peugeot_106_ksiazka.pdf

(17933 KB) Pobierz
peugeot_106_ksiazka
www.club106.pl
zrzut do pdfa: emes
Silnik
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Samochód Peugeot 106 jest napędzany silnikiem benzynowym lub wysokopręŜnym z oznaczeniem
TU. Stosowane silniki róŜnią się pojemnością skokową i mocą. Zespół napędowy jest zamontowany w
przedziale silnika poprzecznie do kierunku jazdy. Kadłub silnika jest wykonany ze stopu lekkiego i ma
wtłoczone cztery mokre tuleje cylindrowe z pierścieniami uszczelniającymi o przekroju okrągłym. W
razie duŜego zuŜycia lub wyŜłobień gładzi cylindrów, mogą być wymieniane pojedyncze lub wszystkie
tuleje cylindrów równocześnie z odpowiednimi nowymi tłokami. W silniku 1,4 dm3 o mocy 69 kW (94
KM) otwory cylindrów są wykonane w kadłubie z Ŝeliwa szarego. W dolnej części kadłuba silnika
znajduje się wał korbowy podparty w pięciu łoŜyskach. Na wale korbowym na łoŜyskach ślizgowych są
osadzone korbowody, które tworzą połączenie wału z tłokami. Dolne zamknięcie kadłuba silnika
stanowi miska olejowa, w której zbiera się olej niezbędny do smarowania i chłodzenia silnika. Na
kadłubie silnika jest przykręcona głowica cylindrów ze stopu lekkiego. Zawory dolotowe i wylotowe,
usytuowane skośnie w głowicy cylindrów, są sterowane przez dźwignie i górny wał rozrządu podparty
w pięciu łoŜyskach. Wał rozrządu jest napędzany od wału korbowego paskiem zębatym, który
napędza takŜe pompę cieczy chłodzącej, zamontowaną z boku kadłuba silnika. Zębata pompa oleju
jest przykręcona u dołu do kadłuba silnika w misce olejowej i napędzana krótkim łańcuchem przez wał
korbowy. Do przygotowania zdolnej do zapłonu mieszanki paliwa z powietrzem słuŜy elektronicznie
sterowany układ wtrysku benzyny, który nie wymaga obsługi. Iskrę potrzebną do zapłonu mieszanki
paliwa z powietrzem wytwarza nie wymagający obsługi elektroniczny układ zapłonu. Rozdzielacz
zapłonu jest umieszczony z boku głowicy cylindrów i napędzany bezpośrednio przez wał rozrządu.
Oznaczenia silnika znajdują się na dwóch tabliczkach, które są przynitowane z tyłu kadłuba silnika
umieścił: kit34
 
86756266.004.png
Na tabliczce 1 jest podany typ silnika, na tabliczce 2 - numer silnika, przy czym w miejscu (a) znajduje
się numer zespołu napędowego i w miejscu (b) bieŜący numer seryjny.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE SILNIKA
Silnik wymontowuje się razem ze skrzynką przekładniową i wyjmuje w dół. Kolektor wylotowy i
dolotowy oraz alternator pozostają zamontowane na silniku. Do wymontowania silnika jest potrzebna
suwnica lub wciągnik, przewoźny podnośnik warsztatowy i kanał lub dostatecznie wysokie podstawki,
aby było moŜliwe wyjęcie silnika spod uniesionego samochodu. Nie wolno opuszczać silnika za
pomocą przewoźnego podnośnika warsztatowego, gdyŜ mogłoby to spowodować powaŜne
uszkodzenie silnika i skrzynki przekładniowej. Przed zamontowaniem silnika naleŜy załoŜyć osłony na
błotniki w przedziale silnika, aby zapobiec uszkodzeniu lakieru. ZaleŜnie od silnika, roku jego produkcji
i wyposaŜenia, przewody elektryczne oraz przewody podciśnienia i cieczy chłodzącej mogą być
poprowadzone w przedziale silnika w odmienny sposób. PoniewaŜ nie ma moŜliwości szczegółowego
opisania poszczególnych modeli, zaleca się oznakowanie taśmą kaŜdego przewodu przed jego
odłączeniem.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE SILNIKA
Wymontowanie silnika
• Wymontować pokrywę przedziału silnika
• Wymontować filtr powietrza
• Wymontować akumulator
• Odłączyć złącze wtykowe (4) i przewód masy (5)
• Oznakować taśmą i odłączyć wszystkie przewody podciśnienia.
• Wymontować wentylator chłodnicy
• Zdjąć kołpaki z kół przednich.
• Poluzować nakrętki półosi
86756266.005.png
Uwaga. Samochód powinien być zahamowany i stać na kołach, gdyŜ duŜy moment dokręcania
nakrętki półosi moŜe być przyczyną wypadku.
• Unieść i podeprzeć przód samochodu
• Wymontować dolną osłonę przedziału silnika, jeśli jest zamontowana.
• Zlać ciecz chłodzącą
• Zlać do naczynia olej ze skrzynki przekładniowej. Wkręcić z powrotem korek spustu oleju
• Zlać olej z silnika, jeśli wymaga tego zakres jego naprawy
• Odłączyć linkę od dźwigni przepustnicy. Uwaga. Nie wolno załamywać linki przepustnicy.
• Otworzyć opaski mocujące i odłączyć górny i dolny przewód cieczy chłodzącej od chłodnicy.
• Odłączyć przewody ogrzewania połączone z silnikiem.
• Silnik benzynowy: odłączyć przewód podciśnienia urządzenia wspomagającego hamulce od
kolektora dolotowego.
• Silnik wysokopręŜny: odłączyć przewód podciśnienia urządzenia wspomagającego hamulce od
pompy podciśnienia.
• Poluzować opaski mocujące przewody, odłączyć przewód dopływu paliwa i zaślepić go odpowiednim
korkiem. W celu zaślepienia przewodów moŜna włoŜyć w nie czyste śruby z gwintem o odpowiedniej
średnicy. Aby ułatwić późniejsze podłączenie, uprzednio oznakować przewody taśmą samoprzylepną.
• Odłączyć linkę sprzęgła od dźwigni wyłączania
• Wymontować obie półosie
• Wymontować układ wylotowy
• Odkręcić i wyjąć wałek prędkościomierza ze skrzynki przekładniowej.
• Odkręcić śrubę mocującą (12)
86756266.006.png
podpory przejmującej moment obrotowy. Odchylić podporę do tyłu.
• Odłączyć drąŜki zmiany biegów od skrzynki przekładniowej
• Zamocować poprzeczkę (1) z hakami (2) w uchach do podwieszania silnika
86756266.001.png 86756266.002.png
Jeśli nie dysponuje się poprzeczką, naleŜy zastosować odpowiednią linę lub łańcuch z hakami
mającymi zabezpieczenia.
• Podczepić wciągnik i unieść silnik tak, aby podpory silnika zostały odciąŜone.
• Wykręcić śruby (8) i nakrętki (9) mocujące wspornik skrzynki przekładniowej i wyjąć wspornik
• Odkręcić nakrętki (10) i (11) mocujące prawą podporę silnika i wyjąć ją
86756266.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin