moja edukacja zadanie.doc

(2359 KB) Pobierz
TEMAT: moja edukacja obywatelska – indywidualny program pogłębiania własnej wiedzy, w zakresie spraw publicznych, praw i obowi

TEMAT: moja edukacja obywatelska – indywidualny program pogłębiania własnej wiedzy, w zakresie spraw publicznych, praw i obowiązków obywatela.

 

 

Od 20.10.2008 do 25.10.2008 – poszukiwanie informacji na temat edukacji obywatelskiej w Internecie

 

Od 26.10.2008 do 07.11.2008– zapoznanie się z funkcją parlamentu .

 

·         Najstarsza - kontrolna

·         Później kształtuje się ustawodawcza (pozostaje dominująca i najbardziej zasadnicza dla państw demokratycznych)

·         Wynikają z tradycji, zasad doktrynalnych, kultury polityczno-prawnej, z regulacji konstytucyjnych (kompetencje i wzajemne relacje pomiędzy parlamentem innymi naczelnymi organami państwowymi)

·         Funkcje:

-          Ustawodawcza

-          Kontrolna (instrumenty: udzielanie rządowi absolutorium, wotum zaufania, wotum nieufności, pociąganie do odpowiedzialności konstytucyjnej, powoływanie komisji śledczych, interpelacje i zapytania, wydawanie deklaracji, rezolucji, apeli i oświadczeń)

-          Kreacyjna (wyłanianie rządu, Sejm - powołanie sędziów trybunału Konstytucyjnego oraz skład Trybunału Stanu; Sejm i Senat - powołanie i odwołanie Prezesa NIK, RPO (Rzecznik Praw Obywatelskich), Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Dziecka; na wniosek Prezydenta - powołuje i odwołuje Prezesa NBP; Sejm i Senat oddzielnie - KRRiT (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji)[4:2], KRS [4 posłów i 2 senatorów]

-          Współ kształtowania podstawowych kierunków polityki państwa (uchwalanie budżetu

·         Senat nie ma osobnych funkcji, ale utarło się, że zajmuje się sprawami Polonii i Polaków za granicą - propozycja funkcji dla senatu „integracyjno-opiekuńczej”

 

 

 

Od 08.11.2008 do 09.11.2008 – zapoznanie się ze strukturą i zadaniami parlamentu.

 

 

Parlament w Polsce składa się z dwóch izb – sejmu i senatu.

Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent, nie później niż na 90 dni przez upływem końca kadencji, na dzień wolny od pracy przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji. Nie można kandydować jednocześnie do Sejmu i Senatu. Pierwsze posiedzenie Sejmu i Senatu Prezydent Rzeczpospolitej zwołuje na dzień przypadający w ciągu 30 dni od

dnia wyborów.

Droga ustawodawcza:

Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczpospolitej, Radzie Ministrów oraz grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Wnioskodawcy przedstawiają skutki finansowe wykonania ustawy. Sejm rozpatruje projekt w trzech czytaniach. Wnioskodawcy, posłowie i Rada Ministrów maja prawo wnoszenia poprawek w czasie rozpatrywania przez Sejm. Wnioskodawca może wycofać projekt do czasu zakończenia 2 czytania. Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów przy obecności połowy posłów. Uchwaloną ustawę Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi. Ten ma 30 dni by ją zatwierdzić, odrzucić lub wnieść poprawki. Uchwałę Senatu (odrzucenie lub poprawki) uważa się za przyjętą, jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów, przy obecności połowy posłów. Następnie Marszałek Sejmu przekazuje ustawę do podpisu Prezydentowi Rzeczpospolitej, który ma 21 dni na podpisanie i ogłoszenie w dzienniku ustaw. Może także wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego, ale w wypadku zgodności z Konstytucją musi ustawę podpisać. Prezydent może także z umotywowanym wnioskiem przekazać uchwałę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy większością 3/5 głosów, Prezydent podpisuje ustawę w ciągu 7 dni i ogłasza w Dzienniku Ustaw. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm, Prezydentowi nie przysługuje prawo odwołania się do Trybunału Konstytucyjnego.

Sejm może uznać projekt ustawy jako pilny (z wyjątkami) wtedy termin rozpatrzenia przez Senat wynosi 14 dni a termin podpisania przez Prezydenta wynosi 7 dni.

Sejm

Sejm składa się z 460 posłów, wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych i tajnych. Wybrany do Sejmu może być obywatel mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat. Poseł jest reprezentantem całego narodu i nie może być związany żadnymi instrukcjami wyborców. Chroni go immunitet poselski. Mandatu posła nie można łączyć z niektórymi funkcjami publicznymi, takimi jak funkcja Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich. Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.

Kadencja Sejmu trwa 4 lata. Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej dwóch trzecich ustawowej liczby posłów lub, w szczególnych okolicznościach, kadencja ta może zostać skrócona przez prezydenta.
 

Struktura:

Marszałek Sejmu : Bronisław Komorowski

Wicemarszałkowie Sejmu: Jarosław Kalinowski, Stefan Niesiołowski, Krzysztof

Putra, Jerzy Szmajdziński 

Organami Sejmu są: Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu, Konwent Seniorów, komisje sejmowe. Posłowie tworzą w Sejmie kluby lub koła (ich podstawą jest przynależność do partii lub ugrupowań politycznych; klub tworzy co najmniej 15 posłów, koło - 3 posłów).
 

Marszałek reprezentuje Sejm, zwołuje posiedzenia Izby i przewodniczy jej obradom, kieruje pracami Prezydium Sejmu, zwołuje Konwent Seniorów, nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Marszałek Sejmu sprawuje funkcje głowy państwa.

Wybierani przez Sejm Marszałek i Wicemarszałkowie tworzą Prezydium Sejmu, które ustala plan i kalendarz prac Sejmu, opiniuje sprawy wniesione przez Marszałka, organizuje współpracę między komisjami sejmowymi, dokonuje wykładni regulaminu Sejmu. W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu Krzysztof Czeszejko-Sochacki. Marszałek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium Sejmu również inne osoby

W skład Konwentu Seniorów wchodzą: Marszałek, wicemarszałkowie, przewodniczący lub wiceprzewodniczący klubów oraz przedstawiciele porozumień, o których mowa w art. 8 ust. 5, a także klubów parlamentarnych, jeśli reprezentują co najmniej 15 posłów oraz kół parlamentarnych reprezentujących w dniu rozpoczęcia kadencji Sejmu osobną listę wyborczą. Kompetencje Konwentu Seniorów są wyłącznie doradcze.
 

Sejm wyłania ze swego grona stałe komisje, które rozpatrują i przygotowują sprawy, nad którymi pracuje Sejm, opiniują sprawy przekazane pod ich obrady przez Sejm, Marszałka lub Prezydium Sejmu.

 

Senat:

Składa się ze 100 senatorów, wybieranych na okres 4 lat w głosowaniu tajnym, w wyborach powszechnych, bezpośrednich. Kadencja trwa 4 lata. Wybrany do Senatu może być obywatel polski, mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat.

Struktura:

Marszałek Senatu: Bogdan Borusewicz

Wicemarszałkowie Senatu: Krystyna Bochenek, Zbigniew Romaszewski, Marek Ziółkowski
Organami Senatu są: Marszałek Senatu, Prezydium Senatu (Konwent Seniorów i Komisje Senatu.

Marszałek Senatu pełni funkcję reprezentacyjną, zwołuje posiedzenia Izby, ustala projekt porządku dziennego obrad i im przewodniczy (może to robić jeszcze jeden z trzech zastępców). Marszałek i wicemarszałkowie tworzą prezydium. Wraz z przedstawicielami klubów senackich wchodzą także w skład Konwentu Seniorów (spotkania dotyczą z reguły porządku obrad, bądź przebiegu prac Senatu).

Senatorzy pracują w czternastu komisjach stałych. W sierpniu 2000 roku powołano Komisję Nadzwyczajną Legislacji Europejskiej. Rozpatruje ona ustawy, uchwalone przez Sejm, dostosowujące polskie prawo do prawa Unii Europejskiej.

 

Decyzje:

Zajmuje się ustawami, rozpatrzonymi i uchwalonymi wcześniej przez Sejm. Ustawa rozpatrywana jest w terminie 30 dni, a w przypadku ustaw pilnych w ciągu 14 dni. Wyjątki stanowią: ustawa budżetowa (20 dni) i ustawa o zmianie konstytucji (60 dni).

 

Zadania:

-          w przeciwieństwie do Sejmu nie sprawuje funkcji kontrolnej wobec rządu

-          akceptuje (bądź nie) wniosek prezydenta w sprawie przeprowadzenia referendum

-          wyraża zgodę na powołanie i odwołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Dziecka, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej, Rzecznika Praw Obywatelskich

-          wybiera i odwołuje dwóch senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa, dwóch - do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz trzech do Rady Polityki Pieniężnej

-          marszałek Senatu lub grupa 30 senatorów może wystąpić z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności z konstytucją ustaw i umów międzynarodowych, a także działalności partii politycznych

 

10.11.2008 – wezmę udział w uroczystościach związanych z obchodami 90 rocznicy Narodowego Święta Niepodległości – wymiar kulturowy.

 

 

Od 11.11.2008 do 13.11.2008 – zapoznanie się z programem oraz krytyką PIS.

 

-          utworzenie Urzędu Antykorupcyjnego

-          jawność oświadczeń majątkowych polityków i urzędników

-          popiera integrację z Unią Europejską

-          polityka proamerykańska

-          poparł udział polskich żołnierzy w Iraku i sprzeciwia się natychmiastowemu wycofaniu

-          pis zaprojektował projekt nowej konstytucji – zmniejszenie sejmu i senatu, likwidacja Rady Polityki Pieniężnej

-          sprzeciwia się legalizacji eutanazji, aborcji, rejestracji związków homoseksualnych, legalizacji narkotyków miękkich

-          jest za karą śmierci

-          jest za bezpłatną edukacją

-          jest za lustracją majątkową polityków

-          upublicznienie nazwisk wszystkich agentów peerelowskich służb specjalnych i dekomunizację

 

program gospodarczy

 

-          wprowadzenie 2 stawek wat 18% i 325

-          wprowadzenie ulg podatkowych ze względu na ilość dzieci

-          utrzymanie zróżnicowanych stawek podatku vat przy jednoczesnym obniżeniu stawki podstawowej

-          kontynuowanie prywatyzacji oprócz spółek o strategicznym znaczeniu

-          proponuje system gwarantowanych przez państwo kredytów na cele mieszkaniowe

 

 

krytyka

 

-          nie dąży do żadnego sensownego celu

-          nie popiera wartości chrześcijańskiej – usługi aborcyjne ogłaszają się w prasie, domy publiczne szerzą się i kwitną bez przeszkód

-          chciał walczyć z ubekami ale ubecy są w spółkach i im to nie przeszkadza

-          Krajową Radę Radiofonii i Telewizji ( wrzucili SLD) zarządy i rady nadzorcze zaczęły wypełniać się  ludźmi PiS, LPR i Samoobrony

-          obiecali tańsze podręczniki nic z tego nie wyszło

-          obiecał politykę pro rodziną ale byli przeciw becikowemu

-          nie ma ulg podatkowych dla rodzin wielodzietnych

-          likwidacja ulgi mieszkaniowej a obiecali więcej mieszkań

-          miały być obniżki wydatków biurokratycznych i nic z tego

 

 

Od 14.11.2008 do 18.11.2008 – zapoznanie się z uprawnieniami prezydenta.

Do podstawowych zadań Prezydenta należy czuwanie nad przestrzeganiem Konstytucji Rzeczypospolitej, stanie na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa, nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium oraz przestrzegania umów międzynarodowych.

Kompetencje głowy państwa można podzielić na: uprawnienia wobec parlamentu, rządu, władzy sądowniczej, uprawnienia w zakresie bezpieczeństwa państwa i polityki zagranicznej oraz uprawnienia tradycyjne.

(l)  Do głównych uprawnień Prezydenta wobec parlamentu zaliczymy: inicjatywę ustawodawczą, veto ustawodawcze, kierowanie ustaw do Trybunału Konstytucyjnego- skracanie kadencji Sejmu, zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu, występowanie z orędziem do Sejmu. Senatu i Zgromadzenia Narodowego.

(2)      Jeżeli chodzi o kompetencje Prezydenta wobec Rady Ministrów, to należałoby przede wszystkim zaznaczyć rolę Prezydenta w procesie powoływania rządu. Do Prezydenta należy wyznaczenie oficjalnego kandydata premiera i jego powoływanie, a na wniosek premiera - powoływanie ministrów. ;inne uprawnienia Prezydenta w stosunku do rządu to: zwoływanie Rady Gabinetowej dokonywania zmian w składzie funkcjonującej Rady Ministrów (na wniosek premiera) czy kierowanie do Sejmu wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Prezesa Rady Ministrów lub danego ministra.

(3)      W zakresie stosunków głowy państwa z władzą sądowniczą wymienimy: powoływanie przez Prezydenta Prezesa Trybunału Konstytucyjnego i Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego (oraz prezesów Sądu Najwyższego) oraz Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego; Prezydent - na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa -powołuje sędziów; należy do niego również stosowanie prawa laski.

(4)      W zakresie stosunków zewnętrznych, do Prezydenta należy ratyfikacja umów międzynarodowych oraz prawo do wysyłania oraz przyjmowania przedstawicieli dyplomatycznych. Jako najwyższy reprezentant państwa w stosunkach międzynarodowych, Prezydent składa wizyty zagraniczne i przyjmuje w kraju gości zagranicznych - głównie najwyższego szczebla. Wśród najważniejszych uprawnień głowy państwa w zakresie bezpieczeństwa państwa, należy najwyższe zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi (posiada ono cechy symboliczne, rzeczywistym ośrodkiem kierowania Siłami Zbrojnymi jest rząd) oraz możliwość wprowadzenia stanu wojennego lub stanu wyjątkowego. Organem doradczym Prezydenta w zakresie problemów bezpieczeństwa jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego.

(5)      Do tzw. tradycyjnych uprawnień głowy państwa zaliczymy: nadawanie obywatelstwa polskiego i wyrażanie zgody na jego zrzeczenie się, nadawanie orderów i odznaczeń, nadawanie tytułów naukowych profesora zwyczajnego. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustaw lub za popełnienie przestępstwa, może być pociągnięty do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu.

Od 19.11.2008 do 30.11.2008 – poznanie trybu usunięcia Prezydenta przez Zgromadzenie Narodowe.

Tryb usunięcia Prezydenta przez Zgromadzenie Narodowe jest następujący:

·         wniosek przynajmniej 140 członków ZN o podjęcie uchwały o postawieniu Prezydenta przed Trybunałem Stanu

·         rozpatrzenie wniosku przez ZN

·         głosowanie:

jeżeli projekt uchwały zostanie przyjęty większością kwalifikowaną 2/3 głosów członków ZN, Prezydent zostaje postawiony w stan oskarżenia

·         wraz z przyjęciem uchwały sprawowanie urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej ulega zawieszeniu

·         obowiązki Prezydenta od momentu podjęcia uchwały przez ZN sprawuje Marszałek Sejmu, a gdy ten nie może - Marszałek Senatu

Od 01.12.2008 do 07.12.2008 – powtórzenie wiadomości.

Od 08.12.2008 do 14.12.2008 – zapoznanie się z pracą i strukturą Rady Ministrów.

 

Rada ministrów czyli rząd- jest naczelnym organem wykonawczym RP W jej skład wchodzą: Prezes Rady Ministrów, czyli premier, wicepremierzy, ministrowie, oraz wskazani przez ustawę Przewodniczący Komisji i Komitetów. Rada Ministrów jest organem wieloosobowym i tworzy rząd.

Powoływanie Rady Ministrów odbywa się według określonej procedury zapisanej w Małej Konstytucji. Jeśli w jej wyniku nie uda się wyłonić rządu, Prezydent może rozwiązać Sejm i doprowadzić do nowych wyborów parlamentarnych.

Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną, kieruje całością administracji rządowej, a także decyduje we wszystkich sprawach, których konstytucja i ustawy nie zastrzegają dla Prezydenta RP, samorządu lub innego organu administracji państwowej.

 

Do zadań rządu należą :

·         przygotowanie projektu budżetu państwa, a potem kierowanie jego wykonywaniem. Wydając pieniądze publiczne, rząd ma obowiązek chronić interesy Skarbu Państwa;

·         zapewnienie zewnętrznego i wewnętrznego bezpieczeństwa państwa, a także porządku publicznego. Rząd kieruje wszystkimi sprawami wiążącymi się z obronnością kraju;

·         negocjowanie i zawieranie umów międzynarodowych.

Trwałość rządu zależy od tego, ile partii politycznych bierze udział w jego tworzeniu oraz jaką wielkością dysponuje w parlamencie.

W skład rządu wchodzą ministrowie:

·         Prezes Rady Ministrów (premier rządu) - Donald Tusk (Platforma Obywatelska) –przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej

·         Wiceprezes Rady Ministrów (Wicepremier Rządu) - Waldemar Pawlak (Polskie Stronnictwo Ludowe) –minister gospodarki

·         Wiceprezes Rady Ministrów (Wicepremier Rządu) - Grzegorz Schetyna (Platforma Obywatelska ) - minister spraw wewnętrznych i administracji

·         Elżbieta Bieńkowska - minister rozwoju regionalnego

·         Zbigniew Ćwiąkalski - minister sprawiedliwości

·         Mirosław Drzewiecki (Platforma Obywatelska) - minister sportu i turystyki

·         Jolanta Fedak (Polskie Stronnictwo Ludowe) - minister pracy i polityki społecznej

·         Cezary Grabarczyk (Platforma Obywatelska) - minister infrastruktury

·         Aleksander Grad (Platforma Obywatelska) - minister skarbu państwa

·         Katarzyna Hall - minister edukacji narodowej

·         Bogdan Klich (Platforma Obywatelska) - minister obr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin