Scenariusz zajęć(dzieci 5-letnie)Temat:"Środkami lokomocji w podróży"- zabawy matematyczneCele szczegółowe:-kształtowanie umiejętności segregowania rzeczy wg określonego kryterium (rzeczy na potrzebne i niepotrzebne podczas podróży)-kształcenie umiejętności dobierania się w pary wg określonego kryterium (mały samochód z dużym)-doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie (1-5)-doskonalenie umiejętności określania kierunków: (w prawo, w lewo)-kształtowanie umiejętności szeregowania elementów wg wielkości (od najmniejszego do największego)-kształtowanie umiejętności klasyfikowania pojazdów na lądowe i wodne-kształcenie umiejętności układania pojazdów z figur geometrycznych : (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt )Cele operacyjnedziecko:-segreguje rzeczy wg określonego kryterium(rzeczy potrzebne i niepotrzebne podczas podróży) -potrafi dobrać się w pary wg określonego kryterium (mały samochód z dużym)-potrafi przeliczać w zakresie (1-5)-zna kierunki(w prawo,w lewo)-szereguje elementy wg wielkości (od najmniejszego do największego)-klasyfikuje pojazdy na lądowe i wodne-potrafi ułożyć pojazd z figur geometrycznych: (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt)Metody:-relaksacyjna-improwizacja ruchowa-el. met. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej-ekspresja plastycznaPomoce:-Płyta CD-Dwa plecaki: mały i duży-emblematy z pojazdami (samochód)-pacynka-obrazki z pojazdami: samochód i pociąg-kartoniki z kropeczkami-kolorowe druciki-kolorowe kubeczki i koperty-kolorowe wagoniki-kartoniki z pojazdami lądowymi i wodnymi-talerzyki (zielone i kremowe)-obrazek przedstawiający jezioro-kolorowe figury geometryczne -biały karton, klejPrzebieg:1."Tańczą różne części ciała”- zabawa relaksacyjnaNa polecenie nauczycielki dzieci tańczą określoną częścią ciała (np. tańczą nasz ręce, nogi, głowa, kolana ,biodra)2."Co zabrałbyś ze sobą w daleką podróż?”- zabawa dydaktyczna(dzieci otrzymują jedną rzecz, którą chciałyby (lub też nie ) zabrać ze sobą w daleką podróż, zadaniem dzieci jest położenie odpowiedniej rzeczy do odpowiedniego plecaka :mały plecak rzeczy, których nie chciałyby zabrać; duży- rzeczy, które by zabrały)3."Taniec w parach”- improwizacja ruchowa(nauczycielka przykleja dzieciom znaczki z pojazdami, dzieci swobodnie poruszają się po sali przy muzyce, na pauzę w muzyce dobierają się wg polecenia nauczycielki, np.( mały samochód z dużym)4."Pojazdy”-zabawa matematyczno-ruchowa z el. met E. Gruszczyk – Kolczyńskiej(nauczycielka rozdaje każdemu dziecku obrazek z pojazdem (samochód) oraz kartoniki z określoną liczbą kropek, zadaniem dzieci jest: policzyć z ilu kół składa się samochód i wskazać odpowiedni kartonik z wynikiem , przeliczanie kół w samochodzie kolegi (koleżanki) siedzącego obok, dodanie cyfr i podanie wyniku- dziecko zdolne, ułożenie kierownicy z drucików kreatywnych, naśladowanie sposobów poruszania się pojazdów: samochód i pociąg przy muzyce, rozróżnianie strony lewej i prawej, rozmowa z dziećmi o bezpieczeństwie podczas zabaw nad jeziorem ,szeregowanie elementów wg wielkości (od najmniejszego do największego ,po uszeregowaniu elementów zadaniem dzieci jest ustawić się w pociąg na pauzę w muzyce pierwsze dziecko przechodzi na koniec.5.,,Pojazdy lądowe i wodne”- zabawa matematyczna wg propozycji E. Gruszczyk- Kolczyńskiej (klasyfikowanie pojazdów na lądowe i wodne ,dzieci otrzymują kolorowe talerzyki i pojazdy, na górze kładą zielony talerzyk z pojazdami wodnymi ,na dole kremowy z pojazdami lądowymi)
cornel3