Promocja i reklama.pdf

(839 KB) Pobierz
untitled
PROMOCJA i REKLAMA
W znaczeniu terminologicznym promocja rozumiana jest jako informacja związana z pozytywnymi
skojarzeniami (np. dobry sportowiec – dobre obuwie sportowe).
„Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży bądź innych form korzystania
z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei, albo do osiągnięcia innego efektu
pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia” (art. 4, ust. 6
ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji).
1. Cele reklamy
Reklama informacyjna
Używana jest przede wszystkim w początkowym stadium występowania produktu. Jej celem jest
tworzenie popytu podstawowego przez: sugerowanie nowych zastosowań produktu, informowanie
rynku o zmianie ceny, wyjaśnienie jak produkt działa, opisywanie świadczonych usług,
poprawianie fałszywych wyobrażeń o produkcie, redukowanie obaw konsumenta, budowanie image
przedsiębiorstwa.
Reklama nakłaniająca
Jest istotna w stadium konkurencyjnym, kiedy celem przedsiębiorstwa jest tworzenie popytu na
ściśle określoną markę produktu. Większość reklam należy do tej kategorii (mieści się w niej
reklama porównawcza). Możliwe cele to: budowanie świadomości marki, zmiana postrzegania
przez konsumenta atrybutów produktu, nakłanianie do złożenia zamówienia telefonicznego,
zachęcanie do zmiany marki na swoją, nakłanianie do dokonania zakupu natychmiast.
Reklama przypominająca
Stosowana jest w stadium dojrzałości produktu. Jej celem jest ciągłe przypominanie o jego istnieniu
(że produkt może być potrzebny w najbliższej przyszłości i gdzie można go nabyć) i utrzymywanie
zdobytej wcześniej wysokiej świadomości o produkcie.
Reklama defensywna
Przeciwstawia się nowym wyrobom na rynku, ma zapobiegać kurczeniu się sprzedaży. Przed
klientem odkrywane są „nowe możliwości” produktu, który dodatkowo jest „modernizowany”
przez zmianę opakowania lub wprowadzenie nieistotnej, lecz szczególnie podkreślanej nowości
w recepturze lub wyglądzie.
Reklama agresywna
Służy wywołaniu wzburzenia, aby przez to pobudzić do działania. Kładzie nacisk na wartości, do
których przywiązani są nabywcy. Podkreśla zasługi firmy reklamującej swoje wyroby.
Reklama prestiżowa
Podkreśla statut firmy, jej szczególną pozycję na rynku i nadzwyczajność produkowanych przez nią
wyrobów. Wysoka cena, znana marka i zapewnienie o wysokiej jakości i trwałości sprzyjają
pojawieniu się chęci zakupu.
1
Rys. 1. Przykłady reklam: antyreklama (plakat), pierwsza strona ulotki reklamowej leku (reklama
informacyjna), reklama samochodu (przypominająca), reklama agresywna, reklama margaryny
(informacyjna), reklama prestiżowa firmy doradczej, ulotka reklamowa kosmetyku (reklama
informacyjna), reklama samochodu (prasa, plakat).
2
195643222.010.png 195643222.011.png 195643222.012.png 195643222.013.png 195643222.001.png 195643222.002.png 195643222.003.png 195643222.004.png 195643222.005.png
2. Zasady psychologii w reklamie
Kolorystyka - wzbudza emocje. Jest ważnym bodźcem wpływającym na odbiorcę reklamy.
Równowaga - Formalna – elementy reklamy rozmieszczone symetrycznie, nieformalna – dla
zrównoważenia obrazu wykorzystuje się zróżnicowaną wielkość poszczególnych elementów,
zmienia natężenie kolorów i manipuluje perspektywą. Perspektywiczny środek ciężkości strony
znajduje się ok. 1/8 powyżej jej środka.
Rozmieszczenie - Widz ma naturalną tendencję do rozpoczynania oglądania od lewego górnego
rogu i kończenia w prawym dolnym rogu. Oczy poruszają się zawsze od elementów ciemniejszych
do jaśniejszych i od kolorowych do jednobarwnych. Dzięki temu można wyróżnić bardziej i mniej
ważne elementy reklamy i skonstruować pożądaną ścieżkę wzroku odbiorcy.
Kontrast - Pomaga przyciągnąć i zatrzymać wzrok patrzącego.
Wyrazistość - Reklama powinna być zrozumiała i prosta. Stąd należy unikać stosowania różnych
krojów pisma i obiektów bardzo małych, trudnych do rozpoznania i kłopotliwych do przeczytania.
Jednorodność - Reklama powinna sprawiać wrażenie spójności, zharmonizowania poszczególnych
elementów.
3. Etapy planowania promocji produktu
1. Ustalenie natury kampanii - czyli jej typu marketingowego, np. wprowadzenie produktu na
rynek, utrwalenie wizerunku firmy, zmiana sposobu postrzegania produktu.
2. Ustalenie celu pośredniego - Ilu ludzi, ile razy powinno mieć kontakt z reklamą.
3. Ustalenie budżetu.
4. Ustalenie grupy docelowej - tzn. grupy potencjalnych nabywców opisanych tradycyjnie
w kategoriach społeczno-demograficznych i/lub bezpośrednio jako konsumentów wykazujących
pożądany sposób zachowania.
5. Opracowanie strategii komunikacji - czyli dobór konkretnej przestrzeni reklamowej (np. prasa
codzienna, specjalistyczna, reklama zewnętrzna) bądź czasu (np. strategia czasu najwyższej
oglądalności dla konkretnej grupy docelowej).
6. Przystąpienie do właściwego „media planu” - Ustalenie w jakich mediach, o jakiej porze lub na
jakiej powierzchni, jak długo i z jaką częstotliwością będzie prezentowana reklama.
4. Nośniki reklamy
Reklama prasowa, telewizyjna, radiowa.
Reklama zewnętrzna – eksponowana na ulicy, w sklepie, kinie itp. (plakat, reklama na
przystankach i środkach transportu, panele).
Ulotka, folder, katalog, kalendarz.
Identyfikacja wizualna - elementy budujące wizerunek firmy (np. logo, wizytówka, papier
firmowy, szyld, samochód firmowy, gadżety firmowe),
Prezentacja multimedialna na płycie CD, reklama internetowa.
3
5. Reklama prasowa
Ogłoszenie prasowe składa się z: ilustracji, nagłówka, treści (body copy), sloganu.
nagłówek
ilustracja
treść
slogan
Ilustracja - Fotografie są lepsze od rysunków, ponieważ uważane są za bardziej wiarygodne od
rysunków („w powszechnej opinii obraz nie kłamie”), są lepiej zapamiętywane i wywołują
silniejszą reakcję widzów. Ilustracja może pokazywać: zdjęcie produktu, zdjęcie produktu w
działaniu, zdjęcie produktu w niezwykłym kontekście, dowolne zdjęcie przyciągające uwagę,
rysunek, grafikę.
Nagłówek - Czytany jest pięciokrotnie częściej niż treść ogłoszenia. Powinien stanowić wstęp do
treści ogłoszenia. Kategorie nagłówków: wskazuje na „nowość” produktu, wskazuje na korzyść,
sugeruje jakie działania nabywca powinien podjąć, pobudza ciekawość (wskazując cechę której
odbiorca reklamy nie spodziewał się), typu „chwalmy się” (np. numer 1, wyjątkowy, najlepszy
produkt), typu emocjonalnego (stosowany np. przy reklamie kosmetyków).
Treść reklamy - Może mieć następującą formę:
„sprzedaży wprost” – wymienia się po kolei zalety produktu,
opowiadania oddziałującego na emocje (szczególnie gdy oferta nie ma przewagi nad
konkurencją),
zdjęcia z podpisami,
dialog lub monolog w którym inni („fachowcy” – znane osobistości, przeciętni ludzie)
rekomendują produkt w imieniu firmy.
Treść powinna zawierać również informację gdzie towar lub usługę można nabyć: nr telefonu,
adres, mapka, adres internetowy.
4
195643222.006.png 195643222.007.png
Slogan - Zestawienie wyrazów lub krótkie zdanie, np. „cukier krzepi” „pij mleko - będziesz
wielki”. Dobry slogan powinien być krótki – przy pięciu słowach odbiorca zapamięta wszystkie,
przy 10-ciu przeciętnie 4-5, z 25-ciu tylko 4-8.
Układ graficzny ( layout ) - Im prostszy tym lepszy.
wg firmy Ogilvy & Mother: ilustracja na górze (¼ do ¾ powierzchni), pod nią nagłówek, niżej
treść, na dole slogan i logo firmy (zwykle w dolnym prawym rogu)
zgodnie ze ścieżką wzroku czytelnika – przebiega zgodnie z literą Z lub S.
Tabela 1. Zestawienie zalet i wad reklamy prasowej w gazetach [Źródło: A. Czarnecki, Planowanie mediów
w kampaniach reklamowych , Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2001r.]
ZALETY
WADY
1. Niewiele gazet lokalnych ułatwia wybór
2. Typowy dziennik mający w danym mieście pozycję
monopolisty dotrze do ok. 60% dorosłych
mieszkańców.
3. Czytelnik może poświęcić więcej czasu reklamie niż
w przypadku innych mediów.
4. Można zamieścić mapy, wskazówki jak dotrzeć do
firmy i warunki stawiane klientom.
5. Niemal w ostatniej chwili można zmienić treść
ogłoszenia.
6. Reklama mało kosztowna.
1. Odbiorcy łatwo jest zignorować
reklamę (występuje w sąsiedztwie
masy innych ogłoszeń)
2. Słaba jakość druku.
3. Typowy czytelnik mniej czasu
poświęca na czytanie prasy niż
dawniej.
Rys.2. Reklama w gazecie [Źródło: Russell T., J., Ronald Lane W., Reklama według Ottona Kleppnera,
2000r. wyd. FELBERG s.199.]
5
195643222.008.png 195643222.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin