Plan miesięczny na styczeń1.doc

(73 KB) Pobierz
Treści programowe

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC STYCZEŃ 2009 r.

Grupa dzieci: 2,5-3- letnich

 

Tematyka kompleksowa:

·         Zima do nas przybywa

·         Co słychać w lesie zimą

·         Babcia i dziadek

·         Karnawał

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

·         obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą,

·         dostrzeganie w czasie zabaw różnic między przedmiotami,

·         stosowanie określeń duży- mały, gruby-cienki, długi- krótki,

·         klasyfikowanie przedmiotów według jednej, dwóch, trzech cech,

·         porównywanie liczebności zbirów i stosowanie określeń: więcej, mniej, równo,

·         uczestniczenie w uroczystości Dnia Babci i Dziadka,

·         umiejętność rytmicznego poruszania się przy muzyce,

·         poznanie zwyczajów karnawałowych.

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej

Środki dydaktyczne

 

1. Nabywanie umiejętności rozróżniania pór roku.

 

2. Poznanie figury geometrycznej – koło

 

3.Kształtowanie umiejętności poprawnego dobierania odzieży do pogody.

 

4. Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia.

 

Zabawy poranne:

* „Śnieżynki”

* „Bałwanki”

* „Pieski”

* „Samochody”

Zima do nas przybywa

1. Oglądanie ilustracji przedstawiających cztery pory roku. Poznanie nazw i cech charakterystycznych dla pór roku. Zabawa „Zima -lato” -na słowo „zima” dzieci udają, że rzucają się śnieżkami, a na hasło „lato” kładą się na ziemi i opalają.

Ilustracje pór roku

2. Pokaz figury geometrycznej koła. Określanie wielkości. Szukanie wśród okrągłych klocków , przeliczanie. Odrysowywanie ich na kartkach papieru. Ćwiczenia oddechowe „Śnieg”. Dmuchanie na śnieżynki(wata) powieszonych na nitce. Zwracanie uwagi na wdech nosem i wydech ustami.

Figura geometryczna-koło (małe i duże), wata na nitce.

 

3. Dobieranie właściwej odzieży do pogody - Nauczyciel przynosi plecak z różnymi częściami garderoby letniej i zimowej. Prosi dzieci, aby wybrały po jednym ubraniu i powiedziały, co to jest, jaki ma kolor i kiedy należy je włożyć – latem czy zimą.

Naklejanie poszczególnych części garderoby na postać lalki.

Plecak z ubraniami, szablon lalki i papierowe ubranka dla niej.

4. Robienie kulek z waty - ćwiczenie sprawności dłoni i palców. Ćwiczenia oddechowe „Śnieg" - dmuchanie na kulki z waty, toczące się po blacie stolika. Zabawa dydaktyczna „Co jest w kształcie  koła?" Wyszukiwanie w sali rzeczy w kształcie koła. Próby układania szarf, linek, sznurków w kształt koła.

Wata, szarfy, sznurki.

5. Zabawy ruchowe przy muzyce. Praca plastyczna: wykonanie zimowego obrazka – naklejenie odpowiednich elementów na kartkę-zrobienie padającego śniegu dzięki maczaniu palca w białej paście do zębów.

 

Magnetofon, płyta CD z muzyką. biała pasta do zębów, kartki z bloku technicznego.

 

1. Uwrażliwienie na trudną sytuację leśnych zwierząt w okresie zimy.

 

2. Zapoznanie z obowiązkami leśniczego.

 

3. Rozpoznawanie zwierząt żyjących w lasach.

 

4. Klasyfikowanie zwierząt wg wielkości.

 

5. Rozwijanie sprawności manualnej.

 

6. Utrwalanie nazw zwierząt.

 

Zabawy poranne:

* „Śnieżynki”

* „Zajączki”

* „Samochody”

* „Krasnoludki”

 

Co słychać w lesie zimą

1. Oglądanie ilustracji zwierząt, które można spotkać w okresie zimy w lasach. Zapoznanie dzieci z postacią pana leśniczego i jego funkcjami. Słuchanie piosenki pt. „Piosenka na chłodne dni”.

Ilustracje zwierząt, ilustracja pana leśniczego, magnetofon, płyta CD.

2. Oglądanie obrazków i książeczek obrazkowych o zwierzętach leśnych. Rozpoznanie i nazywanie zwierząt żyjących w naszych lasach: sarna, jeleń, dzik, zając. Wskazanie różnic miedzy sarną a jeleniem. Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego Sarenki – rozmowa na temat wiersza.

Kolorowanie obrazka przedstawiającego zwierzęta zimą.

Obrazki i książeczki o zwierzętach leśnych, wiersz Cz. Janczarskiego „Sarenki”, kolorowanki.

3. Duży czy mały - określanie różnic w wielkościach. Na tablicy umieszczone są szablony zwierząt, które można spotkać zimą w lesie. Zwierzęta mają różną wielkość. Dzieci porównują sylwety nakładając je na siebie. Następnie tworzą zbiory biorąc pod uwagę wielkość. Każdy otrzymuje kartkę z bloku i trzy szablony (mały, średni, duży) zwierząt. Dziecko przykleja szablony na kartce od najmniejszego do największego.

Ilustracje zwierząt: małe, średnie i duże, kartka, klej.

4. „Znikające zapasy”- zabawa dydaktyczna. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka wykłada orzechy, kasztany, żołędzie, jarzębinę. Prosi dzieci aby zapamiętały gdzie leży dana rzecz. Następnie prosi jedno z dzieci o zamknięcie oczu i zabiera jedną rzecz. Dziecko po otwarciu oczu zgaduje czego brakuje.

Orzeszki dla wiewiórki – modelowanie kuleczek z plasteliny.

Orzechy, kasztany, żołędzie, jarzębina, plastelina.

5.Wyprawa do lasu- opowieść ruchowa. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Pokazanie obrazków zwierząt występujących w tym opowiadaniu.

Treść opowiadania, obrazki zwierząt.

 

1. Poznawanie zabaw ludowych.

 

2. Rozwijanie pamięci wzrokowej.

 

3. Nabywanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć.

 

4. stymulowanie rozwoju mowy dzieci.

 

Zabawy poranne:

* „Śnieżynki”

* „Samochody”

* „Zajączki”

Babcia i dziadek

1. Wiersz D. Gellner „Dla babci”. Rozmowa na temat wiersza. Zabawa ludowa ze śpiewem „Nie chcę Cię znać”. Robienie niespodzianki dla babci – bukiet kwiatów z żółtych serwetek.

Wiersz D. Gellner „dla babci”, magnetofon, płyta z piosenką, żółte serwetki.

2. Zabawy rozwijające pamięć wzrokową. Zabawa ludowa „Kosi, kosi łapci”. Nauka piosenki na piątkowe spotkanie z dziadkami.

Robienie niespodzianki dla dziadka – serduszka z masy solnej.

Magnetofon, płyty CD z piosenkami., masa solna, foremki w kształcie serc.

3. Zabawy dramowe „Co robi moja babcia?”. Na podstawie wiersza A. Kamieńskiej pt. „Babcia” dzieci opowiadają jakie czynności wykonuje babcia. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jak babcia”.

Wiersz A. Kamieńskiej pt. „Babcia”.

4.  Zabawy logopedyczne: Bańki mydlane, Zefirek, Chwytanie kropel. Próby do jutrzejszego występu przed dziadkami i babciami.

Magnetofon, płyty CD.

5. Zabawy ruchowe przy muzyce.

Udział w uroczystościach organizowanych w przedszkolu z okazji dnia babci i dziadka.

Magnetofon, płyta CD.

 

1. Poznawanie w toku zabawa określeń: Długi, krótki.

 

2. Wyzwalanie ekspresji ruchowej i plastycznej.

 

3. Poznaje zwyczaje karnawałowe.

 

4. Rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

 

Zabawy poranne:

* „Balonik”

*”Samochody”

*”Krasnoludki”

*”Śnieżynki”

Karnawał

1. Słuchanie opowiadania „Ania, balonik i kot”. Rozmowa na temat opowiadania. Ćwiczenia oddechowe „Unosimy balonik”, Zabawy przy muzyce „Taniec z balonami”.  Zabawa matematyczna „Który balonik ma dłuższą wstążkę”.

Opowiadanie pt. „Ania, balonik i kot”, balony, magnetofon, płyta CD z muzyką.

2. Dzień w kolorze niebieskim – Rozmowa z dziećmi –co mają na sobie niebieskiego. Wysłuchanie bajki pt. „Niebieska kraina”. Zabawy plastyczne- „Niebieska kraina” – zamalowywanie za pomocą farb  kartki na kolor niebieski.

Bajka pt.” Niebieska karaina”, niebieska farba, kartki z bloku technicznego.

3. Zabawa przy piosence „Bal w przedszkolu”. Ozdabianie masek karnawałowych wcześniej przygotowanych przez nauczyciela.

Magnetofon, płyta CD z piosenką, przybory do ozdabiania masek.

4.  Opowiadanie Cz. Janczarskiego „Zabawa Karnawałowa”. Rozmowa na temat opowiadania. Ćwiczenia klasyfikacyjne. Malowanie palcami wzorów na balonach przeznaczonych do dekorowania sali.

Opowiadanie „Zabawa Karnawałowa”, balony, farby, brokat do ozdabiania.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin