10.03.2010.doc

(33 KB) Pobierz

Prawo administracyjne, Środa 10.03.2010 (ćwiczenia)

 

Zarząd powiatu wybierany przez radę powiat. Wybór jest dwustopniowy tzn. najpierw przewodniczący zarządu (starosta), na jego wniosek v-ce przewodniczących i pozostałych członków zarządu (3-5 osób).

Radni powiatu zależnie od ilości mieszkańców wskazanych w ustawie.

Jeżeli w ciągu trzech miesięcy nie będzie wybrana rada, to ulega ona rozwiązaniu z mocy prawa i przeprowadza się wybory przedterminowe.

Jeżeli ponownie wybrana rada nie wybierze zarządu w/w terminie to ulegnie rozwiązaniu EX LEGE a kolejnych wyborów się nie przeprowadza, a premier ustanawia komisarza rządowego.

 

Województwo

 

Organ stanowiący i kontrolujący jest sejmik województwa. Skład to radni proporcjonalnie do mieszkańców zgodnie z ustawą.

Organ wykonawczy to zarząd powiatu na czele którego stoi Marszałek Województwa.

Organami nadzoru w samorządzie terytorialnym jest Prezes Rady Ministrów, wojewoda, Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO).

Organy jednoosobowe i wieloosobowe w tym organy kolegialne (wyróżnienie ze względu na skład)

 

 

Nadzór, kontrola i kierownictwo

 

Nadzór

·         Organ nadzorowany

·         Organ nadzorujący

 

Organ sprawujący nadzór jest uprawniony do:

·         Badania działalności organu, który podlega nadzorowi

·         Do oceniania tej działalności

·         Dostosowania prawnych środków nadzoru. Wśród środków nadzoru znajdują się m.in.

o        Akty wstrzymania organowi podlegającemu

o        Ewentualnie w ostateczności zawieszenie działalności tego organu

 

Organ sprawujący nadzór może stosować także środki nadzorcze, które prawo wyróżnia. Jeżeli jakiś środek nie przewidziano w przepisach to nie można go zastosować. Charakterystyczną cechą nadzoru jest możliwość zastosowania środków władczych oraz władczej bezpośredniej ingerencji w działania podległemu mu działaniu. Nadzór może być sprawowany pod kilkoma kryteriami

  1. Kryterium legalności à wskazania zgodności z prawem działania organowi, którego podlega nadzorowi
  2. Kryterium celowości
  3. Kryterium gospodarności

 

Nadzór jest sprawowany tylko w oparciu o takie kryterium, które jest na danego organu przewidziane. Kryteria mogą się sumować. W ramach samorządu terytorialnego, np. wojewoda jako organ nadzorczy sprawuje nadzór nad kryterium legalności. Oznacza to, że każdorazowo organy wykonawcze mają obowiązek przekazania wojewodzie w terminie 2 (przepis porządkowy) lub 7 dni (uchwała) akty prawa miejscowego celem rozpoczęcia z urzędu procedury nadzorczej.

 


Organ kontrolowany i kontrolujący

 

Organ który sprawuje kontrole, posiada dwie pierwsze czynności organu sprawującego nadzór:

 

  1. Bada działania organu podległego
  2. Ocenianie jego działania
  3. Sporządza wnioski pokontrolne, które przekazuje organowi wyższego rzędu nad organem kontrolowanym

 

Organ kontrolujący co do zasady nie ma prawa do ingerencji w działalność organu kontrolowanego. Wyjątkowo przepisy prawa mogą przewidzieć zastosowanie środków władczych.

 

Zasadniczo organ kontrolny sporządza protokół, w którym wskaże, stwierdzone przez siebie uchybienia i nieprawidłowości, oraz zobowiąże w oznaczonym terminie organ kontrolowany do złożenia informacji w sprawie wdrożenia procedur naprawczych w celu usunięcia nieprawidłowości

 

Kierownictwo à zorganizowana struktura oparta na podległości organizacyjnej, charakteryzująca się dużą władczością co oznacza, że osoby podległe kierownictwu ma obowiązek podporządkowania się jego poleceniom.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin