,,W KRAINIE BAJEK”
SCENARIUSZ IMPREZY PODSUMOWUJĄCEJ PROGRAM EDUKACYJNY
„CZYTANIE BAJEK”
w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
we współpracy z Biblioteką Publiczną przy S O S i K
w Chorzelowie
Opracowanie scenariusza: Maria Gacek
Zadania:
− stworzenie warunków do różnej aktywności dzieci poprzez aktywny udział w
zabawach i konkursach
− przybliżanie dzieciom języka literatury pięknej i przyswajanie przez nie kultury
żywego słowa
− rozwijanie początków świadomego czytelnictwa u dzieci poprzez rozbudzenie
zainteresowania światem książek
− próby globalnego odczytywania tytułów bajek
Metody:
stawianie problemów otwartych
Środki dydaktyczne:
teksty wybranych bajek, ilustracje, puzzle, list z tekstem od „Królowej bajek”,
kółka od sersa, stojaki, patyki, kaseta z nagraniem muzycznym, magnetofon,
obrazki do kolorowania, mazaki, zakreślacze, kredki
Przebieg spotkania
I. Powitanie zaproszonych gości – Panią Dorotę Kieraś – dyrektor S O K i S
w Chorzelowie, Panią Krystynę Dydo – bibliotekarkę Biblioteki Publicznej
przy S O K i S, Pana Ryszarda Kotrę – dyrektora ZS w Chorzelowie, rodziców
i dzieci.
Maria Gacek – Jak realizuję akcję „Cała Polska czyta dzieciom”
22
Zabawa integracyjna „Powitanie”
Cel operacyjny: umiejętność właściwej reakcji na usłyszaną formę powitania.
Witamy wszystkich tych, którzy chcą się z nami bawić, lubią bajki, zagadki
i konkursy. Kto czuje się powitany, robi śmieszną minę.
Podróż samolotem (zabawa integracyjna) – naśladowanie „lotu samolotu” do
krainy bajek, przedstawienie się imieniem przez uczestników spotkania.
II. Część główna.
1. Bajkowe zagadki:
Cel operacyjny: umiejętność odgadnięcia tytułów bajek i wskazania odpowiedniej
ilustracji oraz wyszukania odpowiedniego tytułu bajki na podstawie
przeczytanych wybranych fragmentów bajek czytanych przez bibliotekarkę,
próby globalnego odczytania tytułów bajek
− „Calineczka” – H. Ch. Andersen
− „Królowa Śniegu” – H. Ch. Andersen
− „Lampa Aladyna”, z książki „Najpiękniejsze baśnie z 1001 NOCY”,
GRAFTAG Warszawa 1994
− „Królewna Śnieżka” – W. Disney
− „Kopciuszek” – W. Disney
− „Kubuś Puchatek”
− „Pszczółka Maja” i jej przygody W. Bonsers, Wydawnictwo „Śląsk”
Katowice 1998
− „120 przygód Koziołka Matołka” – K. Makuszyński
2. List od królowej bajek.
Cel: rozbudzanie zainteresowań czytelniczych poprzez odczytanie listu oraz
rozpoznanie z listu sposobu na dalszą zabawę
W zaczarowanym lesie mieszkała królowa, która bardzo lubiła tańczyć i
organizować turnieje rycerskie. Poprosiła czarodzieja o imieniu Kol, aby salę
w przedszkolu zamienił w salę balową. Czarodziej spełnił jej życzenie.(
odczytanie listu przez dziecko umiejące czytać).
Taniec w parach przy muzyce
Cel operacyjny: umiejętność swobodnego poruszania się w rytm muzyki
Przebieg: Dzieci – to „damy dworu” i „rycerze”. „Rycerze” zapraszają do
tańca „damy dworu”.
Konkurencja 1: (dla rycerzy)
Rzut kółkiem od sersa na stojak. „Rycerze” mają trzy rzuty kółkiem.
Konkurencja 2:
CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr 2/2005
23
„Damy dworu” rzucają kolejno trzy kółka od sersa a „rycerze” próbują je
złapać na kopię (patyk).
3. Bajkowe puzzle.
Cel operacyjny: zdolność współpracy w zespole.
Trzy osobowe zespoły układają puzzle przedstawiające ilustrację ze znanej
bajki.
4. Historyjka obrazkowa z bajki pt. „Książe żaba”.
Cel operacyjny: umiejętność odtworzenia kolejności sytuacji w bajce oraz
próba globalnego odczytania tytułu bajki „Książe żaba”.
Na środku sali znajdują się obrazki przedstawiające bajkę o księciu zaklętym
w żabę. Dzieci mają za zadanie ułożyć obrazki we właściwej kolejności,
następnie wspólnie próbują odczytać jej tytuł.
5. Bajkowe skojarzenia.
Cel operacyjny:
umiejętność odgadnięcia tytułów bajek na podstawie kilku podanych haseł
tworzących zbiór przedmiotów i zjawisk występujących tylko w tej, a nie
innej bajce.
Dzieci na podstawie podanych haseł odgadują tytuły bajek np.:
− pierniki, chatka – JAŚ I MAŁGOSIA,
− buty, ogon kapelusz, (mówiący kot) – KOT W BUTACH,
− czerwona czapeczka, wilk – CZERWONY KAPTUREK,
− wrzeciono, zła wróżka, bardzo długi sen – ŚPIĄCA KRÓLEWNA,
− zła macocha, czarodziejskie lusterko, (krasnoludki) – KRÓLEWNA
ŚNIEŻKA.
6. Recytacja wierszy o książkach w wykonaniu dzieci.
7. Powrót „samolotem” z krainy bajek – zabawa ruchowa.
III. Zakończenie.
1. Podziękowanie wszystkim gościom za przybycie, a dzieciom za wspaniałe
wykonanie zadań konkursowych.
2. Wręczenie przez p. dyrektor S O K i S w Chorzelowie dyplomów uczestnictwa
w programie oraz upominków (książeczek), zaproszenie do dalszej współpracy
w programie „Czytanie bajek” pracowników Publicznej Biblioteki w
Chorzelowie.
3. Kolorowanie przez dzieci obrazków przedstawiających bohaterów różnych
bajek.
cornel3