Litery-3D.pdf

(739 KB) Pobierz
3806622 UNPDF
warsztaty
poziom trudności:
30 Min.
Illustrator CS3
44
.psd 05/2007 » www.psdmag.org
3806622.035.png
warsztaty
efekt 3D w Illustratorze
trójwymiarowe litery
Zapewne wielu czytelników .psd spotkała się już z literami/symbolami wykonanymi w technice 3D. Większość
zgodzi się również z tym, że są bardzo efektowne i nadają charakter niejednemu projektowi. Zastanawialiście
się, jak osiągnąć efekt 3D, aby ożywić Wasze prace? Wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane. W poniż-
szym tutorialu poznamy, w jaki sposób można osiągnąć taki rezultat. Do wykonania tego ćwiczenia posłuży nam
program Adobe Illustrator. Wykorzystując efekt 3D, Rozmycie (Blur) oraz gradienty. Będziemy mogli tworzyć nie-
samowite litery, znaki w 3D i umieszczać je w projektach, co uczyni je wyjątkowo atrakcyjnymi. No to uruchamia-
my program i zabieramy się do pracy!
przygotowanie liter
Otwieramy nowy dokument ( File>New Document ) [ Ctrl ]+[ N ]. W po-
lu ( Name ) wpisujemy nazwę ikony i zatwierdzamy wciskając OK .
Z palety narzędzi wybieramy symbol tekstu i wpisujemy literę A. Sugero-
waną czcionką dla tego projektu jest Myriad Pro , Bold . Po wpisaniu litery,
powtarzamy tę czynność tworząc litery B i C. Ważne jest, aby każdą z li-
ter traktować jako osobny obiekt.
rozbijanie na elementy i scalanie
Po zastosowaniu efektu 3D ponownie zaznaczamy litery. Wybierając
menu ( Object>Expand Apparance ) rozbijamy je na elementy pierw-
sze. Mając ciągle zaznaczone litery, wciskamy trzykrotnie kombinację kla-
wiszy [ Ctrl ]+[ Shift ]+[ G ] w celu rozbicia zgrupowanych liter na warstwy.
Po wykonaniu tych czynności zajmujemy się łączeniem elementów w du-
że płaszczyzny. W tym celu zaznaczamy kolejno w każdej literze z osobna
poszczególne ścianki. Z zakładki ( Window>Pathinder ) wybieramy ikonkę
pierwszą po lewej w górnym wierszu i wciskamy klawisz ( Expand ).
tworzenie 3D
Zaznaczamy wszystkie 3 litery i kombinacją klawiszy [ Ctrl ]+
[ Shift ]+[ O ] zamieniamy je na krzywe. Ten krok można również wy-
konać przy użyciu ( Object>Expand ). Aby nadać literom efekt trójwymia-
rowy, wybieramy menu ( Effect>3D>Extrude&Bevel ). Następnie wybiera-
my parametry: Position: Custom Rotation -9 o , 36 o , -7 o ; Perspective: 111 o ;
Extrude Depth: 50 pt ; Bevel: None ; Surface: Plastic Shading 100%, 50%,
60%, 90%, 25 . Ważne, aby nacisnąć przycisk ( More Options ) – wtedy
uzyskamy dostęp do opcji ustawień światła.
gradient
Po wykonaniu na każdej ściance liter operacji z kroku 3, uzyskaliśmy
litery wykonane z bloków. W tym punkcie zajmiemy się ich kolorowa-
niem. Z menu ( Window>Gradient ) wybieramy paletę gradientu i tworzy-
my przejścia tonalne na literach. Zaznaczamy jedną ze ścianek. Z pale-
ty narzędzi na samym dole klikamy na ikonce gradientu lub wciskamy
[ > ]. Z palety kolorów ( Window>Swatches ) wybieramy kolor pomarań-
czowy oraz bordowy.
.psd 05/2007 » www.psdmag.org
45
0 1
0 3
0 2
0 4
3806622.036.png 3806622.037.png 3806622.038.png 3806622.001.png 3806622.002.png 3806622.003.png 3806622.004.png 3806622.005.png 3806622.006.png 3806622.007.png 3806622.008.png 3806622.009.png 3806622.010.png 3806622.011.png 3806622.012.png 3806622.013.png
warsztaty
0 5
kolorowanie liter
Aby zmienić szaro-białe ścianki na kolorowe, zmieniamy kolor na
palecie gradientu odpowiednio – biały na pomarańczowy i czar-
ny na bordowy. Ścianka powinna zmienić kolor na pomarańczowo-bor-
dowy. Zaznaczając wszystkie ścianki [ Ctrl ]+[ A ] wybieramy pipetę [ I ]
i pobieramy kolor z pomalowanej już ścianki. W ten sposób pomalujemy
pozostałe ścianki. Pamiętajmy, aby ścianki pomalować pionowo w dół;
do tego służy gradient [ G ]. W przypadku krągłości liter B i C, gradient
powinien mieć następujacy układ kolorów: ciemny – jasny – ciemny.
ozdabianie ścianek
Ostatnim krokiem w naszym ćwiczeniu jest ozdabianie ścianek. W tym
celu, podobnie jak w przypadku krawędzi, użyjemy narzędzi ( Pen Tool )
[ P ], aby stworzyć obiekty na ściankach liter. Elementy powinny być wy-
pełnione tym samym gradientem co litery. Zaznaczamy nowo utworzo-
ne elementy i pipetą [ I ] pobieramy kolor z przedniej ścianki litery. Następ-
nie w palecie ( Window>Transparency ) ustawiamy krycie na ( Color Dodge ).
W ten oto sposób powstały trójwymiarowe litery.
podsumowanie
Dzięki temu ćwiczeniu poznaliśmy kilka podstawowych skrótów progra-
mu Adobe Illustrator, ale co najważniejsze, nauczyliśmy się wykonywać
atrakcyjne litery 3D. Tworząc nie tylko litery, ale też cyfry, możemy wy-
korzystywać je do naszych projektów, co nada im wyjątkowości.
Tabelka skrótów
0 6
mnożenie warstw
Rezultat realistycznego wyglądu liter dadzą nam efekty światła
i cieni. W tym celu zaznaczamy wszystkie ścianki wewnętrzne liter.
Z menu ( Window>Transparency ) wybieramy opcje krycia ( Multiply ).
Następnie, mając nadal zaznaczone wewnętrzne ścianki, kopiujemy
[ Ctrl ]+[ C ] i wklejamy [ Ctrl ]+[ F ] trzykrotnie w to samo miejsce. Dzięki
tak prostemu zabiegowi otrzymamy ciemniejszy kolor ścianek.
Tabelka skrótów
[ Ctrl ]+[ N ] – tworzenie nowego dokumentu
[ Ctrl ]+[ Shift ]+[ O ] – zamiana tekstu na krzywe (brak późniejszej
możliwości edycji tekstu)
[ Ctrl ]+[ G ] – grupowanie obiektów
[ Ctrl ]+[ Shift ]+[ G ] – rozgrupowanie obiektów
[ > ] – wypełnienie gradientem elementu
[ Ctrl ]+[ A ] – zaznaczenie wszystkich elementów
[ I ] – narzędzie Pipeta
[ G ] – opcja gradientu
[ P ] – narzędzie Pióro
o autorze
Maciej Mleczko
Wieloletnie doświadczenie zdobyte w pracy nad projek-
tami, łączy z pasją tworzenia i radością życia. Pogoń za
najlepszymi rozwiązaniami wzbogaca ciągłym samo-
doskonaleniem oraz obsesyjnym szukaniem kreatyw-
nych rozwiązań. Studio Mleczko – kreatywny wymiar graiki :
www.studiomleczko.pl
0 7
ozdabianie krawędzi
Narzędziem (P en Tool ) [ P ] rysujemy bardzo cienkie elementy w celu
umieszczenia ich na krawędzi liter. Kolor tych elementów to też gra-
dient, tyle że zmieniamy jeden z kolorów na biały, w zależności od tego,
czy wybrany element jest na pomarańczowej, czy na bordowej części liter.
Po stworzeniu elementów zaznaczamy je, kopiujemy [ Ctrl ]+[ C ] i wkleja-
my w to samo miejsce [ Ctrl ]+[ F ]. Wybieramy ( Effect>Blur>Gaussian Blur )
i ustawiamy wartość Promienia ( Radius ): 1,6.
46
.psd 05/2007 » www.psdmag.org
0 8
3806622.014.png 3806622.015.png 3806622.016.png 3806622.017.png 3806622.018.png 3806622.019.png 3806622.020.png 3806622.021.png 3806622.022.png 3806622.023.png 3806622.024.png 3806622.025.png 3806622.026.png 3806622.027.png 3806622.028.png 3806622.029.png 3806622.030.png 3806622.031.png
efekt 3D
trójwymiarowe litery
Ocena końcowa:
Tytuł: Design i graika dzisiaj
Autor: Quentin Newark
Wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy
ISBN: 83-922797-1-9
Liczba stron: 256
Cena: 95,00 zł
Design i graika dzisiaj
– podręcznik graiki użytkowej
Idealna pozycja dla osób stawiających pierwsze kroki w projekto-
waniu graficznym. Porusza ona podstawowe zagadnienia związane
z designem, począwszy od omówienia, czym w istocie jest grafi-
ka i jakie pełni funkcje. Cytując znanych projektantów, autor prze-
prowadza swoistą dyskusję nad definicją grafiki użytkowej. Prze-
prowadza czytelnika przez świat designu, poruszając problematykę
zarówno ekonomii, etyki, historii, jak również technologii i teorii roz-
woju wszystkich dziedzin sztuki.
Szczególnie zainteresowała mnie część poświęcona typogra-
fii – zwłaszcza jej początkom, jak i w ogóle samego pisma, którego
korzenie sięgają pradawnych znaków i symboli. Reguły organizacji
tekstu są w projektowaniu graficznym niezwykle istotne, a typogra-
fia oraz zasady kompozycji treści ściśle muszą współistnieć z cało-
ścią projektu. Jak twierdzi autor, próba podziału grafiki użytkowej na
kategorie jest z góry skazana na niepowodzenie.
Wiele przytoczonych trików, popularnie używanych w projektach,
otwiera nam oczy na – z pozoru nieistotne – funkcje stałych motywów
stosowanych w logotypach specyicznych branży. I tak, np. dowiaduje-
my się, że, aby uzyskać wrażenie dostojeństwa i długich tradycji, warto
zastanowić się nad użyciem znaku herbowego, irmy zajmujące się złotą
przyszłością wybierają tęczę lub poziomy łuk, a deweloperzy oraz agen-
cje nieruchomości winny umiejscowić w swoim logo znak drzewa, najle-
piej dębowego.
Książka okraszona jest dużą ilością ilustracji, zawiera też przykłady
prac artystów-projektantów graicznych, dzięki czemu przekaz nie jest
zamknięty jedynie w tekście, lecz wychodzi poza jego ramy. Dużą zale-
tą jest nieograniczenie wyboru kolejności czytania rozdziałów – treść
nie stanowi bowiem zwartej całości, a czynnikiem determinującym mo-
że być np. szczególnie przykuwająca nasz wzrok ilustracja. Dodam jesz-
cze, że Design i graika dzisiaj jest idealna do czytania w biegu , czyli
doskonała na prezent dla bardziej zajętych przyjaciół.
Ewa Sztuk
47
3806622.032.png 3806622.033.png 3806622.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin