Fiat Brava Bravo systemy_chlodzenia_pompy_wody.pdf

(78 KB) Pobierz
Rysunek1
Pompy wody i systemy ch³odzenia. Informacje techniczne dla
mechaników.
Problemy z systemami ch³odzenia s¹ najczêstsz¹ przyczyn¹
awarii na naszych drogach.
System ch³odzenia to jeden z najwa¿niejszych systemów w nowoczesnym samochodzie. Jeœli
zawiedzie, samochód ulegnie awarii, a jej efektem bêdzie powa¿ne uszkodzenie silnika. Problemy z
systemami ch³odzenia s¹ g³ówn¹ – obok przebicia opony i braku paliwa – przyczyn¹ k³opotów
kierowców na drogach.
Od zrozumienia zasad dzia³ania pompy wody oraz przyczyn przedwczesnej awarii zale¿y satysfakcja
klientów oraz mo¿liwoœæ unikniêcia wielokrotnych, czasoch³onnych napraw.
Niniejszy podrêcznik dla mechaników prezentuje ogólnie samochodowy system ch³odzenia,
wzajemne po³¹czenia jego komponentów oraz kroki zalecane do podjêcia przy instalowaniu nowej
pompy wody, maj¹ce zminimalizowaæ ryzyko awarii.
Dodatkowo znajduj¹ siê w nim informacje, które pomog¹ okreœliæ przyczynê awarii pomp wody, tak
aby mo¿na by³o dokonaæ odpowiednich napraw przed zainstalowaniem nowej pompy. Na koniec
podrêcznik objaœnia, dlaczego ró¿ne marki pomp wody nie gwarantuj¹ takiej samej jakoœci i na co
zwracaæ uwagê, by zapewniæ klientom maksymalne bezpieczeñstwo i niezawodnoœæ.
Pompa wody ma zasadnicze znaczenie dla cyrkulacji i ochrony obiegu wa¿nego dla samochodu
p³ynu: p³ynu ch³odz¹cego.
System ch³odzenia
Pompa wody jest jedn¹ z wielu czêœci systemu ch³odzenia samochodu. Podczas uruchamiania silnika
p³yn ch³odz¹cy jest zimny. Po chwili zaczyna siê rozgrzewaæ. Przy okreœlonej temperaturze
uruchamia siê termostat i otwiera drogê dla p³ynu ch³odz¹cego do ch³odnicy. W ten sposób p³yn
ch³odz¹cy zostaje sch³odzony w ch³odnicy, w miarê jak przep³yw powietrza odbiera ciep³o z wody.
Przy tej samej temperaturze prze³¹cznik termoczu³y w³¹cza wentylator. Funkcj¹ pompy wody w
obwodzie ch³odz¹cym jest wytworzenie sprawnego przep³ywu p³ynu ch³odz¹cego w celu uzyskania
konkretnego tempa przep³ywu.
W miarê up³ywu lat silniki samochodowe znacznie siê rozwinê³y, ale wci¹¿ nie s¹ zbyt wydajne w
zamienianiu energii chemicznej w moc mechaniczn¹. Wiêkszoœæ energii zmagazynowanej w
benzynie – a¿ do 70% - zostaje zamieniona w ciep³o! W samochodzie jad¹cym z odpowiedni¹ dla
ruchu na autostradzie prêdkoœci¹ ciep³o rozprowadzane przez system ch³odzenia wystarczy³oby do
ogrzania co najmniej dwóch œredniej wielkoœci domów. Dlatego g³ównym zadaniem systemu
ch³odzenia jest zapobie¿enie przegrzaniu silnika poprzez przekazanie ca³ego ciep³a z bloku silnika do
powietrza.
Optymalna temperatura silnika Рoptymalna wydajnoϾ paliwa
Pomagaj¹c silnikowi pojazdu szybko osi¹gn¹æ i utrzymaæ optymaln¹ temperaturê pracy, dobrze
zaprojektowana pompa wody u³atwia bardziej wydajn¹ pracê silnika i uzyskanie korzystnej liczby
kilometrów przejechanych na litrze benzyny.
Silnik samochodu pracuje najlepiej we wzglêdnie wysokiej temperaturze (90-100°C). Gdy silnik jest
zimny, jego komponenty zu¿ywaj¹ siê szybciej, jest mniej wydajny i emituje wiêcej spalin.
Dlatego innym wa¿nym zadaniem systemu ch³odzenia jest umo¿liwienie jak najszybszego nagrzania
silnika, a nastêpnie utrzymanie jego temperatury na sta³ym poziomie.
Komponenty systemu ch³odzenia
Ch³odnica
Ch³odnica sch³adza mieszankê wody i p³ynu przeciw zamarzaniu, umo¿liwiaj¹c przep³yw powietrza
przez modu³ rurek i ¿eberek, gdzie rozpraszane jest ciep³o wytwarzane przez silnik. Ch³odnica
samochodowa to przede wszystkim wymiennik ciep³a. Ciep³o z p³ynu ch³odz¹cego silnik zostaje
przekazane powietrzu ch³odz¹cemu, które wp³ywa od przodu pojazdu, a p³yn ch³odz¹cy wraca do
silnika i proces rozpoczyna siê od nowa. W wiêkszoœci wspó³czesnych samochodów u¿ywa siê
ch³odnic aluminiowych, zbudowanych z cienkich ¿eberek przyspawanych do sp³aszczonych rurek.
¯eberka odbieraj¹ ciep³o z rurek z p³ynem ch³odz¹cym i przekazuj¹ je powietrzu przep³ywaj¹cemu
przez ch³odnicê. Rurki zawieraj¹ czasem wewnêtrzne ¿eberko, nazywane turbolatorem, które
zwiêksza zawirowania w cieczy w celu zwiêkszenia jej kontaktu z wewnêtrzn¹ powierzchni¹ rurek i
maksymalnego zwiêkszenia przep³ywu ciep³a. Typowe ch³odnice maj¹ po obu stronach zbiorniki, a w
pojazdach z przek³adniami hydrokinetycznymi jeden z nich zazwyczaj zawiera ch³odnicê p³ynu
przek³adni. To jakby ch³odnica wewn¹trz ch³odnicy – w tym przypadku jest to wymiennik ciep³a ciecz-
do-cieczy.
Rdzeñ grzejnika
Wewn¹trz kabiny pasa¿erskiej w zespole ogrzewania/klimatyzacji znajduje siê ma³a ch³odnica, która
dostarcza ogrzane powietrze zapewniaj¹ce komfort jazdy w krajach o ch³odnym klimacie. P³yn
ch³odz¹cy silnik przep³ywa przez rdzeñ grzejnika, sk¹d powietrze jest t³oczone przez silnik dmuchawy
do wnêtrza pojazdu. Odpowiedni zawór zapobiega przep³ywowi p³ynu ch³odz¹cego przez rdzeñ
grzejnika, gdy nie jest to po¿¹dane, na przyk³ad wtedy, gdy w³¹czany jest system klimatyzacji.
Przewody p³ynu ch³odz¹cego
Do pod³¹czania silnika do ch³odnicy i rdzenia grzejnika w samochodach wykorzystuje siê giêtkie
przewody gumowe. Musz¹ one byæ w stanie dopasowaæ siê do przemieszczeñ/wibracji silnika w
trakcie dzia³ania. Przewody te stanowi¹ bardzo istotne ³¹cza systemu ch³odzenia i dlatego powinno siê
je regularnie kontrolowaæ oraz wymieniaæ po up³ywie zalecanego czasu.
Termostat
Termostat umo¿liwia silnikowi szybkie osi¹gniêcie normalnej temperatury pracy przez zablokowanie
przep³ywu p³ynu ch³odz¹cego do ch³odnicy do momentu, gdy pojazd osi¹gnie optymaln¹ temperaturê.
Nastêpnie utrzymuje on w³aœciw¹ temperaturê, reguluj¹c iloœæ p³ynu ch³odz¹cego, przep³ywaj¹cego
przez ch³odnicê. Zwykle, gdy temperatura utrzymuje siê w przedziale 82-91oC, termostat zaczyna
otwieraæ przep³yw, a ca³kowite otwarcie nastêpuje, gdy temperatura p³ynu ch³odz¹cego wynosi 93-
103oC.
Korek ch³odnicy i zbiornik nadmiarowy
Korek funkcjonuje podobnie jak szybkowar, zwiêkszaj¹c temperaturê wrzenia p³ynu ch³odz¹cego.
Dzia³aj¹c jak nadmiarowy zawór ciœnieniowy, zwykle przy ciœnieniu 1,034 bara, ko³pak ch³odnicy
zwiêksza temperaturê punktu wrzenia o oko³o 25oC. Ogrzewaj¹cy siê p³yn ch³odz¹cy ulega
rozszerzeniu, co powoduje wzrost ciœnienia. W korek ch³odnicy wmontowana jest skalibrowana
sprê¿yna, która utrzymuje sta³e ciœnienie dziêki upuszczaniu p³ynu ch³odz¹cego do zbiornika
nadmiarowego. Taki uk³ad zapobiega dostawaniu siê powietrza do systemu i korkom powietrznym.
Gdy ch³odnica sch³adza siê, wytworzona w systemie ch³odzenia pró¿nia otwiera inny zawór
zaopatrzony w sprê¿ynê, co powoduje wci¹gniêcie do ch³odnicy p³ynu ch³odz¹cego ze zbiornika
nadmiarowego. Dlatego zbiornik ten jest bardziej wype³niony, gdy silnik jest rozgrzany, a mniej, gdy
silnik jest zimny.
Pompa wody
Pompa wody jest sercem samochodowego systemu ch³odzenia. Zazwyczaj jest to pompa odœrodkowa
o napêdzie pasowym. Pompa wywo³uje cyrkulacjê p³ynu ch³odz¹cego w systemie, gdy silnik pracuje.
Jeœli pasek napêdzaj¹cy zawiedzie, pompa wody nie bêdzie funkcjonowaæ. To w³aœnie jeden z
powodów, dla których tak wa¿n¹ rzecz¹ jest, by zawsze sprawdzaæ stan paska podczas konserwacji.
W trakcie obrotów pompa wody wykorzystuje si³ê odœrodkow¹ do wyrzucania p³ynu ch³odz¹cego na
zewn¹trz, podczas gdy nowy p³yn jest ci¹gle zasysany do œrodka. Wlot pompy jest umieszczony blisko
jej œrodka, tak ¿e p³yn ch³odz¹cy powracaj¹cy z ch³odnicy uderza w ³opatki pompy, które nastêpnie
przepychaj¹ p³yn ch³odz¹cy na zewn¹trz, do silnika. P³yn ch³odz¹cy, który wychodzi z pompy, najpierw
przep³ywa przez blok silnika oraz g³owicê cylindra, a nastêpnie przez ch³odnicê i z powrotem do
pompy.
Silnik
W bloku silnika i g³owicy cylindra znajduje siê wiele odlanych lub wyciêtych przelotów, które
umo¿liwiaj¹ przep³yw p³ynu ch³odz¹cego. Przeloty te kieruj¹ p³yn ch³odz¹cy do najbardziej krytycznych
obszarów silnika. Temperatury w komorze spalania silnika mog¹ osi¹gn¹æ poziom 2500oC, zatem
ch³odzenie obszaru wokó³ cylindrów ma zasadnicze znaczenie. Obszar zaworu wydechowego jest
obszarem szczególnie krytycznym i dlatego niemal ca³a przestrzeñ wewn¹trz g³owicy cylindra wokó³
zaworów jest wype³niona p³ynem ch³odz¹cym. Jeœli silnik nie jest ch³odzony przez d³u¿szy czas, mo¿e
siê zatrzeæ. Metal mo¿e siê rozgrzaæ wystarczaj¹co mocno, aby t³ok przyspawa³ siê do cylindra,
powoduj¹c zniszczenie silnika (zob. zdjêcie). le dopasowane pompy lub ich awaria spowoduj¹
powa¿ne uszkodzenie silnika, szczególnie jeœli napêdzane s¹ paskiem rozrz¹du.
Wentylator ch³odz¹cy i prze³¹cznik termoczu³y
Wentylator ch³odz¹cy zasysa powietrze z zewn¹trz poprzez ch³odnicê. Niemal wszystkie wspó³czesne
pojazdy korzystaj¹ z jednego lub dwóch elektrycznych wentylatorów ch³odz¹cych. Wentylatory s¹
zazwyczaj sterowane przez prze³¹cznik termoczu³y, umocowany na zbiorniku ch³odnicy, lub komputer
kontroluj¹cy silnik. W³¹czaj¹ siê, gdy temperatura p³ynu ch³odz¹cego osi¹ga wczeœniej ustawion¹
wysokoœæ, a wy³¹czaj¹ siê, gdy temperatura p³ynu ch³odz¹cego spada poni¿ej tego punktu. W
niektórych pojazdach z klimatyzacj¹ jeden z wentylatorów jest w³¹czony zawsze, gdy w³¹czony jest
system klimatyzacyjny.
Sprzêg³o wentylatora ch³odz¹cego
Wiêkszoœæ samochodów zaopatrzonych w napêdzany przez silnik wentylator ch³odz¹cy posiada
termostatycznie kontrolowane sprzêg³o lepkoœciowe. Sprzêg³o umieszczone na piaœcie wentylatora
op³ywa powietrze przechodz¹ce przez ch³odnicê. Jest to rodzaj specjalnego sprzêg³a ciernego,
bardzo przypominaj¹cego sprzêg³a lepkoœciowe spotykane czasem w samochodach o napêdzie na
cztery ko³a. P³yn w sprzêgle zagêszcza siê w miarê podgrzewania, co powoduje szybsze obroty
wentylatora, nad¹¿aj¹ce za obrotami silnika. Gdy samochód jest zimny, ciecz w sprzêgle pozostaje
zimna, a wentylator obraca siê powoli, dziêki czemu silnik szybko rozgrzewa siê do w³aœciwej
temperatury dzia³ania.
Cechy konstrukcyjne pompy wody
Podczas jazdy z prêdkoœciami odpowiednimi dla autostrady pompa wody musi przepompowywaæ
du¿e objêtoœci p³ynu ch³odz¹cego przez silnik i ch³odnicê, zazwyczaj kilka tysiêcy litrów na godzinê, a
to oznacza, ¿e pe³ni ona wa¿n¹ funkcjê.
Wiêkszoœæ pomp wody wyposa¿ona jest w napêd pasowy – albo za poœrednictwem paska rozrz¹du
silnika, albo za pomoc¹ pomocniczego paska napêdowego. W pompie wody ko³o pasowe obraca
wirnik pompy za poœrednictwem trzpienia obrotowego. Trzpieñ obraca siê w ³o¿yskach chronionych
przed p³ynem ch³odz¹cym przy u¿yciu uszczelki.
Przez lata pompy wody by³y ci¹gle ulepszane, ale z powodu agresywnego œrodowiska pracy silnika
jest bardzo prawdopodobne, ¿e pompa wody bêdzie musia³a zostaæ wymieniona w trakcie cyklu
eksploatacyjnego pojazdu. W typowej sytuacji obci¹¿enia paska wywo³ywane przez inne akcesoria lub
napinacz (w przypadku paska rozrz¹du) spowoduj¹ przedwczesn¹ awariê uszczelki/³o¿ysk, a w koñcu
uszkodzenie samej pompy.
Istniej¹ dwa typy trzpieni obrotowych:
1: trzpieñ obrotowy na dwóch ³o¿yskach kulkowych
2: trzpieñ obrotowy na ³o¿ysku kulkowym i wa³eczkowym
Konstrukcja 2 umo¿liwia wiêksze obci¹¿enia wa³ka osi. Stosowana jest g³ównie w przypadku
dodatkowych akcesoriów. Jest dro¿sza od pierwszej, ale zapewnia trwa³oœæ tak¿e w zastosowaniach z
du¿ymi obci¹¿eniami.
W trakcie funkcjonowania korpus pompy wody poddawany jest silnym naprê¿eniom ³ami¹cym. Jest to
kluczowy obszar, w którym pompy montowane fabrycznie s¹ testowane pod wzglêdem naprê¿eñ. W
zaprojektowanym od nowa i ulepszonym korpusie OSC TopFlow poprawiona sztywnoϾ i
wytrzyma³oœæ pompy wody wyd³u¿a czas jej u¿ytkowania.
Pierwsza generacja uszczelek
Pierwsz¹ generacjê uszczelek cechuje wiêksze prawdopodobieñstwo przeciekania z tego powodu, ¿e
pierœcieñ wêglowy (czarny) mo¿e ³atwo ulec uszkodzeniu przez zanieczyszczenia spotykane w
starych typach p³ynu ch³odz¹cego lub pojawiaj¹ce siê w trakcie montowania pompy. Ten rodzaj
uszczelek wci¹¿ jest wykorzystywany przez ma³ych producentów pomp wody.
Nowsze generacje uszczelek
U¿ywane przez producentów sprzêtu oryginalnego. Nie s¹ stosowane przez nikogo z konkurencji.
Uszczelki nowszej generacji daj¹ rzeczywist¹ poprawê w zakresie redukcji przecieków oraz zdolnoœci
pracy w starszych systemach. Materia³ wykorzystywany w pierœcieniu wêglowym i ceramicznym mo¿e
zostaæ dostosowany do ka¿dego rodzaju u¿ycia.
OSC prowadzi wspó³pracê z dostawcami sprzêtu oryginalnego (OEM). Jesteœmy jednym z pierwszych
dostawców pomp wody na wolny rynek czêœci samochodowych, który korzysta z wy¿szej jakoœci
takich uszczelek. Zaopatrzone w uszczelki nowej generacji pompy wody OSC s¹ zgodne z
najnowszymi wymogami koncernów produkuj¹cych samochody.
Uwaga: u¿ycie w³aœciwego p³ynu ch³odz¹cego pomaga chroniæ pompê wody i system
ch³odzenia.
U¿ycie normalnej wody mo¿e wywo³aæ powstanie osadu wapiennego, natomiast zastosowanie z³ego
p³ynu ch³odz¹cego mo¿e byæ przyczyn¹ powstania osadów chemicznych, które powoduj¹
degeneracjê uszczelki, a z czasem zniszczenie pompy wody.
Z³e zamocowanie na silniku lub niestaranne naniesienie szczeliwa mo¿e równie¿ mieæ znaczenie
krytyczne, poniewa¿ szczeliwo mo¿e p³yn¹æ przez system ch³odz¹cy, atakuj¹c komponenty lub nawet
je niszcz¹c. (Uszczelki mechaniczne czêsto ulegaj¹ zniszczeniu na skutek obecnoœci szczeliwa lub
osadów wapiennych w p³ynie ch³odz¹cym.)
OSC TopFlow – to nie jest zwyk³a pompa wody
Pompy wody OSC TopFlow mo¿na odró¿niæ od innych tradycyjnych pomp sprzedawanych na rynku
czêœci zamiennych dziêki logo OSC, odbitemu na korpusie, oraz niebieskiemu wirnikowi. Tradycyjna
jakoœæ OSC to jednak znacznie wiêcej ni¿ sam wygl¹d.
TopFlow ma wiele cech zagwarantowanych ju¿ na poziomie projektowania i testowania, dziêki którym
dorównuje lub nawet przewy¿sza fabrycznie montowane pompy wody.
Pompy TopFlow s¹ nowoczesne i produkowane tak, by spe³nia³y lub przewy¿sza³y specyfikacje
sprzêtu oryginalnego. Te wysokiej jakoœci pompy przechodz¹ rygorystyczne testy parametrów,
zarówno mechaniczne jak i hydrauliczne, co zapewnia optymalne funkcjonowanie dziêki kontroli
przecieków oraz przep³ywu.
Zoptymalizowana hydraulika
Projekt kszta³tu wirnika oraz wybór materia³u zapewniaj¹ maksymalny przep³yw i optymalne ciœnienie.
Niebieska pow³oka z materia³u wykorzystywanego w przemyœle kosmicznym minimalizuje problemy z
p³ynami ch³odz¹cymi ni¿szej jakoœci, zapobiegaj¹c przywieraniu cz¹steczek p³ynu ch³odz¹cego do
wirnika, co zapewnia maksymaln¹ odpornoœæ na korozjê.
Mechanika precyzyjna
W przeciwieñstwie do pomp gorszej jakoœci lub przebudowywanych, które mog¹ ulec przedwczesnej
awarii, pompy wody OSC s¹ nowoczesne i produkowane tak, by spe³nia³y lub przekracza³y wymogi
specyfikacji oryginalnego sprzêtu. Precyzyjne wytwarzanie wszystkich komponentów zapewnia
w³aœciwe dopasowanie, ³atwiejsz¹ instalacjê oraz wy¿sze wskaŸniki wydajnoœci.
Materia³y wy¿szej jakoœci
Nasze doœwiadczenie w dziedzinie ³o¿yskowania wykorzystywane jest do zapewnienia wyboru
najwy¿szej jakoœci trzpieni obrotowych, które spe³niaj¹ wymogi dotycz¹ce obci¹¿eñ oraz czasu
eksploatacji. Wszechstronne testy zapewniaj¹ zapobie¿enie – poprzez scalane uszczelki – wyciekom,
stanowi¹cym powód 90% wszystkich wymian pomp wody.
Na zakoñczenie procesu produkcyjnego, pompy wody TopFlow sprawdzane s¹ za pomoc¹ testu
powietrznego pod wzglêdem szczelnoœci.
OSC TopFlow – zoptymalizowany przep³yw
W ka¿dej nowej generacji pojazdów projektanci i producenci samochodowi szukaj¹ lepszych osi¹gów
i wydajnoœci, staraj¹c siê jednoczeœnie zredukowaæ koniecznoœæ konserwacji.
Tworz¹c TopFlow, OSC oferuje pompê wody, która dziêki specjalnie opracowanym testom spe³nia lub
przekracza wymogi specyfikacji oryginalnego sprzêtu.
Osi¹gniêcie optymalnego przep³ywu w ca³ym systemie ch³odzenia wymaga podejœcia naukowego
oraz drobiazgowej uwagi w odniesieniu do szczegó³ów w trakcie procesu projektowania i
wytwarzania. Pompy wody TopFlow wykorzystuj¹ wyrafinowan¹ analizê przep³ywu hydraulicznego,
dokonywan¹ za pomoc¹ najnowszych narzêdzi do analizy i komputerowo wspomaganego
projektowania.
Obliczanie przep³ywu hydraulicznego
Podczas obrotów pompa wody wykorzystuje si³ê odœrodkow¹ do wyrzucenia cieczy na zewn¹trz, co
powoduje ci¹g³e zasysanie cieczy w centrum. Wlot do pompy znajduje siê blisko centrum, tak ¿e
ciecz wracaj¹ca z ch³odnicy uderza w ³opatki pompy. £opatki pompy zosta³y precyzyjnie
zaprojektowane, a drobne zmiany ich kszta³tu maj¹ wp³yw na optymalizacjê tempa pracy pompy oraz
minimalizacjê zawirowañ kawitacyjnych.
Wysokiej jakoœci technologia uszczelniania
OSC TopFlow podlega rygorystycznemu testowaniu maj¹cemu zapewniæ najwy¿sz¹ jakoœæ pracy i
wytrzyma³oœæ. W przypadku pracy przez 1000 godzin, gdy œrednia prêdkoœæ samochodu wynosi 100
km/h, przecieki pary sytuuj¹ siê znacznie poni¿ej standardów dopuszczalnych w sprzêcie
oryginalnym i o wiele poni¿ej poziomów spotykanych w typowych czêœciach zamiennych dostêpnych
na rynku.
Lepszy przep³yw
Rygorystyczne próby laboratoryjne pokazuj¹, ¿e przy wszystkich prêdkoœciach do 1000 obr./min
przep³yw przekracza standardy sprzêtu oryginalnego, w przeciwieñstwie do typowych pomp wody
dostêpnych na rynku. OSC TopFlow uzyskuje lepsze osi¹gi hydrauliczne nie tylko w normalnych
warunkach jazdy, ale tak¿e w powolnym ruchu w korkach oraz podczas jazdy z du¿¹ prêdkoœci¹.
TopFlow poprawia osi¹gi hydrauliczne:
• o 38% w korkach ulicznych
• o 50% w warunkach normalnego ruchu
• o 44% przy szybkiej jeŸdzie na autostradzie
Typowe marki dostêpne na rynku nie osi¹gaj¹ standardów przep³ywu OSC.
Zmniejszone zu¿ycie paliwa
Jak pokazuje wykres po prawej, temperatura silnika odpowiada za oko³o 30% oszczêdnoœci paliwa.
Pompy wody TopFlow zosta³y zaprojektowane tak, by silniki szybko osi¹ga³y optymaln¹ temperaturê
pracy, a nastêpnie utrzymywa³y j¹ w ka¿dych warunkach jazdy. W ten sposób pompy wody TopFlow
nie tylko wspomagaj¹ ochronê silnika przed przegrzaniem, ale tak¿e przyczyniaj¹ siê do
zmniejszenia zu¿ycia paliwa.
Kontrola systemu ch³odzenia
Dok³adne przebadanie wszystkich komponentów systemu ch³odzenia mo¿e zapobiec awarii mog¹cej
spowodowaæ kosztowne uszkodzenia silnika pojazdu Twojego klienta.
Opisane poni¿ej proste czynnoœci przygotowuj¹ce system ch³odzenia do ekstremalnych warunków
klimatycznych mog¹ zapobiec powa¿nej awarii na autostradzie.
1. Ch³odnica
SprawdŸ, czy przep³yw powietrza przez ch³odnicê nie jest zatkany liœæmi, owadami lub b³otem. Jeœli
przep³yw ch³odnego powietrza jest choæby w czêœci zablokowany, oddawanie ciep³a bêdzie
ograniczone, a silnik mo¿e siê przegrzaæ. Tak¿e otwór kratki wentylacyjnej musi byæ czysty.
„Grzebieñ“ do ch³odnicy mo¿na wykorzystaæ do wyprostowania zgiêtych ¿eberek ch³odnicy, co
poprawi ch³odzenie. SprawdŸ, czy ch³odnica jest dobrze zamocowana i czy wszystkie œruby
mocuj¹ce, tuleje oraz klamry s¹ w dobrym stanie. SprawdŸ ko³pak ch³odnicy. Jeœli jest zardzewia³y
albo uszczelka jest zu¿yta, wymieñ je. Ciœnienie w otworze pod ko³pakiem mo¿na zmierzyæ
specjalistycznym miernikiem. Nale¿y siê upewniæ, ¿e zarówno w zbiorniku nadmiarowym, jak i w
samej ch³odnicy (ko³pak mo¿na zdejmowaæ tylko wtedy, gdy silnik jest zimny) poziom p³ynu
ch³odz¹cego jest w³aœciwy. P³yn ch³odz¹cy nale¿y spuszczaæ i wymieniaæ co dwa lata.
2. Przewody ch³odnicy i grzejnika
Te kluczowe po³¹czenia w systemie ch³odzenia powinny zostaæ sprawdzone pod wzglêdem ich stanu
oraz obecnoœci przecieków. Przeciekaj¹cy przewód mo¿e obni¿yæ poziom p³ynu ch³odz¹cego do
punktu, w którym nastêpuje przegrzanie. Rozdête lub zu¿yte wewn¹trz przewody mog¹ ograniczyæ
przep³yw p³ynu ch³odz¹cego i doprowadziæ do przegrzania. Podejrzane przewody nale¿y wymieniæ.
Zaciski przewodów musz¹ byæ szczelne. Poluzowany zacisk mo¿e spowodowaæ przeciek lub nawet
wpuœciæ powietrze do systemu, co doprowadzi do powstawania rdzy.
3. Paski napêdowe
SprawdŸ stan pasków napêdowych: zobacz, czy s¹ wyœlizgane, popêkane albo zu¿yte. Wyœlizgane
lub niew³aœciwie naprê¿one paski bêd¹ siê œlizgaæ i powodowaæ przegrzanie. Ko³a pasowe i paski
powinny byæ odpowiednio wyosiowane. Szczególnie ³atwo Ÿle zainstalowaæ paski ¿ebrowane, tak aby
¿eberka paska nie wpasowywa³y siê w odpowiednie zag³êbienia. Aby dostosowaæ naprê¿enie paska
do specyfikacji producenta, nale¿y u¿yæ miernika naprê¿enia paska.
SprawdŸ zu¿ycie korków
SprawdŸ wszystkie przewody
Dociœnij odpowiednio wszystkie opaski
SprawdŸ zu¿ycie i naprê¿enie paska napêdowego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin