PLan na kwiecień.doc

(73 KB) Pobierz
Treści programowe

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2009 r.

Grupa dzieci: 2,5-3- letnich

 

Tematyka kompleksowa:

·         Książeczki z przedszkolnej półeczki

·         Pisanki – jaka malowane

·         Na zakupach

·         Zwierzęta z wiejskiego podwórka

·         Tańczą motyle na łące

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Dziecko:

·         poprawnie wypowiada się na temat przedstawianych obrazków,

·         wie jak należy obchodzić się z książką,

·         wie co to jest Wielkanoc,

·         potrafi liczyć w zakresie 3,

·         gra rytmicznie na kołatce,

·         potrafi ozdobić pisankę,

·         stara się mówić wyraźnie,

·         wie jak wygląda sklep i na czym polega praca ekspedientki,

·         zna nazwy niektórych rodzajów sklepów,

·         potrafi lepić z plasteliny,

·         wie jak zwierzęta żyją na wsi,

·         wie kiedy melodia grana jest wysoko a kiedy nisko,

·         używa słów: duży, mały,

·         wie jak wygląda motyl.

 

 

 

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej

Środki dydaktyczne

 

1. Rozbudzanie zainteresowania książką z obrazkami, zachęcanie do wypowiadania się na temat treści obrazków, zadawania pytań

 

2. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła przeżyć i doświadczeń.

 

3. Wyrabianie nawyku kulturalnego obchodzenia się z książką, szanowania książek i odkładania ich na wyznaczone miejsce

 

 

 

Książeczki z przedszkolnej półeczki

1. Rozmowa na temat ulubionych książek dzieci. Słuchanie wiersza I. Salach „Moje książki”. Dowolne wybieranie książek z przedszkolnej półki. Swobodne wypowiedzi na temat obrazków zamieszczonych w danej książeczce.

Wiersz „Moje książki”, książeczki z przedszkolnych półek.

2. Zainteresowanie dzieci światem przyrody poprzez ciekawostki  związane z życiem i rozwojem żaby z wykorzystaniem albumów przyrodniczych. Zwrócenie uwagi na ochronę przyrody.

 

Album przyrodniczy.

3. Słuchanie opowiadania „Zniszczona książka’. Przypomnienie zasad właściwego obchodzenia się z książką – porównywanie książki nowej i zniszczonej. Układanie książek na półkach według wielkości i kształtu.

 

Opowiadanie

Zniszczona książka”.

 

1. Zapoznanie dzieci z charakterem świąt wielkanocnych.

 

2. Utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 3.

 

3. Rozwijanie poczucia rytmu.

 

4. Rozwijanie inwencji twórczej.

 

5. Stymulowanie rozwoju mowy.

 

 

Pisanki – jajka malowane

1. Słuchanie wiersza H. Matery „Wielkanoc”. Wskazywanie obrazków związanych tematycznie z Wielkanocą. Ćwiczenia graficzno – ruchowe.

Wiersz „Wielkanoc”, obrazki związane z Wielkanocą.

2. Słuchanie opowiadania ‘Świąteczne porządki”.  Rozmowa na temat porządków w domku krasnali, o których była mowa w opowiadaniu. Liczenie sylwet krasnali, kubeczków, talerzyków i łyżek. Zabawa relaksacyjna „Zmęczone krasnale”.

Opowiadanie „Świąteczne porządki”, sylwety krasnali, talerzyków, łyżek, CD z muzyką relaksacyjną.

3. Zabawa „Kolorowe pisanki”.

Praca plastyczna- ozdabianie sylwet pisanek kredkami świecowymi.

Zabawy rytmiczno - ruchowe

Sylwety pisanek, kredki świecowe.

4.  Słuchanie piosenki „Kurczątka”. Zagadki słuchowe „Co tak gra?”. Zabawa muzyczna „Wesoła orkiestra”. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosu kury i kurczątka.

 

Magnetofon, płyta CD z piosenką. Instrumenty.

5. Ćwiczenia logopedyczne „Ptaki” – pobudka, ćwierkanie, zabawy ptaszków, turlanie jajeczek, układanie się do snu.

 

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem sklepu.

 

2. Zapoznanie z niektórymi rodzajami sklepów oraz charakterystycznymi dla nich towarami.

 

3. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

4. Rozwijanie mowy dzieci.

 

 

Na zakupach

1. Zorganizowanie w sali kącika sklepowego. Umieszczenie zabawek, wagi, kasy, towarów na sprzedaż. Zabawy tematyczne w kąciku sklepowym.

Rzeczy potrzebne do urządzenia kącika sklepowego.

2. Słuchanie opowiadania J. Janczarskiego „Gdzie się co kupuje”. Omówienie treści utworu, Przypomnienie jak nazywa się miś z oklapniętym uszkiem. Zabawa „moja ulubiona zabawka”.

Opowiadanie „gdzie się co kupuje”, sylweta Misia Uszatka.

3. Zabawa matematyczna „Segregujemy zakupy”. Pokazanie naturalnych artykułów chleba i bułeczek. Zwrócenie uwagi na kształt i zapach

Praca plastyczna – lepienie chleba i bułeczek z plasteliny..

Naturalne artykuły chleba i bułeczek, plastelina.

4.  Ćwiczenia logopedyczne „Zakupy” – powitanie, wprawki, stragany, spożywanie, pomidor.

 

 

1. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wsi.

 

2. Uwrażliwianie na zmiany wysokości dźwięków.

 

3. Rozróżnianie wielkości przedmiotów.

 

4. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

5. Stymulowanie rozwoju mowy.

 

 

Zwierzęta z wiejskiego podwórka

1. Oglądanie obrazka „Wiejskie podwórko”. Nazywanie przestawionych na nim zwierząt. Rozwiązywanie zagadek. Ćwiczenia ortofoniczne.

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.

 

Obrazek ‘Wiejskie podwórko”, obrazki zwierząt. 

2. Dobieranie właściwego rytmu do słyszanego akompaniamentu. Słuchanie piosenki „Gąsiątka”, rozmowa na temat treści piosenki. Zabawa „Idziemy gęsiego”.

Magnetofon, płyta CD z piosenką.

3. Słuchanie wiersza J. Sztaudyngera „Na gospodarstwie”. Rozmowa na temat wiersza. Ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie głosów dużego kota i małego kotka.

Wiersz „Na gospodarstwie”.

4.  Przypomnienie wiadomości o zwierzętach żyjących na wiejskim podwórku.

Praca plastyczna  - Naklejenie na kartkę sylwety krowy, chmurek i trawy.

Sylwety krowy, chmurek i trawy.

5. Ćwiczenia logopedyczne: pt. „Konik””- poranne biegi, śniadanie, opowiadanie (o konikach), różne koniki, odpoczynek.

 

 

1. Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyl).

 

2. Podziwianie piękna otaczającego nas świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia, przestrzeganie zasady „nie niszczymy przyrody”.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin