technik_informatyk_egzamin_praktyczny_zadanie_c.pdf

(66 KB) Pobierz
arkusz egzaminacyjny-ETAP PRAKTYCZNY
ZADANIE PRAKTYCZNE
Wersja C
Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterek systemu
komputerowego i operacyjnego, opisanych w załączniku 1.
Sformułuj wskazania dla użytkownika, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa
systemu komputerowego i operacyjnego.
Zlokalizuj i usuń usterki. Zabezpiecz systemy przed podobnymi przypadkami. Zrzuty z ekranu,
dokumentujące usunięcie zidentyfikowanych usterek oraz zabezpieczenie systemów wydrukuj.
Wydruk podpisz swoim numerem PESEL.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.
2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączonej dokumentacji.
3. Listę prawdopodobnych przyczyn usterek systemu komputerowego i systemu operacyjnego
na podstawie opisu objawów.
4. Opis sposobu realizacji prac związanych z lokalizacją i usunięciem usterek systemu
komputerowego i systemu operacyjnego zgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych ich
przyczyn.
5. Wskazania dla użytkownika, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa
systemu komputerowego i operacyjnego.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:
1. Wykaz i opis kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterek
oraz zabezpieczenia systemu komputerowego i systemu operacyjnego.
2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek oraz
zabezpieczenie systemów komputerowego i systemu operacyjnego.
Do wykonania zadania wykorzystaj:
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego
użytkowaniu – Załącznik 1.
Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do lokalizacji i usunięcia
usterki systemu komputerowego i systemu operacyjnego przygotowano stanowisko komputerowe
z systemem operacyjnym i standardowymi narzędziami. Komputer nie jest podłączony do Internetu
i sieci lokalnej. Dodatkowo przygotowano dokumentację płyty głównej (format PDF) oraz program
Adobe Reader na nośniku. W systemie komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i
sieci lokalnej, sprawdź rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut.
101827783.001.png
Załącznik 1
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera
oraz informacje o jego użytkowaniu
Po uruchomieniu komputera i systemu operacyjnego nie można się było zalogować. Zgłaszający
awarię użytkownik próbował poprawić połączenie kabli klawiatury i myszki, ale uzyskał jedynie taki
efekt, że oba urządzenia przestały działać, mimo że ich kable są podłączone, a on restartował
komputer.
1. Na stacji roboczej zainstalowany jest system Windows XP Pro lub Windows 2000 z systemem
plików NTFS - zgłaszający problem do serwisu nie był w stanie tego dokładnie określić.
Dotychczas komputer pracował w domenie i użytkownicy korzystali z imiennych kont domenowych.
Aktualnie z powodu awarii serwera muszą korzystać z kont lokalnych o uprawnieniach zwykłych
użytkowników założonych na wypadek zaistnienia takiej sytuacji. Lokalne konta to:
- nazwa logowania: awaria - hasło logowania: xyz123
2. Hasła nie mogą ulec zmianie, gdyż wszyscy pracownicy firmy wiedzą, że w razie potrzeby mogą
z tych kont korzystać.
3. Część pracowników posiada indywidualne konta lokalne z uprawnieniami administratorskimi na
niektórych ze stacji roboczych.
4. Użytkownik zgłosił do serwisu, że w dniu dzisiejszym nie mógł zalogować się na konto lokalne
awaria na swoim stanowisku komputerowym. Jest to dla niego o tyle dziwne, iż przedwczoraj
nie miał problemów z logowaniem się na tym koncie. Poprzedniego dnia nie było go w pracy, a z
komputera korzystała koleżanka Zofia, której dzisiaj nie ma. Przekazano mu jednak, że
korzystała ze swojego konta (nazwa logowania: zofia) z przyznanymi niegdyś uprawnieniami
administratora. Ponieważ wie, że koleżanka nie jest biegła w posługiwaniu się komputerem,
domyśla się, że mogła coś przez przypadek zmienić w systemie. Dostęp do komputera i
zostawionych na koncie awaria dokumentów jest mu niezbędny do wykonywania obowiązków
zawodowych.
5. Użytkownik zgłasza również, że przedwczoraj, gdy korzystał z konta awaria nie mógł na pulpit
skopiować z płyty CD jednego pliku zawierającego film, nad którym musi podjąć pracę. System
zgłosił mu, iż przekopiowanie pliku nie jest możliwe. Pliki tekstowe udało się natomiast z tej płyty
przekopiować. Płyta CD jest sprawna, gdyż u koleżanki na komputerze kopiowanie
wspomnianego filmu przebiegło bez problemów.
6. Dodatkowo, kolega Zenek , który miał uprawnienia administratorskie przeniósł mu na pulpit
ważne dokumenty i wyjechał na urlop. Użytkownik widzi te dokumenty, ale nie może żadnego z
nich otworzyć. Jest to o tyle dziwne, że ma dostęp do dokumentów, które wcześniej kolega
skopiował na jego pulpit. Przy rozwiązaniu problemu powinno zostać uwzględnione, że
dokumenty muszą pozostać w tym samym miejscu oraz prawa do nich musi zachować kolega,
aby po powrocie mógł mieć do nich dostęp. Użytkownik chciałby się również dowiedzieć,
dlaczego do części dokumentów ma dostęp, a do pozostałej (przeniesionej) takiego dostępu nie
ma, aby w przyszłości uniknąć podobnych kłopotów.
7. W firmie na każdym komputerze ustawione zostało również konto serwisowe o uprawnieniach
lokalnego administratora, z którego można korzystać w przypadku napraw:
- nazwa logowania: serwis
- hasło logowania: serwis
Strona 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin