KOLOROWA KRAINASCENARIUSZ DLA DZIECI CZTEROLETNICH - opracowany na podstawiezabawy "Ćwierćland" proponowanej przez PSPZ "KLANZA"1. WejścieZnaczki:- wybór znaczków przez dzieci i rodziców (serce, kwiat, kółko, kwadrat, trójkąt...), dzieciwyszukują znaczek ze swoim imieniem, rodzice zapisują imię na wybranym znaczku.Tasiemki:- wybranie koloru tasiemki lub krepiny w określonym kolorze, przejście do swojego landu,zawieszenie tasiemki na sznurku.2. W krainieDekorowanie krainy:- narysowanie przez dzieci jednokolorowej krainy na dużym białym kartonie,- naklejenie na szarym arkusz papieru, wyciętych przez dorosłych elementów uzupełniającychtę krainę,- zawieszenie na sznurze przygotowanych wcześniej proporczyków,- twórcze wykorzystanie przez uczestników materiałowych chusteczek, krepiny, patyczków itp.3. PowitaniePozdrowienie:- prowadzący pozdrawia, np.:niech pomacha każdy, kto jest dziewczyną,niech pomacha każdy, kto jest chłopakiemniech podskoczy ten, kto ma kotylion w kształcie serca... , koła..., kwiatka...,niech dmuchnie z całej siły ten, kto lubi lody,niech się uśmiechnie ten, kto jest teraz w przedszkolu.Imię:- każdy wykrzykuje jeden raz swoje imię,"Idziemy i stop" (zabawa przy muzyce "Le bastringlo" - [w] "Tańce"- KLANZA)- spacer po sali, muzyka milknie, wszyscy witają się podając sobie dłonie lub machając do siebie.4. Bajka cz. I (siadamy swobodnie)Bajkę opowiada prowadzący wykorzystując podkład muzyczny"Sally gardens" - [w] ,,Tańce"- KLANZA)Wyobraźmy sobie, że przenosimy się do krainy w bardzo dawne czasy.Było wtedy wielkie, okrągłe jak piłka królestwo, składające się z czterech krain.W pierwszym kraju wszystko było czerwone: domy, ulice, samochody, psy i ludzie.W drugim kraju wszystko było zielone: drzewa, kwiaty, dorośli i dzieci.W trzecim kraju wszystko było żółte: słońce, rowery, huśtawki, dorośli i dzieci.W czwartym kraju wszystko było niebieskie: lampy, meble, plecaki, dorośli i dzieci.Dzieci, które się rodzą w tych krainach są kolorowe, ale rodzice głaszczą je swoimi rękamii wtedy... nadają im kolor czerwony, zielony, żółty lub niebieski.W krainie czerwonej dzieci chodzą do czerwonych przedszkoli, bawią się czerwonymi klockami,samochodami... Jedzą czerwone jabłka, lody. Piją czerwony sok...Wszyscy krzyczą, że najlepszym kolorem jest kolor czerwony!W krainie zielonej podobnie, lecz wszystko jest w kolorze zielonym.Zielone przedszkole, zielone lalki, zielone cukierki..., zielona jest nawet pasta do zębów.Tu wszyscy wołają, że najpiękniejszy jest kolor zielony!W krainie żółtej chwalą oczywiście kolor żółty!A w krainie niebieskiej uważają, że nie ma piękniejszego koloru od niebieskiego!5. Zadania dla krainPodzielenie liną terytorium zabawy na cztery landy (prowadzący),Zbudowanie przez mieszkańców każdego landu zamku, domu lub innych budowli(wykorzystanie plastikowych klocków różnych kształtów) - prezentacja,"Pieczemy ciasto" - (ruch przy melodii "Ciasto"- KLANZA),"Lustrzane odbicie" - zabawa w parach - naśladowanie gestów, min,"Mosty i koty" - zabawa w landach (dorośli ustawiają się w szeregu i robią koci grzbiet- pod nimi przechodzą dzieci; później dzieci robią koci grzbiet, a rodzice przechodzą nad nimi),"Bibułki" - w nagrodę za poprawnie wykonane zadanie krainy otrzymują kolorową krepinę,każdy uczestnik trzyma w dłoniach dość długi pasek krepiny w kolorze swojego landu i tańczy,"Taniec motyli" - przy melodii "Carnevalito" [w] ,,Tańce" - Klanza; w trakcie tańca granicemiędzy krainami znikają (prowadzący zwija linę).6. Pomieszanie kolorówWrzucamy bibułki do worka, worek wkładamy do skrzyni - czarujemy:"Czary mary, czary marytak bym czarowałaabym tutaj, abym tutajSto cukierków miała".Następnie wyjmujemy ze skrzyni drugi identyczny, wcześniej przygotowany worekz cukierkami, wysypujemy je do koszyczka - częstujemy.7. Bajka cz. IIZobaczcie nasze krainy w przedszkolu pomieszały się.Wyobraźcie sobie, że w baśniowej krainie było podobnie.Dzieciom bardzo szybko znudziły się jednokolorowe zabawki, ubrania...Jedzenie w jednym kolorze.Postanowiły uczynić świat różnokolorowym.Zaczęły przenosić czerwone piłki do krainy żółtej, zielone huśtawki ustawiły obok niebieskich,niebieskie samochody zaczęły jeździć po czerwonych ulicach, a żółte słońce zaświeciło nadniebem w każdej krainie.Wszyscy stali się pogodniejsi, uśmiechnięci...Wspólnie bawili się i tańczyli!Pobawmy się i my!8. Zabawa z chustą Klanzy"Morze":- kołysanie chustą, tworzenie fal,- pływanie w morzu (rodzice trzymają chustę, a dzieci pod nią "pływają"),9. ZakończenieWszyscy uczestnicy stoją w kręgu trzymając chustę, kołyszą się w takt melodii
cornel3