japonia od czasów najdawniejszych do dziś j.w. hall doc.doc

(87 KB) Pobierz

J. W. Hall, Japonia od czasów najdawniejszych do dzisiaj, Warszawa 1979.

·          Przewrót Meiji i jego znaczenie:

I 1868 – upadek shogunatu – nowy ośrodek władzy, symbolicznie podporządkowany cesarzowi – nowa jedność państwowa

 

zagrożenie ze strony Zachodu – hasło powrotu do przesłości (fukko) – w tym sensie przewrót – „restauracja” pewnego porządku; restauracja oznaczała wkroczenie J w nowoczesność; zmiany w systemie politycznym, następnie reformy społeczne i ekonomiczne wykroczyły daleko poza zniesienie shogunatu

 

nowe rządy oparte na bezpośrednim i publicznym uznaniu najwyższej władzy cesarza

 

W Japonii nie było antagonizmów społecznych, ani ideologii politycznych, które w Europie stały się zarzewiem rewolucji francuskiej czy rosyjskiej – przewrót Meiji nie był rew chłopską ani burżuazyjną, przywódcy rekrutowali się głównie spośród klasy samurajów

 

charakt. Dwie cechy dla całego okresu przewrotu:

-         dominująca w całym kraju świadomość obcego zagrożenia

-         sposób, w jaki sposród klasy samurajów wyłaniali się nowi przywódcy (tzn jaki?:])

 

przekonanie się o wyższości cywilizacji zachodniej – przekształcenie się niemal wszystkich przywódców przewrotu Meiji z pierwotnych zwolenników restauracji władzy cesarskkiej w zwolenników reform

 

1868 – tereny skonfiskowae rodowi Tokugawa podzielono na prefektury i okręgi miejskie, zarządzanie nimi przekazano młodym działaczom z zachodnich hanów; wysłano przedstawicieli rządu centralnego

 

Okubo z Satsumy w marcu 1869 – doszedł do wniosku o konieczności dalszej centralizacji władzy

nakłonił on daimyo z 4 największych posiadłości, do zwrócenia cesarzowi praw do owych posiadłości; inni poszi za przykładem

 

VIII 1871 – dekret o skasowaniu hanów

 

japonia przekształcała sę w państwo całkowicie scentralizowane,wyłoniła się nowa grupa przywódcza – oligarchia, przeprowadzająca dalsze reformy bez sprzeciwu

 

niezbyt drastyczny przebieg zmian politycznych + poczucie zagrożenia bytu państwowego wynikające z presji mocarstw => atmosfera, w której działalnośćgrupki zdecydowanych ludzi mogła doprowadzić do przebudowy państwa

·          Tworzenie nowoczesnego państwa

początek 1868:

III – wezwano przedstawicieli wszystkich hanów, mających odtąd tworzyć zgromadzenie doradcze

IV – ogłoszono tzw. Przysięgę Statutową – pięciopunktowa deklaracja w imieniu cesarza, prezentujaca nową filozofię władzy proponowaną przez rząd Meiji – b. ogólnikowa

 

nacisk na 4 podstwaowe zasady:

-         polityka rządu ma być oparta na szerokiej konsultacji (prawdop. na szczeblu hanów)

-         jednostka ma posiadać swowodę zaspokajania osobistych aspiracji

-         interes państwa jest nadrzędny wobec wszelkich innych

-         podstawowe obyczaje przeszłości” zostaną odrzucone, na rzecz nowych wzorów czerpanych z Zachodu

 

koniec 1868 – nowy rząd przenosi się do Edo, któremu nadano nową nazwę – Tokyo(czyli wschodnia stolica)

 

zmiany w organach centralych okazały się skuteczne dzięki systemowi kontroli sięgającemu szczebla lokalnego

 

1873 – utworzenie MSW

administracja lokalna pozostała całkowicie pod kontrolą władz centralnych

 

 

dzięki utrzymaniu kontroli nad prowincją możliwe stało się stosunkowo szybkie rozwiązanie problemów finansowych

 

reforma finansów w 71 i 72 roku, zreorganizowano system pieniężny – układ dziesiętny i jednostka monetarna – jen

 

wprowadzono system bankowy wzorowany na amerykańskim systemie Rezerwy Federalnej

 

1873 – rozstrzygnięto kwestię własności ziemskiej – bodźce do reformy miały głównie charakter ekonomiczny,nie społeczny – naczelnym motywem było dążenie do scentralizowania i racjonalizacji „systemu podatków rolnych”, wtym celu – 3 nowe zasady:

-         za płatnika podatku uznano jednostkę ludzką, nie mura (??)

-         podstawą wymiaru – szacunkowa wartość ziemii, nie wysokość zbiorów

-         podatki miały być płacone rządowi centralnemu, nie daimyo

 

I 1873 – dekret o obowiązku służby wojskowej; de facto automatycznie zacierano różnicę między samurajem a człowiekiem z gminu; w ciągu kilku lat Japonia stworzyła armię poborową opartą w całości na eropejskich wzorach rekrutacji i organizacji

 

obalenie systemu 4 klas – wolne społeczeństwo, oparte na zasadach ekonomicznych, miarą poważania stało się bogactwo, wykształcenie lub wpływy polityczne

 

mimo to – opozycja ze strony klasy dawnych samurajów

 

1877 – powstanie Saigo – ok. 30 tys. dawnych samurajów, po pół roku przegrał z armia japońską; było to ostatnie wystąpienie samurajów

·          Modernizacja i wpływy Zachodu

Przysięga Statutowa otwarcie uznawała przekształcenie Japonii wg wzorów zachodnich oraz stworzenie potężnego państwa za najważniejsze cele nowego rządu

 

1872 – 73: misja Iwakury – podróż po USA i Europie, oficjalnie próbując osiągnąć rewizję traktatów z 1858 roku. Raport sporządzony przez jej uczestników wskazywał na zacofanie Japonii i koniecznośc uczenia się od Zachodu, wskazywał także napozytywne aspekty(np. brak fanatyzmu religijnego w Japonii) oraz fakt, że państwa Zachodu osiągneły swojąpotęgę w przeciągu ostatnich 50 czy 100 lat

 

systematyczne zatrudnianie doradców z zagranicy

 

przyjmowanie kulturalnych wzorców z Zachodu

coś w rodzaju kompleksu zacofania?

Niemiecka myśl polityczna stała się podstawą teoretyczną konstytucji z 1899 roku

·          Konstytucja Meiji i narodiny imperium japońskiego

presja w kierunku powołania wybieralnego zgromadzenia narodowego

 

1875 – ogłoszenie cesarskiego rozporządzenia zapowiadającego stopniowe wprowadzenie rządów konstytucyjnych

 

1881 – cesarski edykt, zapowiadająct ogłoszenie konstytucji w roku 1890; wykaz jej podstawowych zasad: miała ona być wyrazem woli cesarza, ministrowie mieli być odpowiedzialni wobec cesarza, inicjatywa ustawodawcza miała należeć do rządu, wzorem godym naśladowania stał się system pruski

 

w 1888 caly niemal aparat rządowy, jaki przewidziano w konstytucji był już gotowy, brakło jedynie parlamentu, który miał stać się największym ustępstwem oligarchii na rzecz zasady przedstawicielstwa narodowego

 

Konstytucję Meiji ogłoszono w 1899 roku, okazała się znakomitym połączeniem zachodnich metod politycznych z tradycyjnymi japońskimi koncepcjami politycznymi

 

cesarz – władcą absolutnym i nietykalnym, znajdujący się ponad rządem, był zarazem ucieleśnieniem państwa; Japończycy byli jego poddanymi i mieli mu służyć lojalnie

aparat zarządzania miał być wysoce zbiurokratyzowany i centralistyczny

interesom esarskim podporządkowano Ministerstwo Domu Cesarskiego i „prawo cesarskie”

cesarz wspomagany przez Tajną Radę miał zajmowac pozycję najwyższą, ponad premierem i gabinetem – odpowiedzialnymi wyłącznie przed nim

administracja lokalna pozostawała bezpośrednio w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych

 

niewielkie możliwości powszechnego udziału w rządach gwarantowanego przez konstytucję zapewniał parlament i zgromadzenia lokalne ( na ogół pozbawione wpływów)

Parlament – Izby Wyższa i Niższa, ich skład ustalano na podstawie starannie ograniczonych wyborów

 

Izba Niższa – przede wszystkim ciało debatujące nad posunięciami rządu , pozbawiona możliwości inicjowania jakichkolwiek kroków

jedynym rzeczywistym uprawnieniem nadanym Izbie Niższej była możliwość nieuchwalenia budżetu, ale i to było ograniczone – gdy odrzucono budżet, automatycznie przyjmowano budżet z roku poprzedzającego

 

konstytucja Meiji stworzyła podstawy nowoczesnych rządów opartych na prawie, powołała instytucje, dzięki którym mógł dokonywać się dalszy rozwój polityczny narodu japońskiego

 

art 4. - rządy należy sprawować „zgodnie z konstytucją”

nadto – parlament i wybory stworzyły partiom politycznym płaszczyznę do działania i w rezultacie rząd musiał ostatecznie uwzględnić naciski partii i odsunąć od władzy dominującą w życiu politycznym późnego okresu Meiji oligarchię

ale, coby nie było za różowo:

usankcjonowała władzę najwyższą w osobie „boskiego cesarza”,

połączenie absolutyzmu cesarsiego i braku wyraźnej odpowiedzialności, przybrane w szaty scentralizowanej biurokracji, okazało się wprzyszłości szczególnie trudną do obalenia barierą dla dążeń ustroju opartego na reprezentacji

 

rozszerzenie produkcji jedwabiu na eksport

przędza bawełniana

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin