SCENARIUSZ BALU KARNAWAŁOWEGO „U KRÓLOWEJ ZIMY’’
2.Zaczarowanie wszystkich uczestników balu.
Dziś na moje rozkazaniemiły nastrój niech się stanie.Uśmiech dzisiaj niech zagościw oczach naszych, sercach gości.Będzie wszystkim nam wesołogdy staniemy razem w koło.
4.Zabawa integrująca wszystkie dzieci ,,Blisko, bliziutko”;.
Dzieci dobierają się parami. Prowadząca nauczycielka poleca dotykać się różnymi częściami ciała i tańczyć w rytm muzyki.; blisko- bliziutko dłonie do dłoni; blisko – bliziutko czoło do czoła., blisko- bliziutko nosek do noska, blisko- bliziutko brzuszek do brzuszka, blisko- bliziutko kolanko do kolanka, blisko- bliziutko pupa do pupy, blisko- bliziutko łokieć do łokcia, blisko- bliziutko uszko do uszka; itd. aż do zakończenia utworu muzycznego.
5.Pokaz mody- prezentacja strojów- każda grupa po kolei. W czasie prezentacji grup nauczycielki prowadzące i panie dyrektorki i przedstawiciel rodziców wybierają najbardziej oryginalne przebranie.7.,,Zgadnij, jaka to bajka?"- konkurs dla 6 latków, Na podstawie charakterystycznych głosów z taśmy dzieci rozpoznają baśń Andersena. Prowadząca wybiera 3 dzieci z każdej grupy 6 latków i dla każdego dziecka włącza odgłos, charakterystyczny dla baśni Andersena. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci losują utwór do odsłuchania. -Zawierucha – Królowa Śniegu,-Świergot ptaków – Calineczka,-Szum morza – Mała Syrenka,
8.Jedziemy do ,,Krainy Pani Zimy" Dzieci ustawiają się w kilka pociągów i tańczą przy piosence ,,Jedzie pociąg"Ryszarda Rynkowskiego.
9.Z jakiej bajki jest ten przedmiot?- konkurs dla 5 latków.Prowadzącą wybiera 3 dzieci z grup 5 latków. Każde dziecko losuje przedmiot z ,,Zaczarowanego worka”, muszą odgadnąć z jaką baśnią kojarzy się dana rzecz.Żaba –Calineczka.Jajko- Brzydkie kaczątko,Zapałki- dziewczynka z zapałkamiGroch- księżniczka na ziarnku grochu11.Z jakiej bajki jest ta ilustracja ?- konkurs dla 3 i 4 latków. Prowadząca wybiera dwoje Dzieci z grupy 1 i 2 dzieci losują ilustracje odgadują do jakiej baśni pasują.13. Zagadki dla rodziców-chętni rodzice ( po jednym z każdej grupy) losują zagadki z ,,Koszyczka zagadek". Odgadują i otrzymują drobny upominek.
Na podwórku je tępiono,Kto powie dlaczego?Gdy dorosło –łabędziePrzyjęły je jak swego. ( Brzydkie kaczątko)Tylko cal wysokościMiała ta dzieweczkaDlatego też jej imię Brzmiało …….. (Calineczka)Okruch lustra wpadł mu w serceI z tego powoduByło zimne i nieczułe Jak kawałek lodu. ( Królowa Śniegu)Jak na imię miała panieneczka mała,która dobrze jest znana z bajki pana Andersena? ( Calineczka)Bajkowe panienki, nie lubią sukienki. Wszystkie wolą rybi ogoni dlatego pływać mogą. ( Syrenki)Na ziarenku spałaRankiem wstała cała obolała. (Księżniczka na ziarnku grochu)Konkurentów brzydkich miałaWięc żadnego z nich nie chciała.Na skrzydełkach przyjaciółki Poleciała w nieba chmurki.Księcia Elfów tam poznałaI go bardzo pokochała. (Calineczka)
15.Ogłoszenie wyników16.Taniec na pożegnanie-,,Bujany walczyk"-wszyscy zebrani tworzą dwa, trzy koła i wspólnie śpiewają piosenkę
Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę.Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.Raz w prawo, raz w lewo i w przód i w tyłbyś długo pamiętał żeś z nami był.
Temat:,,Ćwiczenia słuchu fonematycznego w różnicowaniu głosek: s-sz, c-cz, z-ż, w oparciu o zabawy : ,,Czarodziejski worek”, ,,Robimy porządki”, ,,Pociąg”.Cel główny:- Usprawnianie słuchu fonematycznego.Cele operacyjne: Dziecko:-prawidłowo słyszy i nazywa w nagłosie wyrazów głoski s-sz, c-cz, z-ż,-potrafi odróżnić głoskę sod sz, c od cz, z od ż;Metody: aktywna, praktycznego działania, pedagogika zabawy;Środki dydaktyczne: worek, a w nim: cukierek, czapka, szalik, zegarek, żabka – zabawka, czekolada, cebula, cytryna; obrazki- sanki, stołek, żołnierz, samochód, żółw, szyszka, żołędzie, szafa, zebra; alfabet ruchomy z literami s, c, z, ż i dwuznakami sz, cz ; magnetofon i nagranie dźwięków z otoczenia- szum wiatru, odgłosy burzy, klakson samochodu, wiertarka, gwizd czajnika, dzwonek telefonu, darcie papieru, tłuczenie szkła, szczekanie psa, syk węża, ryk lwa.Przebieg zajęcia
1.Zabawa na powitanie ( w kole);
Witam was, witam was,Zaczynamy już czas.Jestem ja, jesteś ty, Raz, dwa, trzy.
2.Rozpoznawanie i nazywanie różnych dźwięków znanych z otoczenia ( z kasety magnetofonowej), połączone z pokazywaniem odpowiednich obrazków.3. Zabawa ,,Czarodziejski worek”.Dzieci wyciągają z worka przedmioty lub obrazki, wymawiają głośno ich nazwę akcentując pierwszą głoskę4.Dobieranie wyrazów w pary.Dzieci wybierają spośród zgromadzonych przedmiotów i obrazków te, których nazwyrozpoczynają się głoskami różniącymi się miejscami artykulacji np. sanki- szafa, cukierek- czapka, zegarek – żabka, czekolada – cytryna itp.5.Zabawa ,,Robimy porządki”.Nauczycielka rozkłada po sali alfabet ruchomy z literami s, c, z, ż i dwuznakami sz, cz. Dzieci wybierają obrazek lub przedmiot, wymawiają głośno pierwszą głoskę, następnie zanoszą ,,do domku”- kartonika z literą lub dwuznakiem. Kiedy wszystkie przedmioty i litery zostaną ułożone, nauczycielka wspólnie z dziećmi sprawdza czy zadanie zostało prawidłowo wykonane.6.Zabawa w ,,Pociąg’.Dzieci wsiadają do pociągu, który jedzie dookoła sali, naśladują jednocześnie odgłos jadącego pociągu. Kiedy przejeżdżają obok uporządkowanych wcześnie przedmiotówi obrazków wymawiają głoskę na którą zaczynają się nazwy zgromadzonych rzeczy. Zakończenie7.Obrazki do kolorowania.Nauczycielka chwali wszystkie dzieci za ich pracę. Następnie dzieci losują obrazkido kolorowania ( nazwy przedmiotów zaczynają się głoskami s, sz, c, cz, z, ż).W nagrodę nauczycielka częstuje dzieci czekoladą, która jest ukryta w czarodziejskim worku.
Zabawy z mamą - zajęcie otwarte w grupie 5,6-latków
Cele zajęcia:-pogłębianie więzi emocjonalnej z matką, -wdrażanie do okazywania szacunku matce-kształtowanie poczucia bezpieczeństwa-dostarczanie radosnych przeżyć związanych ze wspólnymi zabawami z rodzicielkami.Środki dydaktycznePostacie z bajki „ Czerwony Kapturek”( Wilk, Czerwony Kapturek, Myśliwy, Babcia) do przyczepienia na ubranieMagnetofon, płyta CD, kartki z bloku, kredki bambino, chusta animacyjna, miska z wodąPrzygotowania wstępneNa małej tablicy kartka z kalendarza, wazon z kwiatamiW widocznym miejscu napis Kocham Cię mamo!Na dużej tablicy Serce z krepiny i na kolorowych kwiatkach przymiotniki określające pozytywne cechy charakteryzujące matkę: dobra, kochana, jedyna, najdroższa, ukochana, niezastąpiona, wyjątkowa, wyrozumiała, Przebieg zajęcia.1. Imię i gestWszyscy po kolei mówią swoje imię wykonując przy tym prosty gest, zadaniem grupy jest powtórzyć imię i gest kolegi.( zabawa trwa do momentu aż wszystkie osoby przedstawią się).2.Przypadkowe koperty- podział uczestników na 4 grupyDziecko i rodzic dostają jedną kopertę w której jest jedna z czterech postaci z bajki Czerwony Kapturek- Uczestnicy poruszają się w rytm muzyki po Sali wymieniając się kopertami z przypadkowo spotkaną parą, po kilku minutach( 3min) muzyka cichnie uczestnicy zabawy wyjmują karteczki z kopert i przyklejają sobie do bluzki i siadają w kole na dywanie.3.Odczytanie bajki „Bajka o Czerwonym Kapturku” ( zał.1)- odpowiednie grupy reagują ruchem, gdy usłyszą swoją postać i tak :Czerwony Kapturek- Udaje że trzyma w ręku koszyczek Podnosi się i mówi o,oBabcia- podnosi się udaje, że podpiera się laską i mówi a, aWilk- rękoma pokazuje jak szeroko otwiera paszczę mówiąć łaMyśliwy- udaje że strzela z pistoletu i mówi pif paf4.Zabawy z mamą- ćwiczenia „ z”-Naleśnik- dziecko leży na plecach, na podłodze, rodzic „ zwija go w naleśnik”, smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi- zmiana ról-„ Wóz” rodzic leżące dziecko na plecach ciągnie za kostkę - „Rzep” Dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje ją rękoma, ten powoli idzie ciągnąc dziecko-„ Prowadzenie niewidomego” rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po Sali- zmiana ról- „ Krokodyl”- rodzic kładzie się na brzuchu, dziecko kładzie się na nim tak, by jego brzuch dotykał pleców mamy. Rodzic wozi dziecko po sali.5.Czy rozpoznam swoje dziecko?Dwie dorosłe osoby stojące na krzesełkach trzymają zasłonę( chustę animacyjną). Po jednej stronie ustawiają się dzieci, po drugiej rodzice. Nauczyciel wyznacza czwórkę dzieci, które podchodzą blisko kurtyny. Następnie prosi o podejście ich rodziców( rodzice nie wiedzą jak ustawieni są ich dzieci). Zadaniem rodziców jest rozpoznanie poprzez dotyk, swojego dziecka.6. Zabawa integrująca „ Moja mama”Wszyscy poruszają się swobodnie po całej sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce rodzice stoją nieruchomo a dzieci odnajdują swoje mamy.7. Wspólne rysowanie marzeń- praca plastycznaDzieci wraz ze swoim rodzicem rysują swoje marzenia- wyeksponowanie prac na sznurku8. Wędrująca miska z wodą- informacja zwrotnaKażdy uczestnik siedzi w kole delikatnie podaje miskę z wodą i mówi jak w danej chwili czuje się.Literatura„Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka” L. Bzowska, R. Kownacka, M. Lorek, A. Sawińska„ Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym”- R. Domań„ Metoda Weroniki Sherbone w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. PrzasnyskaMateriały własne zgromadzone podczas szkoleń, kursów i studiów licencjackich i magisterskichZałącznik 1BAJKA O CZERWONYM KAPTURKUBajka- nie bajka- skrzata Zdumiewajka o dziewczynce, którą Czerwonym Kapturkiem zwali.Czerwony Kapturek miał Babcię. Która mieszkała w lesie, co go dzielny Myśliwy patrolował z uwagi na groźnego Wilka.Pewnego dnia Babcia zachorowała i mama Czerwonego Kapturka wysłała Czerwonego Kapturka do Babci( Babci Czerwonego Kapturka) z koszem smakołyków i lekarstw.Czerwony Kapturek, idąc do Babci, wcale nie obawiał się straszliwego Wilka, bo wiedział, że pan Myśliwy strzeże lasu i w razie potrzeby uratuje Czerwonego Kapturka przed Wilkiem. Gdy Czerwony Kapturek spotkał po drodze Wilka, ten nie okazał się wcale groźny, zapytał bowiem Czerwonego Kapturka tylko o drogę do Babci. Życzliwy Czerwony Kapturek dokładnie wytłumaczył Wilkowi, gdzie mieszka jego ukochana Babcia, ciesząc się, że nie musiał wzywać Myśliwego. Gdy Czerwony Kapturek sam dotarł do chatki Babci, okazało się, że wpadł w pułapkę Wilka. Wilk bowiem połkną Babcię razem z Czerwonym Kapturkiem i porannym kapciem.Tymczasem dzielny Myśliwy, będąc w pobliżu życzliwej mu Babci( Babci Czerwonego Kapturka), postanowił ją odwiedzić. Po wejściu do chatki Babci Myśliwy szybko zorientował się w złych czynach Wilka. Widząc, jak Wilka duma rozpiera, Myśliwy wyjął zza cholewy kordelas i do Wilka strzela. Wilk pada, Babcia z Czerwonym Kapturkiem, uratowane, czule dziękują Myśliwemu.A morał z bajki taki: Nie ufaj w lesie nieznajomemu!
mamawojtusia2