8 ust 2 2.docx

(23 KB) Pobierz

Justyna Obczyńska              Część C2



Opis i analiza wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

 

§ 8 ust. 2 pkt. 2

Opis i analiza wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

 

 

W dzisiejszych czasach wykorzystanie w pracy nauczyciela technologii informacyjnej
i komunikacyjnej to konieczność. W 2003 roku ukończyłam Studia Podyplomowe w zakresie informatyki dla nauczycieli i od tego momentu nie wyobrażam sobie pracy bez komputera. Na bieżąco doskonalę swoje umiejętności obsługi komputera.

§   Administrowanie szkolną pracownią internetową i opieka nad sprzętem.

              Przez czas stażu sprawowałam opiekę nad pracownią internetową. Wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności przeprowadzałam naprawy sprzętu komputerowego, sprawowałam nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowego. Zarządzałam domeną i kontami uczniów na bieżąco archiwizując dane.

              Opiekuję się również sprzętem komputerowym który jest używany w sekretariacie
i księgowości. Moja praca polega na eliminowaniu problemów z urządzeniami peryferyjnymi, łączem sieciowym i internetowym oraz na aktualizacji oprogramowania.

              W naszej szkole bardzo często używany jest przenośny komputer i rzutnik multimedialny. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba zawsze służę koleżankom pomocą przy przygotowaniu projekcji.

              Efekty:

              Dzięki moim działaniom pracownia funkcjonowała i funkcjonuje w dalszym ciągu bardzo dobrze, służąc dzieciom w procesie dydaktycznym z informatyki i z innych przedmiotów, na przykład z matematyki.

 

§   Tworzenie i administrowanie szkolnej strony internetowej.

              Współczesny świat wymaga od nas ciągłego doskonalenia przepływu informacji. Oświata powinna być również promowana w Internecie, co zapewnia szybki dostęp do aktualnych wydarzeń w szkole oraz poprawę wizerunku placówki.

              W 2007 roku stworzyłam, przy pomocy programu Ms Front Page, stronę internetową naszej szkoły, która była zamieszczona na serwerze Neostrady. Na stronie zamieszczona była między innymi historia szkoły, aktualne wydarzenia, zdjęcia z uroczystości szkolnych. Ograniczona przestrzeń dyskowa niestety nie pozwalała na gromadzenie dużej ilości materiałów. W roku 2009 szkoła zakupiła projekt strony szkoły z panelem administracyjnym, którym zarządzam.

              Efekty:

              Pełna i szybka informacja o szkole, promocja w środowisku, prezentacja codziennego życia szkoły oraz ważnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli wydarzeniach.             

 

§   Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technologii informatycznej.

              W codziennej pracy wykorzystuję technologię komputerową do tworzenia różnorodnych testów użytkowych, sprawdzianów, scenariuszy lekcji, prezentacji multimedialnych wykorzystywanych nie tylko na lekcjach, ale również na imprezach szkolnych, szkoleniach czy spotkaniach. Tworzę  dyplomy dla zwycięzców konkursów szkolnych, opracowuję gazetkę ścienną na korytarzu i w sali informatycznej.

              W roku 2008 przygotowałam kalkulator oparty na arkuszu kalkulacyjnym Excel służący opracowywaniu analiz surowych wyników sprawdzianów kompetencyjnych. Jest to bogate narzędzie, które przy odpowiedniej konfiguracji zwraca wyniki testów w formie wykresów
w rozbiciu na standardy. Arkusz ten jest wykorzystywany do analizy wyników testów przeprowadzanych w klasach czwartych i piątych. Dzięki niemu można obliczyć uproszczony wskaźnik Edukacyjnej Wartości Dodanej ucznia szkoły podstawowej. Tematyka analiz sprawdzianów kompetencyjnych z wykorzystaniem Excela była dla mnie inspiracją do napisania pracy dyplomowej na drugich studiach podyplomowych "Informatyka", które ukończyłam
w roku 2010.

              Poszukując informacji potrzebnych w pracy własnej wykorzystuję edukacyjne strony internetowe. Dzięki nim studiuję przepisy prawa oświatowego a zasoby portali edukacyjnych wykorzystuję na lekcjach matematyki i informatyki.

              Efekty:

              Dzięki wykorzystywaniu zdobyczy technologicznych w codziennej pracy więcej czasu poświęcamy uczniom. Komputer znacznie usprawnia pracę nauczyciela.  Szkolenia przeprowadzane z prezentacją multimedialną są formą działającą na różnorodną percepcję tekstu, są ciekawsze, a imprezy ubarwione multimediami - bardziej atrakcyjne. Analiza wyników sprawdzianów z użyciem Excela zajmuje mniej czasu i nie jest już dla większości nauczycieli barierą nie do przebycia.

 

§   Wykorzystywanie technik multimedialnych na lekcjach matematyki.

              Prezentacją multimedialną można wzbogacić lekcję z każdego przedmiotu i dla każdej grupy wiekowej. Ja wykorzystuję je głównie na matematyce. Po jednej z pierwszych lekcji matematyki z prezentacją spostrzegłam, że dzieci zapamiętują więcej szczegółów z podanej
w taki sposób informacji, dłużej pamiętają, co było tematem lekcji, są bardziej zainteresowane treścią przekazu podanych wiadomości. Bogactwo form przekazu, wizualizacja treści pozwala nam osiągnąć lepsze efekty dydaktyczne przy użyciem prezentacji multimedialnej, niż stosując tradycyjne metody. Uczenie przebiega najpełniej, gdy informacja dociera do ucznia wielokanałowo, łącząc przekaz słowny z wizualnym. Takie możliwości daje nam komputer
i techniki multimedialne pozwalające przetwarzać: tekst, dźwięki, obraz, grafikę, mowę a także muzykę. Dysponując tak bogatym zestawem mediów można wyczarować aplikacje komputerowe o dużej sile oddziaływania na ucznia.

              Uczeń więcej zapamięta z lekcji jeśli problem teoretyczny przedstawimy w formie prezentacji a następnie utrwalimy poznane przez uczniów wiadomości w rozmowie z nimi. Chociaż czasem tworzenie prezentacji bywa czasochłonne, to jednak ma tę zaletę, że można ją wykorzystać wielokrotnie. Oczywistą zaletą jest także możliwość dokonywania zmian
w prezentacji, jej uaktualnianie i wzbogacanie o nowe treści.

              Efekty:

              Lekcje matematyki na których wykorzystuję prezentację multimedialną podają informacje w przystępny sposób, szybko, zwięźle, w łatwej do zapamiętania formie. Wykorzystują zalety łączenia obrazu i dźwięku. Są ciekawsze i atrakcyjniejsze dla uczniów. Prezentacja pozwala skupić uwagę nawet uczniów o mniejszym zainteresowaniu przedmiotem.

 

§         Wykorzystywanie technik komunikacyjnych w pracy z uczniami oraz w kontaktach
z rodzicami.

              W dzisiejszych czasach przepływ informacji w większości opiera się o Internet. Jest to bardzo szybka i atrakcyjna dla większości ludzi droga. Od dwóch lat komunikuję się z uczniami poprzez pocztę mailową oraz komunikatory internetowe. Dzięki temu uczeń mający problem może praktycznie w każdej chwili się ze mną skontaktować. Pocztę mailową wykorzystuję również do kontaktów z rodzicami. Na pierwszym zebraniu w roku szkolnym podaję swój adres mailowy a chętni rodzice mogą korzystać z takiej formy porozumienia z wychowawcą. Bardzo dużo zapracowanych rodziców korzysta z kontaktu przez Internet zwłaszcza jeśli chodzi
np. o potwierdzenie terminu zebrania, czy  wycieczki. Ze swojej strony zawsze poprzez pocztę informuję rodziców którzy podali mi swoje adresy o imprezach, wydarzeniach klasowych
i szkolnych lub posyłam im ciekawe linki np. do stron dotyczących wychowania, pomocy
w nauce.

              Efekty:

              Uczniowie cenią sobie kontakt przez Internet. Komunikatory takie jak Gadu-Gadu, Tlen czy AQQ są dla nich bardzo wygodną formą kontaktu z nauczycielem. Komunikując się w taki sposób rozwijają swoje umiejętności właściwego i bezpiecznego porozumiewania się drogą elektroniczną. Często piszą do mnie bardzo wstydliwi uczniowie, którzy mają problemy
z nawiązywaniem otwartych kontaktów z dorosłymi. Rodzice są na bieżąco informowani
o ważnych sprawach.

 

§   Komputerowe wypisywanie świadectw.

              Rozwój technologii informatycznej spowodował zmiany w organizacji pracy szkoły. Jedną ze zmian jest komputerowe wypisywania świadectw. Jest to znaczące udogodnienie
i usprawnienie pracy nauczyciela - wychowawcy.

              Efekty:

              Świadectwa mają ujednoliconą formę (krój czcionki, kolor i wielkość tekstu), są estetyczne i bardziej trwałe.

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin