folfas.pdf
(
365 KB
)
Pobierz
421940759 UNPDF
Bank i kredyt
grudzień 2 0 0 8
Makroekonomia
15
gospodarczej do rajów podatkowych
jako strategia zarzàdzania finansami
korporacji transnarodowych: motywy,
formy, korzyÊci i zagro˝enia
in Corporate Finance of MNEs:
Reasons, Forms, Opportunities
and Threats
Paweł Folfas
*
pierwsza wersja: 18 czerwca 2008 r., ostateczna wersja: 19 grudnia 2008 r., akceptacja: 5 stycznia 2009 r.
Streszczenie
Abstract
Celem opracowania jest przedstawienie roli rajów po-
datkowych w zarządzaniu finansami korporacji trans-
narodowych, zarówno w odniesieniu do długofalowych
strategii, jak i bieżących decyzji operacyjnych.
W rajach podatkowych powstaje wiele wyspecjalizowa-
nych spółek córek typu
offshore
, jak też holdingów typu
offshore
, które pozwalają kierować tam znaczną część
strumieni finansowych, co nie tylko przynosi istotne
oszczędności podatkowe, lecz także umożliwia opty-
malizację nadwyżki finansowej i ryzyka finansowego.
Korzyści umowne, pożyczki fasadowe, wewnątrzkor-
poracyjny
cash pooling
, emisja akcji i obligacji na oka-
ziciela, ceny transferowe oraz tanie bandery to korzyści
z posiadania przez korporacje transnarodowe jednostek
powiązanych typu
offshore
.
A fundamental goal of this article is to present the role
of tax heavens in the management of corporate finance.
Due to the presence of foreign direct investments in
tax heavens and the fact that MNEs establish their
foreign subsidiaries or even parent companies there,
tax heavens have become flourishing offshore financial
centres, which play a significant role in the global
financial system.
Establishing related parties in the offshore financial
centres brings MNEs handsome benefits such as: reducing
tax burdens, enhancing cash flows and a relatively high
efficiency of risk management. Moreover, subsidiaries
in tax heavens enable to implement such instruments
such as: treaty shopping, intercompany loans and cash
pooling, bearer shares and bonds, transfer pricing.
Słowa kluczowe:
raje podatkowe, finanse korporacji
transnarodowych, spółki
offshore
, zamorskie centra fi-
nansowe, zagraniczne inwestycje bezpośrednie
Keywords:
tax heavens, corporate finance, offshore
companies, offshore financial centers, foreign direct
investments
JEL:
F23, F36, G15, G30, H21, H26
*
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Instytut Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, e-mail: Pawel.FOLFAS@dok-
torant.sgh.waw.pl.
Przenoszenie działalnoÊci
The Presence of Tax Heavens
16 Macroeconomics
Bank i kredyt
grudzień 2008
1. Wstęp
W tradycyjnym ujęciu rajem podatkowym są pań-
stwo lub terytorium, które gwarantują osobom fizycz-
nym lub prawnym korzystny poziom podatku dochodo-
wego lub spadkowego, tj. zezwalają na płacenie w nim
relatywnie niższego podatku, oraz oferują możliwość
uniknięcia obciążeń podatkowych w kraju rezydencji
podatnika (Beauchamp 1983, s. 36). Odnosząc się tylko
do działalności przedsiębiorstw, rajem podatkowym na-
zwiemy obce państwo charakteryzujące się dogodnym
ustawodawstwem podatkowym, zachęcającym do two-
rzenia filii i oddziałów przez spółki matki mające sie-
dziby w państwach wysoko rozwiniętych (Starchild
1994, s. 1).
Biorąc pod uwagę klasyczne ujęcie rajów podatko-
wych, można je podzielić według wysokości danin pu-
blicznych nakładanych w danym kraju. Na tej podstawie
należy wyróżnić dwie zasadnicze kategorie rajów po-
datkowych:
– kraje, które nie nakładają żadnych podatków
(
no-tax heavens
)
1
,
– kraje, które nakładają niskie podatki (
low-tax
heavens
)
2
.
Tradycyjny sposób definiowania raju podatkowego
koncentruje się na obowiązującym w danym kraju usta-
wodawstwie podatkowym i jest w pewnym stopniu uwa-
runkowany historycznie, pierwsze raje podatkowe sto-
sowały bowiem wyłącznie preferencje mające przycią-
gnąć zagranicznych inwestorów. Akcentowanie jedynie
względów podatkowych nie jest wprawdzie pozbawione
znaczenia praktycznego, jednakże nie uwzględnia zło-
żoności współczesnych międzynarodowych stosunków
gospodarczych i potrzeb inwestorów (Lipowski 2002,
s. 15).
W związku z powyższym lepiej korzystać z sze-
rokiej definicji raju podatkowego, zwanego także za-
morskim centrum finansowym (OFC). Najogólniej OFC
Raje podatkowe kojarzone są przede wszystkim z eg-
zotycznymi i malowniczymi zakątkami świata, które sta-
nowią schronienie dla milionerów i ich fortun przed
drapieżną administracją podatkową. Tymczasem znacze-
nie tych specyficznych obszarów we współczesnej go-
spodarce światowej systematycznie się zwiększa. W kon-
sekwencji stały się one przedmiotem zainteresowania
najpotężniejszych podmiotów współczesnego między-
narodowego podziału pracy, którymi są korporacje trans-
narodowe.
Celem opracowania jest przedstawienie roli rajów
podatkowych w zarządzaniu finansami korporacji trans-
narodowych. W opracowaniu podjęto próbę udowod-
nienia, że współcześnie raje podatkowe wywierają bar-
dzo silny wpływ na wiele aspektów działalności kor-
poracji transnarodowych i nie są jedynie instrumentami
arbitrażu podatkowego.
W punkcie drugim pracy przedstawiono definicje,
klasyfikację oraz przykłady rajów podatkowych, w trze-
cim zaś ich coraz większą, zmieniającą się rolę w go-
spodarce światowej. Czwarta i piąta część pracy zostały
poświęcone aspektom teoretycznym działalności korpo-
racji transnarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem
procesu przenoszenia działalności gospodarczej, w tym
przenoszenia jej do rajów podatkowych. Kolejne części
pracy opisują wykorzystanie rajów podatkowych przez
korporacje transnarodowe w decyzjach inwestycyjnych
i finansowych, co powoduje przede wszystkim powo-
ływanie do życia wyspecjalizowanych spółek
offshore
w rajach podatkowych oraz tworzenie unikalnego sys-
temu przepływów dóbr, usług oraz czynników produkcji
w ramach wymiany wewnątrzkorporacyjnej.
2. Pojęcie i klasyfikacja rajów podatkowych
Pojęcie raj podatkowy czy będące jego synonimem pojęcie
oaza podatkowa są niejednoznaczne i tym samym trudne
do zdefiniowania. Łaciński
paradisus
, zapożyczony przez
wiele języków europejskich do określenia raju pochodzi
od greckiego
paradejos
(wywodzącego się z jęz. perskiego)
,
oznaczającego bogate parki otaczające rezydencje. Sło-
wo raj może być również interpretowane jako bezpieczne
miejsce, przystań, schronienie (dosłowne tłumaczenie an-
gielskiego
heaven
). Z kolei drugi człon wyrażenia „raj po-
datkowy” wskazuje, że pojęcie to związane jest z obszarami
jurysdykcji podatkowej.
Należy wyróżnić dwie główne grupy definicji raju
podatkowego:
– tradycyjną (wąską) – odwołującą się do klasyczne-
go rozumienia raju podatkowego (
tax heaven
),
– szeroką – nawiązującą do pojęcia zamorskiego
centrum finansowego (OFC
– offshore financial center
)
(Lipowski 2004, s. 136).
1
Do tej grupy rajów podatkowych należy zaliczyć: Bermudy – Terytorium Za-
morskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Bry-
tyjskie Wyspy Dziewicze – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa
Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Kajmany – Terytorium Zamorskie Zjed-
noczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Montserrat – Te-
rytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Pół-
nocnej, Turks i Caicos – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wiel-
kiej Brytanii i Irlandii Północnej.
2
Do tej grupy z kolei należą: Księstwo Andory, Anguilla – Autonomiczne Tery-
torium Zależne Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
Antigua i Barbuda, Aruba – Terytorium Autonomiczne Królestwa Niderlandów,
Wspólnota Bahamów, Królestwo Bahrajnu, Barbados, Belize, Wyspy Cooka – Sa-
morządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią, Wspólnota Dominiki,
Gibraltar – Terytorium Zamorskie Korony Brytyjskiej, Guersney/Sark/Alderney
– Terytoria Zależne Korony Brytyjskiej, Hongkong – Specjalny Region Admini-
stracyjny ChRL, Jersey – Terytorium Zależne Korony Brytyjskiej, Republika Libe-
rii, Księstwo Lichtensteinu, Makau – Specjalny Region Administracyjny ChRL,
Republika Malediwów, Wyspy Man – Terytorium Zależne Korony Brytyjskiej, Re-
publika Wysp Marshalla, Księstwo Monako, Republika Mauritiusu, Antyle Ho-
lenderskie – Terytorium Królestwa Niderlandów, Niue – Samorządne Terytorium
Stowarzyszone z Nową Zelandią, Republika Panamy, Niezależne Państwo Sa-
moa, Republika Vanuatu, Federacja St. Christopher i Nevis, St. Lucia, St. Vin-
cent i Grenadyny, Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych – Terytorium Nie-
inkorporowane USA, Republika Seszeli.
Bank i kredyt
grudzień 2 0 0 8
Makroekonomia
17
można zdefiniować jako terytoria (przeważnie małe),
skoncentrowane na przyciągnięciu zagranicznego ka-
pitału przez oferowanie przedsiębiorstwom i bardzo za-
możnym osobom fizycznym niskich lub zerowych po-
datków dochodowych, politycznej stabilności, regulacji
przyjaznych dla biznesu oraz dyskrecji (ochrony ta-
jemnicy) („The Economist”
2007).
Za raj podatkowy w szerokim ujęciu należy uznać
państwo lub terytorium charakteryzujące się przede
wszystkim:
a) dogodnym systemem podatkowym, który gwa-
rantuje brak podatków albo niskie opodatkowanie; pań-
stwo jest stroną korzystnych umów o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania; umożliwia to unikanie opo-
datkowania, jednak może stwarzać warunki do po-
dejmowania działań sprzecznych z prawem;
b) brakiem kontroli dewizowej i ograniczeń de-
wizowych;
c) stabilnością polityczną i gospodarczą;
d) rozwiniętą infrastrukturą;
e) ochroną tajemnicy bankowej i rozwiniętym sek-
torem bankowym;
f) korzystnym systemem prawnym;
g) swobodnym dostępem do kapitału;
h) ochroną tajemnicy handlowej.
Powyższa definicja ma złożony charakter, przez co
liczba czynników mających wpływ na zaklasyfikowanie
państwa lub terytorium do OFC jest w zasadzie nieogra-
niczona (Lipowski 2004, s. 140).
Uzupełnieniem dwóch podstawowych definicji raju
podatkowego jest definicja odnosząca się do niejedno-
znacznego interpretowania prawa podatkowego. Jeżeli
w państwach o skomplikowanym prawie podatkowym
lokalne organy administracji podatkowej (skarbowej)
mają prawo do autonomicznej, wiążącej interpretacji
prawnej przepisów podatkowych, może pojawić się zja-
wisko tzw. raju interpretacyjnego, czyli interpretacji ko-
rzystniejszej z punktu widzenia osoby fizycznej lub
prawnej, prowadzącej do obniżenia zobowiązań podat-
kowych i zachęcającej do zmiany adresu zameldowania
bądź siedziby firmy w skali regionu (Poznański 2005).
Ze względu na to, że celem tej pracy jest przed-
stawienie roli rajów podatkowych w zarządzaniu fi-
nansami korporacji transnarodowych, a działalność tych
ponadnarodowych podmiotów nie polega, co oczywiste,
tylko na arbitrażu podatkowym, na potrzeby dalszych
rozważań zostaje przyjęta definicja raju podatkowego
w ujęciu szerokim. Warto podkreślić, że lista OFC obej-
muje raje podatkowe
sensu
stricte
, ale także państwa od-
grywające większą rolę w gospodarce światowej niż mi-
kropaństwa, tj. Szwajcaria, Irlandia, Malta, Cypr, Liban,
Singapur, Luksemburg czy Kostaryka.
Szczególnym rodzajem rajów podatkowych są tzw.
systemy podatkowe stosujące szkodliwe preferencje po-
datkowe (
harmful preferencial tax regimes
). Jurysdykcja
podatkowa w tych krajach może być szkodliwa dla
integralności systemu podatkowego w ujęciu mię-
dzynarodowym, a dokładniej może przyczynić się do
erozji systemu opodatkowania innych państw i znie-
kształceń alokacji kapitału i usług. Takie prawo może
również spowodować niepożądane obciążenie podat-
kowe mniej mobilnych składników opodatkowania,
takich jak praca, majątek i konsumpcja, oraz zwięk-
szyć koszty administracyjne i obciążenia organów po-
datkowych i podatników, związane z wypełnianiem
zobowiązań podatkowych. Systemy podatkowe uzna-
ne przez OECD za potencjalnie szkodliwe zawierają
elementy związane z: ubezpieczeniami (Australia,
Belgia, Finlandia, Włochy, Irlandia, Portugalia, Luk-
semburg, Szwecja), finansowaniem i leasingiem (Wę-
gry, Islandia, Irlandia, Belgia, Włochy, Luksemburg,
Holandia, Hiszpania, Szwajcaria), zarządzaniem fun-
duszami (Grecja, Irlandia, Luksemburg, Portugalia),
systemem bankowym (Australia, Kanada, Irlandia,
Turcja, Portugalia), a także z centrami koordynacyjny-
mi, dystrybucyjnymi, usługowymi, spedycyjnymi itd.
(Wyciślok 2006, s. 19–25). Lista systemów potencjal-
nie szkodliwych jest więc znacznie obszerniejsza od
listy rajów podatkowych
sensu stricte
i obejmuje więk-
szość państw wysoko rozwiniętych.
Kolejnym rodzajem OFC są tzw. specjalne raje po-
datkowe, czyli państwa nakładające wysokie podatki
i oferujące przywileje wyłącznie określonym typom pod-
miotów gospodarczych lub przedsięwzięć. Do tej grupy
państw należą m.in. Holandia, Belgia, Luksemburg oraz
Szwajcaria (Lipowski 2004, s. 155).
Oprócz specjalnych rajów podatkowych wyróżnia
się tzw. wtórne raje podatkowe. Dzieli się je na dwie
podkategorie: kraje nakładające wysokie podatki, któ-
rych ustawodawstwo może być wykorzystane w szcze-
gólnych warunkach w planowaniu podatkowym okre-
ślonego przedsięwzięcia, oraz kraje mające niektóre
cechy rajów podatkowych, z innych powodów niewyko-
rzystywane jako raje (np. Francja, Brunei, Izrael, Haiti).
Cechą charakterystyczną wtórnych rajów podatkowych
jest przypadkowość ich wykorzystania w planowaniu
podatkowym, w przeciwieństwie do regularności wyko-
rzystywania specjalnych rajów podatkowych (Lipowski
2004, s. 155).
Ciekawym zjawiskiem są obszary reklamowane
jako raje podatkowe, które w rzeczywistości nie sta-
nowią odrębnej jurysdykcji podatkowej. Niejednokrot-
nie określa się je jako tzw. prywatne raje podatkowe.
Przykładami takich rajów miały być: opuszczone plat-
formy wiertnicze na Morzu Karaibskim oraz banki
i towarzystwa ubezpieczeniowe w USA utworzone
na obszarze rezerwatów indiańskich. Prawie zawsze
jednak takie inicjatywy okazują się oszustwem. Ce-
lem oszustwa jest przyciągnięcie i zgromadzenie ka-
pitału, który trafia na prywatne rachunki oszustów
zamiast na bezpieczną, nieopodatkowaną lokatę (Li-
powski 2004, s. 159).
18 Macroeconomics
Bank i kredyt
grudzień 2008
3. Znaczenie rajów podatkowych
we współczesnej gospodarce światowej
Zjawisko międzynarodowej konkurencji podatkowej
występuje również między rajami podatkowymi, a do-
datnia korelacja między niską stopą podatku CIT a niską
łączną stopą podatku nie dotyczy wszystkich rajów po-
datkowych. Ogólnie jednak również stopa łącznego po-
datku jest niższa w rajach niż w państwach OECD.
Wysokość stopy podatkowej jest jednak tylko ele-
mentem systemu podatkowego. Dlatego niezbędne jest
omówienie międzynarodowej konkurencji podatkowej
w ujęciu szerszym, uwzględniającym złożoność i efek-
tywność systemów podatkowych. Mówiąc krótko, kon-
kurencyjny system podatkowy to kombinacja podatków
niskich i prostych. Niejednokrotnie uciążliwość systemu
podatkowego związana jest nie tyle z wysokimi stawka-
mi podatkowymi, ile ze skomplikowanymi przepisami
podatkowymi (
law in book
) i czasochłonnymi, skom-
plikowanymi procedurami regulowania zobowiązań po-
datkowych i przygotowywania niezbędnej dokumentacji
podatkowej (
law in action
), czyli ze skomplikowanym
i nieefektywnym prawem podatkowym.
O ile porównywanie nominalnych stawek po-
datkowych nie jest zadaniem trudnym, o tyle porówna-
nie złożoności i efektywności systemów podatkowych
przysparza pewnych trudności. Autorzy (eksperci Ban-
ku Światowego) przygotowywanego od kilku lat raportu
Doing Business
, w którym analizują łatwość prowadze-
nia działalności gospodarczej w ponad 170 państwach,
uznali, że z punktu widzenia zobowiązań podatkowych
łatwość ta zależy od liczby płatności podatkowych i cza-
su wyrażonego liczbą dni, które trzeba poświęcić na do-
konanie tych płatności łącznie z przygotowaniem do-
kumentacji podatkowej. Na podstawie raportu
Doing Bu-
siness
powstał raport przygotowywany przez Bank Świa-
towy w porozumieniu z firmą PricewaterhouseCoopers,
koncentrujący się wyłącznie na analizie łatwości regu-
lowania zobowiązań podatkowych (płacenia podatków).
Ostateczny wskaźnik łatwości regulowania zobowiązań
podatkowych jest wypadkową trzech wielkości: stopy
Pierwotnie obecność rajów podatkowych w gospodarce
światowej jest konsekwencją międzynarodowej konkuren-
cji podatkowej, wynikającej z istnienia różnic między we-
wnętrznymi ustawodawstwami podatkowymi. Poniższe
rozważania poświęcone zagadnieniu międzynarodowej
konkurencji podatkowej mają na celu wykazanie przy-
czyn powstawania i funkcjonowania rajów podatkowych
z punktu widzenia zależności między poszczególnymi ju-
rysdykcjami podatkowymi. Połączenie zwiększonej mo-
bilności międzynarodowej towarów, usług i czynników
produkcji oraz zjawiska międzynarodowej konkurencji
podatkowej prowadzi do coraz większej mobilności dóbr
i czynników produkcji między różnymi jurysdykcjami po-
datkowymi (Lipowski 2004, s. 98).
W ujęciu podstawowym konkurencja podatkowa jest
pojmowana jako różnica między stawkami podatkowy-
mi w poszczególnych jurysdykcjach podatkowych. Przy
względnej stałości tych stawek międzynarodowa konku-
rencja podatkowa umożliwia osobom fizycznym, a zwłasz-
cza osobom prawnym, maksymalizację dobrobytu (ko-
rzyści) i odzwierciedla preferencje podatników w tym za-
kresie. W tym ujęciu podatkowym przyczyną tworzenia
rajów podatkowych są wysokie stawki podatków, w szcze-
gólności podatków bezpośrednich przedsiębiorstw, czyli
podatków CIT w krajach wysoko rozwiniętych.
Dane przedstawione na wykresie dotyczące stóp
podatków bezpośrednich w rajach podatkowych, po-
zwalają stwierdzić, że faktycznie w zdecydowanej więk-
szości stopa podatku CIT w rajach podatkowych jest niż-
sza niż w krajach wysoko rozwiniętych (OECD).
Na wykresie nie zostały przedstawione raje po-
datkowe typu
no-tax heavens
. Zerowe stawki podatków
dochodowych sprawiają, że są one oczywiście jeszcze
bardziej konkurencyjne od rajów podatkowych przed-
stawionych na wykresie.
Wykres.
Wysokość
stopy podatku CIT i łącznej stopy podatku w wybranych rajach
podatkowych w porównaniu ze średnią wysokością stóp w państwach OECD
%
90
Stopa CIT
Łczna stopa podatku
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Źródło: The World Bank and PricewaterhouseCoopers (2007, s. 56–58).
Bank i kredyt
grudzień 2 0 0 8
Makroekonomia
19
Tabela 1.
Cechy jakościowe systemów podatkowych w wybranych rajach podatkowych
(2007 r.)
Raj podatkowy
Łączna liczba płatności
podatkowych
Łączny czas regulowania
zobowiązań podatkowych
(dni)
Liczba płatności podatko-
wych dla przedsiębiorstw
Czas regulowania
zobowiązań podatkowych
przez przedsiębiorstwa
(dni)
Antigua i Barbuda
45
13
184
48
Belize
41
12
147
27
Kostaryka
43
5
402
18
Dominika
38
5
147
15
Grenada
30
1
140
8
Hongkong
4
1
80
50
Irlandia
9
1
76
10
Liban
19
1
180
40
Liberia
37
4
158
57
Luksemburg
22
2
58
21
Malediwy
1
0
0
0
Wyspy Marshalla
21
0
128
0
Mauritius
7
1
161
13
Panama
59
1
482
50
Samoa
37
5
224
80
Seszele
16
1
76
40
Singapur
5
1
49
30
St. Kitts i Nevis
24
4
172
48
St. Lucia
32
1
71
11
St. Vincent
36
4
76
16
Szwajcaria
24
2
63
15
Tonga
23
1
164
8
Vanuatu
31
0
120
0
Źródło: The World Bank and PricewaterhouseCoopers (2007, s. 50–55).
podatkowej (jako ułamek komercyjnego zysku), liczby
płatności podatkowych oraz czasu wyrażonego liczbą
dni, które należy poświęcić na dokonanie tych płatności
i przygotowanie dokumentacji podatkowej. Pierwszy
ze wskaźników został omówiony w części poświęconej
wąskiemu ujęciu międzynarodowej konkurencji po-
datkowej; dwa pozostałe posłużą właśnie jako mierni-
ki złożoności i efektywności systemu podatkowego w ra-
jach podatkowych w porównaniu z państwami wysoko
rozwiniętymi (The World Bank and the International Fi-
nance Corporation
2004–2008; The World Bank and Pri-
cewaterhouseCoopers 2007).
Należy podkreślić, że szczególnie istotne będą
mierniki liczby płatności i czasu w odniesieniu do zobo-
wiązań podatkowych przedsiębiorstw i to one decydują
o konkurencyjności danego systemu podatkowego. Ta-
bela 1 przedstawia dane dla 23 rajów podatkowych (17
rajów podatkowych spośród 34 rajów typu
low-tax he-
avens
i 6 OFC). Nie uwzględniono w niej rajów podat-
kowych typu
no-tax heavens
, w których – jak można do-
mniemywać – z powodu zerowych stawek podatków do-
chodowych liczba płatności podatkowych i czas przyj-
mują również wartości równe zero. Zaprezentowane po-
niżej dane pozwalają stwierdzić, że raje podatkowe istot-
nie różnią się miernikami odnoszącymi się do całości
opodatkowania. Cechą wspólną niemal wszystkich tych
państw jest natomiast mała liczba płatności podatko-
wych związanych z opodatkowaniem przedsiębiorstw,
czego skutkiem z reguły jest krótki czas regulowania
tych płatności przez przedsiębiorstwa.
W większości (choć nie we wszystkich) rajach po-
datkowych system podatkowy jest konkurencyjny, efek-
tywny i nieskomplikowany. W niektórych rajach po-
datkowych system można określić jako wyjątkowo kon-
kurencyjny i atrakcyjny dla kapitału zagranicznego. Do-
wodem są dane zaprezentowane w tabeli 1. W Hong-
kongu, Irlandii, Grenadzie, Libanie, Malediwach, Wy-
spach Marshalla, Singapurze, Panamie, Mauritiusie,
Seszelach, Vanuatu czy Tonga wypełnienie wszelkich
zobowiązań podatkowych nie zajmuje więcej niż je-
den dzień, a w niektórych z nich liczba płatności po-
datkowych nie przekracza dziesięciu.
Plik z chomika:
Lorrain
Inne pliki z tego folderu:
Matryca sylabusa KTN.doc
(109 KB)
HCZ-BIZ-FDI-Auto-ESW-1b.pdf
(610 KB)
globalizacja_szanse_i_zagrozenia.pdf
(195 KB)
wir2009_en.pdf
(7160 KB)
RR_03_08.pdf
(282 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
Bezpieczeństwo
Demografia
Dokumentacja Urzędowa UE
Ekonomia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin