System oświaty w Polsce wraz z funkcjami.doc

(120 KB) Pobierz

System oświaty w Polsce wraz z funkcjami, które spełnia 6+3+3 (od 1.09.1999r.)

1. Przedszkola + oddziały integracyjne + specjalne                                                                                                                                                                      a) punkty przedszkolne w gminach (30, 40 dzieci) – powstają z inicjatywy Władz gminnych lub są projektem unijnym realizowanym przez 2, 3 lata w celu wyrównania różnic w przygotowaniu dzieci do szkoły, występujących między miastem a wsią.                                                                                                                                                                                      2. Szkoły                                                                                                                                                                                                                                                a) podstawowe + oddziały integracyjne + mistrzostwa sportowego                                                                                         b) gimnazja + oddziały integracyjne + dwujęzyczne + mistrzostwa sportowego + specjalne                                                       c) licea + oddziały integracyjne + dwujęzyczne + mistrzostwa sportowego (ponadgimnazjalne)                                       d) artystyczne  - są to drugiego stopnia szkoły muzyczne, baletowe, które przygotowują w wybranych dziedzinach do wykonywania zawodu lub do studiów wyższych                                                                                                                                     3. Placówki oświatowo – wychowawcze oraz schroniska młodzieżowe                                                                                                           a) kształcenia ustawicznego + ośrodki ustawicznego doskonalenia zawodowego (w stolicach województw i miastach powiatowych)                                                                                                                                                                                         b) placówki artystyczne w tym ogniska muzyczne, kółka muzyczne, towarzystwa muzyczne, kółka zainteresowań prowadzone przy współpracy w.w. szkół                                                                                                                                                        4. Poradnie psychologiczno – pedagogiczne funkcjonujące w niektórych szkołach lub niezależne lokalizacyjnie ale podporządkowane systemowi oświaty. Są one powołane z myślą o rozwiązywaniu przez nauczycieli, rodziców zjawisk patologicznych w szkołach i poza nią. Decyzje tam podejmowane nie mają mocy prawnej (porady, konsultacje, instrukcje).                                                                                                                                                                                      5. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze – są alternatywą dla ekstremalnych form zachowań i współpracują z powyższymi dostarczając zorganizowanych form aktywności w postaci imprez, szczególnie dla młodzieży z rodzin dewiacyjnych czy patologicznych. Nauczyciele zastępują rodziców ucząc form zachowań.                                                                                                                                                               6. Placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniów po skończonych zajęciach – internaty przeznaczone dla całodobowego pobytu w przypadku zamieszkania od szkoły w odległości powyżej 100 km                                                                                                                                                                                            7. OHP przeznaczone dla odbywania praktyk zawodowych przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych zawodowych. Odbywają się one pod kontrolą nauczycieli przedmiotów zawodowych. Uczniowie są wynagradzani.                                                                                                                                                                                8. Zakłady Kształcenia i doskonalenia nauczycieli - Wojewódzkie ośrodki….  Powiatowe ośrodki….         9. Biblioteki pedagogiczne: wojewódzkie i powiatowe do dyspozycji nauczycieli zdobywających coraz wyższe kwalifikacje zawodowe.                                                                                                                                             10. Placówki, kolegia zajmujące się kształceniem pracowników służb społecznych m.in. w systemie oświaty.

Schemat struktury funkcjonalnej w Polsce

MEN - Departamenty (7):                                                                                                                                                     - Kształcenia ogólnego,                                                                                                                                                                   - Kształcenia ogólnego i wychowania,                                                                                                                                         - Programów nauczania,                                                                                                                                                         - Doskonalenia zawodowego nauczycieli,                                                                                                                                       - Kształcenia zawodowego,                                                                                                                                                                                            - Ekonomiczny,                                                                                                                                                                           - Kształcenia nauczycieli języków obcych                                                                                                                         CODN – Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli                                                                                          CMPPP – Centralna Metodyczna Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna                                                                                                  OCEN – Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej                                                                                                     - Wojewódzki Kurator Oświaty                                                                                                                                                      - Wojewódzkie Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli                                                                                                                       - Wojewódzkie Biblioteki Pedagogiczne                                                                                                                                      - Powiaty i Miasta (308 powiatów ziemskich i 68 powiatów grodzkich) Powiaty ziemskie składają się z kilku, kilkunastu gmin. Powiaty grodzkie to miasta na prawach powiatu np. Bydgoszcz                                                                                             - Powiatowe Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli                                                                                                                       - Powiatowe Biblioteki pedagogiczne                                                                                                                                                        - Przedszkola, Szkoły podstawowe, Gimnazja                                                                                                                          Finansowo i personalnie podlegają władzom miejskim i gminnym, natomiast merytorycznie, czyli dydaktycznie kontrolowane są przez delegaturę kuratorium. Dotyczy to również Liceów i Szkół Zawodowych.                                                                                                                                                                                                   Władze powiatowe – Starostwo jest organem założycielskim Liceów i Szkół zawodowych. Sprawuje też nad nim nadzór personalny i finansuje rozwój oraz kształcenie bieżące.Zarówno we władzach miejskich i powiatowych funkcje władcze wobec szkół sprawują naczelnicy wydziałów odpowiedzialni bezpośrednio przed burmistrzem i starostą lub prezydentem.                                                                                                                              Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli  posiada ustawowo uprawnienia do realizacji następujących zadań:                                                                                                                                                                 a) koordynuje doskonalenie nauczycieli różnych przedmiotów poprzez ofertę wyboru form i przedmiotów                                                                                                                                                                             b) prowadzi badania dotyczące skali potrzeb kształcenia w różnych przedmiotach oraz uzupełniania (aktualizowania) wymogów merytorycznych stawianych nauczycielom                                                                         c) koordynuje krajowy system informacji dotyczący kształcenia nauczycieli w ośrodkach wojewódzkich i powiatowych                                                                                                                                       d) ewaluacja (szacowanie wartości)  kluczowych przedsięwzięć realizowanych w systemie oświaty, które dotyczą efektywności zawodowej                                                                                                                            e) promowanie i wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli w zakresie nauczania i wychowania np. programy autorskie, indywidualne nauczanie                                                                                                                   f) organizowanie struktur i sieci współpracy w zakresie systematycznego uzupełniania wiedzy nauczycieli głównie poprzez konferencje metodyczne i merytoryczne realizowane przez Wojewódzkie i Powiatowe Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli                                                                                                                          g) współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się kształceniem nauczycieli tj. Wyższymi Uczelniami krajowymi i zagranicznymi                                                                                                                                                           h) programowanie działań na rzecz awansu zawodowego nauczycieli oraz ich systematycznego podnoszenia prestiżu – co w założeniu ma prowadzić do efektywniejszego odbioru wiedzy przez uczniów                                                                  i) przygotowywanie n-li do pracy w ośrodkach polonijnych na podstawie wcześniej ogłaszanych konkursów (na wschodzie i zachodzie)                                                                                                                              Centralna Metodyczna Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna                                                                                                    a) diagnozowanie przyczyn pojawiania się patologii wśród dzieci i młodzieży z powodu dewiacji występujących w życiu rodzinnym;                                                                                                                                      b) bieżąca analiza skali zjawisk patologicznych w szkołach i podejmowanie prób ich rozwiązywania przy pomocy pedagogów i psychologów; w związku z powyższym organizuje:                                                     - pomoc psychologiczna dzieciom przy współpracy z rodzicami w celu wczesnej interwencji zapobiegającej pogłębianiu się form zachowań zmierzających w kierunku agresji;                                                                                - organizuje też pomoc dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo i fizycznie;                                                                              c) podejmuje działania prowadzące do zwiększenia troski o dzieci szczególnie uzdolnione poprzez opracowywanie dla nich indywidualnych programów nauczania; podobne działania podejmowane są wobec dzieci odczuwających trudności w uczeniu się;                                                                                     d) programuje i zaleca konsultacje z rodzicami w celu poinstruowania ich o sposobach wychowania dzieci w rodzinie – organizuje w tym celu konferencje dla rodziców dzieci, które wykazują zaburzenia w zakresie kontaktów interpersonalnych;                                                                                                                                           e) przygotowuje publikacje dla pedagogów i rodziców, w których wskazywane są najefektywniejsze metody wychowawcze – adresowane są głównie do rodziców miast i wsi;                                                           Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej                                                                                                           a) prowadzenie bieżących badań dotyczących skali dokształcania nauczycieli w systemie niestacjonarnym głównie w zakresie informatyki, matematyki, języków obcych, pedagogiki;                                                                                                   b) organizowanie systematycznych form uzupełniania wykształcenia w powiatowych ośrodkach kształcenia n-li bądź w szkołach wyższych – co jest finansowane przez MEN;                                                                    c) konferencje i kurso – konferencje organizowane przez kuratora oświaty m.in. w celu osiągnięcia przez n-li tytułu nauczyciela dyplomowanego;                                                                                                          d) przygotowywanie n-li zawodów do zmiany w zakresie oczekiwań przedstawionych przez podmioty gospodarcze – urynkowienie zawodu;

Organizacja i funkcje dydaktyczne szkół                                                                                                                              a) Szkoły Podstawowe i Gimnazja 6+3                                                                                                                                                     - Dyrektor jest odpowiedzialny za funkcjonowanie  placówki, zatrudnianie n-li, nadzór pedagogiczny i współpracę z kuratorium oraz wojewódzkimi i powiatowymi ośrodkami doskonalenia n-li; decyduje o wymiarze godzin, przygotowuje wnioski awansowe, udziela urlopów okolicznościowych; odpowiada za przepływ finansów w szkole; jego czynności wspiera zastępca lub zastępcy skupiając się na sprawach efektywności nauczania i pedagogicznych;                                                                                                                                 - Rada Pedagogiczna to wszyscy nauczyciele + pedagog + psycholog – kierowana przez dyrektora;                                                       - Rada Rodziców czyli organ współpracujący na co dzień z n-lami, stanowi pośrednie ogniwo między władzami szkoły a uczniami;                                                                                                                                               b) Zakład Oświatowy zajmuje się stroną finansowania szkół wyżej wymienionych, tj. zabezpieczaniem środków na remonty i wynagrodzenia dla n-li; w jego kompetencjach są również przedszkola;                                                                              c) Licea i Szkoły zawodowe finansowo podlegają pod Starostwo, które zajmuje się zabezpieczaniem kadrowym, w tym organizowaniem konkursów na dyrektorów; współpracuje z powiatowymi ośrodkami doskonalenia n-li finansując  kształcenie i dokształcanie n-li;                                                                                W Liceach władzę sprawuje Dyrektor; zastępcy skupiają się na sprawach nauczania i wychowania; Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców oraz Samorząd uczniowski;

Elementy Podstaw Zarządzania

a) Definicje zarządzania                                                                                                                                            Zarządzanie to koordynowanie działalności zespołu osób prowadzące do osiągnięcia wyznaczonego celu, który wcześniej został zaplanowany i powinien być osiągnięty w sposób jak najbardziej efektywny  Z = koor                                                                                                                                                                                      - Zarządzanie to kierowanie polegające na ustalaniu celów i podejmowanie wysiłku zmierzającego do realizacji przy wykorzystaniu zasobów ludzkich i materialnych Z = kier                                                                                                 - Zarządzanie to dysponowanie zasobami ludzkimi z myślą o ich efektywnym wykorzystaniu poprzez precyzyjne planowanie prowadzące do realizacji wytyczonych jednostkowych lub zbiorowych celów;                                                                                         b) W 1941 r. Burnham (czyt. Barnam) opublikował książkę pt. „Rewolucja menadżerska” – wskazał w niej konieczność rozdziału funkcji właściciela polegającej na rządzeniu i jemu podporządkowanych osób, które powinny zarządzać w imieniu właściciela. Postulat ten szybko podchwycili wszyscy przedsiębiorcy, bowiem zaowocował on korzyściami finansowymi w wyniku trafnych decyzji zarządzających finansami, personelem, produkcją, sprzedażą, marketingiem, logistyką. W ten sposób właściciel mógł skupić się na poszukiwaniu coraz efektywniejszych sposobów rządzenia przedsiębiorstwem. Wspomniany wynalazek wywołał ogromne zapotrzebowanie na menadżerów i w związku z tym tego zadania podjęły się ówczesne szkoły. W krótkim czasie utworzono kierunki zarządzania, których absolwenci szybko otrzymywali pracę. Menadżeryzm rozprzestrzenił się do końca lat 50 w Ameryce, a następnie został zaadoptowany przez Europę. Metody zarządzania w latach 70-tych stały się dźwignią gospodarki Japońskiej, Koreańskiej, a współcześnie Indyjskiej, Polskiej, a nawet Chińskiej;                                                                                                                    c) Elementy składające się na zarządzanie:                                                                                                                                                    - planowanie,                                                                                                                                                       - organizowanie      POMK                                                                                                                                                  - motywowanie                                                                                                                                                                              - kontrolowanie                                                                                                                                                            Planowanie to ustalanie poszczególnych etapów realizacji celów obejmujących określone wcześniej szczegółowe zadania, przygotowane miejsca, terminy wykonania, sposoby, środki finansowe i materialne. Planowanie to szczegółowe przygotowanie realizacji. Planowanie to też przedstawianie z wyprzedzeniem zadań organizacji, umożliwiające jej w najbliższej przyszłości efektywne funkcjonowanie, co zapewnia rozwój grup społecznych i lokalnej społeczności. W tym przypadku polega na wychodzeniu naprzeciw sprawom, problemom wymagającym rozwiązania; stanowi formę odpowiedzialności za ludzi.                             Organizowanie to ustalanie sposobu podziału pracy w grupie, który uwzględnia możliwości potencjalnych wykonawców (intelektualne i psychofizyczne) – co stanowi ważne zadanie menażera, bo jest to przydział zadań do realizacji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin