Podstawy erponomii i fizjologii - Olszewski.pdf

(2684 KB) Pobierz
AKADEMIA EKONOMICZNA W POZNANIU
1
AKADEMIA EKONOMICZNA W POZNANIU
Jerzy Olszewski
Podstawy ergonomii i
fizjologii pracy
Wydanie drugie zmienione
POZNAŃ 1997
85492201.001.png
2
KOMITET REDAKCYJNY
Ryszard Barczyk, Bogusław Guzik, Andrzej Korzeniowski, Edmund Kurtys,
Janusz Piasny, Antoni Sobczak (sekretarz), Halina Szulce (przewodnicząca)
RECENZENT
Leszek Pacholski
PROJEKT OKŁADKI
Jacek Pietrzyński
REDAKCJA I KOREKTA
Maria Zielińska
Wydanie l - 1993
© Copyright by Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Poznań 1997
ISBN 83-85530-90-8
WYDAWNICTWO AKADEMII EKONOMICZNEJ W POZNANIU
ul. Powstańców Wielkopolskich 16, 60-967 Poznań, tel. 54-31-54, 54-31-55
BIURO USŁUGOWO-HANDLOWE „PRINTER"
61-251 Poznań, os. Orla Białego 54/18
3
SPIS TREŚCI
WSTĘP.......................................................................................................................................5
1. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA ERGONOMII............................................................ 7
1.1. Obecny stan ergonomii jako nauki............................................................................... 7
1.2. Interdyscyplinarność nauki ergonomii....................................................................... 10
1.3. Związki ergonomii z ochroną pracy oraz bezpieczeństwem i higieną pracy ............. 17
1.4. Układ człowiek— praca 10 ........................................................................................... 29
1.5. Rola i znaczenie ergonomii korekcyjnej i ergonomii koncepcyjnej w procesie
humanizacji pracy ............................................................................................................. 36
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 39
Literatura zalecana ........................................................................................................... 40
2. WYBRANE ZAGADNIENIA FIZJOLOGII PRACY ..................................................... 41
2.1. Fizjologiczna definicja pracy ..................................................................................... 41
2.2. Postacie pracy oraz ich kwalifikacja ......................................................................... 42
2.3. Wydatek energetyczny w pracy oraz jego mierzenie .................................................. 44
2.4. Fizjologiczna krzywa pracy, zmęczenie i trening....................................................... 54
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 66
Literatura zalecana ........................................................................................................... 66
3. MATERIALNE WARUNKI PRACY .............................................................................. 67
3.1. Pojęcie i rola materialnych warunków pracy ............................................................ 67
3.2. Mikroklimat, jego części składowe i metody optymalizacji........................................ 76
3.3. Ogólne zasady fizjologii widzenia. Oświetlenie stanowisk pracy i barwa................. 80
3.4. Hałas, wibracja i promieniowanie elektromagnetyczne ............................................ 95
3.5. Substancje toksyczne i pyły na stanowiskach pracy................................................. 104
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 110
Literatura zalecana ......................................................................................................... 111
4. ERGONOMICZNE PRZESŁANKI KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA PRACY
CZŁOWIEKA .................................................................................................................... 112
4.1. Technika pomiarów antropometrycznych i ich zastosowanie do kształtowania
stanowisk pracy, maszyn i urządzeń................................................................................ 112
4.2. Racjonalna postawa przy pracy. Ergonomiczne kształtowanie ruchów przy pracy 120
4.3. Organizacja stanowiska roboczego z ergonomicznego punktu widzenia ................ 127
4.4 Ekonomiczno-społeczne skutki organizowania procesu pracy z ergonomicznego
punktu widzenia............................................................................................................... 137
4.5. Ergonomiczny system człowiek—komputer.............................................................. 143
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 156
Literatura zalecana ......................................................................................................... 156
4
5. ROLA CENTRALNEGO UKŁADU NERWOWEGO W PRACY ............................... 158
5.1. Części składowe i funkcje układu nerwowego w pracy............................................ 158
5.2. Budowa i funkcjonowanie mózgu............................................................................. 164
5.3. Odruchy i stereotypy dynamiczne ............................................................................ 169
5.4. Pamięć i uwaga ........................................................................................................ 173
5.5. Interpretacja sygnałów i podejmowanie decyzji ...................................................... 178
5.6. Czas reakcji .............................................................................................................. 181
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 185
Literatura zalecana ......................................................................................................... 185
6. ISTOTA PRACY UMYSŁOWEJ................................................................................... 186
6.1. Charakterystyka pracy umysłowej i jej rola w świecie współczesnym — tendencje
rozwojowe........................................................................................................................ 186
6.2. Pobudzanie i hamowanie ......................................................................................... 189
6.3. Wiek człowieka a praca umysłowa........................................................................... 191
6.4. Metody fizjologiczne, psychologiczne i psychofizjologiczne służące do pomiaru
obciążenia organizmu wysiłkiem umysłowym podczas pracy ......................................... 195
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 202
Literatura zalecana ......................................................................................................... 202
7. BEZPIECZEŃSTWO PRACY ....................................................................................... 203
7.1. Pojęcie i klasyfikacja wypadków przy pracy............................................................ 203
7.2. Przyczyny wypadków przy pracy.............................................................................. 213
7.3. Skutki ekonomiczno-społeczne wypadków przy pracy ............................................. 220
7.4. Podstawowe środki poprawy bezpieczeństwa pracy................................................ 228
7.5. Zabezpieczenie przeciwpożarowe ............................................................................ 237
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 242
Literatura zalecana ......................................................................................................... 243
8. METODY ERGONOMICZNEJ ANALIZY PRACY .................................................... 244
8.1. Metody i techniki stosowane do badań ergonomicznych ......................................... 244
8.2. Technika analizy uciążliwości pracy........................................................................ 250
8.3. Ergonomiczna lista kontrolna .................................................................................. 259
Pytania kontrolne ............................................................................................................ 284
Literatura zalecana ......................................................................................................... 284
Summary.......................................................................................................................... 285
5
WSTĘP
Efektywne kierowanie procesami społeczno-gospodarczymi w
przedsiębiorstwie wiąże się ściśle z zarządzaniem, bezpieczeństwem i
ryzykiem. Na bezpieczeństwo pracy mają wpływ różnorodne czynniki
natury ludzkiej, a także technicznej. Zmiany zachodzące w polskiej
gospodarce wymagają od kadry ekonomicznej i technicznej
przedsiębiorstwa odpowiedzialności za podejmowanie decyzji również w
zakresie kreowania prawidłowych warunków pracy. Ze względu na
istniejący w przedsiębiorstwach stopień zagrożenia człowieka w
środowisku pracy niezbędne jest opanowanie przez studentów — jako
potencjalnych pracowników różnych szczebli zarządzania — zasad
nowoczesnego kierowania procesami społeczno-ekonomicznymi w
różnych jednostkach społeczno-gospodarczych.
Podręcznik jest przeznaczony przede wszystkim dla studentów
akademii ekonomicznych, politechnik, uniwersytetów, akademii
rolniczych, uczelni artystycznych oraz wszystkich tych, w których
wykładana jest ergonomia i fizjologia pracy. Należy wyrazić nadzieję, że
praca ta uzyska również szerokie grono odbiorców wśród ergonomistów
teoretyków i praktyków, pracowników państwowej inspekcji pracy,
społecznych inspektorów pracy, instytucji higieny i ochrony środowiska,
biur projektowych oraz zakładów przemysłowych i usługowych.
Podręcznik Podstawy ergonomii i fizjologii pracy prezentuje
najważniejsze tematy stanowiące przedmiot zainteresowania tej
dyscypliny wiedzy. Zostały one dobrane w taki sposób, aby zorientować
potencjalnego użytkownika w podstawowych zagadnieniach ergonomii i
fizjologii pracy, uświadomić mu skalę problemów, a tym samym
ukierunkować myślenie i działanie na rozwiązania zgodne z duchem
ergonomii i fizjologii pracy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin