6. POJĘCIA PRZYDATNE W TEORII WYCHOWANIA.doc

(43 KB) Pobierz

POJĘCIA PRZYDATNE W TEORII WYCHOWANIA

 

1.       Edukacja – wyprowadzenie ze stanu gorszego ku lepszemu; jest sumą różnych aspektów podejść do wychowania. Można odnaleźć zarówno obszerne definicje oraz bardzo skondensowane.

 

Kwieciński: Edukacja to ogół wpływów na jednostki i grup ludzkie, wpływów sprzyjających ich rozwojowi i wykorzystaniu posiadanych możliwości, aby w maksymalnym stopniu stały się świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, narodowej, kulturowej i globalnej oraz by stały się zdolne do aktywnej samorealizacji, niepowtarzalnej i trwałej tożsamości i odrębności, by były zdolne do rozwijania własnego „JA” poprzez podejmowanie zadań ponadosobistych, poprzez utrzymywanie ciągłości własnego „JA” w toku spełniania zadań dalekich

Procesy składowe edukacji:

·         Globalizacja

·         Etatyzacja

·         Nacjonalizacja

·         Kolektywizacja

·         Polityzacja, Biurokratyzacja, Profesjonalizacja

·         Socjalizacja

·         Inkulturacja i Personalizacja

·         Wychowanie i Jurysdykcja

 

Śliwerski: Edukacja rozumiana jako:

·         Proces permanentnego uczenia się człowieka

·         Prawo a zarazem obywatelską powinność człowieka oraz imperatyw społeczny

·         Instrument władzy politycznej oraz realizacja określonych interesów i celów społeczeństw partyjnych, związkowych, narodowych, kulturowych

·         Obszar samoregulacji społecznej, główny czynnik rozwoju ludzkiego kapitału, jakości życia społeczeństw czy cywilizacji

·         Typ przemocy symbolicznej narzucającej kulturę grup dominującej przedstawicielom innych grup społecznych, tym samym czynnik stratyfikacji społecznej, które generuje mechanizmy i szanse awansu społecznego oraz relekcji i marginalizacji

·         Ekran kultury tłumaczący złożoność

·         Typ normatywnego dyskursu, przedstawiającego określoną perspektywę myślową umożliwiającą … opowiedzenie się po jednej ze stron

 

Rubach: Edukacja to ogół oddziaływań służących formowaniu się (zmienianiu, rozwijaniu) zdolności życiowych człowieka. Definicja ta wyróżnia elementy składowe:

·         Ogół oddziaływań – rozumie się wszelkie oddziaływania indywidualne, zorganizowane systematycznie, niesystematycznie, instytucjonalne, nieinstytucjonalne, jednorazowe (spontaniczne) jak i planowe

·         Zmienianie i rozwijanie – podkreśla, że formowanie może przebiegać w określonym kierunku z uwagi na określone kryteria i założone cele

·         Zdolności życiowe człowieka – różne obszary funkcjonowania człowieka, sfera intelektualna, kompetencje

 

EDUKACJA:

a.       WYCHOWANIE – odnosi się do sfery aksjologicznej – dotyczy tej sfery, która decyduje o postępowaniu

b.       KSZTAŁCENIE – daje możliwości rozumienia oraz kształtowania rzeczywistości; nabywanie umiejętności i doświadczenia; odnosi się do sfery intelektualnej – poznawczej człowieka. Oraz system działań zmierzający do tego, aby jednostka rozumiała otaczający ją świat:

·         Uczenie się – dotyczy ucznia, zmian w jego zachowaniu które mają być trwałe

·         Nauczanie – planowa praca nauczyciela z uczniami

 

 

 


 

2.       Socjalizacja – przygotowanie, wprowadzenie do życia w społeczeństwie

 

Rodzaje socjalizacji:

·         W szerokim znaczeniu – kształtowanie osobowości społecznej, nabywanie umiejętności, społecznej dojrzałości czy kompetencji społecznych, wchodzenie w kulturę

·         W wąskim znaczeniu – proces oddziaływań społecznych na jednostki, jak i skutki tego oddziaływania (zmian dokonujące się w osobowości człowieka)

·         Pierwotna – proces zachodzący w okresie dzieciństwa

·         Wtórna – jednostka wchodzi w następne procesy

 

Wychowanie a socjalizacja

·         Socjalizacja jest pewnym elementem wych.

·         Wskazuje się na dwie płaszczyzny:

o        Socjalizacja i wychowanie wprowadzają w pewne normy społeczne (przepisy), a podstawę stanowią wartości

o        Socjalizacja i wychowanie przygotowują do wykonania i pełnienia ról społecznych

 

 

3.       Opieka – jest ukierunkowana na osoby, które nie mogą same zaspokoić podstawowych potrzeb. Jest ona odpowiedzią na potrzeby życiowe człowieka. Podkreśla się, że wychowanie i opieka są ze sobą bardo powiązane, wzajemnie się przenikają.

 

Maciszkowa: mówiąc o opiece zwraca również uwagę na jakość. Stwierdza, że opieka wiąże się z organizowaniem / tworzeniem warunków, zapewnianiu środków i pomocy psychologicznej. Jakość opieki realizuje się poprzez przekazywanie treści norm, wartości, które są istotne ważne dla jednostki.

 

Współczesne podejście do opieki (A. Maciarz):

·         Zadaniem opieki jest tworzenie warunków, które mają wspomagać rozwój jednostki

·         Opieka ma mobilizować człowieka do samodzielnej działalności

4.       Profilaktyka - Prewencja

 

·         Zapobieganie powstawaniu niepożądanych postaw dzieci i młodzieży

·         Interwencja mająca na celu korygować zachowania niewłaściwe

·         Wychowanie i profilaktyka wzajemnie się uzupełniają

 

Kierunek działań profilaktycznych:

·         Redukowanie szkodliwych czynników

·         Wzmacnianie pożądanych (rozwijanie pozytywnych), rozwijanie zasobów odpornościowych

·         Promocja zdrowego stylu życia

 

 

5.       Inkulturacja – człowiek jest istotą, która funkcjonuje w świecie wartości kulturowych, jest to związane z rozwijaniem zdolności twórczych

Zgłoś jeśli naruszono regulamin