TEMAT: Rozszerzenie zakresu liczbowego do 20
CEL OGÓLNY:
· Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciem „system dziesiątkowy”, „system pozycyjny”
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 20
· Zapisuje liczby w systemie dziesiątkowym
· Ilustruje liczby za pomocą guzików, chusteczek i klocków
METODY:
· Czynnościowa
· Problemowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Ćwiczenia wprowadzające do zajęć:
a. Na dwóch kostkach zakrywamy liczbę 6, następnie rzucamy nimi a dzieci dokonują obliczeń
b. Rzucamy jedną kostka a zadaniem dzieci jest odpowiedzenie ile należy dodać aby było …
c. Dokonywanie zadań przed progiem:
· 6 + 3 =
· 2 + 4 =
· 15 + 2 =
d. Dokonywanie zadań do progu:
· _ + 2 = 10
· 3 + _ = 14
2. Nauczyciel wysypuje na dywanie guziki i zadaje pytania dzieciom:
a. Jak je możemy podzielić?
Dzieci biorą po 10 guzików i liczą układając je przed sobą w rządku, następnie wkładają je do woreczka.
b. Ile macie guzików?
c. Ile macie torebek?
d. Jak to nazwiemy jeśli w jednej torebce jest 10 guzików? – 1 dziesiątka
3. Nauczyciel ilustruje wykonaną czynność za pomocą drzewka
4. Nauczyciel prosi dzieci aby do swoich torebek dołożyły 1 guzik.
· Ile teraz jest guzików?
· Ile jest jedności a ile dziesiątek?
Wykonujemy czynność aż do 2 dziesiątek
· Co jest pakowane po 10?
· Jak nazwiemy liczbę… i z czego się ona składa?
· Czego mamy 10? – pokazujemy na sobie
ü 10 palców u rąk – składamy jak do pacierza
ü 10 palców u nóg – złączamy stopy
5. Wykonywanie dodawania w zakresie 20 na klockach, chusteczkach, guzikach
EWALUACJA:
· 10 jedności stanowi 1 dziesiątkę
J_Justyna90