PLan na maj.doc

(68 KB) Pobierz
Treści programowe

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC MAJ 2009 r.

Grupa dzieci: 2,5-3- letnich

 

Tematyka kompleksowa:

·         Dbamy o czystość

·         Wiosna na łące

·         Wiosna w lesie

·         Moja mama

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Dziecko:

·         rozumie konieczność częstego mycia rąk,

·         potrafi rozpoznać przybory do mycia po ich kształtach,

·         rozwija umiejętność określania wysokości dźwięków,

·         rozwija sprawności manualne,

·         rozwija mowę,

·         rozwija umiejętność wspólnej zabawy,

·         wykazuje swobodę ruchów podczas ćwiczeń,

·         stara się wykonywać skoki obunóż,

·         rozwija sprawność poruszania się przy muzyce,

·         wie jak wygląda kret,

·         stara się śpiewać piosenkę,

·         wie jak wygląda motyl,

·         wie, jak wygląda kukułka, dzięcioł, sowa,

·         potrafi wskazać przedmiot związany z czynnością.

 

 

 

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej

Środki dydaktyczne

 

1. Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą

  * nabywanie umiejętności poprawnego mycia rąk,

  * rozumienie potrzeby mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkiem.

 

 

 

 

 

Dbamy o czystość

1. Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Co robiła Irenka?” (nauczyciel ilustruje jego treść). Rozmowa na temat wiersza oraz o tym kiedy należy myć ręce. Puszczanie na sali baniek mydlanych. 

Wiersz „Co robiła Irenka?”, ilustracje do wiersza, bańki mydlane.

2. Słuchanie piosenki „Czysty Kotek”, rozmowa na temat piosenki. Zabawy ruchowe na określenie wysokości dźwięków.

 

Magnetofon, płyta CD z piosenką.

3. Zabawa pantomimiczna – naśladowanie wycierania ręcznikiem wymienionych przez nauczycielkę części ciała.

Praca plastyczna – zamalowywanie przy pomocy wacików kosmetycznych szablonu ręcznika.

 

Szablony ręczników, waciki kosmetyczne, farby.

4. Zabawa dydaktyczna „Co to jest?” – nauczyciel przygotowuje worek, gąbkę, szczoteczkę do zębów, szczoteczkę do rąk, kubek, mydelniczkę. Dzieci oglądają przygotowane przedmioty, dotykają ich. Następnie n-el chowa przedmioty do dużego worka, do którego dzieci wkładają rączkę i poprzez dotyk odgadują czego dotykają oraz do czego to służy.

Przykładowe przybory kosmetyczne.

5. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Jak miś został doktorem” (ilustracje do wiersza). Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa ruchowo – naśladowcza – naśladowanie liska, który biega za swoim ogonkiem.

Opowiadanie „Jak miś został doktorem”, ilustracje do wiersza.

 

1. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej obserwacji.

Wiosna na łące

1. Zabawy i ćwiczenia ruchowe.

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Motyle i kwiaty”. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Rośnie trawa”. Zabawy z elementem czworakowania „Szukamy stokrotek”. Ćwiczenia tułowia „Zrywamy kwiatki”. Zabawa z elementem równowagi i skoku „Uwaga duży kamień”, „Hop do wody”.

Kolorowe krążki, szarfy, tamburyn. Magnetofon, płyty CD.

2. Słuchanie opowiadania z ilustracjami Cz. Janczarskiego „Ziemia się rusza”. Rozmowa na temat opowiadania.

Zabawa ruchowa „Krety.

Opowiadanie „Ziemia się rusza”, ilustracje.

3. Szukanie w sali kolorowych, kartonowych motyli (po ich znalezieniu określają miejsce, w którym się znajdował – przyimki). Segregowanie sylwet motyli pod względem kolorów.

Praca plastyczna - stemplowanie kolorowej kartki stemplem z ziemniaka z sylwetą motylka.

Kolorowe kartki, farby plakatowe, stemple z ziemniaka z sylwetą motyla, kartonowe motyle.

4.  Zabawa „Wiosenna łąka”. Słuchanie piosenki „Wianek”. Rozmowa na temat piosenki i nauka pierwszej zwrotki. Zabawy rytmiczne przy piosence. Próba wspólnego śpiewu.

Magnetofon, płyta CD z piosenką.

5. Ćwiczenia spostrzegawczości – odszukanie jednakowych motyli umieszczonych na tablicy. Słuchanie wiersza A. Przemyskiej „Motylek”. Rozmowa na temat wiersza. Zabawa „Motyle i kwiaty”.

Wiersz „Motylek”, ilustracje do wiersza.

 

1. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej obserwacji.

 

2. Stymulowanie rozwoju mowy.

Wiosna w lesie

1. Zabawa „Ptaszki w gniazdach”. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Tajemniczy głos” (dodatkowo ilustracje). Rozmowa na temat opowiadania. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosu kukułki na przemian cicho i głośno.

Opowiadanie „Tajemniczy głos”, ilustracje do opowiadania.

2. Zabawa ruchowa przy piosence „Śpiewaj tak jak on” -  „Jedziemy do lasu”. Słuchanie całej piosenki. Rozmowa na temat piosenki. Powtarzanie tekstu „Din don” w różnych tonach. Dowolny taniec przy piosence.

Magnetofon, płyta CD z piosenką.

3. Zabawa „Co to za ptak?” – pokazywanie przez nauczycielkę obrazków sowy, dzięcioła, kukułki. Dzieci nazywają te ptaki oraz naśladują ich głosy.

Praca plastyczna – kolorowanie obrazka dzięcioła.

Obrazki ptaków.

4.  Zabawa dydaktyczna „Idź do przodu, do tyłu”. Zabawy z woreczkami. Zabawy ruchowe przy muzyce.

Magnetofon, płyty CD.

5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze. Słuchanie wiersza R. Przymusa „Dzięcioł”. Rozmowa na temat wiersza. Zabawa „Dzięcioły”.

Wiersz „Dzięcioł”, ilustracja dzięcioła.

 

1. Kojarzenie czynności z przedmiotem.

 

2. Dostrzeganie każdego ruchu, gestu wykonywanego przez nauczycielkę.

 

 

 

Moja mama

1. Rytmizowanie tekstu „mamo, mamo kochamy Ciebie”. Słuchanie wiersza R. Przymusa „Życzenia”. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Pomagamy mamie”. Nauka wiersza fragmentami ze słuchu.

Wiersz „Życzenia”.

2. Zabawy ruchowe przy muzyce.

Praca plastyczna – wykonanie słoneczek na patyczku w prezencie dla mam.

Magnetofon, płyty CD, patyczki, kolorowe słoneczka.

3. Zagadki ruchowe „Co robi moja mama?”. Na tablicy umieszczone są obrazki przedmiotów: żelazko, garnek, odkurzacz, igła, ścierka. Poprzez wykonywane ruchy dzieci muszą odgadnąć co to za czynność i jaki przedmiot jest do tego potrzebny.

Obrazki wybranych przedmiotów.

4.  Wyszukiwanie rytmu w ułożonym ciągu sylwet kwiatów. Przeliczanie kwiatów w wazonach (trzy wazony, w każdym trzy dwa lub jeden kwiat). Układanie wazonów tak, aby w pierwszym było najmniej a w trzecim najwięcej.

Wazony, kwiatki na patyczkach.

5. Zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych przy muzyce.

Magnetofon, płyty CD.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin