koduje, modyfikuje  i wyszukuje informacje.

           

Model Atkinsona i Shiffrina

          Typy pamięci:

          1. MAGAZYN PAMIECI SENSORYCZNEJ

          2. MAGAZYN PAMIECI KRÓTKOTRWAŁEJ  ( OPERACYJNEJ, ROBOCZEJ)

          3. MAGAZYN PAMIECI DŁUGOTRWAŁEJ

MAGAZYN PAMIECI SENSORYCZNEJ

          PRZECHOWUJE WRAŻENIA UTWORZONE Z BODZĆÓW, KTÓRE ODBIERAMY WSZYSTKIMI NASZYMI ZMYSŁAMI .

          REPREZENTUJE PIERWOTNY RODZJ PAMIĘCI, KTÓRY DZIAŁA PO ODEBRANIU BODŹCA, ALE PRZED ZALICZENIEM GO DO PEWNEJ  , ROZPOZNANEJ KATEGORII.

          - PAMIEĆ ECHOICZNA ( EHO) -  do 4 s

          - PAMIĘĆ IKONICZNA – 1 s

MAGAZYN PAMIECI KRÓTKOTRWAŁEJ  ( OPERACYJNEJ, ROBOCZEJ)–

          Krytyczne stadium procesu pamiętania

          jedyny sposób przeniesienia  informacji  z pamięci sensorycznej do krótkotrwałej jest  zwrócenie uwagi na tę informację.

          Łatwe do rozpoznania obrazy mają największą szansę  znaleźć się w magazynie pamięci krótkotrwałej

Cechy pamięci krótkotrwałej:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin