Kategorie przejazdów:
• kategoria A- przejazd obsługiwany przez pracownika kolei; przed przejazdem umieszczony jest znak przejazd za torami; znajdują się na nim pełne rogatki przejazdowe (pary rogatek po każdej stronie najpierw zamykane wjazdowe a potem wyjazdowe żeby samochodziki mogły sobie przejechać); możliwość używania przy prędkościach do 160km/h; jak droga kołowa przecina więcej niż 2 tory szlakowe to musi być ta kategoria (tj nie może być przejazdu obsługiwanego automatycznie);
• kategoria B- znajdują się tu półrogatki (takie rogatki blokujące tylko połowę drogi) mogą być 2 lub 4 uruchamiane automatycznie za pomocą SSP (Samoczynna Sygnalizacja Przejazdowa); sygnalizatory świetlne i dźwiękowe; możliwość używania przy prędkościach do 160km/h;
• kategoria C- tylko sygnalizatory akustyczne, uruchamiane automatycznie; możliwość używania przy prędkościach do 140km/h;
• kategoria D- bez urządzeń uruchamianych przez pociąg, tylko oznakowanie drogowe; możliwość używania przy prędkościach do 120km/h; wymagane są trójkąty widoczności; przy braku trójkątów widoczności to ograniczenie do 15km/h (wg rozporządzenia) a 20km/h w praktyce;
• kategoria E- przejścia dla pieszych (takie z labiryntem); krzyż św Andrzeja :P; i znak uwaga przejście dla pieszych blablabla :P;
• kategoria F- przejazdy użytku niepublicznego; otwierane wyłącznie na życzenie użytkownika drogi;
Kryteria stosowania przejazdów danej kategorii:
• prędkość maksymalna pociągu
• kategoria drogi kołowej
• iloczyn ruchu (natężenie ruchu na przejeździe) -ilość samochodów w jakiejś tam jednostce czasu;
Jak jest linia modernizowana to się robi skrzyżowanie wielopoziomowe;
Stosuje się je też na skrzyżowaniach autostrad z torami;
Przejazdy A i B do prędkości 160km/h, C do 140km/h a D do 120km/h.
Oznakowanie przejazdów:
• zarządca drogi: ustawia znaki drogowe b20 (stop) a09 (trójkącik z płotkiem) a10 (trójkącik z ciuchajką) g1a g1b g1c g1d g1e g1f;
• zarząd kolei: g2 nie dotykać przewodów trakcyjnych blablabla , g3 -krzyż św Andrzeja; g4
• w6a -wskaźnik ostrzegania; (maszynista musi podać sygnał baczność)
•
Ilustracja 1: Sygnalizacja na liniach kolejowych
• tarcze przejazdowe -informują czy urządzenia na przejeździe są sprawne; ustawiane na odległości drogi hamowania od przejazdu; Osp1 (czerwone światełka poziomo)- prędkość czoła przy przejeździe <20km/h; Osp2 (białe światełka pionowo) można przejeżdżać; nr pod tarczą przejazdową to odległość od przejazdu; przed nią ustawiane są wskaźniki przejazdowe (w11p) sygnalizujące zbliżanie się do tarcz; z 1 trójkątem 200m przed tarczą; z 2 trójkątami 400m przed tarczą;
Warunki widoczności na przejeździe kategorii D:
Widoczność jest mierzona na wysokości 1,3 m.
Trójkąty widoczności określa się pomiędzy osią toru a osią drogi kołowej; kąt pomiędzy osiami >60 stopni. Położenie B i D zależne jest od największej prędkości pociągu na danej linii.
|AO|=5m |EO|=20m |CO|=10m |OB|=l1 |DO|=l EOB- 1 trójkąt widoczności COD-2 trójkąt widoczności. AOD- 3 trójkąt;
linia 1 torowa:
l1=3,6*Vmax
l=5,5*Vmax
linia 2torowa:
l=(5,5 +0,25d)*Vmax; d- odległość między osiami torów (m)
l1=(3,6+0,07d)*Vmax
te dane dotyczą przejazdów których kąt skrzyżowania jest nie mniejszy niż 60stopnie oraz przy których znak krzyż św Andrzeja jest ustawiony w odległości 5m od skrajnej szyny toru.
dla odległości znaku od skrajnej szyny toru jest większa niż 5m odległość l należy zwiększyć o 0,25 Vmax a l1 o 0,07Vmax na każdy metr zwiększonej odległości ustawienia znaku; jeżeli kat skrzyżowania wynosi mniej niż 60stopni na każde 5 stopni poniżej 60stopni odległość 20m odcinek EP przy ustalaniu l1 od strony kata ostrego należy zwiększyć o 1m.
wyznaczyć i narysować w odpowiedniej skali trójkąt widoczności na przejeździe kolejowym kategorii D dla nast. warunków:
• linia kolejowa 1 torowa Vmax=110km/h, kąt skrzyżowania 75stopni; znak krzyż św. Andrzeja ustawiony w odległości 6m od skrajnej szyny toru;
Rozjazd zwyczajny prawy
Typy rozjazdów:
Podział rozjazdów:
• zwyczajne- umożliwiające jazdę w kierunku zasadniczym (prostym) i zwrotnym;(lewe i prawe); Budowa: Składa się z:
◦ zwrotnicy- sł do kierowania taboru na tor zasadniczy lub zwrotny składa się z:
▪ 2 opornic- o nie opierają się iglice dolegające
▪ 2 ruchomych iglic spoczywających na siodełkach podiglicowych (w nowych rozwiązaniach zamiast siodełek wykonywane są rolki z tworzyw sztucznych). 3 rodzajach: czopowe; sprężyste; szynowo-sprężyste. Połączone ze sobą ściągiem iglicowym.
▪ urządzenia nastawczego
◦ szyn łączących
◦ krzyżownicy z kierownicami- zadaniem krzyżownicy jest umożliwienie przejazdu kół przez skrzyżowanie toków szynowych w strefie nieciągłości. Krzyżownica składa się z:
▪ dzioba
▪ 2 kierownic- mają za zadanie prowadzić zestaw kołowy w czasie przejazdu przez strefę nieciągłości oraz zapobiegać uderzeniom kół w dziób krzyżownicy. Rozwiązania konstrukcyjne:
• szynowe z szyn zwykłych lub klockowych
• szynowe kute
• monoblokowe
• z ruchomym dziobem
▪ 2 szyn skrzydełkowych
◦ urządzeń nastawczych i podrozjezdnic
Początkiem rozjazdu jest styk przediglicowy, a końcem styki za krzyżownicą. Oś toru zasadniczego i styczna do osi toru zwrotnego przecinają się w punkcie będącym środkiem geometrycznym rozjazdu. Tangens kąta (alfa) pod którym się przecinają nazywany jest skosem rozjazdu.
• Wymiary charakterystyczne dla rozjazdów zwyczajnych to:
◦ długość
◦ odległość do środka geometrycznego do:
▪ początku rozjazdy
▪ końca rozjazdu w torze zasadniczym
▪ końca rozjazdu w torze zwrotnym
◦ długość stycznej do łuku osi toru zwrotnego- gdy długość stycznej do łuku toru zwrotnego rozjazdu jest równa odległości pomiędzy początkiem rozjazdu i jego punktem matematycznym (S) to cały tor zwrotny położony jest w łuku.
rozjazd lewy
rozjazd łukowy symetryczny
rozjazd łukowy jednostronny
• łukowe- łączące 2 tory położone w łuku; wygięte w sposób dopasowany do krzywizny łuku; jednostronny i symetryczny
rozjazd podwójny dwustronny
rozjazd podwójny jednostronny
• podwójne- mają 3 kierunki jazdy: 1 zasadniczy i dwa zwrotne;jednostronny i dwustronny ( kierunkiem zasadniczym jest kierunek na wprost);
• krzyżowe (angliki)- układane na skrzyżowaniach torów, dzielą się na pojedyncze i podwójne; kierunki zasadnicze- po przekątnych ;)
Poza rozróżnienie kierunku zasadniczego i zwrotnego rozróżnia się położenie zwrotnic zasadnicze (proste) i przełożone. Zwrotnice po zwolnieniu przebiegu powinny być przełożone w położenie zasadnicze.
położenie zasadnicze na tor zasadniczy
położenie zasadnicze na tor zwrotny
Symbole napędów:
Tu - napęd mechaniczny
Napęd ręczny - biała część przeciwwagi u góry - zwrotnica jest w zasadniczym.
Dwie czerwone kreski na ciężarze - za przekładanie odpowiada drużyna manewrowa.
Klasyfikacja rozjazdów:
• wg rodzaju
◦ Rz- rozjazd zwyczajny
◦ Rpd- rozjazd podwójny
◦...
eres68