System oświaty w Polsce wraz z funkcjami, które spełnia 6+3+3 (od 1.09.1999r.)
1. Przedszkola + oddziały integracyjne + specjalne a) punkty przedszkolne w gminach (30, 40 dzieci) – powstają z inicjatywy Władz gminnych lub są projektem unijnym realizowanym przez 2, 3 lata w celu wyrównania różnic w przygotowaniu dzieci do szkoły, występujących między miastem a wsią. 2. Szkoły a) podstawowe + oddziały integracyjne + mistrzostwa sportowego b) gimnazja + oddziały integracyjne + dwujęzyczne + mistrzostwa sportowego + specjalne c) licea + oddziały integracyjne + dwujęzyczne + mistrzostwa sportowego (ponadgimnazjalne) d) artystyczne - są to drugiego stopnia szkoły muzyczne, baletowe, które przygotowują w wybranych dziedzinach do wykonywania zawodu lub do studiów wyższych 3. Placówki oświatowo – wychowawcze oraz schroniska młodzieżowe a) kształcenia ustawicznego + ośrodki ustawicznego doskonalenia zawodowego (w stolicach województw i miastach powiatowych) b) placówki artystyczne w tym ogniska muzyczne, kółka muzyczne, towarzystwa muzyczne, kółka zainteresowań prowadzone przy współpracy w.w. szkół 4. Poradnie psychologiczno – pedagogiczne funkcjonujące w niektórych szkołach lub niezależne lokalizacyjnie ale podporządkowane systemowi oświaty. Są one powołane z myślą o rozwiązywaniu przez nauczycieli, rodziców zjawisk patologicznych w szkołach i poza nią. Decyzje tam podejmowane nie mają mocy prawnej (porady, konsultacje, instrukcje). 5. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze – są alternatywą dla ekstremalnych form zachowań i współpracują z powyższymi dostarczając zorganizowanych form aktywności w postaci imprez, szczególnie dla młodzieży z rodzin dewiacyjnych czy patologicznych. Nauczyciele zastępują rodziców ucząc form zachowań. 6. Placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniów po skończonych zajęciach – internaty przeznaczone dla całodobowego pobytu w przypadku zamieszkania od szkoły w odległości powyżej 100 km 7. OHP przeznaczone dla odbywania praktyk zawodowych przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych zawodowych. Odbywają się one pod kontrolą nauczycieli przedmiotów zawodowych. Uczniowie są wynagradzani. 8. Zakłady Kształcenia i doskonalenia nauczycieli - Wojewódzkie ośrodki…. Powiatowe ośrodki…. 9. Biblioteki pedagogiczne: wojewódzkie i powiatowe do dyspozycji nauczycieli zdobywających coraz wyższe kwalifikacje zawodowe. 10. Placówki, kolegia zajmujące się kształceniem pracowników służb społecznych m.in. w systemie oświaty.
Schemat struktury funkcjonalnej w Polsce
MEN - Departamenty (7): - Kształcenia ogólnego, - Kształcenia ogólnego i wychowania, - Programów nauczania, - Doskonalenia zawodowego nauczycieli, - Kształcenia zawodowego, - Ekonomiczny, - Kształcenia nauczycieli języków obcych CODN – Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli CMPPP – Centralna Metodyczna Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna OCEN – Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej - Wojewódzki Kurator Oświaty - Wojewódzkie Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli - Wojewódzkie Biblioteki Pedagogiczne - Powiaty i Miasta (308 powiatów ziemskich i 68 powiatów grodzkich) Powiaty ziemskie składają się z kilku, kilkunastu gmin. Powiaty grodzkie to miasta na prawach powiatu np. Bydgoszcz - Powiatowe Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli - Powiatowe Biblioteki pedagogiczne - Przedszkola, Szkoły podstawowe, Gimnazja Finansowo i personalnie podlegają władzom miejskim i gminnym, natomiast merytorycznie, czyli dydaktycznie kontrolowane są przez delegaturę kuratorium. Dotyczy to również Liceów i Szkół Zawodowych. Władze powiatowe – Starostwo jest organem założycielskim Liceów i Szkół zawodowych. Sprawuje też nad nim nadzór personalny i finansuje rozwój oraz kształcenie bieżące.Zarówno we władzach miejskich i powiatowych funkcje władcze wobec szkół sprawują naczelnicy wydziałów odpowiedzialni bezpośrednio przed burmistrzem i starostą lub prezydentem. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli posiada ustawowo uprawnienia do realizacji następujących zadań: a) koordynuje doskonalenie nauczycieli różnych przedmiotów poprzez ofertę wyboru form i przedmiotów b) prowadzi badania dotyczące skali potrzeb kształcenia w różnych przedmiotach oraz uzupełniania (aktualizowania) wymogów merytorycznych stawianych nauczycielom c) koordynuje krajowy system informacji dotyczący kształcenia nauczycieli w ośrodkach wojewódzkich i powiatowych d) ewaluacja (szacowanie wartości) kluczowych przedsięwzięć realizowanych w systemie oświaty, które dotyczą efektywności zawodowej e) promowanie i wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli w zakresie nauczania i wychowania np. programy autorskie, indywidualne nauczanie f) organizowanie struktur i sieci współpracy w zakresie systematycznego uzupełniania wiedzy nauczycieli głównie poprzez konferencje metodyczne i merytoryczne realizowane przez Wojewódzkie i Powiatowe Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli g) współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się kształceniem nauczycieli tj. Wyższymi Uczelniami krajowymi i zagranicznymi h) programowanie działań na rzecz awansu zawodowego nauczycieli oraz ich systematycznego podnoszenia prestiżu – co w założeniu ma prowadzić do efektywniejszego odbioru wiedzy przez uczniów i) przygotowywanie n-li do pracy w ośrodkach polonijnych na podstawie wcześniej ogłaszanych konkursów (na wschodzie i zachodzie) Centralna Metodyczna Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna a) diagnozowanie przyczyn pojawiania się patologii wśród dzieci i młodzieży z powodu dewiacji występujących w życiu rodzinnym; b) bieżąca analiza skali zjawisk patologicznych w szkołach i podejmowanie prób ich rozwiązywania przy pomocy pedagogów i psychologów; w związku z powyższym organizuje: - pomoc psychologiczna dzieciom przy współpracy z rodzicami w celu wczesnej interwencji zapobiegającej pogłębianiu się form zachowań zmierzających w kierunku agresji; - organizuje też pomoc dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo i fizycznie; c) podejmuje działania prowadzące do zwiększenia troski o dzieci szczególnie uzdolnione poprzez opracowywanie dla nich indywidualnych programów nauczania; podobne działania podejmowane są wobec dzieci odczuwających trudności w uczeniu się; d) programuje i zaleca konsultacje z rodzicami w celu poinstruowania ich o sposobach wychowania dzieci w rodzinie – organizuje w tym celu konferencje dla rodziców dzieci, które wykazują zaburzenia w zakresie kontaktów interpersonalnych; e) przygotowuje publikacje dla pedagogów i rodziców, w których wskazywane są najefektywniejsze metody wychowawcze – adresowane są głównie do rodziców miast i wsi; Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej a) prowadzenie bieżących badań dotyczących skali dokształcania nauczycieli w systemie niestacjonarnym głównie w zakresie informatyki, matematyki, języków obcych, pedagogiki; b) organizowanie systematycznych form uzupełniania wykształcenia w powiatowych ośrodkach kształcenia n-li bądź w szkołach wyższych – co jest finansowane przez MEN; c) konferencje i kurso – konferencje organizowane przez kuratora oświaty m.in. w celu osiągnięcia przez n-li tytułu nauczyciela dyplomowanego; d) przygotowywanie n-li zawodów do zmiany w zakresie oczekiwań przedstawionych przez podmioty gospodarcze – urynkowienie zawodu;
Organizacja i funkcje dydaktyczne szkół a) Szkoły Podstawowe i Gimnazja 6+3 - Dyrektor jest odpowiedzialny za funkcjonowanie placówki, zatrudnianie n-li, nadzór pedagogiczny i współpracę z kuratorium oraz wojewódzkimi i powiatowymi ośrodkami doskonalenia n-li; decyduje o wymiarze godzin, przygotowuje wnioski awansowe, udziela urlopów okolicznościowych; odpowiada za przepływ finansów w szkole; jego czynności wspiera zastępca lub zastępcy skupiając się na sprawach efektywności nauczania i pedagogicznych; - Rada Pedagogiczna to wszyscy nauczyciele + pedagog + psycholog – kierowana przez dyrektora; - Rada Rodziców czyli organ współpracujący na co dzień z n-lami, stanowi pośrednie ogniwo między władzami szkoły a uczniami; b) Zakład Oświatowy zajmuje się stroną finansowania szkół wyżej wymienionych, tj. zabezpieczaniem środków na remonty i wynagrodzenia dla n-li; w jego kompetencjach są również przedszkola; c) Licea i Szkoły zawodowe finansowo podlegają pod Starostwo, które zajmuje się zabezpieczaniem kadrowym, w tym organizowaniem konkursów na dyrektorów; współpracuje z powiatowymi ośrodkami doskonalenia n-li finansując kształcenie i dokształcanie n-li; W Liceach władzę sprawuje Dyrektor; zastępcy skupiają się na sprawach nauczania i wychowania; Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców oraz Samorząd uczniowski;
Elementy Podstaw Zarządzania
a) Definicje zarządzania - Zarządzanie to koordynowanie działalności zespołu osób prowadzące do osiągnięcia wyznaczonego celu, który wcześniej został zaplanowany i powinien być osiągnięty w sposób jak najbardziej efektywny Z = koor - Zarządzanie to kierowanie polegające na ustalaniu celów i podejmowanie wysiłku zmierzającego do realizacji przy wykorzystaniu zasobów ludzkich i materialnych Z = kier - Zarządzanie to dysponowanie zasobami ludzkimi z myślą o ich efektywnym wykorzystaniu poprzez precyzyjne planowanie prowadzące do realizacji wytyczonych jednostkowych lub zbiorowych celów; b) W 1941 r. Burnham (czyt. Barnam) opublikował książkę pt. „Rewolucja menadżerska” – wskazał w niej konieczność rozdziału funkcji właściciela polegającej na rządzeniu i jemu podporządkowanych osób, które powinny zarządzać w imieniu właściciela. Postulat ten szybko podchwycili wszyscy przedsiębiorcy, bowiem zaowocował on korzyściami finansowymi w wyniku trafnych decyzji zarządzających finansami, personelem, produkcją, sprzedażą, marketingiem, logistyką. W ten sposób właściciel mógł skupić się na poszukiwaniu coraz efektywniejszych sposobów rządzenia przedsiębiorstwem. Wspomniany wynalazek wywołał ogromne zapotrzebowanie na menadżerów i w związku z tym tego zadania podjęły się ówczesne szkoły. W krótkim czasie utworzono kierunki zarządzania, których absolwenci szybko otrzymywali pracę. Menadżeryzm rozprzestrzenił się do końca lat 50 w Ameryce, a następnie został zaadoptowany przez Europę. Metody zarządzania w latach 70-tych stały się dźwignią gospodarki Japońskiej, Koreańskiej, a współcześnie Indyjskiej, Polskiej, a nawet Chińskiej; c) Elementy składające się na zarządzanie: - planowanie, - organizowanie POMK - motywowanie - kontrolowanie Planowanie to ustalanie poszczególnych etapów realizacji celów obejmujących określone wcześniej szczegółowe zadania, przygotowane miejsca, terminy wykonania, sposoby, środki finansowe i materialne. Planowanie to szczegółowe przygotowanie realizacji. Planowanie to też przedstawianie z wyprzedzeniem zadań organizacji, umożliwiające jej w najbliższej przyszłości efektywne funkcjonowanie, co zapewnia rozwój grup społecznych i lokalnej społeczności. W tym przypadku polega na wychodzeniu naprzeciw sprawom, problemom wymagającym rozwiązania; stanowi formę odpowiedzialności za ludzi. Organizowanie to ustalanie sposobu podziału pracy w grupie, który uwzględnia możliwości potencjalnych wykonawców (intelektualne i psychofizyczne) – co stanowi ważne zadanie menażera, bo jest to przydział zadań do realizacji...
bestqueen