PROGRAM WYCHOWAWCZO – EDUKACYJNY
NA PAŹDZIERNIK 2007
JESIENNE ROZMOWY-KOSZYK PEŁEN WARZYW
Zadania:
-doskonali umiejętność prawidłowego nazywania, określenia kształtu i koloru wybranych warzyw
-utrwala znajomość warzyw, próbuje ustalić sposób ich spożywania (gotowane i surowe)
-kształtuje umiejętność wskazywania kierunków (gestem, spojrzeniem) od osi własnego ciała i nazywanie ich ( z tyłu, z przodu, po prawej, lewej)
- interesuje się światem przyrody, kształtuje spostrzegawczość, rozumie walory odżywcze warzyw
-rozumie humor słowny
1. „Ulubione warzywa”- kolorowanie obrazków konturowych
-zwraca uwagę na zachowanie właściwych kolorów
2. „Zupa czy sałatka?” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją
-próbuje określić smaki: słodki, kwaśny, ostry
3. „Na straganie” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy- wstęp do pracy plastycznej.
-próbuje dobierać, właściwy kolor do warzywa, umie wydrzeć kawałek kolorowego
papieru i przykleić go w konturach warzywa
4. „Pomidor” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy – wstęp do zabawy ruchowej –
„Gdzie rośnie pomidorek?”
-uważnie słucha, wykonuje polecenia nauczycielki
5. „Pomidor” zabawa integrująca z udziałem nauczycielki
6. „Warzywne zgadywanki” – rozwiązywanie zagadek słownych
- rozpoznaje warzywa po krótkim słownym opisie
7. „Ziemniaczane stempelki” – tworzenie swobodnych kompozycji z wykorzystaniem
stempli wykonanych z przekrojonych ziemniaków
8. „Marchewka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy – wstęp do pracy plastycznej pod
tym samym tytułem – malowanie plastelina
JESIENNE ROZMOWY-JESIENIĄ JABŁKA SIĘ RUMIENIĄ
-reaguje na sygnał słowny i dźwięk
-kształtuje umiejętność zapamiętywania treści utworu
-wzbogaca słownictwo
-przyswaja przekonanie o konieczności jedzenia owoców i warzyw
-kształtuje umiejętność uważnego słuchania utworu
-rozwija sprawność manualną i precyzję ruchu ręki
1. „Dzieci w sadzie” - zabawa orientacyjno porządkowa
2. „Jarzębinowa piosenka” – nauka piosenki M. Szypowskiej
3. „Kupujemy owoce” – opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem naturalnych
owoców
4. „Smaczne są owoce” – słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę połączone z
degustacją
-smakuje owoce, kojarzy smak z danym owocem
5. „Najpiękniejsze jabłuszko” – kolorowanie i wycinanie konturu
-posługuje się nożyczkami, wycina kontury jabłka
6. „Lewa strona, prawa strona” – zabawa dydaktyczna
-układa owoce po swojej lewej i prawej stronie
MIESZKAŃCY LASU – JEŻ I WIEWIÓRKA
- udziela odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza, prawidłowo buduje zdania
- zapoznaje się z wyglądem jeża i wiewiórki
- reaguje na sygnał dźwiękowy
- kształtuje wyobraźnię, sprawność manualną
- umiejętnie przelicza w zakresie 3
- ćwiczy sprawność, szybkość
1. „ Jeż i wiewiórka”- słuchanie wierszy – „Jeż” – H. Zdzitowieckiej i „Wiewiórka”
W. Broniewskiego
- opowiada o zwyczajach jeża i wiewiórki w naturalnym środowisku;
2. „Jeż i wiewiórki” – zabawa ruchowa
- odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy.
3. „Orzechy i jabłka” – zabawa matematyczna
- umiejętnie przeliczamy w zakresie 3, przeliczamy zbiory orzechów i jabłek
4. „Znajdź swojego przyjaciela” - zabawa orientacyjno – porządkowa
- sprawnie i szybko odnajduje „przyjaciela”
5. „Pokaż mi jeża i wiewiórkę”- oglądanie obrazków przedstawiających jeża i
wiewiórkę
-opowiada o ich wyglądzie, dostrzega różnicę w ich budowie.
6. „trys – trys”, „skik – skik”- zabawa dźwiękonaśladowcza
- naśladuje odgłosy zwierząt, wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze „trys – trys”,
„skik – skik”
7. „Orzeszki dla wiewiórki” – praca plastyczna
-rysuje owal, łączy dwa końce kreski
8. „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa
-odpowiednio reaguje na sygnał dźwiękowy – słowny
-umiejętnie przestrzega reguł w zabawie.
DBAMY O CZYSTOŚĆ I ZDROWIE
- potrafi wypowiadać się na podany temat
- uczy się przestrzegać higieny
- utrwala umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętuje kształtu prostokąta
- odzwierciedla ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki
1. „Przedszkolak czyścioszek” – słuchanie wiersza B. Fromy. Rozmowa o istocie utrzymywania czystości i higieny osobistej oraz czystości otoczenia.
-wypowiada się na temat wiersza
2. „W krainie Króla Czyścioszka” - układanie wspólnego opowiadania na temat Krainy, gdzie zawsze panuje porządek, gdzie wszystko jest czyste i każdy dba o swoje zdrowie.
3. „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda” – wysłuchanie piosenki, nauka prawidłowego mycia rąk oraz szczotkowania zębów. Pogadanka na temat higieny jamy ustnej, ile razy dziennie powinno się myć zęby i jak je dokładnie szorować szczoteczką.
-potrafi posługiwać się szczoteczką, wie kiedy należy myć zęby, prawidłowo myje ręce
4. „Szerokie uśmiechy” – praca plastyczno konstrukcyjna – tworzenie szerokich i pięknych uśmiechów dziecięcych wykonując je z elementów geometrycznych jakich są prostokąty ( zęby), przeliczanie zębów na naszych pracach
-utrwala umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętuje kształt prostokąta.
5. „Szczoteczki w kubeczku”, „Poranna toaleta” - zabawa ruchowa
6. „Poranna toaletka” - opowieść ruchowa na podstawie opowiadania
-odzwierciedla ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki
7. „Dbamy o czystość i porządek”- słuchanie zjawisk akustycznych. Odgłosy wydawane podczas mycia, robienia porządków np.: kapiąca woda, odkurzacz, mycie naczyń.
Jan Brzechwa
Na straganieNa straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: "Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze." "Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!" Rzecze na to kalarepka: "Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!" Groch po brzuszku rzepę klepie: "Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?" "Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz pietruszka - z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może." "A to feler" - Westchnął seler. Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli: "Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?" Burak tylko nos zatyka: "Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą." "A to feler" - Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli: "Gdzie się pani tu gramoli?!" "Nie bądź dla mnie taka wielka" - Odpowiada jej brukselka. "Widzieliście, jaka krewka!" - Zaperzyła się marchewka. "Niech rozsądzi nas kapusta!" "Co, kapusta?! Głowa pusta?!" A kapusta rzecze smutnie: "Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!" "A to feler" - Westchnął seler.
Pan pomidor wlazł na tyczkę I przedrzeźnia ogrodniczkę. "Jak pan może, Panie pomidorze?!" Oburzyło to fasolę: "A ja panu nie pozwolę! Jak pan może, Panie pomidorze?!" Groch zzieleniał aż ze złości: "Że też nie wstyd jest waszmości, Jak pan może, Panie pomidorze?!" Rzepka także go zagadnie: "Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie! Jak pan może, Panie pomidorze?!" Rozgniewały się warzywa: "Pan już trochę nadużywa. Jak pan może, Panie pomidorze?!" Pan pomidor zawstydzony, Cały zrobił się czerwony I spadł wprost ze swojej tyczki Do koszyczka ogrodniczki.
...
marzena_kaszowska