Terapia logopedyczna, jaką chcę zaproponować, będzie miała na celu kształtowanie i rozwijanie komunikacji słownej w jej różnych aspektach. Osiągnięcie tego będę realizować poprzez następujące działania:
- ćwiczenia oddechowo-fonacyjne,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- kształtowanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa czynnego, biernego i kształtowanie mowyekspresyjnej,
- ćwiczenia artykulacyjne usprawniające poprawną wymowę poszczególnych głosek,
- ćwiczenia logorytmiczne i ruchowo-słuchowo-wzrokowe z wykorzystaniem elementów metody „Dobrego startu".
W procesie komunikowania się bardzo ważną rolę spełnia również odbiór nadawanych informacji. Percepcja mowy jest procesem złożonym, w którym uczestniczą:
- słuch fizjologiczny,
- słuch muzyczny,
- słuch fonematyczny, czyli umiejętność rozróżniania dźwięków mowy (fonemów),
- pamięć słuchowa wyrazów, tzw. wzorców słuchowych wyrazów.
Zestaw ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych
1. Wdech nosem, wydech ustami.
2. Wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk.
3. Wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniemrąk w dół.
Zabawy oddechowe
- chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce złożone na kształt talerza) -dmuchanie ciągłym strumieniem,
- zmarznięte ręce - chuchanie na ręce bo zmarzły,
- zdmuchiwanie mlecza - długo, aż spadnie ostatnie nasionko,
- balonik - naśladowanie dmuchania balona,
- wypuszczanie powietrza z balona - długie sss,
- dmuchanie na balonik, aby nie spadł na podłogę,lokomotywa oddaje nadmiar pary -fff lub szszsz,
- pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie -pf,pf,pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej - cz, cz, cz,
- „śpiewak" - śpiewanie na jednym wydechu samogłosek i spółgłosek s, z, sz, ż, w,f, oraz sylab: ma, me, mo, mu, my, na, ne, no, nu, ni, ny (cicho, głośno, nisko, wysoko),
- gwizdanie na jednym wydechu,
- dmuchanie na kolorowe waciki i papierowe zabawki zawieszone na nitce (ustami, wyłącznie nosem),
dmuchanie na określone przedmioty przez słomkę (według inwencji twórczej dzieci, według poleceń nauczyciela, np. długo, krótko, dwa razy długo, trzy razy krótko),
- puszczanie baniek mydlanych,
- śpiewanie piosenek, recytowanie wierszy, przedmuchiwanie z jednej strony na drugą papierowych statków, myszek, korali, gra na trąbce, gwizdkach, organkach, flecie.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Bajka artykulacyjna pt. „Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.
- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał.
Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym).
- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian).
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się
- chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu.
- Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka).
Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.
Ćwiczenia języka
- „ptaszek wylatuje z gniazdka" - wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej,
- „język na defiladzie" - język maszeruje jak żołnierz na defiladzie: raz - czubek języka na górną wargę, dwa - czubek języka do prawego kącika warg, trzy - czubek języka na dolną wargę, cztery – czubek języka do lewego kącika ust,
- „głodny miś" - oblizywanie warg, usta szeroko otwarte,
- „mały muzyk" - kląskanie czubkiem języka w dowolnym rytmie,
- „wielkie porządki" - oblizywanie językiem wszystkich zębów, wewnętrznej strony policzków, podniebienia i dna jamy ustnej,
- „żywe lustro" - dzieci naprzeciwko siebie naśladują ruchy języka kolegi,
- „łakomczuch" - zlizywanie miodu, cukru z talerzyka samym koniuszkiem języka,
- układanie języka w łopatkę, strzałkę, rulonik.
Ćwiczenia warg
- „wesołe minki" - wysuwanie warg do przodu (ryjek) i spłaszczanie ich (uśmiech słoneczka),
- robienie minek symbolizujących radość, gniew, złość,
- zbieranie z talerzyka samymi wargami cukierków, groszków, ryżu preparowanego,
„buziaki" - cmokanie wargami,
- „muzyk" - gwizdanie w rytmie określonej melodii,
- „balonik" - nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza,
- „żabka" - robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko paluszkami na policzki i wypuszczanie porcjami powietrza,
- „masaż" - masowanie zębami górnej i dolnej wargi,
- „wąsik" - trzymanie kredki w zaokrąglonych ustach,
- „siłacz" - trzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje nam wyciągnąć,
- wprawianie ust w drganie (parskanie).
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
-...
edikos1