Silniki char.dymienie.doc

(677 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

ZPSiSS

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z laboratorium silników spalinowych

 

 

Wyznaczanie charakterystyki granicy dymienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wiadomości teoretyczne

 

Charakterystykę granicy dymienia opracowuje się dla silników z  zapłonem samoczynnym. Przy sporządzaniu tej charakterystyki, dla każdej prędkości obrotowej ustala się optymalny kąt wyprzedzenia wtrysku a dawkę paliwa dobiera się tak, aby zaciemnienie spalin (spowodowane niezupełnym spaleniem ) odpowiadało pewnej umownej wartości. Nazwa tej charakterystyki pochodzi stąd, że przy zmniejszaniu współczynnika nadmiaru powietrza, od pewnej jego wartości spaliny silnika zaczynają być zanieczyszczone sadzą powodującą zaciemnienie. Dymienie jest niebezpieczne ze względu na szybsze zużycie, a nawet uszkodzenie silnika w wyniku zanieczyszczenia oleju, wzrostu temperatury tłoka, zapiekania się pierścieni tłokowych lub zatarcia tłoków. Zadymienie spalin zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego przez zmniejszenie widoczności za pojazdem uniemożliwiając niekiedy manewr wyprzedzania. Z tego względu wydajność pompy wtryskowy ustala się tak, aby silnik w całym zakresie swej pracy nie dymił z wyjątkiem jednego punktu, np. odpowiadającego znamionowej prędkości obrotowej silnika.

Charakterystykę granicy dymienia opracowuje się na podstawie kompletu charakterystyk obciążeniowych, zawierających krzywą zadymienia spalin. Przez punkty naniesione na pole opracowanej charakterystyki, opowiadające na poszczególnych charakterystykach obciążeniowych zadymieniu spalin uznanemu za graniczne, przeprowadza się krzywe mocy użytecznej, godzinowego i jednostkowego zużycia paliwa oraz zadymienia spalin w funkcji prędkości obrotowej. Następnie na podstawie krzywej Ne = f(n) oblicza się parametr pochodny – moment obrotowy i przeprowadza się krzywą Mo = f(n). W przypadku gdy zachodzi potrzeba podania w charakterystyce dodatkowych parametrów pracy silnika, to krzywe przeprowadza się na podstawie charakterystyk obciążeniowych zawierających te parametry.

 

 

2.Przebieg ćwiczenia:

 

Próbie poddany został silnik: SB 31 (1/6 silnika SW 680)

hamulec hydrauliczny: K= 200 [ kG·obr/kM ·min]

              ciśnienie otoczenia - po = 742 mmHg = 98,63 [ kPa]

              objętość miernicy - Vm = 145 [cm3]

              gęstość paliwa - rp = 850 [kG/m3]

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

 

Obroty

n [obr/min]

Wskazanie  hamulca

P [kG]

Wskazania hamulca

P [N]

Czas zużycia dawki paliwa

t [sek]

Temperatura otoczenia

To [°C]

Temperatura spalin

Ts [°C]

 

Zadymienie

DB [%]

1

 

 

800

0

0

673

18

140

0

2

1,6

15,696

324

18

280

0,7

3

2,6

25,506

207

18

420

1,8

1

 

 

 

1000

0

0

673

18

140

0,2

2

0,9

8,829

386

18,5

200

0,5

3

1,8

17,658

250

19

290

0,7

4

2,6

25,506

170

19,5

420

2,4

5

3

29,43

151

19

500

3,4

1

 

 

1200

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin