A. Ścios - Kolonia zaufanych przyjaciół.pdf

(323 KB) Pobierz
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
Niedziela, 27 Luty 2011 05:34
Gen Witalij Pawłow, szef rezydentury KGB w Polsce w latach 1973-84, wspominał w swoich
pamiętnikach: „ KGB nie miało w Polsce agentów, a jedynie zaufanych ludzi wśród przyjaciół ".
To zdanie sowieckiego oficera, doskonale znającego realia PRL zawiera klucz do zrozumienia
sytuacji, w jakiej znalazła się Polska po blisko czterech latach rządów obecnego układu.
Dynamizm tragicznych przemian, dokonujących się na polskiej scenie był możliwy, bo za
kulisami wielu z nich stali ludzie z kręgu rosyjskich „przyjaciół”, obsadzeni w III RP w rolach
artystów, publicystów, biznesmenów czy polityków. Wykreowanie takich procesów nie
wymagało nawet bezpośredniego udziału rosyjskiej agentury. Rosjanie musieli ją mieć w RFN,
Kanadzie czy w USA. W Polsce wystarczył krąg "przyjaciół", a w nim mniejsze grono
"zaufanych ludzi".
Grozę dzisiejszego położenia potęguje fakt, że ogromna grupa Polaków zapomniała lub nie
chce pamiętać o dziesięcioleciach sowieckiej okupacji, a tym bardziej nie chce wiedzieć – kim
byli i kim są „zaufani wśród przyjaciół”. Mamy do czynienia z zadziwiającym paradoksem, bo
choć nikt o zdrowych zmysłach nie uznałby powojennej Polski za państwo wolne i
demokratyczne, bez sprzeciwu godzimy się nazywać takim III Rzeczpospolitą, w której
członkowie partii założonej przez okupanta brylują w życiu publicznym, a funkcjonariusze
sowieckich organów represji rozgrywają nasze interesy i kreują się na „fachowców od
bezpieczeństwa”. 
Wolno postawić tezę, że wygrana środowiska Platformy Obywatelskiej w wyborach 2007 roku
miała otworzyć drogę do pełnej reaktywacji wpływów obozu moskiewskiego i zapoczątkowała
proces recydywy rządów „zaufanych wśród przyjaciół”. Proces na tyle głęboki, że można mówić
o powrocie do relacji istniejących w okresie PRL-u i budowaniu nad Wisłą rosyjskiego
dominium. Niewątpliwie też, logika zdarzeń ostatnich lat pozwala dostrzec, że był to proces
kontrolowany i planowy, przeprowadzony według sensownego scenariusza, w którym tragedia
smoleńska odgrywa rolę punktu zwrotnego w dziejach Polski.
Już w roku 2007 Rosja powitała zmiany na naszej scenie politycznej dygresją Michaiła
Margielowa, przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Rady FR: „
Problemów w stosunkach rosyjsko-polskich przy Jarosławie Kaczyńskim nagromadziło się
wiele, a ich likwidacja będzie wymagać czasu” –
orzekł rosyjski polityk.
W kwietniu 2008 roku płk Putin zapewniał, że " problemy z Polską dadzą się rozwiązać dzięki
Tuskowi
", a po wygranych przez
1 / 8
452864339.004.png
 
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
Niedziela, 27 Luty 2011 05:34
Komorowskiego wyborach prezydenckich, szef komisji spraw zagranicznych Dumy Konstantin
Kosaczow z radością odnotował ten fakt, mówiąc : „
Z Polską, gdzie prezydentem jest pan Komorowski, a rządem kieruje pan Donald Tusk, będzie
się nam udawać znajdować punkty styczne i porozumienie znacznie bardziej konsekwentnie i
konstruktywnie niż działo się to dotychczas w warunkach stałego współzawodnictwa
prezydenta i rządu
.” W tym samym, tryumfalnym tonie informował wówczas dziennik „Izwiestija”: "
Wybranie na prezydenta pragmatyka Komorowskiego ustawiło wszystko na swoje miejsca.
Ideologicznie emocjonalna przesada epoki Kaczyńskiego dobiegła końca.”
Rzecz jasna – tego rodzaju deklaracje przedstawicieli państwa rosyjskiego podważają
propagandową tezę, jakoby Platforma Obywatelska miała być środowiskiem nowoczesnym i
liberalnym, dążącym do swobód gospodarczych i poszerzania wolności obywatelskich. Nie
przypadkiem politycy putinowskiej Rosji, upatrują przecież w PO naturalnego partnera i
wiernego sojusznika – na wzór pereelowskiej grupy zarządzającej interesami okupanta.
Dlaczego reżim Putina, odpowiedzialny za ludobójstwo, mordy polityczne, prześladowania
opozycji i akty cenzury, bazujący na mafijnej oligarchii i ręcznym sterowaniu gospodarką
dostrzega właśnie w partii „liberałów i demokratów” stosownego towarzysza – musieliby sobie
odpowiedzieć wyborcy PO.
W logice działań podjętych przez tą grupę po 2007 roku, bez trudu można znaleźć źródła
rosyjskich inspiracji, nawet jeśli wymóg zachowania fasadowej demokracji wymuszał
nieznaczną modyfikację metod. Premierem i wicepremierem rządu nie zostali zatem
funkcjonariusze pereelowskich służb, i nie od razu przystąpiono do ograniczenia swobód
obywatelskich i niszczenia opozycji. Sterowanie Platformą przez tajnego współpracownika SB
Olechowskiego, uruchomienie „autorytetów” koncesjonowanej opozycji czy obsadzenie
stanowisk dyplomatycznych przez agenturę Departamentu I SB MSW dawało wrażenie
„normalności”, w ramach iluzorycznej demokracji III RP.
Rosyjską wszechwładzę „siłowików” zastąpiono procesem bondaryzacji – czyniąc z
największej tajnej służby „zbrojne ramię” grupy rządzącej i gwarant nienaruszalność interesów
postkomunistycznej oligarchii. Tej potrzebie podporządkowano czystki w służbach specjalnych,
doprowadzając następnie do przejęcia nowego kontrwywiadu wojskowego oraz faktycznej
likwidacji jedynej służby antykorupcyjnej. Jednocześnie zadbano o przywrócenie wpływów
„rosyjskiego peryskopu” - ludzi zlikwidowanych WSI oraz reaktywację układu
medialno-biznesowego stworzonego przez to środowisko.
Od 3 lat rozwiązania rosyjskie są wzorem dla środowisk esbeckich, decydujących o kształcie
2 / 8
452864339.005.png
 
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
Niedziela, 27 Luty 2011 05:34
ustaw w sferze bezpieczeństwa państwa. Na nich wzorowano ustawę o zarządzaniu
kryzysowym oraz podpisaną niedawno przez Komorowskiego ustawę o ochronie informacji
niejawnych. Z tego źródła wypływają inspiracje wprowadzenia cenzury Internetu i inwigilacji
abonentów sieci komórkowych. W tym samym czasie, w putinowskiej Rosji wydawano kolejne
akty prawne w ramach rządowego „programu bezpieczeństwa antykryzysowego” i „publicznej
kampanii przeciwko terroryzmowi”. Polskie i rosyjskie regulacje łączył jeden, wspólny
mianownik – prowadziły do zwiększania (i tak niebotycznych) uprawnień służb specjalnych, a
tym samym do rozbudowy systemu kontroli nad społeczeństwem.
Opozycję należy bić pałką po łbie, a swoje poglądy może wyrażać za rogiem publicznej toalety
” – ta z kolei, cenna myśl płk Putina stała się inspiracją dla marginalizacji roli opozycji w
polskim parlamencie, imputowania jej zdrady i stawiania zarzutów dążenia do „rokoszu”.
Prowadzona przez rządowe media kampania nienawiści wobec braci Kaczyńskich, liczne ataki
i prowokacje – ale też okrutne morderstwo polityczne w łódzkim klubie PiS-u wpisywały się w
logikę dyrektywy pułkownika KGB. Podobnie - antypisowska histeria, ów podstawowy atrybut
integrujący „elity” III RP, należy do kanonu rosyjskiej dezinformacji i dobitnie świadczy o
rozgrywaniu polskich spraw według kremlowskiego scenariusza.
 
           Bezwzględne dowody na budowę rosyjskiego dominium w obszarze państwowości III
RP znajdziemy w decyzjach politycznych i gospodarczych podejmowanych przez grupę
rządzącą. Tu również można wskazać podstawową cechę: żadne nie były nieprzyjazne wobec
Rosji, za to najważniejsze z nich służyły rosyjskim interesom.
Nie przypadkiem pierwsze miesiące rządów PO-PSL zdominowała sprawa tarczy
antyrakietowej. Była wówczas rodzajem testu dla „zaufanych wśród przyjaciół” oraz
wyrazistym, politycznym sygnałem wysłanym administracji amerykańskiej. Dzięki dokumentom
dyplomatycznym ujawnionym przez Wikileaks wiemy dziś, że grupa rządząca kłamała, jakoby
USA zrezygnowały z projektu tarczy z powodu obcięcia funduszy przez amerykański Kongres.
Podobnie fałszywe były głosy polskich negocjatorów o zabiegach czynionych w kierunku
zapewnienia nam „gwarancji bezpieczeństwa”, zagrożonego rzekomo przez fakt
zainstalowania wyrzutni na polskiej ziemi. Wydaje się, że stanowisko rządu w kwestii tarczy
zostało określone już po wizycie Donalda Tuska w Moskwie, w lutym 2008 roku. Od tego
momentu nastąpiło wyhamowanie negocjacji, mnożenie przeszkód (kwestia gwarancji) oraz
poszukiwanie pretekstu do przedłużania rozmów. W czerwcu 2008 roku, na dwa miesiące
przed napaścią Rosji na Gruzję, grupa rządząca była gotowa doprowadzić do zerwania
rozmów z Amerykanami, bez wcześniejszego uzgodnienia sprawy z prezydentem. Fiasku
negocjacji zapobiegła wówczas wizyta szefowej Kancelarii Prezydenta Anny Fotygi w
Waszyngtonie i jej rozmowy z czołowymi politykami USA. Jak wynika z odnotowanej w
dokumentach Wikileaks wypowiedzi Sikorskiego, nawet konflikt gruziński nie był w stanie
3 / 8
452864339.001.png
 
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
Niedziela, 27 Luty 2011 05:34
sprawić, by minister spraw zagranicznych dostrzegł związek między napaścią na Gruzję, a
gwarancjami bezpieczeństwa wynikającymi z obecności tarczy antyrakietowej.
Rezygnacja z tego projektu otworzyła drogę do przeorientowania polityki zagranicznej i była
pierwszym czynnikiem, decydującym o powierzeniu Polsce roli rosyjskiego „konia
trojańskiego”. Intencje Rosji w tym zakresie najpełniej wyraził Fiodor Łukianow redaktor
naczelny prokremlowskiego pisma „Rosja w Globalnej Polityce”, pisząc: " jeśli nie będzie
dużych błędów z rosyjskiej strony, to stosunki między Rosją i Polska będą co raz bardziej
pragmatyczne. To jest wygodne dla Rosji gdyż Polska przez długi czas była główna
przeszkodą dla realizacji europejskiej polityki Rosji
".
Podstawowym elementem tej polityki była ekspansja rosyjskich koncepcji dotyczących
bezpieczeństwa europejskiego oraz współpracy z UE i NATO. Jako nośnik kremlowskich
planów wykorzystano politykę zagraniczną rządu Donalda Tuska i obecność Polski w
strukturach europejskich. Nikogo też nie dziwił fakt, że Bronisław Komorowski ogłosił swoją
wizję polityki wschodniej Unii Europejskiej przebywając w Jałcie, na zaproszenie fundacji
Wiktora Pińczuka, kierowanej przez Aleksandra Kwaśniewskiego.
Kilka miesięcy wcześniej, podczas szczytu Rosja-UE w Rostowie nad Donem, rzeczniczka
prezydenta Rosji oświadczyła, że Kreml liczy na zmianę stanowiska Polski w sprawie
współpracy Federacji Rosyjskiej z UE. „ Mamy nadzieję, że stosunki z Polską, jakie
ukształtowały się w ostatnim czasie, doprowadzą do zmiany stanowiska Warszawy również w
kwestii współpracy Rosji z Unią Europejską”
oznajmiła, dodając, że "
strona rosyjska otrzymuje takie sygnały
". Porozumienie o wzajemnych stosunkach między Rosją, a UE miało zostać podpisane
jeszcze w 2009 roku. Na przeszkodzie stanęło jednak twarde stanowisko Lecha Kaczyńskiego.
Powodem sprzeciwu prezydenta Polski były wydarzenia w Gruzji, stosowany przez Rosję
szantaż energetyczny oraz polityka podporządkowania państw byłego Związku Sowieckiego.
Po 10 kwietnia ta przeszkoda została usunięta.
Obecnie, każdy projekt polskiej polityki zagranicznej jest podporządkowany interesom Kremla.
Do dyplomacji wrócili absolwenci Państwowego Instytutu Spraw Międzynarodowych (MGIMO),
Akademii Dyplomatycznej czy podyplomowego studium w WSNS przy KC PZPR. Zadania
stawiane polityce zagranicznej III RP wymagają kadr wyhodowanych w kuźniach aparatczyków
i sowieckiej agentury. Nie przypadkiem, 15 lutego 2010 roku funkcję kierownika najważniejszej
struktury wydziałowej misji - Wydziału Politycznego ambasady RP w Moskwie powierzono
4 / 8
452864339.002.png
 
KOLONIA „ZAUFANYCH PRZYJACIÓŁ”
Niedziela, 27 Luty 2011 05:34
wieloletniemu agentowi SB Tomaszowi Turowskiemu, zlecając mu przygotowania do wizyty
Lecha Kaczyńskiego w Katyniu, a ważnym Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji w tej
ambasadzie kieruje Marek Ociepka – funkcjonariusz Departamentu I SB MSW.
Jedną ze sztandarowych inicjatyw dyplomatycznych rządu Tuska było tzw. Partnerstwo
Wschodnie, w ramach którego planowano zbliżenie i integrację państw Europy Wschodniej i
państw Kaukazu Południowego z Unią Europejską. Jedynym realnym działaniem w zakresie
Partnerstwa, pozostaje projekt autorstwa rosyjskiego ministra Ławrowa, mocno forsowany
przez Radosława Sikorskiego, dotyczący dwustronnej umowy z Moskwą, na mocy której
mieszkańcy Obwodu Kaliningradzkiego mogliby przekraczać polską granicę bez żadnych
ograniczeń wizowych. Ten obłędny zamysł, silnie wspierany przez Niemcy, służy również
odbudowie wpływów niemieckich w Królewcu i wzmocnieniu istniejących już dążeń
integracyjnych. Nietrudno dostrzec, że „projekt Prusy Wschodnie” ma stać się symbolem
odbudowy relacji rosyjsko-niemieckich i choćby z tej przyczyny stanowi dla Polski śmiertelne
zagrożenie. Miast roli państwa „ rozszerzającego wpływy zachodnie poza wschodnie granice
NATO ”, Polska staje się „państwem transmisyjnym”, służąc
ekspansji rosyjskich interesów i niemieckich dążeń.
Dla celów polityki rosyjskiej przystąpiono także do reaktywacji tzw. Trójkąta Weimarskiego.
Entuzjastycznie przyjęty pomysł Komorowskiego, by zapraszając Rosję, uczynić z martwego
„trójkąta” ożywczy „czworokąt”, ma oczywisty związek z planami włączenia Rosji w decyzje
dotyczące całej Europy, jako państwa z wyraźnie zakreśloną strefą wpływów.
Z tych samych względów największą troską Bronisława Komorowskiego w trakcie
ubiegłorocznego szczytu NATO w Lizbonie stała się kwestia „zbliżenia” Rosja-NATO. „ Sojusz
podkreślił chęć budowy systemu, który byłby w stanie współpracować z systemem rosyjskim.
Ze strony rosyjskiej padły słowa, które świadczą o pełnym zrozumieniu dla takiego rozwiązania.
Ze strony prezydenta Miedwiediewa została złożona bardzo ważna deklaracja, że Rosja
zaakceptuje głębokość tej współpracy w zależności od propozycji sojuszu
” – perorował w Lizbonie Komorowski, nie kryjąc swojej roli rzecznika interesów Moskwy.
Grupa rządząca sama daje przykład wzorcowej współpracy wojskowej z Rosją. Na przełomie
lutego i marca 2010 roku do MON trafiło pismo attache wojskowego rosyjskiej ambasady ws. "
wzmocnienia dwustronnej współpracy
". Rosjanie zaproponowali wówczas współdziałanie Marynarek Wojennych obydwu państw na
Morzu Bałtyckim, nawiązanie kontaktów dowódców jednostek przygranicznych i zgrupowań
wojskowych oraz organizację nauczania polskich oficerów w rosyjskich ośrodkach szkolenia.
Kwestie te były omawiane na spotkaniu przedstawicieli obydwu stron w Moskwie 22-24 marca
5 / 8
452864339.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin