Diagnostyka2.doc

(317 KB) Pobierz
Diagnostyka

Diagnostyka              

W.1.           Podstawowe pojęcia diagnostyki .                                                13.10.98.

·         Diagnostyka obiektów technicznych , to dział nauki o eksploatacji obejmujący problemy rozpoznawania stanu technicznego obiektu, bez jego demontażu lub podczas częściowego demontażu nie naruszającego zasadniczego funkcjonowania połączeń elementów .

·         Stan techniczny obiektu , jest to zbiór cech technicznych umożliwiających wypełnianie funkcji założonych podczas konstruowania .

W problematyce diagnostyki technicznej , można wyróżnić trzy zasadnicze dziedziny :

1.      Badanie konkretnych obiektów technicznych .

2.      Badanie modeli diagnostycznych .

3.      Badanie systemów diagnostycznych ich związków z obiektami diagnostyki .

·         Jako urządzenie techniczne , rozumie się każde urządzenie wypełniające zadane funkcje techniczne , złożone z zespołów , podzespołów i elementów spełniających również swoje funkcje w powiązaniu z innymi zespołami , podzespołami i elementami . Można zatem powiedzieć że urządzenie techniczne jest zbiorem celowo uporządkowanych i wspólnie pracujących elementów, przeznaczonych do wypełniania funkcji technicznych .

Do zasadniczych zadań diagnostyki technicznej zaliczamy :

1.      Badanie , ustalanie i klasyfikowanie niesprawności obiektów technicznych oraz symptomów tych niesprawności .

2.      Opracowywanie metod i aparatury do mierzenia wartości parametrów diagnostycznych .

3.      Ocenę na podstawie wartości zmierzonych parametrów diagnostycznych zmian wartości parametrów stanu technicznego i porównanie ich z dopuszczalnymi odchyleniami od normy .

Diagnostyka składa się z trzech podstawowych grup zagadnień : diagnozowanie, prognozowanie , genezowanie .

·         Diagnozowanie – Jest to proces oceny stanu technicznego pojazdu , bez jego demontażu , za pomocą zbioru parametrów diagnostycznych .

·         Prognozowanie – Określenie przydatności obiektu do jego dalszej pracy , co jest związane z określeniem resursu dalszej sprawnej pracy pojazdu .

·         Genezowanie – Proces wyciągania wniosków na podstawie statystycznego opracowania wyników w kierunku poprawy własności funkcjonalnych i trwałościowych samochodu . Informacje te są przekazywane do producenta wyrobu który na tej podstawie może polepszać konstrukcję i technologię produkowanych urządzeń .

Istota diagnostyki technicznej polega na wykorzystaniu dwóch charakterystycznych cech urządzeń technicznych :

1.      Każde urządzenie techniczne ma tak zwaną zdeterminowaną strukturę zależną od jego właściwości użytkowych którą stanowi zbiór tworzących go elementów ustalonych w ściśle uporządkowany sposób .

2.      Każde urządzenie techniczne podczas funkcjonowania realizuje zachodzące w nim różne procesy fizyczne i chemiczne nazywane procesami wyjściowymi . Struktura pojazdu jest opisana zbiorem niezależnych wielkości a parametry charakteryzujące ten zbiór są parametrami struktury .

3.      U={ui}    i=

U- struktura pojazdu

u- parametr struktury

Parametrami struktury są wielkości bezpośrednio mierzalne np. : wymiary , luzy pomiędzy współpracującymi elementami , itp. .

Parametry wyjściowe podczas pracy urządzeń technicznych są ilościowo scharakteryzowane przez zbiór parametrów wyjściowych .

S{sj}     i=

S- zbiór parametrów wyjściowych

s- parametr wyjściowy

 

uwaga-   Diagnostyka polega na pomiarze parametrów wyjściowych na podstawie których wyznaczamy parametry struktury a te z kolei informują o stanie technicznym pojazdu .

Procesy wyjściowe zachodzące podczas pracy pojazdów samochodowych dzielimy na :

·         Robocze – wynikające bezpośrednio z realizacji użytkowych funkcji urządzenia tj. spalanie paliwa, wytwarzanie energii , wymiana ciepła , wydalanie produktów spalania itp. .

·         Towarzyszące – powstające jako wtórny efekt  zasadniczych procesów roboczych tj. szumy , drgania ,zjawiska cieplne itp.

Przebieg procesów wyjściowych jest uzależniony od stanu technicznego pojazdu , wobec tego wartości parametrów wyjściowych będą zmieniać się wraz z jego zmianą . Skoro stan techniczny pojazdu, zależy od wartości parametrów struktury a z kolei ich zmiany powodują zmiany parametrów wyjściowych , można twierdzić , że parametry wyjściowe odzwierciedlają charakter współpracy elementów pojazdu a więc odzwierciedlają stan techniczny pojazdu .

 

W.2.                         Parametry diagnostyczne                                                20.10.98.

Parametrami diagnostycznymi nazywamy te parametry wyjściowe które spełniają warunki :

1.      Jednoznaczności – każdej wartości parametru struktury  odpowiada tylko jedna zdeterminowana wartość  parametru wyjściowego .

2.     

Dostatecznej szerokości pola zmian – możliwie duża względna zmiana wartości parametru wyjściowego dla zadanej zmiany parametru struktury .

3.      Dostępność pomiarowa – łatwość zmierzenia parametru .

Parametr zmieniający się według krzywej 1 nie może być parametrem diagnostycznym ponieważ nie spełnia warunku jednoznaczności . Dla zmieniających się parametrów struktury  wartość parametru wyjściowego jest stała .

S1=f(Ui)=const

Parametry zmieniający się według krzywych 2 i 3 również nie spełniają kryterium jednoznaczności ponieważ posiadają ekstremum .Dla jednej wartości parametru wyjściowego występują tutaj dwie wartości  struktury .

Parametry zmieniające się według tych funkcji mogą być uznawane za parametry diagnostyczne pod warunkiem że istnieje tak zwana „biografia obiektu” oznacza to że samochód posiada dokładną i bieżącą dokumentację od chwili wyprodukowania do momentu aktualnego badania technicznego .

Krzywe 4 , 5 i 6 są funkcjami monotonicznymi i spełniają warunek jednoznaczności . każdej wartości parametru struktury odpowiada tylko jedna wartość parametru wyjściowego . Parametr zmieniający się według funkcji 5 jest lepszym parametrem diagnostycznym niż parametr zmieniający się według funkcji 4 z uwagi na szerokość pola zmian . Dla tej samej zmiany wartości  parametru struktury parametr 5 zmienia się w szerszym zakresie niż parametr 4 .

>

Oznacza to że dla określenia wartości parametru struktury który mówi nam o rzeczywistym stanie technicznym  mamy większy przedział pomiaru parametru wyjściowego . Ma to również znaczenie praktyczne gdyż dla uzyskania rzeczywistej oceny stanu technicznego możemy wykorzystać przyrządy i urządzenia o niższej klasie dokładności pomiarowej .

Stany techniczne obiektu ( stany diagnostyczne ) 

Wraz ze wzrostem przebiegu samochodu , lub czasu jego eksploatacji zmieniają się parametry techniczne . Zmiana tych parametrów następuje wskutek eksploatacyjnego zużycia współpracujących elementów oraz wskutek starzenia materiału poddanemu procesowi eksploatacji . Oczywistym jest że wraz z upływem czasu i ilości przejechanych kilometrów parametry techniczne pojazdów zmieniają się w stosunku do samochodu nowego . Należy zatem podkreślić pewne dopuszczalne zakresy zmian tych parametrów do których jeszcze pojazd może być eksploatowany . Parametry te są oczywiście określone przez wytwórcę i są zdeterminowane rodzajem pojazdu , modelem itp. .

W diagnostyce te poszczególne zakresy dopuszczają utratę parametrów założonych na etapie konstruowania określa się tak zwane stany diagnostyczne . W badaniach diagnostycznych wyróżnia się cztery podstawowe stany diagnostyczne :

1.      Sprawności

2.      Niesprawności

3.      Zdatności

4.      Niezdatności

Zbiór parametrów struktury można najogólniej podzielić na dwa zbiory . Podzbiór tak  zwanych zasadniczych parametrów struktury opisujących parametry struktury zabezpieczających normalne i prawidłowe współdziałanie podstawowych funkcji roboczych obiektu np.: w silniku jest to wytwarzanie energii , w samochodach właściwe przeniesienie napędu itp. . Podzbiór tak zwanych drugorzędnych parametrów struktury opisujących elementy struktury wynikające z  rejestracji parametrów kontrolnych ( opisuje wygodę eksploatacji estetykę itp. )

Stan sprawności technicznej występuje wówczas gdy parametry struktury zarówno zasadnicze jak i drugorzędne nie osiągnęły wartości dopuszczalnych

 

U = Uz È Ud

È – suma

Uz – parametry zasadnicze

Ud – parametry drugorzędne

U – zbiór parametrów struktury

 

Stan niesprawności technicznej występuje wówczas gdy przynajmniej jeden z parametrów zasadniczych osiągają wartość dopuszczalną natomiast parametry drugorzędne mogą mieć dowolną wartość . Stan zdatności technicznej występuje wówczas kiedy jeden z parametrów technicznych zasadniczych osiągnie wartość graniczną . Parametry drugorzędne mogą osiągać wartości dowolne . Stan zdatności rozciąga się zatem przez cały stan sprawności technicznej oraz część stanu niesprawności technicznej . Stan niezdatności technicznej występuje wówczas kiedy wartość graniczna zostanie przekroczona przez parametr zasadniczy , parametry drugorzędne mogą osiągać wartości dowolne .

Przejście ze stanu sprawności do stanu niesprawności technicznej nazywane jest w diagnostyce niesprawnością ,natomiast przejście ze stanu niesprawności technicznej do stanu niezdatności nosi nazwę uszkodzenia .

 



              Modele obiektu diagnostyki technicznej

.

Modele diagnostyczne są wykorzystywane do wyznaczenia parametrów diagnostycznych które powinny być mierzone podczas diagnozowania całego pojazdu , jego funkcjonowania par zespołów ,podzespołów lub par kinematycznych . Modele diagnostyczne służą również do określenia wartości dopuszczalnych i granicznych przy określaniu stanów technicznych danego samochodu . Istnieje bardzo dużo modeli diagnostycznych wykorzystywanych przez różne firmy produkujące pojazdy samochodowe . Do najczęściej stosowanych mających znaczenie praktyczne należą :

1.      Modele analityczne – w modelach analitycznych opisuje się działanie poszczególnych zespołów , podzespołów , układów za pomocą równań matematycznych do których opracowuje się programy numeryczne otrzymując w ten sposób rozwiązanie. W pojeździe samochodowym który jest wyjątkowo skomplikowanym urządzeniem technicznym opisanie całego samochodu jest na dzień dzisiejszy nie praktycznie  możliwe . Ilość równań i niewiadomych jest tak olbrzymia że przekracza to możliwości obecnej techniki komputerowej . Stąd też modele analityczne stosowane są tylko dla wybranych zespołów , podzespołów lub układów i na tej podstawie dokonuje się wyboru parametrów diagnostycznych oraz parametrów dopuszczalnych i granicznych .Modele analityczne są wykorzystywane przeważnie do analizy równań z elektroniki . Buduje się tutaj mniej lub bardziej rozwinięte modele matematyczne , służące rozwiązywania cząstkowych zagadnień w tych układach .

2.      Modele funkcjonalne -  polegają na graficznym przedstawieniu urządzenia jako zbiorów funkcjonalnych bloków lub elementów oznaczonych za pomocą prostokątów z których każdy zawiera pewną liczbę Xj i pewną liczbę wyjść Yk a kierunki parametrów  są oznaczone strzałkami. 

 

Model funkcjonalny układu powodującego zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu .

 

 

 



n - prędkość obrotowa wału korbowego

j - kąt wyprzedzenia zapłonu

a1 - zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu przez regulator podciśnieniowy

a2 - zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu przez regulator odśrodkowy

 

W.3.                      Model funkcjonalny                                                                 27.10.98.

Model funkcjonalny powinien w sposób jednoznaczny określać operacje sprawdzające które należy wykonać celem wykrycia niesprawności danego elementu , w związku z tym powinien być tak zbudowany aby na wyjściu była tylko jedna reakcja na jako odpowiedź na sumę bodźców . Uzyskuje się to przez odpowiedni wybór bloków funkcjonalnych, z których każdy będzie miał tylko jedno wyjście. Tak skonstruowany model funkcjonalny jest traktowany jako tak zwany element   podstawowy.



Model topologiczny , jest modelem dokładniejszym od modelu funkcjonalnego . Model topologiczny jest to taki opis elementu rzeczywistego , który dokonywany jest za pomocą pojęć i kategorii stosowanych w topologii . W modelu tym uwzględniane są istotne cechy funkcjonowania obiektu oraz związki przyczynowo skutkowe  zachodzące między tymi cechami .

Podstawowy topologiczny model działania silnika spalinowego .

 

X01 – napełnianie silnika paliwem

X02 – wydalanie spalin do otoczenia

X1 – podanie paliwa i wytworzenie mieszanki

X2 – spalenie mieszanki

X3 – wytworzenie energii mechanicznej

X4 – rozdzielenie energii mechanicznej

T=(X,Q)    ;    x={xi}

Pod pojęciem oprzestrzeni topologicznej rozumiemy funkczę wiążącą istotne cechy obiektu i związki zachodzące pomiędzy tymi cechami .

X – skończony zbiór cech obiektu

Q - topologia określająca związki przyczynowo skutkowe zachodzące pomiędzy cechami 

Diagnostyczne parametry stanu technicznego .

Pojazd samochodowy jest wyjątkowo skomplikowanym urządzeniem technicznym gdzie występują różnego rodzaju parametry diagnostyczne , aby w pewien sposób uszeregować je w grupy za kryterium przyjęto rodzaj wykożystywanego przez te parametry zjawiska fizycznego .

Klasyfikacja symptomów ( objawów ) diagnostycznych :

 





Diagnostyczne systemy stanu technicznego pojazdu

 





Efektywność pracy i straty wewnętrzne

 



Szczelność

 



Stan cieplny

 



Drgania

 



Stan materiałów eksploatacyjnych

 



Wielkości geometryczne ( parametry struktury wyjątkowo )

 

 

 

Do parametrów efektywności pracy i strat wewnętrznych silnika zaliczamy :

1.      Wykres indykatoeowy przebiegu ciśnienia spalania .

2.      Rozregulowanie układu zapłonowego i zasilania paliwem Zi lub rozregulowanie układu zapłonowego w zakresy .

3.      Zużycie elementów silnika .

4.      Straty wewnętrzne silnika .

5.      Właściwości stosowanych materiałów eksploatacyjnych ( główniw oleje ) .

6.      Czas narastania lub zmniejszania prędkości obrotowychwału korbowego .

7.      Zużycie paliwa ( godzinowe , jednostkowe ) .

8.      Stan technicny układu zasilania Zs  ( charakterystyka wtrysku i ciśnienie wtrysku , wznios iglicy , przebieg ciśnień w przewodzie wysokiego ciśnienia itp. ).

9.      Skład spalin .

 



 



00 – zużyty olej , zanieczyszczony filtr powietrza

01 – zużyty olej , czysty filtr powietrza

10 –czysty olej , zanieczyszczony filtr powietrza

11 – czysty olej i filtr powietrza

 

 

 

W.4.       Parametry determinujące szczelność przestrzeni roboczych.          3.11.97

Parametry determinujące szczelność zespołów w pojazdach samochodowych stanowią duże żródło informacji o funkcjonowaniu niektórych zespołów i podzespołów samochododu . Dotyczy to głównie silników spalinowych gdzie szczelność układów ma znaczenie podstawowe , na proces wymiany ładunku w cylindrze oraz prawidłowe spalanie. Do najważniejszych parametrów determinujących szczelność możemy zaliczyć :

1.      Ciśnienie sprężania w cylindrze .

2.      Podciśnienie ssania w układzie dolotowym .

3.      Szczelność w zespołach aparatury wtryskowej w przypadku silników Zs .

 

ad.1. Ciśnienie sprężania jest poarametrem które określa nam między innymi zużycie głównych elementów układu TPC utrata tej szczelności na wskutek zużycia powoduje sukcesywne pogorszenie procesów spalania w cylindrze co w konsekwencji powoduje obniżenie parametrów użytkowych oraz wzrost toksyczności. Ciśnienie sprężania można zdeiniować jako proces politropowy zachodzący przy zmiennym wykładniku politropy  .

pc = pa * en

pc – Ciśnienie sprężania .

pa – Ciśnienie na dolocie .

e - Stopień sprężania .

n – Zmienny wykładnik politropy .

Obliczome z powyższego wzoru wartości ciśnienia sprężania zależą oczywiście od rodzaju silnika , i tak dla :  Zi ; e = (10 ¸14 )   ,   pc = (12 ¸22 ) · 102 kPa

              Zs ; e = (16 ¸22 )   ,   pc = (45 ¸60 ) · 102 kPa

Przy pomiarze z wykożystaniem dostępnej aparatur y wartość zmieżonego ciśnienia sprężania jest zdecydowanie mniejsza niż wynika to z obliczeń , wpływa na to wiele czynników z których najważniejsze to : prędkość obrotowa silnika ,temperatura spalin .

Orientacyjne wartości pomiarowe to : dla    Zi – pc =1,2 ·e   i dla Zs – pc =2,1 ·e  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin