Tok metodycznego postępowania przy wprowadzeniu nowej litery drukowanej i pisanej.docx

(1321 KB) Pobierz

Tok metodycznego postępowania przy wprowadzeniu nowej litery drukowanej i pisanej

(Helena Petkowicz)

 

I. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ćwiczeń w mówieniu i wyodrębnienia wyrazu podstawowego

  1. Eksponowanie ilustracji, historyjki obrazkowej, audycji telewizyjnej, filmu, przeźroczy, wysłuchanie fragmentu tekstu opowiadania nauczyciela, itp.
  2. Wypowiedzi dzieci w związku ze stworzoną sytuacją dydaktyczną i eksponowanie wyrazu podstawowego w mowie.
  3. Wyodrębnienie obrazka lub przedmiotu wyrazu podstawowego.

II. Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu podstawowego

  1. Wybrzmiewanie wyrazu podstawowego sylabami i w całości
  2. Wybrzmiewanie wyrazu podstawowego głoskami i w całości.
  3. Wyróżnianie samogłosek i spółgłosek.
  4. Modelowanie dźwiękowej struktury wyrazów tylko przy pierwszych dwuznakach, np. sz, cz.
  5. Określanie miejsca podanych głosek w wyrazie i wybrzmiewanie ich w izolacji.
  6. Wyodrębnianie w wyrazie podstawowym nowej głoski.
  7. Podawanie wyrazów z nową głoską w nagłosie, wygłosie i śródgłosie.
  8. Pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej.
  9. Odpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter drukowanych alfabetu ruchomego.
  10. Układanie wyrazu podstawowego oraz  innych wyrazów z nową literą.
  11. Wymiana liter drukowanych na poznane już litery pisane.

III. Nauka pisania litery małej i wielkiej oraz łączenia jej z innymi literami

  1. Pokaz wzoru nowej litery pisanej małej i wielkiej.
  2. Analiza kształtu nowej litery, porównanie jej z innymi literami.
  3. Demonstrowanie sposobu jej pisania przez nauczyciela na tablicy w liniaturze.
  4. Pisanie w powietrzu, na ławce.
  5. Pisanie litery w zeszycie ćwiczeniowym.
  6. Pisanie liter w zeszycie.

IV. Nauka pisania wyrazu podstawowego i innych nowo poznanych wyrazów

  1. Pokaz pisania wyrazu podstawowego przez nauczyciela na tablicy, szczególnie zwrócenie uwagi na sposób łączenia nowej litery z innymi literami (następna i poprzednią) w wyrazie.
  2. Pisanie wyrazu podstawowego w zeszycie ćwiczeń i w zeszycie ucznia.
  3. Układanie i pisanie zdań z wyrazem podstawowym.

V. Czytanie tekstu z podręcznika

  1. Rozmowa na temat ilustracji w elementarzu ( jeśli nie była wcześniej wykorzystana).
  2. Układanie wyrazów z alfabetu ruchomego z nowo poznaną literą.
  3. Wyszukiwanie w tekście i odczytywanie wyrazów z dana literą.
  4. Wyszukiwanie i odczytanie w tekście zdań z tymi wyrazami, zdań najkrótszych, najdłuższych.
  5. Wzorowe czytanie nauczyciela.
  6. Wiązanie treści tekstu z ilustracją.
  7. Wyszukiwanie i odczytanie zdań najładniejszych, z określonym znakiem interpunkcyjnym, będących odpowiedzią na postawione pytanie, itp.
  8. Czytanie tekstu w całości przez dzieci.

VI. Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu nowych wyrazów i zdań z poznaną literą

  1. Czytanie i pisanie wyrazów i zdań w zeszycie ćwiczeń.
  2. Wycinanie, układanie, dobieranie wyrazów i zdań do obrazków.
  3. Układanie, porządkowanie i przepisywanie zdań z rozsypanek wyrazowych lub loteryjek obrazkowo-wyrazowych.
  4. Uzupełnianie tekstu brakującymi wyrazami.
  5. Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów.
  6. Wykonywanie przez dzieci wskazanych ćwiczeń w zeszycie ćwiczeniowym, kartach pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011-11-29 12.21.19.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011-11-29 12.21.29.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin