Artykuł moduł 2.pdf

(2174 KB) Pobierz
699540725 UNPDF
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
Moduł 2
rola nauczyciela w organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej uczniom
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
z klas iV—Vi
autorki:
izabela mańkowska
małgorzata rożyńska
699540725.030.png 699540725.031.png 699540725.032.png 699540725.033.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
Po realizacji modułu uczestnik:
posiada wiedzę i umiejętności w zakresie specyfiki pracy z uczniami z dysleksją rozwojową,
wykazuje się wiedzą na temat zadań nauczyciela i jego roli w udzielaniu pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej w świetle nowego rozporządzenia men o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
zna różnorodne formy i metody wspierania rozwoju dziecka i potrafi je wykorzystać w udzielaniu
konkretnego wsparcia uczniom z dysleksją,
zna programy i ćwiczenia pomocne w przezwyciężaniu trudności w nauce czytania i pisania,
umie samodzielnie zbudować program wsparcia ucznia z dysleksją,
rozumie konieczność aktywnego uczestnictwa rodzica w budowaniu programu wsparcia,
potrafi tworzyć i prowadzić niezbędną dokumentację.
1. Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-peda-
gogicznej w świetle nowego rozporządzenia MEN
Lektura obowiązkowa: Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
nowe rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej szczegółowo określa zadania i rolę
nauczyciela w jej udzielaniu. Wskazuje konkretne rozwiązania organizacyjne oraz podaje wzory
potrzebnych dokumentów wraz z instrukcją ich stosowania.
Zadania nauczyciela:
rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających ze specy-
ficznych trudności w uczeniu się,
wspieranie innych nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydak-
tycznych,
rozwijanie umiejętności wychowawczych innych nauczycieli i rodziców w celu zwiększania efek-
tywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
umiejętne rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się, tak by każdy z nich mógł osiągnąć sukces,
dbanie o nieustanne wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ryzyka dysleksji i z dysleksją
rozwojową zapobiegające niepowodzeniom szkolnym oraz marginalizacji i wykluczaniu,
2
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540725.001.png 699540725.002.png 699540725.003.png 699540725.004.png 699540725.005.png 699540725.006.png 699540725.007.png 699540725.008.png 699540725.009.png 699540725.010.png
 
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
dostosowanie wymagań do możliwości edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się,
gotowość do współpracy ze specjalistami,
udział w spotkaniach Zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ryzyka dys-
leksji i z dysleksją rozwojową.
Zadania Zespołu:
ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojo-
we i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,
określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy z uwzględnieniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
a w przypadku ucznia posiadającego opinię — także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w opinii,
opracowanie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (kipu),
opracowanie Planu Działań Wspierających (pdW),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć, po zakończeniu jej udzielania (określanie wniosków i zaleceń do dalszej pra-
cy),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć, udzielanej w danym roku szkolnym (w okresie przed opracowaniem arkusza
organizacji szkoły),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi przed upływem ter-
minu ustalonego przez dyrektora szkoły na wniosek rodziców ucznia, nauczyciela prowadzącego
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne.
Zadania szkoły i nauczyciela wynikające z rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oce-
niania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych:
indywidualizacja działań pedagogicznych zarówno na obowiązkowych, jak i na dodatkowych
zajęciach edukacyjnych,
zwiększenie kompetencji szkoły w zakresie dostosowania warunków przeprowadzania spraw-
dzianu i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyj-
nych ucznia — rada pedagogiczna wskazuje sposoby dostosowania na podstawie szczegółowej
informacji dyrektora centralnej komisji egzaminacyjnej (w szkołach podstawowych zasada ta
zacznie obowiązywać od 1 września 2012 r.).
3
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540725.011.png 699540725.012.png 699540725.013.png 699540725.014.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
istotną zmianą wynikającą z tego rozporządzenia jest regulacja przepisów związanych z wydawa-
niem przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opinii o specyficznych trudnościach w ucze-
niu się. opinia może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły
podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Raz wydana opinia jest ważna
przez wszystkie lata nauki szkolnej — nie będzie konieczne wydawanie kolejnej opinii na następny
etap edukacyjny. rozporządzenie określa również sposób postępowania w przypadku ubiegania się
o opinię w terminie późniejszym.
DOWIEDZ SIĘ
1. kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole, a kto może
wnioskować o udzielenie takiej pomocy?
2. czym różnią się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze od zajęć korekcyjno-
-kompensacyjnych (dla kogo, kto prowadzi, ile może liczyć grupa, jak długo
trwają)?
2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi z dysleksją
rozwojową
Wskazówki pomocne przy planowaniu wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się:
przepisy oświatowe gwarantują uczniowi prawo do diagnozy, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
dostosowania form i metod nauczania oraz obligują szkołę do udzielania tym uczniom specjali-
stycznej pomocy dostosowanej do ich potrzeb i możliwości,
opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej wydana w celu dostosowywania warunków spraw-
dzianu i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia będzie ważna do zakończenia przez ucznia całego cyklu edukacyjnego,
rozwiązania organizacyjne odnoszące się do pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami
w nauce mają zapewnić im wsparcie i zindywidualizowaną pomoc w zależności od dokonanego
na poziomie szkoły rozpoznania trudności i uzdolnień,
indywidualizowanie pracy z uczniem ma występować zarówno na obowiązkowych, jak i dodatko-
wych zajęciach edukacyjnych,
koniecznym działaniem pedagogicznym jest również dokonywanie okresowej oceny efektywno-
ści pomocy udzielanej uczniowi,
do najważniejszych działań wspierających uczniów ryzyka dysleksji zalicza się opracowanie przez
nauczycieli i specjalistów Planu Działań Wspierających (pdW), który powinien uwzględniać for-
my, sposoby i okresy udzielania uczniowi pomocy, cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń
4
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540725.015.png 699540725.016.png 699540725.017.png 699540725.018.png 699540725.019.png 699540725.020.png 699540725.021.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
wymaga pomocy, działania realizowane z uczniem, metody pracy, a także zakres dostosowania
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych,
sposoby dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia wskazuje rada pedagogiczna na
podstawie szczegółowej informacji dyrektora centralnej komisji egzaminacyjnej,
należy pamiętać, że udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi odbywa się za
zgodą rodziców.
DOWIEDZ SIĘ
1. Jakim uczniom zakłada się kipu, a dla kogo nie zakłada się takiej karty?
2. na jakiej zasadzie pdW może być utworzone dla grupy uczniów i czy należy
tworzyć pdW dla jednego ucznia?
Rozpoznanie u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się
Lektura obowiązkowa: M. Bogdanowicz, Moduł 1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
— dysleksja, dysortografia i dysgrafia u uczniów klas IV—VI (rozdział 4, 5 i 6).
Jeśli trudności w nauce będą się utrzymywały bądź nasilały w klasie iV, rodzice powinni udać się
z dzieckiem na badanie diagnostyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej. W poradni psy-
chologiczno-pedagogicznej uczeń poddawany jest badaniu diagnostycznemu przez zespół specja-
listów: psychologa, pedagoga i/lub logopedę. W niektórych przypadkach korzysta się z konsultacji
lekarskich (okulisty, laryngologa, foniatry, psychiatry), aby wykluczyć wadę zmysłu jako jedyną
przyczynę trudności lub by stwierdzić potrzebę psychoterapii, gdy pojawią się wtórne zaburzenia
nerwicowe.
Badanie psychologiczne pozwala ocenić poziom funkcjonowania intelektualnego — specyficzne
trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się w przypadku stwierdzenia prawidłowego rozwoju
umysłowego. natomiast w badaniach pedagogicznych ustala się, czy trudności w czytaniu i pi-
saniu występują jednocześnie czy w izolacji, oraz w jakim nasileniu. ustala się również stopień
opanowania programu nauczania i ewentualny wpływ zaniedbania środowiskowego i/lub dydak-
tycznego na umiejętności dziecka.
dla potrzeb poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel (wychowawca) powinien sporządzić
informację o uczniu, w której przedstawia trudności edukacyjne dziecka i szczegółowo je opisuje.
rozpoznanie przejawów trudności ucznia jest procesem polegającym na gromadzeniu i systematy-
zowaniu informacji o nim. ma na celu określenie nasilenia problemu i wskazanie, w jakim zakresie
5
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540725.022.png 699540725.023.png 699540725.024.png 699540725.025.png 699540725.026.png 699540725.027.png 699540725.028.png 699540725.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin