322[01].Z2.02 Wykonywanie czynności związanych z asystowanie.pdf

(285 KB) Pobierz
Asystentka_stom_322[01].Z2.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Aleksandra Gutysz-Wojnicka
Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem
podczas zabiegów stomatologicznych 322[01].Z2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
227516107.001.png 227516107.002.png 227516107.003.png
Recenzenci:
lek. med. Ewa Rusiecka
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne
mgr Aleksandra Gutysz-Wojnicka
Konsultacja:
mgr inż. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z2.02
„Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem podczas zabiegów stomatologicznych”,
zawartego w programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Rola asystentki stomatologicznej podczas wykonywania zabiegów
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
10
4.2. Środki ochrony indywidualnej
11
4.2.1. Materiał nauczania
11
4.2.2. Pytania sprawdzające
12
4.2.3. Ćwiczenia
12
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
4.3. Asystowanie podczas badań i zabiegów profilaktycznych.
14
4.3.1. Materiał nauczania
14
4.3.2. Pytania sprawdzające
14
4.3.3. Ćwiczenia
15
4.3.4. Sprawdzian postępów
16
4.4. Asystowanie podczas leczenia różnych typów próchnicy
17
4.4.1. Materiał nauczania
17
4.4.2. Pytania sprawdzające
20
4.4.3. Ćwiczenia
20
4.4.4. Sprawdzian postępów
21
4.5. Asystowanie podczas usuwania złogów nazębnych
22
4.5.1. Materiał nauczania
22
4.5.2. Pytania sprawdzające
23
4.5.3. Ćwiczenia
23
4.5.4. Sprawdzian postępów
24
4.6. Zabiegi chirurgiczne wykonywane w gabinecie stomatologicznym i zasady
asystowania podczas zabiegów chirurgicznych
25
4.6.1. Materiał nauczania
25
4.6.2. Pytania sprawdzające
27
4.6.4. Sprawdzian postępów
28
4.7. Asystowanie podczas leczenia protetycznego
29
4.7.1. Materiał nauczania
29
4.7.2. Pytania sprawdzające
30
4.7.3. Ćwiczenia
30
4.7.4. Sprawdzian postępów
32
4.8. Asystowanie podczas zabiegów ortodontycznych
33
4.8.1. Materiał nauczania
33
4.8.2. Pytania sprawdzające
33
4.8.3. Ćwiczenia
34
4.8.4. Sprawdzian postępów
35
4.9. Asystowanie podczas leczenia chorób przyzębia
36
4.9.1. Materiał nauczania
36
4.9.2. Pytania sprawdzające
36
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.6.3. Ćwiczenia
27
4.9.3. Ćwiczenia
36
4.10. Asystowanie podczas wszczepiania implantów
37
4.10.1. Materiał nauczania
38
4.10.2. Pytania sprawdzające
39
4.10.3. Ćwiczenia
40
4.10.4. Sprawdzian postępów
41
4.11. Metody profilaktyki przeciwpróchniczej i przeciwparadontologicznej
42
4.11.1. Materiał nauczania
42
4.11.2. Pytania sprawdzające
44
4.11.3. Ćwiczenia
44
4.11.4. Sprawdzian postępów
45
4.12. Zasady etyki
46
4.12.1. Materiał nauczania
46
4.12.2. Pytania sprawdzające
46
4.12.3. Ćwiczenia
46
4.12.4. Sprawdzian postępów
47
5. Sprawdzian osiągnięć
48
6. Literatura
53
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.4. Sprawdzian postępów
38
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Tobie pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej asystowania podczas
zabiegów stomatologicznych.
W poradniku znajdziesz:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów czyli zestaw pytań dotyczących treści zawartych w poszczególnych
rozdziałach. Pozytywna odpowiedź na te pytania, potwierdzi opanowanie przez Ciebie
danego zakresu materiału i pozwoli przejść do następnych tematów.
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej.
literaturę uzupełniającą.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin