Pożegnanie zimy.docx

(16 KB) Pobierz

Pożegnanie zimy, powitanie wiosny

Cele:

·         poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów związanych pożegnaniem zimy, powitaniem wiosny;

·         nabywanie przez dzieci umiejętności na różnych płaszczyznach ich aktywności: werbalnej, muzyczno-ruchowej, plastycznej;

·         kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie i podejmowania decyzji.

Pomoce dydaktyczne:

·         listy od Pani Wiosny, przygotowane przez nauczycielki

·         gaiki i „kukła marzanny”, wykonane przez dzieci

·         płyty CD z pakietów „ABC cztero-, pięcio-, sześciolatka” i „Wesoła Szkoła Sześciolatka”

·         symbole oznaczające symptomy wiosny

·         sprzęt nagłaśniający z odtwarzaczem płyt CD

·         stroje do pokazy mody wiosennej


I. Wielkie przygotowania

Do wszystkich grup wiekowych Pani Wiosna przysyła listy w kolorowych kopertach. Nauczycielka w swojej grupie czyta dzieciom list do nich adresowany.

Treść listów dla dzieci młodszych :
Listy zaopatrzone są w rysunki: zamku, w którym uwięziona została Pani Wiosna, portret Pani Wiosny.

Kochane dzieci!
Uwięziła mnie zła zima
Gdzieś daleko, za górami, za lasami. (ilustracja lub rysunek strasznego zamku)
Kto mnie uratuje,
Temu pięknie podziękuję!
Przygotujcie piękne rysunki o wiośnie, (rysunek Pani Wiosny)
Jak przybędę, niech będzie radośnie.

Dla dzieci starszych list zamiast niektórych słów, zaznaczonych w tekście na czerwono, zawiera symbole i rysunki do odgadnięcia.

Kochane dzieci!
Uwięziła mnie zła zima
Gdzieś daleko, za górami za lasami (symbole/rysunki gór i lasów zamiast wyrazów)
Kto mnie uratuje,
Temu pięknie podziękuję!

Nauczcie się piosenek i wierszy,
Zróbcie piękne gaiki i kukłę marzanny wykonajcie, (symbole/rysunki zamiast wyrazów)
Gdy będzie 21 marca,
Na sali się zbierzcie i na mnie czekajcie.

II. Występów nadszedł czas! (część artystyczna: pożegnanie zimy, powitanie wiosny)

Dzieci zebrane na sali gimnastycznej z przygotowanymi wcześniej rekwizytami. Występ przygotowany przez dzieci starsze. W przerwach między inscenizacjami, wszystkie dzieci uczestniczące w zabawie rytmicznie powtarzają np.

Wiosno, wiosno, wiosenko przychodź do nas prędko!
Żegnamy już zimę żegnamy, bo na wiosenkę czekamy!

1.      Piosenka pt. „Uciekaj zimo” (muz. T.Pabisiak sł. A.Galica; płyta CD ABC zabawy muzyczne czterolatków)

2.      Wiersz pt. „W marcu” Irena Suchorzewska

3.      Dzieci proszą wiosnę o przybycie, zachęcają okrzykami. Żegnają zimę kukłę marzanny mówiąc wierszyk :

Marzanno, marzanno
Ty zimowa panno
Ciebie pożegnamy
Wiosnę przywitamy (3x)

Nauczycielka kukłę marzanny wynosi za drzwi, a wchodzi z Panią Wiosną (może być to osoba dorosła; nauczycielka lub mama jednego z dzieci, albo dziecko przebrane za Panią Wiosnę.)

4.      Wspólny śpiew piosenek:

§         „Idzie do nas wiosna” – muz T. Pabisiak, sł. A.Galica (płyta CD ABC. Zabawy muzyczne czterolatka)

§         „Wiosenna piosenka” – muz. E. Witkowska, sł. S. Kraszewski (płyta CD Wesoła Szkoła Sześciolatka cz. 2 )

5.      Recytacja wiersza „Przyjście wiosny” Jana Brzechwy (wiersz można podzielić na role).

6.      Pani Wiosna pokazuje przyniesione przez siebie prezenty (w kartonowym pudełku elementy do dekoracji gazetek ściennych, wiosenne symbole: kwiaty wiosenne, słońce, sylwety bociana, jaskółki, biedronki, motyle itp.)
Dzieci z grup młodszych przekazują jej swoje rysunki, starszaki zaś dają przygotowane gaiki, maiki (w różnych okolicach pod różnymi nazwami)

7.      Wspólny taniec z Panią Wiosną przy piosence „Daj rękę wiosenko” (płyta CD ABC. Zabawy słowno-muzyczne sześciolatków cz.2). Do tańca zapraszamy wszystkie dzieci, starsze i młodsze.

III. Wszystkie dzieci lubią modnie się ubierać

1.      Inscenizacja „Gdy nadchodzi wiosna” w podziale na role (Dorota Geller, Deszczowy Król – teatrzyki dziecięce)

2.      Rewia mody wiosennej w wykonaniu dzieci starszych.
Przygotowana scena do prezentacji przez dzieci strojów wiosennych, dzieci młodsze jako widownia nagradzają oklaskami występujących starszych kolegów.

IV. Szukamy pierwszych oznak wiosny

1.       Recytacja wiersza: Gdzie jest wiosna? (D.Gellnerowa)

2.      Wyjście na spacer, szukanie oznak wiosny.

Scenariusz ten można realizować w ciągu kilku dni w zależności od organizacji i możliwości placówki, a przede wszystkim ze względu na potrzeby i możliwości dzieci.

Literatura::

1.      „Deszczowy król Teatrzyki dziecięce”, aut. Dorota Gellner, WSiP, Warszawa 1997

2.      „Wybór wierszy okolicznościowych dla klas I-III”, aut. wyboru Krystyna Lenkiewicz, WSiP, Warszawa 1999

3.      „Lato nad Narwią zapiski w zeszycie z ekologicznego papieru” aut. Anna Kalinowska, WSiP, Warszawa 1997

4.      Przewodniki metodyczne „Wesoła szkoła sześciolatka” i „ABC. Książka sześciolatka”

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin