skanuj002wiatrowski2.rtf

(370 KB) Pobierz
OCR Document

SPIS TREŚCI

 

Przedmowa do wydania trzeciego              11

 

Wprowadzenie (do wydania pierwszego)              13

 

1. PEDAGOGIKA PRACY JAKO DYSCYPLINA

              PEDAGOGICZNA              19

 

1.1. Z historii pedagogiki pracy              19

1.2. Przedmiot, zadania i działy pedagogiki pracy oraz dominujące

              tereny badań              23

1.3. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych              28

1.4. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk o pracy              40

1.5. Pedagogika pracy w kompleksie nauk oraz jej idea przewodnia              47

1.6. Blok kontrolno-syntetyzujący              53

 

2. TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE PODSTAWY

              PEDA GOGIKI PRACy              59

 

2.1. Podstawowe formy działalności człowieka oraz główne powinności

              człowieka dorosłego              59

2.2. Praca człowieka jako podst.awowa kategoria pedagogiki pracy

              - filozoficzne konteksty myślenia o pracy              64

2.3. Zawód i praca zawodowa - zawodoznawstwo              78

2.4. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe współczesnego

              pracownika              83

              2.4.1. Czynności człowieka              ~              88

              2.4.2. Umiejętności ogólne i zawodowe              91

2.5. Kształtowanie oraz funkcjonowanie struktury czynności,

              umiejętności i kompetencji zawodowych człowieka              95


2.6. Rewolucja naukowo-techniczna i informatyczna

              a pedagogika pracy              ... 102

2.7. Metody, techniki i narzędzia badań stosowane w pedagogice

              pracy              109

2.8. Procedury i metodyki badań              113

2.9. Blok kontrolno-syntetyzujący              120

 

3. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE PRZEDZA WODOWE              125

 

3.1. Pojęcie i zadania ogólne kształcenia przedzawodowego              125

3.2. Kształcenie ogólne a kształcenie zawodowe              127

3.3. Wychowanie przez pracę              133

              3.3.1. Wychowanie przez pracę w rodzinie              138

              3.3.2. Wychowanie przez pracę w przedszkolu              146

              3.3.3. Wychowanie przez pracę w szkole ogólnokształcącej              148

3.3.4. Wychowanie przez pracę w placówkach

              opiekuńczo-wychowawczych. ...              ...              158

3.3.5. Wychowanie przez pracę w organizacjach

              młodzieżowych              160

3.4. Kształcenie ogólnotechniczne              ... 162

              3.4.1. Kształcenie ogólnotechniczne a wychowanie przez pracę              166

              3.4.2. Kształcenie ogólnotechniczne a kształcenie zawodowe              167

3.4.3. Rola nauczyciela wychowania technicznego w zakresie

              wychowania przez pracę i kształcenia ogólnotechnicznego              168

3.5. Orientacja szkolna i zawodowa oraz poradnictwo zawodowe              172

3.6. Blok kontrolno-syntetyzujący..              178

 

4. EDUKACJA PROZA WODO W A              183

 

4.1. Pojęcie i zadania ogólne edukacji prozawodowej              183

4.2. Edukacja prozawodowa we współczesnej szkole średniej              186

4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej              194

4.4. Blok kontrolno-syntetyzujący              198


5. EDUKACJA ZA WODOW A W WERSJI ZAŁOŻONEJ

              I RZECZyWiSTEJ              ... ...              201

 

5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego oraz jego właściwości ogólne              201

5.2. Historyczne formy kształcenia zawodowego              204

5.3. Cele, treści i programy kształcenia zawodowego              206

              5.3.1. Cele kształcenia zawodowego              206

              5.3.2. Treści kształcenia zawodowego              211

              5.3.3. Programy kształcenia zawodowego              216

5 A. Proces kształcenia zawodowego              219

              504.1. Pojęcie procesu kształcenia zawodowego              219

              504.2. Formy organizacyjne kształcenia zawodowego              224

504.3. Szczególna rola nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia

              zawodowego              225

              50404. Warunki realizacji procesu kształcenia zawodowego              230

5.5. Wyniki kształcenia zawodowego              234

              5.5.1. Wyniki uzyskiwane i określane w szkole              235

              5.5.2. Losy absolwentów szkół zawodowych              239

              5.5.3. Przydatność zawodowa              240

5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej              242

              5.7. Szkoła zawodowa jako dominujące ogniwo systemu kształcenia

              zawodowego              260

              5.7.1. Pójęcie i zadania ogólne szkoły zawodowej              260

5.7.2. Szkolne kształcenie zawodowe w latach

              1961 (67)-1999(2003)              261

              5.7.3. Kierunki przemian w szkolnictwie zawodowym

              w latach 90.              265

              5.704. Reforma systemu edukacji w Polsce według założeń

              organizacyjno-programowych z maja 1998 roku              270

5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej              280

5.9. B lok kontrolno-syntetyzujący              296

 

6. ZA TRUDNIENIE, PRACA ZA WODO W A I BEZROBOCIE

              - PRAWIDŁOWOŚCI ORAZ PATOLOGIE              305

 

6.1. Globalne spojrzenie na problem przygotowania zawodowego, zatrudnienia, pracy zawodowej i bezrobocia - w kontekście

              dążeń do rozwiązań demokratycznych              305


6.2. Zatrudnienie w teorii, w przepisach prawnych i w codziennej

              rzeczywistości              312

6.3. Bezrobocie jako cecha gospodarki wolnorynkowej i przejaw

              patologii społecznej              ...              316

6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących              318

6.5. Blok kontrolno-syntetyzujący              326

 

7. EDUKACJA USTAWICZNA DOROSŁyCH              329

 

7.1. Edukacja permanentna oraz główne nurty działań

              edukacyj n ych              329

              7.2. Z historii kształcenia ustawicznego w Polsce              330

7.3. Podstawy teoretyczne i metodyczne kształcenia ustawicznego

              dorosłych              341

              7.3 .1. Istota i zadania kształcenia ustawiczneg<J dorosłych              341

              7.3.2. Obszary kształcenia ustawicznego dorosłych              345

7.3.3. Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce

              - cele, treści, metody i środki oraz wyniki kształcenia              350

              7.4. Zadania edukacji ustawicznej dorosłych w okresie stabilizacji

              gospodarczej i edukacyjnej              352

              7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej, w tym szczególnie

              kształcenia ustawicznego dorosłych w Polsce              353

              7.4.2. Rozwiązania organizacyjno-programowe i metodyczne

              kształcenia ustawicznego w nowej rzeczywistości

              polskiej              356

              7.4.3. Edukacja ustawiczna dorosłych w założeniach

              Reformy systemu edukacji w Polsce              362

              7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie

              pracowników              364

              7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe pracujących              367

              7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika drogą do mistrzostwa

              w zawodzie              370

              7.8. Kształcenie bezinteresowne dorosłych.              381

7.9. Poradnictwo i doradztwo zawodowe dla osób dorosły~h              382

7.10. Blok kontrolno-syntetyzujący              385


8. PROBLEMY HUMANIZACYJNE

I SPOŁECZNO-WYCHOW A WCZE ORAZ EDUKACYJNE

              ZAKŁADU PRACy              391

 

8.1. Pojęcie i zadania ogólne humanizacji pracy              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin