CHARAKTERYSTYCZNE ELEMENTY PROCESU REWITALIZACJI W POZNANIU.pdf

(1089 KB) Pobierz
Gdańsk – abstrakt referatu
Referat zaprezentowany na Konferencji Naukowej „Rewitalizacja miast w Polsce – pierwsze doświadczenia”,
zorganizowanej w dniach 29 – 30-09-2006 r. w Gdańsku przez Politechnikę Gdańską, Towarzystwo Urbanistów Polskich
o/Gdańsk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
mgr inż. arch. Lech Łangowski
Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta
Urząd Miasta Poznania
mgr inż. arch. Lech Podbrez
Kierownik Oddziału Rewitalizacji
Wydział Rozwoju Miasta, Urząd Miasta Poznania
C HARAKTERYSTYCZNE ELEMENTY PROCESU REWITALIZACJI W P OZNANIU
Jak w wielu miastach w Polsce, tak również w Poznaniu proces rewitalizacji miał miejsce
jeszcze przed przystąpieniem do sporządzenia Lokalnego Programu Rewitalizacji (LPR).
Wśród poznańskich przedsięwzięć,
które były skutecznie realizowane bez
oparcia o dokument LPR, można
wskazać działania w rejonie
ul. Półwiejskiej.
Na
dwóch
przeciwległych końcach tej ulicy
(deptaka) zostały wybudowane centra
usługowo - handlowe: „Kupiec
Poznański” i „Stary Browar”, które
odegrały rolę katalizatorów przemian
zdegradowanej przestrzeni miejskiej znajdującej się między nimi. Nieomal jednocześnie
Miasto przeprowadziło modernizację nawierzchni i urządzenia samej ulicy Półwiejskiej.
Skutkiem tych działań jest obecnie znaczne ożywienie przestrzeni ulicy, co przejawia
się zwiększonym ruchem pieszym i remontowym oraz podniesieniem jakości tej przestrzeni.
Jednak zamiarem niniejszego tekstu nie jest szczegółowy opis ww. działań, lecz
przedstawienie sposobu prac nad Miejskim Programem Rewitalizacji.
Proces rewitalizacji w Poznaniu, ujęty w ramy programowe znajduje się dopiero
w początkowej fazie swego istnienia. Rozpoczął się na początku 2005 roku, gdy władze
Poznania przystąpiły do opracowania i wdrożenia Miejskiego Programu Rewitalizacji (MPR)
na wymagających wsparcia publicznego obszarach miasta. W celu realizacji zadań powołano
specjalną komisję Rady Miasta, pełnomocnika prezydenta, międzywydziałowy zespół
zadaniowy oraz oddział ds. rewitalizacji w Wydziale Rozwoju Miasta. Powierzono
im jednoczesne zadanie sporządzenia i wdrożenia Miejskiego Programu Rewitalizacji Miasta
597361249.001.png
Poznania, oraz Strategii Rozwoju Narodowego Produktu Turystycznego „Trakt Królewsko –
Cesarski” w Poznaniu.
Założono wówczas, że Miejski Program Rewitalizacji dla Poznania powinien być programem
wieloletnim, kroczącym, okresowo uzupełnianym i aktualizowanym w zakresie uwarunkowań
i zadań przewidywanych na kolejne lata. Uznano, że istotną sprawą w procesie rewitalizacji
jest partnerstwo i współdziałanie samorządu terytorialnego, społeczności lokalnej oraz innych
partnerów (m.in. organizacji społecznych, gospodarczych i pozarządowych) zaangażowanych
w działania rewitalizacyjne na danym obszarze.
W trakcie ubiegłych 18 miesięcy poczynione zostały trzy pierwsze kroki na drodze procesu
rewitalizacji:
1. Przygotowanie i przyjęcie Założeń Miejskiego Programu Rewitalizacji.
2. Przygotowanie i uchwalenie Miejskiego Programu Rewitalizacji dla obszaru pilotażowego
Środka.
3. Przygotowywanie programu (studium) operacyjnego dla obszaru pilotażowego oraz
drugiej edycji Miejskiego Programu Rewitalizacji dla kolejnych obszarów kryzysowych.
Na każdym etapie, wszystkim ww. działaniom towarzyszyły szerokie konsultacje społeczne,
najpierw prowadzone w skali całego miasta, a później na mniejszych obszarach. Dzięki
zasadzie programu kroczącego
powstają kolejne jego edycje,
a jednocześnie,
w
oparciu
o zdobyte
„w
drodze”
doświadczenia, jest tworzony
imodyfikowany model całego
procesu. Z dotychczasowych
doświadczeń wynika model
trójstopniowy składający się
z założeń programu, programu
właściwego
i
programu
(studium) operacyjnego. W ww. trzech pierwszych krokach zamyka się pełny cykl
opracowania Miejskiego Programu Rewitalizacji. W następnych edycjach ten cykl będzie
powtarzany odpowiednio do potrzeb, w dążeniu do uzyskiwania coraz to większej
2
597361249.002.png
komplementarności programu. Każda następna edycja programu będzie co najmniej
modyfikacją poprzedniego, opartą o efekty realizacji programu operacyjnego.
Opisywane tu podejście do procesu rewitalizacji przydaje mu następujących korzyści:
zmniejsza dystans między pracami projektowymi i efektami – np. w czasie gdy
dla jednych obszarów planowane są działania na innych trwa ich realizacja;
czyni szerszy front i bardziej czytelną rolę partycypacji społecznej na każdym
z opisanych etapów;
zwiększa skuteczność partycypacji społecznej m.in. poprzez przenikanie się działań
konsultacyjnych zdziałaniami stricte społeczno – kulturalnymi oraz wymusza
utrzymanie właściwego poziomu „dramaturgii” tego procesu;
W celu zaprezentowania specyficznych cech procesu rewitalizacji prowadzonego w Poznaniu,
prócz powyżej nakreślonej idei, konieczne jest jeszcze przedstawienie najważniejszych
działań związanych z poszczególnymi krokami.
KROK PIERWSZY wykonano w celu wstępnego zidentyfikowania pola działania poprzez
przyjęcie założeń programowych. Rozważono przy tym trzy elementy:
opinie mieszkańców,
wyniki analiz występowania stanów kryzysowych w przestrzeni miejskiej,
priorytety wynikające ze strategii i planów rozwoju miasta.
Aby zdobyć opinię mieszkańców, przeprowadzono konsultacje społeczne w siedmiu
zróżnicowanych przestrzennie i kulturowo punktach miasta. W ciągu trzech dni, osiem godzin
dziennie pracowali tam przeszkoleni do prowadzenia konsultacji i zapoznani z problematyką
rewitalizacji konsultanci (studenci nauk społecznych). Pod parasolami z logo Urzędu Miasta
Poznania oraz przy stolikach z kartą informacyjną i stojakiem reklamowym nt. programu
rewitalizacji wyposażeni dodatkowo w gadżety wciągali przechodniów do rozmowy na temat
„ożywienia naszego miasta”. Ich zadaniem było także wieloaspektowe ukazanie zjawiska
rewitalizacji, zarówno jego szans jak i zagrożeń. Celem konsultacji ulicznych było
umożliwienie zainteresowanym mieszkańcom różnych dzielnic i osiedli Poznania
wypowiedzenie się na temat tego, jakie obszary w Poznaniu uznają za szczególnie społecznie,
kulturowo, ekonomicznie i architektonicznie zaniedbane, na czym owe zaniedbania według
3
mieszkańców polegają oraz jakie proponują ogólne kierunki ich rewitalizacji. Zebrano
849 ankiet. Kluczowe pytanie konsultacji dotyczyło wyboru najbardziej zaniedbanego
obszaru w Poznaniu spośród wymienionych w kwestionariuszu lub przez samego badanego.
Najwięcej osób wskazało na obszary położone w granicach śródmieścia. Wśród obszarów
wskazywanych do rewitalizacji nie znalazły się wcale dzielnice budowanych z wielkiej płyty
bloków (które w wielu krajach zamożniejszych są podstawowym terenem zabiegów
rewitalizacyjnych). Co więcej, poznańskie „sypialnie”, w tym zwłaszcza Winogrady były
wymieniane na równi z willowym Sołaczem, jako najbardziej zadbane rejony miasta. Inne
stosunkowo częściej wskazywane kierunki działań „ożywczych” to działania inwestycyjne,
ale wyłącznie o charakterze kulturalnym, rozrywkowym i rekreacyjnym (centra kultury,
rozrywki, rekreacji, baseny, kina, boiska itp.) oraz działania represyjne (zwiększenie liczby
patroli policyjnych, mandaty za psie kupy, likwidacja sklepów monopolowych).
Jednocześnie, przez okres ok. 6 miesięcy zbierane były również wnioski od osób fizycznych
i prawnych o objęcie terenów Miejskim Programem Rewitalizacji. W efekcie tego działania
zebrano ok. 70 wniosków, z czego większość dotyczyła wskazania konkretnego terenu,
a kilka ogólnych zasad rewitalizacji. Znaczna ilość wniosków i ich rozkład na obszarze miasta
wykazywała skupienie na obszarze śródmieścia i południu od tego obszaru, oraz na dwóch
obszarach na prawym brzegu Warty. Wśród wnioskodawców było: 21 osób prywatnych,
16 spółek z o.o. (deweloperów), 3 wspólnoty mieszkaniowe, 3 spółdzielnie mieszkaniowe,
14 Rad Osiedli (jednostek samorządu pomocniczego) oraz 9 wydziałów i jednostek
organizacyjnych Urzędu Miasta.
W celu przeprowadzenia analizy stanów kryzysowych i uzyskania informacji wejściowych
podjęto współpracę z licznymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi urzędu
i instytucjami zewnętrznymi. Prócz członków międzywydziałowego zespołu zadaniowego
były to: Izba Skarbowa, Miejska Komenda Policji, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie,
Powiatowy Urząd Pracy, Poznański System Wodociągowy "Aquanet", Urząd Statystyczny
i Zarząd Dróg Miejskich. W zakresie czynników społeczno - ekonomicznych, za stan
kryzysowy uznano występowanie wartości poszczególnych wskaźników niższych niż średnie
dla całego miasta na poszczególnych jego obszarach. Wyniki analizy pokazano na mapach
prezentujących stany kryzysowe w rozkładzie przestrzennym w następującym zakresie:
poziom bezrobocia – liczba bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie
Pracy / 1000 mieszkańców;
4
poziom ubóstwa – liczba osób korzystających z pomocy materialnej MOPR z powodu
ubóstwa / 1000 mieszkańców i pomocniczo: procentowy udział podatników pierwszej
grupy podatkowej w ogólnej liczbie podatników nie prowadzących działalności
gospodarczej, oraz średni dochód na jednego podatnika w pierwszej grupie
podatkowej nie prowadzących działalności gospodarczej;
poziom przestępczości – liczba przestępstw ogółem i osobno bójek, kradzieży,
rozbojów, uszkodzeń mienia i włamań / 1000 mieszkańców;
poziom przedsiębiorczości mieszkańców – liczba podatników prowadzących
działalność gospodarczą / 1000 mieszkańców i pomocniczo: średni dochód roczny
na jednego podatnika wśród prowadzących działalność gospodarczą;
poziom degradacji technicznej infrastruktury i zanieczyszczenia środowiska
naturalnego – obszary nie obsługiwane siecią kanalizacji sanitarnej w tym
obsługiwane siecią kanalizacji ogólnospławnej i pomocniczo: tereny na których
stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu, standardów jakości
gleby, oraz zły stan nawierzchni dróg układu podstawowego;
wiek mieszkańców – liczba osób w wieku emerytalnym / 1000 mieszkańców;
aktywność inwestycyjna –
liczba wydanych pozwoleń
na budowę.
Obraz wynikowy analizy czynników
społeczno - ekonomicznych otrzymano
poprzez nałożenie poszczególnych
stanów kryzysowych wynikających ze
wskaźników „twardych” w zakresie
poziomu bezrobocia, ubóstwa,
przestępczości, przedsiębiorczości mieszkańców oraz degradacji technicznej infrastruktury
i zanieczyszczenia środowiska naturalnego i zwaloryzowanie częstości ich występowania na
obszarze miasta. W zakresie czynników funkcjonalno - przestrzennych, analizę oparto
o materiały wykonane w ramach prac nad Studium Uwarunkowań Z.P miasta. Pozostał więc
do uwzględnienia problem priorytetów wynikających z planów i strategii rozwoju miasta.
Z punktu widzenia trzech ww. kryteriów wyboru, wspólnym i nie budzącym kontrowersji
obszarem wymagającym rewitalizacji okazało się śródmieście. Wstępne analizy stanu
5
597361249.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin