PEDEUTOLOGIA- nauka o nauczycielu ( paident'es- nauczyciel , logos-nauka )Pedeutologia- zajmuję się osobowością nauczyciela i osobliwością zawodu nauczycielskiego.Zajmuje się: cechami osobowości nauczycieli (wychowawców) i wpływem tych cech na proces kształcenia i wychowania,rolą społeczną nauczyciela (wychowawcy) oczekiwaniami społecznymi wobec nauczycieli, trudnością roli społecznej efektywnością kształcenia jako wynikiem pewnej pracy nauczyciela. poziom i zakres wykształcenia nauczyciela dobór kandydatów do zawodu nauczycielaUjęcie osobowościowe nauczyciela- struktura osobowości nauczyciela, właściwości osobowe składające się na osobowość nauczyciela, pożądane cechy osobowości nauczyciela, poglądy polskich pedagogów na osobowości nauczyciela.OSOBOWOŚC NAUCZYCIELA- cechy, kompetencje, powołaniePOGLĄDY POLSKICH PEDAGOGÓWJan Władysław DawidStwierdził że najważniejsze w nauczycielu jest miłośc dusz ludzkich, sympatia do innych,znaczenie osobowości,powołanie nauczycielskie.Zygmunt MysłakowskiUznał, że najważniejszy jest talent pedagogiczny,że z tym człowiek sie rodzi.Stefan SzumanMówił o talencie jak o bogactwie osobowości, oraz umiejętnośc sprzedaży osobowości.Mieczysław KreutzPowiedział, że osobowośc nauczyciela/wychowawcy jest zdolnością sugestywną, sednem profesji,skłonnością do społecznego oddzaiływania.Stefan BaleyPowiedział, że wiedza jest do nauczenia,strona wychowawcza jest najważniejsza.Maria GrzegorzewskaNauczyciel może byc wyzwalający(miłośc,ład,porządek) i działac groźbą,nakazem STRUKTURA OSOBLIWOŚCI NAUCZYCIELA :- Niejasnośc roli ( brak wymiennych kryteriów jego zawodowej doskonałości )- Wewnętrzna niespójnośc ( oczekiwania nauczyciela są tak złożone, że spełnieniejednych wyklucza spełnienie drugich)- Trudnośc psychologiczna (wysokośc kosztów psychicznych)- Niezgodnośc z innymi rolami ( np. role rodzinne i zawodowe)Ujęcie kompetencyjne nauczyciela- pojęcie kompetencji i kwalifikacji zawodowych , klasyfikacje kompetencji nauczycielskich, koncepcje kształcenia nauczycieli.KOMPETENCJE NAUCZYCIELSKIE- jest to struktura poznawcza złożona z umiejętności wiedzy, dyspozycji i postaw niezbędnych do skutecznej realizacji zadań pedagogicznych. Koncepcja nauczycielska jest pochodną koncepcji kształcenia nauczyciela.KWALIFIKACJE ZAWODOWE - rozumiane są jako zestaw wiedzy i umiejętności wymaganych do realizacji składowych zadań zawodowych (w wybranej specjalności).NASTĘPUJĄCE KONCEPCJE KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELA:Koncepcja według Tadeusza Lewowickiego:1. Ogólnokształcąca (bogata wiedza ogólna)2. Personalistyczna (nauczyciela kształci się jako osobowośc, indywidualnośc)3. Pragmatyczna (wykształcenie nauczyciela biegłego, sprawnego w działaniu)4. Specjalistyczna (nauczyciel musi byc specjalistą w jednej specjalizacji)5. Progresywna (przygotowuje nuczyciela do zmian,rozwoju siebie,naucza kreatywności)6. Wielostronna (połączenie wszystkich wyżej wymienionych)Koncepcja według Taraszkiewicza:1. Kompetencje merytoryczne2. Dydaktyczno- metodyczne3. WychowawczeKoncepcja według Szempuch:1. Kompetencje interpretacyjno- komunikacyjne (umiejętnośc rozumienia i definiowania sytuacji edukacyjnych)2. Kompetencje kreatywności (pomysłowośc, otwartośc na zmiany)3. Kompetencje współdziałania (skutecznośc zachowań prospołecznych nauczyciela)4. Kompetencje pragmatyczne (polegają na umiejętności planowania,organizowania)5. Kompetencje informatyczno-medialne (umiejętnośc wykorzystania technologi informatycznych i komunikacyjnych w nauczniu) Koncepja według Stanisława Dylaka:1. Kompetencje bazowe2. Kompetencje konieczne3. Kompetencje porządaneKoncepcja według Roberta Kwaśnica:1. Kompetencje praktyczno- moralne2. Kompetencje techniczne5. Rola społeczna nauczyciela i jej osobliwości.ROLE SPOŁECZNE- oczekiwane postawy i zachowania którychoczekują od nas inniOSOBLIWOŚCIĄ KAŻDEJ ROLI SPOŁECZNEJ JEST: - Nie jasnośc roli i wewnętrzna niespójnośc- Każda jednostka należy do wielu kategorii społecznych i oczekuje się od niej wykonywania wielu ról - Rola społeczna jest cały czas w ruchu, rozwija się - Jednostka pełniąc rolę może wpływac na zmianę oczekiwańwobec tej roliWYBRANE ROLE NAUCZYCIELA - Tłumacza- Stymulatora i Animatora- Organizatora i konsultanta- Koordynatora i Integratora- Satysfaktora- Diagnostykajest dla dziecka emocjonalne podejście do osóbdorosłych , dziecko jest bezkrytyczne w stosunku do osób dorosłych.2. Dla uczniów w średnim wieku szkolnym jest to taki czas kiedy autorytet nauczyciela jest związany z wartościowaniem tego nauczyciela, jego zachowań szczególnie wrelacji z uczniem.3. Dla uczniów w starszym wieku szkolnym autorytet nauczyciela opiera sie na wiedzy merytorycznej, na umiejętnościach dydaktycznych(profezjonalizm nauczycielski),na etyce ogólnej.
gusko_i