Ulga na zakup kas rejestrujących.pdf

(2836 KB) Pobierz
0100gp10.pdf
NR 100 (1209) PONIEDZIAŁEK 24 MAJA 2004
Księgowość i Płace
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
W NUMERZE
OPINIE – KOMENTARZE ... 2
TEMAT TYGODNIA
Ulga na zakup kas
rejestrujących ..............................3-5
Odliczenie wydatków
na zakup kasy..................................3
Ulgi dla taksówkarzy......................4
Specjalne limity ...............................4
Utrata prawa do odliczenia VAT...4
Zasady ewidencjonowania ulgi ....5
Opodatkowanie
usług transportowych ..................12
Faktura z błędem ..........................13
Sprawozdania kwartalne.............13
Mały podatnik ma wybór.............14
Transakcje
wewnątrzwspólnotowe ................14
Ulga na zakup
kas rejestrujących
RACHUNKOWOŚĆ
Zasady dokumentowania
operacji gospodarczych...............15
GP radzi .........................................3-5
Kasy fiskalne po akcesji
Część wydatków zwróci fiskus
Konieczne zgłoszenie
Jak uniknąć kłopotów z kasami
Kto musi zainstalować kasy rejestrujące
Sankcje dla spóźnialskich
CŁA
Kto i kiedy składa deklarację dla
systemu INTRASTAT.....................17
Zasady odliczania wydatków na zakup kas
ARCHIWUM PODATNIKA
Rejestracja, wybór stawki, czyn-
ności opodatkowane.......................6
PŁACE
Minimalna płaca pracownika .....18
Kiedy podatnik będzie musiał zwrócić
odliczone kwoty
VAT 2004
Jak stosować obniżone
stawki ..........................................7-10
Zwolnienie od podatku.................10
Korekta podatku naliczonego .....11
30 proc. dodatkowego
zobowiązania............................11-12
UBEZPIECZENIA
Pakiet na potrzeby firmy.............19
Grupowa polisa na życie .............19
Limity zwrotów
O tym, jak ważne jest zainstalowa-
nie kas rejestrujących w odpowied-
nich terminach, wiedzą wszyscy ci
podatnicy, którzy tego nie zrobili.
Niedopełnienie obowiązku instala-
cji kas wiąże się w końcu z nieprzy-
jemnymi konsekwencjami. Z drugiej
jednak strony instalacja kasy to ol-
brzymi wydatek, na który niektó-
rych podatników po prostu nie
stać. Dlatego ustawodawca, po to
by obciążenia te nie były tak dotkli-
we, przewidział możliwość odlicze-
nia od podatku należnego lub
otrzymania zwrotu części wydat-
ków poniesionych na zakup kasy.
Niestety podatnik nie otrzyma z po-
wrotem całej wydatkowanej kwoty.
Maksymalna kwota zwrotu wynosi
2500 zł. Istotne jest także to, że pie-
niędzy nie otrzymamy automatycz-
nie. Konieczne jest bowiem spełnie-
nie kilku dodatkowych warunków.
Temat tygodnia przygotowała Ewa Matyszewska
Więcej str. 3-5
ZMIANY PRAWA
Kalendarium prawne....................20
Ważne adresy ................................20
Jak zamówiç
prenumerat´
ZADZWO¡
tel. 0 801 626 666
pon.-pt. 7.30-17.00
GP
PORADY
GP
Żądanie ustanowienia
bez podatku
Do redakcji „GP” zwró-
ciła się podatniczka
z problemem dotyczą-
cym podatku od spad-
ków i darowizn.
Jak się okazało, jest jednym
z następców prawnych byłych wła-
ścicieli jednej z nieruchomości
warszawskich przejętych przez
państwo na podstawie dekretu
z dnia 26 października 1945 r.
o własności i użytkowaniu gruntów
na obszarze m.st. Warszawy.
Problem pojawił się w momen-
cie, gdy wraz z innymi osobami
została jednym ze spadkobierców
majątku, w skład którego wcho-
dziły prawa do kamienicy. Podat-
niczka pyta, czy ustanowienie
Po kradzieży kasy
Podatnik, któremu skradziono kasę,
powinien zgłosić ten fakt do właści-
wego naczelnika urzędu skarbowego
i na policję. Dodatkową konsekwen-
cją wynikającą z kradzieży kasy jest
fakt niemożności wykonywania
sprzedaży w przypadku braku kasy
rezerwowej. . . . . . . . . . . . . . . . str. 5
prawa użytkowania wieczystego
do gruntu na rzecz spadkobier-
ców byłych właścicieli w związku
z odzyskaniem tej własności ro-
dzi obowiązek w zakresie podat-
ku od spadków i darowizn z tytu-
łu nabycia spadku po zmarłych
właścicielach? W szczególności
czy udział w prawie użytkowania
wieczystego wchodzi w skład ma-
sy spadkowej?
Ze względu na pojawiające się
rozbieżności w interpretacjach or-
ganów podatkowych w omawianej
kwestii, poprosiliśmy o wyjaśnie-
nie wątpliwości dotyczących usta-
nowienia użytkowania wieczystego
na rzecz następców prawnych by-
łych właścicieli gruntów warszaw-
skich Ministerstwo Finansów.
Więcej str. 2
Wycena kapitału zakładowego
Kapitał akcyjny wykazuje się
w wysokości nominalnej, zgodnie
ze statutem i wpisem do rejestru
handlowego. Kapitał zakładowy
w spółce akcyjnej (kapitał akcyjny)
odzwierciedla nominalną wartość
akcji i powinien wynosić minimum
500 tys. zł. . . . . . . . . . . . . . str. 15
Minimalna płaca na zlecenie
Regulacje dotyczące minimalnego
wynagrodzenia nie odnoszą się ani
do umów zlecenia, ani do umów
o dzieło, ani innych o charakterze
umów cywilnoprawnych. . . . . str. 18
INTERWENCJE
106787387.013.png 106787387.014.png 106787387.015.png 106787387.016.png
 
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 100 (1209) 24 MAJA 2004
2 Opinie – komentarze
www.gazetaprawna.pl
TERMINARZ PODATNIKA
I PŁATNIKA
LICZBY TYGODNIA
Szacunkowe dane o wykonaniu budżetu państwa
Dochody za okres I-IV. 2004 r. (w mln zł)
rozliczenie miesięczne podatku
VAT (VAT-7).
Zgodnie z przepisami ustawy o po-
datku od towarów i usług oraz o podat-
ku akcyzowym, podatnicy mają obo-
wiązek składać w urzędzie skarbowym deklaracje
podatkowe dla podatku od towarów i usług za
okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym powstał obo-
wiązek podatkowy. Podatnicy mogą również skła-
dać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe
dla potrzeb VAT za okresy kwartalne w terminie
do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale,
w którym powstał obowiązek podatkowy, po
uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika
urzędu skarbowego w terminie do końca kwartału
poprzedzającego kwartał, za który po raz pierwszy
będzie składana deklaracja. Warto podkreślić, iż
z nowej ustawy o VAT wynika, że I kwartał 2004 r.
trwa od stycznia do końca kwietnia br., a II kwar-
tał od maja do końca czerwca. A więc deklarację
kwartalną za I kwartał br. należy złożyć do 25
maja br., a za II kwartał do 25 lipca br.,
rozliczenie miesięczne podatku akcyzowego,
złożenie deklaracji VAT-7K i zapłata wynika-
jącej z niej podatku przez małych podatników
składających deklaracje za okresy kwartalne.
VAT-7K to deklaracja kwartalna dla podatku od
towarów i usług składana we właściwym urzędzie
skarbowym w terminie do 25 dnia miesiąca nastę-
pującego po każdym kolejnym kwartale. Warto przy-
pomnieć, że zgodnie z art. 161 ustawy z 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług dla podatni-
ków rozliczających się za okresy kwartalne, pierwszy
okres rozliczeniowy był wydłużony do 4 miesięcy
(styczeń – kwiecień), a drugi okres rozliczeniowy
w 2004 r. obejmuje okres od maja do czerwca br.
Podatki pośrednie
DOCHODY
Dochody państwowych jednostek budżetowych
Plan po zmianach
na 2004 r.
Wykonanie
103 676,7
34 026,6 (32,8%)
Wykonanie:
(w tym
wpływy z cła)
50 841,0
Plan po zmianach
na 2004 r.
Wykonanie
10 945,1
1924,0
Podatek dochodowy od osób prawnych
(32,9%)
5214,3 (47,6%)
1373,2
(71,4%)
Plan po zmianach
na 2004 r.
Wykonanie
9585,9
4779,5* (49,9%)
Plan po zmianach
na 2004 r.:
Pozostałe dochody
154 552,6
(w tym wpłaty
z zysku NBP)
Podatek dochodowy od osób fizycznych
W tym:
Plan po zmianach
na 2004 r.
Wykonanie
8285,1
668,1 (8,1%)
Plan po zmianach
na 2004 r.
Wykonanie
22 059,8
6152,5* (27,9%)
4212,7
*Dochody pomniejszone są o udziały w pod. doch. os. fiz. oraz praw.
za kwiecień a przekazane w maju br. - zgodnie z ustawą
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego - i wynoszą 1450 mln zł
-
Źródło: Ministerstwo Finansów
KB
GP
KOMENTARZ
Podatnicy czekać nie mogą
ustawy o podatku od towarów
i usług czytelnik z pewnością na dłużej
zatrzyma się przy przepisie zawierającym
definicję pojęcia „świadczenie usług”. Już
na pierwszy rzut oka widać, że termin ten
ma niezwykle szeroki zakres (analogicz-
nie jak w art. 6 VI Dyrektywy), gdyż sta-
nowi swego rodzaju uzupełnienie w sto-
sunku do definicji „dostawy towarów”.
Zgodnie z treścią ustawy o podatku od to-
warów i usług „świadczeniem usług” jest
każde świadczenie „na rzecz osoby fi-
zycznej, osoby prawnej lub jednostki or-
ganizacyjnej niemającej osobowości
prawnej, które nie stanowi dostawy towa-
rów”. Z treści takiego przepisu wynika, że
praktycznie zakres opodatkowania jest
obecnie o wiele szerszy w stosunku do te-
go przewidzianego nieobowiązującą już
ustawą (np. opodatkowanie know-how
czy użytkowania wieczystego).
W treści obecnie obowiązującej ustawy
dodatkowo podkreśla się ten szeroki za-
kres, poprzez wskazanie (również analo-
gicznie jak w VI Dyrektywie), że pojęcie
„świadczenie usług” obejmuje ponadto
(jest to wyliczenie przykładowe):
przeniesienie praw do wartości niema-
terialnych i prawnych, bez względu na
formę, w jakiej dokonano czynności
prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od
dokonania czynności lub do tolerowa-
nia czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem
organu władzy publicznej lub podmiotu
działającego w jego imieniu lub naka-
zem wynikającym z mocy prawa.
Na szczególną uwagę zasługuje katego-
ria „zobowiązanie do powstrzymania się
od dokonania czynności lub do tolerowa-
nia czynności lub sytuacji”, gdyż przypo-
mina ona funkcjonującą w obrocie insty-
tucję „służebności”. Sięgając do treści
art. 145 par. 1 kodeksu cywilnego czytel-
nik zauważy, że przepis ten przewiduje ta-
ką właśnie sytuację (jeżeli nieruchomość
nie ma odpowiedniego dostępu do drogi
publicznej lub do należących do tej nieru-
chomości budynków gospodarskich, wła-
ściciel może żądać od właścicieli gruntów
sąsiednich ustanowienia za wynagrodze-
niem potrzebnej służebności drogowej
– droga konieczna).
Wydaje się, że na gruncie nowych prze-
pisów kwestia opodatkowania podatkiem
od towarów i usług służebności nie będzie
mogła być przemilczana, tak jak działo
się to na gruncie obowiązującej poprzed-
nio ustawy.
Organy podatkowe mają (niestety) nad
podatnikiem tę przewagę, że mogą skon-
trolować określony zakres jego działalno-
ści po upływie kilku lat, a więc gdy są
o wiele bogatsze w wiedzę i doświadcze-
nie. Tymczasem podatnicy muszą często
trafne decyzje podejmować „na gorąco”.
Wydaje się jednak, że opodatkowaniu
podlegać powinny wyłącznie służebności
ustanawiane za wynagrodzeniem, co wy-
nikałoby wprost z treści art. 5 ustawy
o podatku od towarów i usług, który sta-
nowi, że podatkowi temu podlega „od-
płatne świadczenie usług”.
Bernard Łukomski
Autor jest radcą prawnym, doradcą
podatkowym z kancelarii White&Case
28
MAJA
2004
wpłata z zysku przez przedsiębior-
stwa państwowe i jednoosobowe
spółki Skarbu Państwa.
wpłata podatku dochodowego od
podatników rozliczających się
w formie karty podatkowej.
Wysokość stawki karty podatkowej uza-
leżniona jest od trzech czynników: rodza-
ju wykonywanej działalności, liczby zatrudnionych
pracowników oraz miejscowości, w której prowadzona
jest działalność (a w szczególności – od liczby miesz-
kańców tej miejscowości). W przypadku działalności
opodatkowanej w formie karty podatkowej, podatnik
uiszcza podatek dochodowy stałym miesięcznym ry-
czałtem, ustalonym według obowiązujących stawek
podanych w tabeli w ustawie o podatkach zryczałto-
wanych. Zryczałtowany podatek dochodowy w formie
karty podatkowej podatnicy płacą bez wezwania
w terminie do 7 dnia każdego miesiąca za miesiąc
ubiegły, a za grudzień – w terminie do 28 grudnia ro-
ku podatkowego,
GP
Żądanie ustanowienia bez podatku
INTERWENCJE
wpłata składki na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne opłacane przez jednostki budże-
towe, zakłady budżetowe i gospodarstwa po-
mocnicze.
W odpowiedzi ministerstwo (pismo
z 13 maja 2004 r.) wskazało, że w obec-
nym stanie prawnym nabycie własności
rzeczy i praw majątkowych w drodze
spadkobrania przez osoby fizyczne pod-
lega podatkowi od spadków i darowizn.
Obowiązująca ustawa z dnia z 28 lipca
1983 r. o podatku od spadków i darowizn
(t.j. Dz.U. z 1997 r. nr 16, poz. 89 z późn.
zm.) nie zawiera normatywnej definicji
takich pojęć, jak „dziedziczenie” oraz
„spadek”. Jak podkreślono w piśmie z tej
przyczyny przy opodatkowaniu majątku
objętego spadkiem należy odwołać się do
przepisów księgi IV kodeksu cywilnego.
W myśl art. 922 par. 1 i 2 k.c. dziedzicze-
nie oznacza przejście praw i obowiązków
majątkowych zmarłego, z chwilą jego
śmierci, na jedną lub kilka osób. Spadek
natomiast stanowi ogół praw i obowiąz-
ków, należących do zmarłego w chwili je-
go śmierci, które ze swej istoty mogą
przejść na spadkobierców.
Uprawnienie do żądania ustanowienia
użytkowania wieczystego na przejętym
gruncie, mające swoje źródło w regula-
cjach dotyczących uprawnień byłych wła-
ścicieli gruntów warszawskich, jest pra-
wem majątkowym, podlegającym dziedzi-
czeniu na zasadach ogólnych. W konse-
kwencji uprawnienie to, jako roszczenie
majątkowe, realizowane w postępowaniu
przed organami administracji publicznej
i wywołujące, oprócz administracyjno-
prawnych, także skutki cywilnoprawne,
wchodzi w skład spadku po byłym właści-
cielu gruntu. Z tego względu – w ocenie
resortu – nabycie przedmiotowego rosz-
czenia, co do zasady, podlega podatkowi
od spadków i darowizn. W omawianym
przypadku znajdą zatem zastosowanie
rozwiązania przyjęte we wskazanej usta-
wie podatkowej oraz w wydanych na jej
podstawie aktach wykonawczych.
Na marginesie resort finansów ustosun-
kował się też do sytuacji podatniczki.
Wskazał, że przedmiotem nabycia nie jest
w tym przypadku prawo użytkowania wie-
czystego, lecz uprawnienie do żądania je-
go ustanowienia. Przyjęcie, że do spadku
wchodzi prawo użytkowania wieczystego,
o ile zostało ustanowione na rzecz spadko-
biercy poprzedniego właściciela gruntu,
nie znajduje oparcia w przepisach prawa
cywilnego. Jeżeli więc w chwili śmierci
spadkodawcy nie przysługiwało powyższe
prawo, to nie ulega wątpliwości, że nie mo-
że być ono elementem masy spadkowej.
Jej skład ustala się bowiem według stanu
rzeczy i praw majątkowych w dniu otwar-
cia spadku – konkluduje ministerstwo.
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
EM
Księgowość i Płace
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (22) 530 40 35, 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: gp@infor.pl
Redaktor prowadzący: Marek Kutarba, tel. 530 40 23.
Sekretarz redakcji: Ewa Ciechanowska, tel. 530 40 24.
Kierownicy działów: Marek Kutarba – podatki, rachunkowość, tel. 530 40 23;
Małgorzata Jankowska – prawo pracy, tel. 530 42 48;
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72, tel.: (0–22) 530 44 61,
530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25.
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz, tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. 530 42 24.
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
25
MAJA
2004
D okonując analizy przepisów nowej
7
CZERWCA
2004
106787387.001.png 106787387.002.png 106787387.003.png
GAZETA PRAWNA NR 100 (1209) 24 MAJA 2004
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Temat tygodnia Zakup kas rejestrujących 3
www.gazetaprawna.pl
Ulga na zakup
kas rejestrujących
Obowiązek zainstalowania kas rejestrujących przez podatni-
ków często związany jest z koniecznością zapoznania się
z nowymi regulacjami prawnymi oraz opanowaniem sposo-
bu ewidencjonowania i dokumentowania sprzedaży z wyko-
rzystaniem kasy fiskalnej. Warto jednak zwrócić uwagę na
fakt, że zakup kasy to przede wszystkim duży wydatek dla
każdego przedsiębiorcy, bo w większości przypadków podat-
nik na takie urządzenie musi wydać przynajmniej 2500 zł.
Aby takie obciążenia zmniejszyć, a przynajmniej w jakiejś czę-
ści złagodzić ich wpływ na finanse firm, ustawodawca usta-
nowił w przepisach ustawy o VAT możliwość odliczenia od
podatku należnego (jeżeli podatnik jest płatnikiem VAT) lub
otrzymania zwrotu (jeżeli podatnik nie jest płatnikiem VAT)
części wydatków poniesionych na zakup kasy.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535; dalej „ustawa o VAT”)
do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podat-
ku należnego przy zastosowaniu kas rejestrują-
cych zobowiązani są podatnicy dokonujący od-
płatnych dostaw towarów i świadczący odpłat-
ne usługi na rzecz osób fizycznych nieprowa-
dzących działalności gospodarczej oraz osób
fizycznych prowadzących działalność gospo-
darczą w formie indywidualnych gospodarstw
rolnych. Jeżeli podatnik, który ma obowiązek
zainstalowania kasy fiskalnej nie zrobi tego, to
do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji
obrotu i kwot należnych przy zastosowaniu ka-
sy rejestrującej utraci prawo do obniżenia kwo-
ty podatku należnego o 30 proc. kwoty podat-
ku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Jeżeli ewidencja przy zastosowaniu kas fiskal-
nych nie może być prowadzona z przyczyn nie-
zależnych od podatnika, to podatnik ma obo-
wiązek ewidencjonować obroty i kwoty podat-
ku należnego przy zastosowaniu rezerwowej
kasy rejestrującej. Jeśli okaże się, że zastosowa-
nie rezerwowej kasy rejestrującej jest także nie-
możliwe, wtedy podatnik nie może dokonywać
sprzedaży. Warto jednak zaznaczyć, że kasy re-
zerwowe podlegają wszystkim rygorom, które
dotyczą kas rejestrujących, a więc również
nadawania im numerów ewidencyjnych przez
właściwe urzędy skarbowe.
Odliczenia wydatków
na zakup kasy
Uprawnienie do odliczenia wydatków na za-
kup kasy fiskalnej wynika bezpośrednio
z brzmienia art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Prze-
pis ten przewiduje, że podatnicy, którzy roz-
poczną prowadzenie ewidencji obrotu i kwot
należnego podatku przy zastosowaniu kas reje-
strujących w obowiązującym ich terminie, mo-
gą odliczyć od podatku należnego kwotę wydat-
kowaną na nabycie każdej z kas rejestrujących
zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania
obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50
proc. ceny netto jej zakupu (bez VAT). Trzeba
jednak pamiętać, że odliczona kwota nie może
być wyższa niż 2500 zł na każdą kasę.
W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewi-
dencjonowanie obrotu w obowiązujących ter-
minach i wykonuje wyłącznie czynności zwol-
nione od podatku lub jest podatnikiem zwol-
nionym od podatku na podstawie art. 113 ust.
1 lub 9 ustawy o VAT, urząd skarbowy doko-
nuje zwrotu kwoty, która została wydana na
zakup kasy fiskalnej na rachunek bankowy po-
datnika w terminie do 25 dnia od daty złoże-
nia wniosku przez podatnika.
Szczegółowe zasady, warunki i tryb odli-
czania od podatku należnego (zwrotu) kwo-
ty wydatkowanej na zakup kasy określa roz-
porządzenie ministra finansów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących
(Dz.U. nr 234, poz. 1971 z późn. zm.; dalej
„rozporządzenie w sprawie kas rejestrują-
cych”). Przepisy tego rozporządzenia – na
podstawie art. 165 ustawy o VAT – zachowu-
ją moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art.
111 ust. 7 i 9 ustawy o VAT.
Zgodnie ze wspomnianym rozporządze-
niem, dokonanie odliczenia następuje pod wa-
runkiem złożenia przez podatnika naczelniko-
wi urzędu skarbowego, przed terminem rozpo-
częcia ewidencjonowania, pisemnego oświad-
czenia o liczbie kas i miejscu (adresie) ich uży-
wania do ewidencjonowania. Poza tym odli-
czenia mogą dokonać ci podatnicy, którzy roz-
poczną ewidencjonowanie nie później niż
w obowiązujących ich terminach, za pomocą
kas rejestrujących spełniających określone od-
rębnymi przepisami kryteria i warunki tech-
niczne, którym muszą odpowiadać kasy reje-
strujące, oraz przestrzegają warunków stoso-
wania tych kas.
Powyższe odliczenia mogą być dokonane
w rozliczeniu podatku od towarów i usług za
miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjono-
wanie lub za miesiące następujące po tym mie-
siącu. W przypadku małych podatników odli-
czenie może być dokonane w rozliczeniu za
kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjono-
wanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały.
Podstawą do odliczenia jest dowód zapłaty ca-
łej należności, jaką podatnik wydał na kasę re-
jestrującą.
Wysokość odliczenia
Kwota dokonanego w danym miesiącu lub
kwartale odliczenia z tytułu nabycia kasy reje-
strującej nie może być wyższa od kwoty różni-
cy między podatkiem należnym a naliczonym.
Gdy kwota podatku naliczonego jest więk-
sza lub równa kwocie podatku należnego
w danym okresie rozliczeniowym, podatnik
może otrzymać zwrot nierozliczonej wcze-
śniej kwoty z tytułu nabycia kasy, z tym że
w danym okresie rozliczeniowym kwota zwro-
tu nie może przekroczyć równowartości:
GP RADZI
Część wydatków
zwróci fiskus
Czy kupując kasę można uzy-
skać ulgę? Czy z ulgi tej może
korzystać każdy podatnik?
Tak. Nakładając na podatników obo-
wiązek stosowania kas, fiskus postano-
wił w pewnym stopniu złagodzić finan-
sowe skutki zakupu kasy. Każdemu po-
datnikowi, który kupi kasę fiskalną,
przysługuje prawo do specjalnej ulgi.
Polega ona na tym, że podatnik otrzy-
muje możliwość odliczenia od podatku
należnego (jeżeli jest płatnikiem VAT)
lub otrzymania zwrotu (jeśli płatnikiem
VAT nie jest, bo np. korzysta ze zwol-
nienia od VAT) części wydatków ponie-
sionych na zakup kasy.
Nie więcej niż 2500 zł
Na jak duży zwrot mogę li-
czyć z urzędu skarbowego za
zakup kasy rejestrującej?
Artykuł 111 ustawy o VAT przewidu-
je, że podatnicy, którzy rozpoczną pro-
wadzenie ewidencji obrotu i kwot należ-
nego podatku przy zastosowaniu kas re-
jestrujących w obowiązującym ich ter-
minie, mogą odliczyć od podatku należ-
nego kwotę wydatkowaną na nabycie
każdej z kas rejestrujących zgłoszonych
na dzień rozpoczęcia (powstania obo-
wiązku) ewidencjonowania w wysokości
50 proc. ceny netto zakupu (bez VAT).
Odliczona kwota nie może być jednak
wyższa niż 2500 zł na każdą kasę.
EKSPERT WYJAŚNIA
Michał Skwierczyński,
ekspert w zakresie prawa europejskiego z White&Case
Kasy fiskalne po akcesji
Czy po 1 maja br. w przepisach
dotyczących kas fiskalnych na-
stąpiły jakieś zmiany? Czy w najbliż-
szym czasie należy się spodziewać
jakichś zmian w związku z dalszym
dostosowywaniem naszego prawa
do regulacji wspólnotowych?
Po 1 maja br. nie nastąpiły zmiany
w obowiązujących przepisach dotyczą-
cych kas fiskalnych. Nie należy także spo-
dziewać się takich zmian ze względu na
dostosowywanie naszego prawa do regu-
lacji wspólnotowych. Wynika to stąd, iż
w prawie Unii Europejskiej nie ma prze-
pisów regulujących bezpośrednio proble-
matykę kas fiskalnych, co więcej, nie
przygotowuje się zmian w tym względzie.
Obecnie jedynie w art. 22 Szóstej Dyrek-
tywy Rady 77/388/EWG znalazły się
ogólne przepisy, które można odnieść
także do obowiązku ewidencjonowania.
W art. 22 ustęp 2 ww. dyrektywy sformu-
łowano bowiem ogólny obowiązek podat-
nika polegający na prowadzeniu rachun-
kowości w sposób wystarczająco szczegó-
łowy, aby umożliwić zastosowanie podat-
ku VAT oraz kontrolę organu podatkowe-
go. Jednocześnie w art. 22 ustęp 8 Szó-
stej Dyrektywy wprowadzono rozwiąza-
nie, w myśl którego państwa członkow-
skie mogą nałożyć na podatników obo-
wiązki, które uznają za konieczne do pra-
widłowego naliczania i pobrania podatku
oraz uniknięcia oszustw podatkowych.
Oczywiście te dodatkowe obowiązki nie
mogą naruszać pozostałych postanowień
wymienionej dyrektywy. Podsumowując,
należy stwierdzić, iż państwa członkow-
skie UE samodzielnie decydują o potrze-
bie i zakresie wprowadzenia obowiązku
ewidencjonowania.
25 proc. kwoty przysługującej podatnikowi
do odliczenia przed jego pierwszym dokona-
niem – jeżeli podatnik składa deklaracje za
okresy miesięczne,
50 proc. kwoty przysługującej podatnikowi
do odliczenia przed jego pierwszym dokona-
niem – jeżeli podatnik składa deklaracje za
okresy kwartalne.
Utrata prawa do odliczenia
Podatnicy zobowiązani są do zwrotu odli-
czonych lub zwróconych im kwot, jakie wyda-
li na zakup kas rejestrujących w przypadku,
gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia
ewidencjonowania:
zaprzestaną ich używania,
Zwrot nie od razu
Kiedy urząd dokona przysłu-
gującego mi zwrotu i co jest
podstawą otrzymania takiego odli-
czenia?
Jeżeli podatnik dokona wszystkich wy-
maganych formalności, urząd skarbowy
dokona zwrotu ulgi na zakup kasy reje-
strującej na rachunek bankowy podatni-
ka w terminie do 25 dnia od daty złoże-
nia przez niego wniosku. A podstawą od-
liczenia jest dowód zapłaty obejmujący
całą należność z tytułu zakupu kasy reje-
strującej (faktura wystawiona przez
sprzedawcę kasy).
EM
ciąg dalszy na str. 4
106787387.004.png 106787387.005.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 100 (1209) 24 MAJA 2004
4 Temat tygodnia Zakup kas rejestrujących
www.gazetaprawna.pl
GP RADZI
dalszy ciąg ze str. 3
zaprzestaną działalności,
nastąpi otwarcie likwidacji,
zostanie ogłoszona upadłość,
nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakła-
du (oddziału) samodzielnie sporządzającego
bilans,
nie dokonają w obowiązującym terminie
zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglą-
du technicznego przez właściwy serwis.
Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróco-
nych kwot podatnikom dotyczy tylko tych kas,
których dotyczą wymienione zdarzenia. Obo-
wiązek taki powstaje z upływem ostatniego
dnia miesiąca lub kwartału, w którym powsta-
ły okoliczności uzasadniające dokonanie zwro-
tu. Warto dodać, że należy je spełnić nie póź-
niej niż w terminie rozliczenia podatku od to-
warów i usług za ten miesiąc lub kwartał albo
nie później niż do końca miesiąca następujące-
go po miesiącu, w którym powstały okoliczno-
ści uzasadniające dokonanie zwrotu.
Ulgi dla taksówkarzy
W związku z dostosowaniem naszych prze-
pisów do norm Unii Europejskiej również tak-
sówkarze stali się podatnikami VAT. Od tego
roku mają oni obowiązek ewidencjonowania
obrotu za pomocą urządzeń rejestrujących,
tzw. kas fiskalnych.
Jednak warto podkreślić, że obowiązek za-
instalowania kas fiskalnych w taksówkach zo-
stał przedłużony (w różnych miastach był to
inny termin) ze względu na fakt, że 80 proc.
taksówkarzy nie zdążyło do końca ub.r. z mon-
tażem tych urządzeń.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dokonanie odliczenia w związku z za-
kupem kasy fiskalnej następuje pod
warunkiem złożenia przez podatnika
w urzędzie skarbowym, przed termi-
nem rozpoczęcia ewidencjonowania,
pisemnego oświadczenia o liczbie kas
i miejscu (adresie) ich używania do ewi-
dencjonowania.
Z orzecznictwa NSA
W wydanej na tle art. 29 ust. 1 i 2 usta-
wy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
od towarów i usług oraz o podatku ak-
cyzowym, ale aktualnej również w obec-
nym stanie prawnym, a więc odnoszą-
cym się już do nowej ustawy o VAT,
uchwale Naczelnego Sądu Administra-
cyjnego z 16 listopada 1998 r., sąd
stwierdził, że naruszenie przez podatni-
ka obowiązku zainstalowania kasy fi-
skalnej powoduje, że na podstawie art.
29 ust. 2 ustawy z 1993 r. (obecnie art.
111 ust. 2 ustawy o VAT) traci on prawo
do obniżenia podatku należnego o po-
datek naliczony przy zakupie towarów
i usług tylko do tej części obrotu, która
podlega ewidencjonowaniu przy zasto-
sowaniu kas rejestrujących – sygn. akt
FPS 7/98 (ONSA z 1999 r. nr 1, poz. 8).
Rezerwowa kasa albo
przerwa w sprzedaży
Czy muszę kupić kasę rezer-
wową i kiedy trzeba ją stoso-
wać?
Zakup kasy rezerwowej jest wskazany,
gdy np. nastąpi awaria kasy głównej. War-
to zauważyć, że gdyby w przypadku awarii
podatnik nie posiadał kasy rezerwowej,
wtedy nie mógłby w ogóle prowadzić
sprzedaży do momentu, aż zepsuta kasa
zostałaby naprawiona. A trzeba wiedzieć,
że serwis kasy ma, zgodnie z przepisami,
na dokonanie naprawy 48 godzin.
Jeśli chodzi o zwrot kosztów poniesio-
nych na zakup kasy, to tylko podatnicy, któ-
rzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotów
w określonych terminach, będą mogli otrzy-
mać z urzędu skarbowego zwrot części ta-
kich kosztów. Dokonanie odliczenia nastę-
puje pod warunkiem złożenia przez podatni-
ka, przed terminem ewidencjonowania, na-
czelnikowi urzędu skarbowego pisemnego
oświadczenia o liczbie kas rejestrujących
i miejscu (adresie) ich używania do ewiden-
cjonowania.
Wykaz danych i dokumentów, jakie należy
dołączyć do wniosku, znajduje się w rozporzą-
dzeniu w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie
z przepisami tego rozporządzenia, podatnicy
świadczący usługi przewozu osób i ładunków
taksówkami osobowymi i bagażowymi do
wniosku o wypłatę kwot zwrotu z tytułu zaku-
pu kas, dołączają:
fotokopię świadectwa przeprowadzonej lega-
lizacji ostatecznej taksometru współpracują-
cego z kasą o przeznaczeniu specjalnym słu-
żącą do prowadzenia ewidencji przy świad-
czeniu tych usług, w tym również zintegrowa-
nego w jednej obudowie z kasą,
dane określające adres i nazwę podmiotu
świadczącego usługi serwisowe, który doko-
nał fiskalizacji kasy,
numer licencji na wykonywanie transportu
drogowego taksówką,
numer rejestracyjny i boczny taksówki, w któ-
rej zainstalowano kasę,
oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy,
informację o numerze rachunku bankowego,
na który należy dokonać zwrotu.
W przypadku taksówkarzy zwrot kwot z ty-
tułu zakupu kasy rejestrującej – jeśli podatnik
rozpoczął ewidencjonowanie nie później niż
w obowiązującym terminie i wykonuje wy-
łącznie czynnosci zwolnione od VAT – bę-
dzie realizowany nie wcześniej niż po upływie
25 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy. Fi-
skalizacja kasy to nic innego jak jednokrotna
i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę
modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną
kasy, zakończona wydrukiem dobowego ra-
portu fiskalnego.
Konieczne zgłoszenie
Co muszę zrobić, aby otrzy-
mać zwrot części wydatków
poniesionych na zakup kasy fiskal-
nej z urzędu skarbowego?
Dokonanie odliczenia następuje pod
warunkiem złożenia przez podatnika na-
czelnikowi urzędu skarbowego, przed ter-
minem rozpoczęcia ewidencjonowania, pi-
semnego oświadczenia o liczbie kas i miej-
scu (adresie) ich używania do ewidencjo-
nowania. Należy pamiętać, że niezależnie
od tego zawiadomienia, podatnik ma także
obowiązek zgłoszenia kasy w terminie
7 dni od dnia jej fiskalizacji do właściwego
urzędu skarbowego w celu otrzymania nu-
meru ewidencyjnego kasy. Na podstawie
tego zgłoszenia urząd skarbowy nadaje nu-
mer ewidencyjny kasy i pisemnie powiada-
mia podatnika o jego nadaniu. Podatnik
na tej podstawie musi trwale nanieść na
obudowę urządzenia numer ewidencyjny.
Numer ewidencyjny kasy oraz książki kasy
są identyczne i nie mogą być przypisane
innym urządzeniom. Warto przy okazji
wspomnieć o fiskalizacji kasy. Otóż kasa
przeznaczona do ewidencjonowania obro-
tów podlega tzw. fiskalizacji. Operacji fi-
skalizacji można dokonać w punkcie ser-
wisowym, który jest wskazany przez sprze-
dawcę kasy. Po fiskalizacji urządzenia kasa
nieodwracalnie przechodzi w tryb fiskalny
pracy, w którym następuje rejestracja obro-
tów w specjalnym module fiskalnym i od
tego momentu kasa drukuje m.in. parago-
ny fiskalne.
Specjalne limity
Dla podatników świadczących usługi tak-
sówkarskie określono specjalne wyższe limi-
ty zwrotu kwot wydatkowanych na zakup
kas. Limity te określa rozporządzenie mini-
stra finansów z dnia 17 marca 2003 r. w spra-
wie limitów odliczeń kwot wydatkowanych
na zakup kas o zastosowaniu specjalnym
(Dz.U. nr 50, poz. 425). Limity te wynoszą
odpowiednio 61 proc. ceny netto zakupu dla
urządzenia zintegrowanego w jednej obudo-
wie i 79 proc. dla kasy dołączonej do takso-
metru, nie więcej jednak niż 2500 zł. Nato-
miast osoby, które rozpoczną świadczenie
usług przewozu osób i ładunków taksówkami
osobowymi i bagażowymi po 1 stycznia 2004
r., będą miały prawo do zwrotu kwoty ponie-
sionej z tytułu zakupu kasy według standar-
dowych stawek (50 proc. ceny netto, nie wię-
cej jednak niż 2500 zł).
Podatnicy mają obowiązek zwrócić odliczo-
ne lub zwrócone im kwoty wydatkowane na
zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy
w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewiden-
cjonowania zaprzestaną używania kas, zaprze-
staną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji,
zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprze-
daż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału)
samodzielnie sporządzającego bilans, nie do-
konają w obowiązującym terminie zgłoszenia
kasy do obowiązkowego przeglądu technicz-
nego przez właściwy serwis. Obowiązek zwro-
tu odliczonych lub zwróconych kwot następu-
je z upływem ostatniego dnia miesiąca lub
kwartału, w którym powstały wymienione wy-
żej okoliczności.
Ewa Matyszewska
Z orzecznictwa NSA
W wyroku z 12 grudnia 1997 r. NSA okre-
ślił, jakie skutki mogą pojawić się w przy-
padku braku oświadczenia o ilości kas re-
jestrujących. Zgodnie z tym wyrokiem
dokonanie odliczenia od podatku należ-
nego części wydatków na nabycie kas re-
jestrujących musi być poprzedzone zło-
żeniem do urzędu skarbowego oświad-
czenia o ilości stanowisk kasowych. Odli-
czenie wydatku poniesionego na nabycie
kas fiskalnych bez złożenia stosownego
oświadczenia o ilości tych urządzeń jest
bezzasadne i skutkuje zaniżeniem podat-
ku należnego, a w konsekwencji określe-
niem przez urząd skarbowy prawidłowej
wysokości podatku od towarów i usług –
sygn. akt SA/Po 731/97 – zgodnie z art.
165 ustawy o VAT rozporządzenie o ka-
sach rejestrujących nadal obowiązuje,
tym samym pogląd wyrażony przez NSA
jest nadal aktualny.
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
SKUTKI NIETERMINOWEGO WPROWADZENIA KAS
Utrata prawa do odliczenia VAT
czonego przy nabyciu towarów i usług. Podob-
nie też jak poprzednio obowiązujące przepisy
nie precyzuje on, czy utrata prawa do obniża-
nia podatku należnego o kwotę stanowiącą
równowartość 30 proc. podatku naliczonego
przy nabyciu towarów i usług dotyczy całości
podatku naliczonego, czy tylko tej jego części,
która związana jest z obrotem niezaewiden-
cjonowanym za pośrednictwem kasy. Warto
zatem pamiętać, że już pod rządami starej
ustawy kwestia ta została wyjaśniona przez
NSA. Sąd ten przyjął ostatecznie, że utrata
prawa do obniżenia podatku należnego doty-
czy tylko tej jego części, która związana jest
z nieewidencjonowaniem obrotu za pomocą
kas rejestrujących, a nie całości podatku nali-
czonego. Tej treści uchwałę podjął NSA 16 li-
stopada 1998 r. (FPS 7/98; POP nr 3 z 1999
r., poz. 89). W uzasadnieniu uchwały sąd
uznał, że gramatyczna wykładnia spornego
przepisu nie pozwala na pełne wyjaśnienie
przedstawionych wątpliwości prawnych. Dla-
tego niezbędne jest zastosowanie w tym wy-
padku również innych metod wykładni,
a przede wszystkim wykładni systemowej, po-
legającej na ustalaniu znaczenia przepisu
w kontekście systemu prawa, do którego prze-
pis należy. Sąd sięgnął zatem do wykładni sys-
temowej. Stosując powyższe reguły wykładni
przy wyjaśnianiu zgłoszonych wątpliwości
prawnych zauważył, że art. 29 ust. 1 ustawy
z dnia 8 stycznia 1993 r. wprowadził obowią-
zek ewidencjonowania przy pomocy kas reje-
strujących obrotu oraz podatku należnego,
natomiast ust. 2 tego przepisu ustalał sankcję
za naruszenie obowiązku określonego w ust.
1. W rezultacie doszedł do wniosku, że skoro
sankcja określona w ust. 2 pozostaje w ści-
słym związku z naruszeniem obowiązku okre-
ślonego w ust. 1 tego przepisu, to za uzasad-
niony należy uznać wniosek o istnieniu także
ścisłego związku pomiędzy granicami wspo-
mnianej sankcji a zakresem naruszenia objęte-
go nią obowiązku. Z łącznej więc analizy tre-
ści wymienionych unormowań sąd wyciągnął
wniosek, że naruszenie przez podatnika obo-
wiązku określonego w art. 29 ust. 1 ustawy
z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towa-
rów i usług oraz o podatku akcyzowym powo-
duje, iż na podstawie art. 29 ust. 2 tej ustawy
traci on prawo do obniżenia podatku należne-
go o podatek naliczony przy zakupie towarów
i usług wyłącznie w stosunku do tej części ob-
rotu, która podlega ewidencjonowaniu przy
zastosowaniu kas rejestrujących.
Z uwagi na to, że stare i nowe przepisy ma-
ją w interesującym nas zakresie dokładnie ta-
kie samo brzmienie, należy moim zdaniem
uznać, że cytowane orzeczenie NSA nadal po-
zostaje aktualne. Można zatem nadal skutecz-
nie powoływać się na wynikające z uzasadnie-
nia uchwały NSA wnioski. Marek Kutarba
marek.kutarba@infor.pl
Obowiązujący obecnie art. 111 ust. 2 nowej
ustawy o VAT (Dz.U. nr 54, poz. 535) przewi-
duje – dokładnie tak, jak miało to miejsce
w przepisach starej ustawy – że podatnicy na-
ruszający obowiązek prowadzenia ewidencji
za pośrednictwem kas rejestrujących, do cza-
su rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu
i kwot podatku należnego przy zastosowaniu
kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia
kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą
równowartość 30 proc. kwoty podatku nali-
Naruszenie przez podatnika obowiązku
prowadzenia ewidencji za pośrednic-
twem kasy rejestrującej powoduje, że po-
datnik traci prawo do obniżenia podatku
należnego o 30 proc. podatku naliczone-
go przy zakupie towarów i usług, ale tyl-
ko do tej części obrotu, która podlega za-
ewidencjonowaniu przy zastosowaniu
kas rejestrujących.
106787387.006.png 106787387.007.png 106787387.008.png
 
GAZETA PRAWNA NR 100 (1209) 24 MAJA 2004
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Temat tygodnia Zakup kas rejestrujących 5
www.gazetaprawna.pl
KSIĘGI RACHUNKOWE. ZASADY EWIDENCJONOWANIA ULGI
Zakup kasy rejestrującej w ewidencji
Zakup kasy rejestrującej i spełnienie kilku innych niezbędnych
warunków, uprawniają podatnika do otrzymania zwrotu
części wydatkowanych na ten cel kwot. Niestety, ulgę na za-
kup kas należy ująć w ewidencji księgowej.
małych podatników nie może być wyższa od
kwoty różnicy między podatkiem należnym
a naliczonym. W przypadku gdy kwota podat-
ku naliczonego jest większa lub równa kwocie
podatku należnego w danym okresie rozlicze-
niowym, podatnik może otrzymać zwrot nie-
rozliczonej wcześniej kwoty, z tym że w danym
okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie mo-
że przekroczyć równowartości:
że wpływ ten jest istotny, wtedy ulgę ujmuje się
zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachun-
kowości i odnosi na rozliczenia międzyokreso-
we przychodów w następujący sposób:
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbo-
wym z tytułu VAT należnego” / Ma konto
„Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Równolegle do odpisów amortyzacyjnych
lub umorzeniowych od zakupionej kasy reje-
strującej, zaliczone do rozliczeń międzyokreso-
wych przychodów kwoty zwiększają stopniowo
pozostałe przychody operacyjne, w myśl zapisu:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe
przychodów” / Ma konto „Pozostałe przycho-
dy operacyjne”.
Jeśli jednostka uzna, że ulga związana z od-
liczeniem wydatków na zakup kasy rejestrują-
cej nie jest istotna i nie wywiera znaczącego
wpływu na jej wynik finansowy, wówczas war-
tość tej ulgi można zaliczyć do przychodu
okresu, w którym została zrealizowana jedno-
razowo, dokonując następującego zapisu:
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbo-
wym z tytułu VAT należnego” / Ma konto „Po-
zostałe przychody operacyjne”.
Barbara Kołodziej
ksiegowosc@infor.pl
Rozporządzenie ministra finansów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrują-
cych określa m.in. szczegółowe zasady, warun-
ki i tryb odliczania od podatku należnego
(zwrotu) kwoty, jaką podatnik wydał na zakup
kasy rejestrującej.
Prawo do odliczenia od podatku należnego
kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas re-
jestrujących, zgłoszonych na dzień rozpoczę-
cia (powstania obowiązku) ewidencjonowa-
nia, w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez
VAT), nie więcej jednak niż 2500 zł, zostało
wprowadzone art. 29 ust. 2b poprzednio obo-
wiązującej ustawy o VAT w stosunku do jedno-
stek, które rozpoczną ewidencjonowanie obro-
tu i kwot podatku należnego nie później niż
w obowiązujących ich terminach. Warunkiem
jest też to, by ewidencjonowanie odbywało się
przy użyciu kas rejestrujących spełniających
warunki określone w rozporządzeniu ministra
finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kry-
teriów i warunków technicznych, którym mu-
szą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warun-
ków stosowania tych kas przez podatników
(Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Podob-
ne regulacje zawiera też nowa ustawa. Co wie-
cej, ciągle aktualne jest rozporządzenie z 2003 r.
w sprawie kas rejestrujących.
Stosownie do par. 8 wspomnianego rozpo-
rządzenia, odliczenie kwoty wydatkowanej na
zakup kasy może być dokonane w rozliczeniu
podatku od towarów i usług za miesiąc, w któ-
rym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za
miesiące następujące po tym miesiącu.
W przypadku małych podatników odliczenie
może być dokonane w rozliczeniu za kwartał,
w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub
w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą
do odliczenia jest dowód zapłaty całej należno-
ści za kasę rejestrującą. Kwota odliczenia, z ty-
tułu nabycia kas rejestrujących, dokonanego
w danym miesiącu lub kwartale, w przypadku
25 proc. kwoty przysługującej podatnikowi
do odliczenia przed jego pierwszym doko na-
niem – jeżeli podatnik składa deklaracje za
okresy miesięczne, lub
50 proc. kwoty określonej w pkt 1 – jeżeli po-
datnik składa deklaracje za okresy kwartalne.
Zwrot ulgi otrzymanej z tytułu zakupu kasy
rejestrującej ujmuje się w księgach rachunko-
wych na zwiększenie pozostałych kosztów
operacyjnych, w miesiącu, w którym tego
zwrotu dokonano, zapisem:
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” /
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbo-
wym z tytułu VAT należnego”.
Ulgę na zakup kas rejestrujących w postaci
odliczenia ujmuje się w ewidencji księgowej
w zależności od tego, jak wpływa ono na wy-
nik finansowy jednostki. Jeżeli jednostka uzna,
W podatkowej
nie ujmujemy
Podatnicy prowadzący podatkową księ-
gę przychodów i rozchodów zgodnie
z przepisami rozporządzenia ministra fi-
nansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.
w sprawie prowadzenia podatkowej księ-
gi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr
152, poz. 1475 z późn. zm.) nie mają
obowiązku zaewidencjonowania w księ-
dze ulgi na zakup kasy rejestrującej.
EKSPERT WYJAŚNIA
Trajan Szuladziński , doradca podatkowy
Jak uniknąć kłopotów z kasami fiskalnymi
Z przepisów wynika, że
grupą podatników, któ-
rych dotyczą pewne szcze-
gólne reguły związane z ka-
sami fiskalnymi, są taksów-
karze. Czy moglibyśmy wska-
zać, na czym polegają odręb-
ności w uregulowaniach do-
tyczących kas dla taksówka-
rzy i innych podatników?
Kasy rejestrujące stosowane przez tak-
sówkarzy to tzw. kasy o zastosowaniu spe-
cjalnym, które istotnie różnią się od kas sto-
sowanych przez pozostałych podatników.
Wspomniane różnice w szczególności doty-
czą warunków technicznych, jakim mają od-
powiadać kasy rejestrujące. Do najbardziej
charakterystycznych cech takich kas można
zaliczyć, po pierwsze, możliwość anulowa-
nia paragonu do rozliczenia kursu, który
rozpoczął się postojem nie dłuższym niż 20
minut i zakończył przejechaniem dystansu
nie dłuższego niż 500 m albo tylko samym
postojem nie dłuższym niż 20 minut.
Po drugie, szczegółowo regulowane są za-
sady udzielania upustu oraz sytuacje, gdy tak-
sówkarz rozlicza się nie według wskazań tak-
sometra, ale poprzez indywidualnie negocjo-
wane ceny. W takim przypadku paragon fi-
skalny drukowany z kasy musi zawierać cenę
uzgodnioną do zapłaty i kwoty podatku, imię
i nazwisko lub nazwę oraz adres klienta,
a także miejsce rozpoczęcia i zakończenia
kursu. Wskazane dane mogą być odręcznie
wpisane na paragonie, którego kopię klient
powinien podpisać.
Podatnicy często mają wątpliwo-
ści dotyczące utraty prawa do
ulgi na zakup kasy. Jeden z czytelników
pytał nas, czy jeżeli zaprzestał wykony-
wania działalności przed upływem
trzech lat do momentu sko-
rzystania z ulgi, ale nadal
ponosił wydatki na serwiso-
wanie niepotrzebnej mu już
w zasadzie kasy, to urząd
ma prawo żądać od niego
zwrotu ulgi?
Przepisy dotyczące odliczo-
nych przed upływem trzech lat
kwot na zakup kasy rejestrują-
cej wskazują przesłanki, których nawet poje-
dyncze zaistnienie powoduje konieczność
zwrotu. Podatnicy są zobowiązani do zwrotu
odliczonych lub zwróconych im kwot wydat-
kowanych na zakup kas rejestrujących
w przypadku, gdy w okresie trzech lat od
dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprze-
staną ich używania, zaprzestaną działalności,
nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszo-
na upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębior-
stwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie
sporządzającego bilans lub nie dokonają
w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy
do obowiązkowego przeglądu technicznego
przez właściwy serwis. Zaistnienie chociażby
jednej z powyższych okoliczności skutkuje
obowiązkiem zwrotu odliczonej kwoty. Tym
samym, jeżeli czytelnik zaprzestał prowadze-
nia działalności, nie ma sensu, aby ponosił
koszty związane z serwisowaniem kasy.
Często pojawia się też pytanie, co
ma zrobić podatnik, któremu
skradziono kasę? Czy i w jaki sposób
ma o tym zawiadomić urząd skarbowy?
Jakie działania może podjąć urząd
skarbowy?
Podatnik, któremu skradziono kasę, powi-
nien zgłosić ten fakt do właściwego naczelnika
urzędu skarbowego. Przede wszystkim jednak
podatnik powinien zgłosić fakt kradzieży na
policję. W przypadku kradzieży kasy fiskalnej
podatnik może spotkać się z istotnymi kłopo-
tami w zakresie prowadzonej ewidencji za po-
mocą kasy rejestrującej. Prowadzoną ewiden-
cję podatnik powinien jednak potwierdzić za
pośrednictwem wydruków z kasy. Dodatkową
konsekwencją wynikającą z kradzieży kasy
jest fakt niemożności wykonywania sprzedaży
w przypadku braku kasy rezerwowej.
A co się stanie w sytuacji, gdy
wraz z kasą skradzione zostaną
wydruki raportów fiskalnych? Jak wte-
dy ma wyglądać rozliczenie podatnika?
W zasadzie rozliczenie nie może ulec z te-
go powodu zmianie, zwłaszcza podatnik nie
ma żadnych podstaw do zmiany rozliczenia
podatkowego z tytułu kradzieży kasy czy ra-
portów fiskalnych. Organ podatkowy może
jednak takie rozliczenie kwestionować i przy-
stąpić do szacowania obrotu.
Często pytani też jesteśmy o to,
jakie zasady stosowania kas do-
tyczą podatników karty podatkowej.
Czy moglibyśmy naszym czytelnikom
przybliżyć również i tę kwestię?
W przypadku podatników opodatkowa-
nych kartą podatkową należy wskazać, że wy-
różnia ich od pozostałych grup podatników
obowiązujące przynajmniej do końca roku
zwolnienie podmiotowe z obowiązku stoso-
wania kas rejestrujących. Przedmiotowe
zwolnienie nie jest jednak kompletne i doty-
czy tylko podatników zajmujących się działal-
nością bezpośrednio wskazaną w rozporzą-
dzeniu w sprawie kas rejestrujących. Do po-
datników opodatkowanych kartą podatkową
zwolnionych z obowiązku stosowania kas re-
jestrujących zaliczamy m.in. świadczących
usługi: ślusarskie, mechaniki maszyn rolni-
czych, tapicerskie, krawieckie itd.
Zarówno opodatkowani na zasadach ogól-
nych (zgodnie ze skalą podatkową) podatnicy
podatku dochodowego od osób fizycznych
prowadzący podatkową księgę przychodów
i rozchodów, jak i podatnicy ryczałtu od przy-
chodów ewidencjonowanych prowadzący na
ewidencję przychodów, nie mają obowiązku
zaewidencjonowania w wymienionych urzą-
dzeniach księgowych ani samego faktu doko-
nania odliczenia związanego z zakupem kasy
(kas) rejestrującej, ani też jego wysokości.
Obowiązku takiego nie mają także podatnicy
PIT opodatkowani stawką liniową tego podat-
ku w wysokości 19 proc., jeżeli prowadzą po-
datkową księgę przychodów i rozchodów. Je-
żeli natomiast, podatnik należący do którejkol-
wiek ze wskazanych grup zobowiązany jest do
prowadzenia ksiąg rachunkowych, musi ulgę
zaewidencjonować w tych księgach.
Mar-k
Serwi s
www.gazetaprawna.pl/vat2004
Rozmawiała Ewa Matyszewska
106787387.009.png 106787387.010.png 106787387.011.png 106787387.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin