ESTRADA I STUDIO - 2000-01.pdf

(6829 KB) Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-01
MAGAZYN M UZYKÓW I R EALIZATORÓW
styczeń 0 1/2000
6,80 z ł
W KOMPUTERZE
Porównanie: N emesys G igaSampler 1 .6 i B itHeadz U nity D S− 1
TESTY:
Aphex 107
Video Logic Sirocco
Sennheiser Evolution Wireless
Yamaha XH150, XS250/350
Oscar Schmidt OG11CE
Shure Beta 98D/S
Roland VM-C7200
SB Live! Platinum
Digidesign DIGI 001
Coda Allegro
01
00
•Eugeniusz Rudnik•Lata dziewiêædziesi¹te•
•Panasonic/Ramsa WR-DA7•Ambient•
SAMPLERY
9027605.021.png 9027605.022.png 9027605.023.png
w styczniu:
2 2
A R T Y K U £ Y
6 Punkt widzenia: 3 lata z p³yt¹
22 Relacje: Nowojorskie reminiscencje ‘99
W listopadowym numerze EiS zaprezentowaliśmy nasze pierwsze wrażenia z pobytu
na wrześniowej wystawie AES w Nowym Jorku. Teraz nadszedł czas na bliższe przyjrze−
nie się niektórym wystawionym tam produktom, które mają szansę stać się rynkowy−
mi przebojami rozpoczętego roku.
26 Rozmowa EiS: Z Eugeniuszem Rudnikiem
rozmowa niesymetryczna...
Postać Eugeniusza Rudnika nierozerwalnie łączy się ze Studiem Eksperymentalnym
Polskiego Radia, w którym zrealizował niemal wszystkie swoje dzieła (w dossier arty−
sty znajdziemy także kilka kompozycji powstałych w innych ośrodkach) i którego pra−
cownikiem jest od lat, bagatela, ponad czterdziestu. Kim jest: realizatorem, ton−
majstrem, duszą Studia, jego „gwiazdą“ czy „etatowym“ kompozytorem? W uznaniu
ogromnego wkładu w rozwój muzyki elektronicznej bywa często tytułowany Mistrzem.
30 Samplery w komputerze
Byłoby karygodnym błędem nie docenić roli, jaką w muzyce w ostatnich latach ode−
grała technologia próbkowania. Nie licząc kilkunastu mniej lub bardziej udanych emu−
lacji syntezatorów analogowych cała reszta instrumentów elektronicznych oparta jest
na odtwarzaniu i odpowiedniej filtracji próbek. Komputery, szczególnie ostatniej gene−
racji, okazują się wystarczająco sprawne do osiągnięcia doskonałych rezultatów jako
samplery. Jakież wspaniałe perspektywy: ogromny ekran monitora do edycji próbek,
bogactwo pamięci RAM do dyspozycji itp...
38 Technologie i produkty
lat dziewiêædziesi¹tych
Było oczywistym, że jak każda redakcja, tak i nasza powinna coś skomentować i coś
ocenić w związku z nadchodzącym końcem stulecia. Długo wahaliśmy się, co... Może
XX wiek na estradzie i w studiu? Ostatnie ćwierćwiecze? W drodze kompromisu posta−
nowiliśmy skupić się przede wszystkim na latach 90.
42 Studyjna kuchnia:
Ogranicznik kontra kompresor
Często pada pytanie: „skąd wiedzieć kiedy użyć limitera a kiedy kompresora?“ Klu−
czem jest zrozumienie różnic pomiędzy tymi urządzeniami.
44 Studyjna kuchnia: Zmiksuj na nowo
Wszyscy wpadamy w nawyki, których nie zauważamy podczas gorączkowej pracy: te
same ustawienia korekcji i efektów, normalne ustawienie panoramy, powtarzające się
techniki aranżacyjne. Łatwo wpaść w tryb „auto−pilota“ podczas miksowania i robić „to
co zawsze“. Miksując na nowo „surowy“ utwór miasz możliwość naprawdę dotrzeć do
tego, co było ci potrzebne w końcowym miksie.
73 Prezentacje: Panasonic/Ramsa WR-DA7
Ta interesująca cyfrowa konsoleta audio została zbudowana z myślą o wykorzystaniu
jej w działaniach multimedialnych, umożliwiając kompletną produkcję audio przy po−
mocy jednego urządzenia.
74 Prezentacje:
Ambient – muzyka otaczaj¹ca
Ambient – jako słowo – wprowadził do terminologii muzycznej Brian Eno już w 1978
roku. Termin dotyczył pewnego bardzo charakterystycznego dla tego artysty stylu i kli−
matu, w jakim tworzył on wtedy ogromną większość swoich kompozycji, ale pod sło−
wem tym należało rozumieć również dość oryginalny, choć banalnie prosty system od−
słuchiwania muzyki.
76 Podstawy: Automatyzacja miksera
Zautomatyzowany system miksowania „zapamiętuje“ ruchy suwaków i kontrolerów,
takich jak zmiana panoramy, wyciszanie, włączanie i wyłączanie korekcji (czasami
włącznie ze zmianami jej parametrów) i tym podobne, stając się sposobem na perfek−
cyjną kontrolę procesu miksowania.
77 Podstawy: Wiêcej o obwiedniach
Wprawdzie każdy producent oferuje inne rozwiązania generatorów obwiedni, ale w
większości przypadków istnieją pewne wspólne cechy.
80 Tego mo¿na unikn¹æ:
Ofiary wojny miêdzyfazowej...
Jeśli np. mikser i wzmacniacz podłączone są do dwóch różnych gniazd sieciowych, a
gniazda te są zasilane z różnych faz sieci, to pomiędzy masami tych urządzeń może
wystąpić nawet tak duża różnica napięć, że jednoczesne dotknięcie obudów (mas) tych
urządzeń może więc być już nie tyle nieprzyjemne, co wręcz niebezpieczne dla życia!
82 Porady: Autokreacja, czyli jak
zostaæ znanym realizatorem dŸwiêku
Zawód realizatora to między innymi (oczywiście poza rzetelną wiedzą) podtrzymywa−
nie własnego mitu. To stosowanie sztuczek i kruczków, których nikt nie stosował i u−
miejętne podsycanie plotek, że to właśnie ty robisz takie patenty z dźwiękiem, jakich
nikt nie robił przed tobą.
84 Warsztaty: Coda Finale w praktyce. Cz. 5.
W kolejnym odcinku: dalsze zmagania z belkami, omówienie narzędzi z palety Special
Tools oraz narzędzia Measure Attribures.
107 Wykaz testów opublikowanych w 1999r.
D Z I A £ Y
3 0
9 Listy
10 Mieszanka firmowa
18 W styczniu na CD
20 Przyœlij nam swoje demo
88 Moogazyn
94 Warsztat gitarowy
„Georgia“, S. Gorell/H. Carmichael
95 Warsztat basowy
97 Rynek EiS
109 Witryna Klubu AVT
113 Tam kupisz EiS
114 Spis reklam
4 8
T E S T Y
48 Sennheiser Evolution Wireless
Systemy bezprzewodowe Sennheiser zwykle kojarzyły się z dość drogimi urządzenia−
mi wykorzystywanymi przy bardziej zaawansowanych produkcjach dźwiękowych. Nie−
dawno jednak polityka firmy uległa zasadniczej zmianie i postanowiła ona zaoferować
szereg produktów z niższego przedziału cenowego.
53 Shure Beta 98D/S
Producenci tacy jak Shure zaczęli zaskakiwać nas produktami spełniającymi najwyższe
standardy, przy zachowaniu możliwie najmniejszych wymiarów.
54 Aphex 107
W dobie komputeryzacji wszystkich dziedzin rynku muzycznego nieustającą popular−
nością cieszą się urządzenia zawierające układy lampowe.
56 Video Logic Sirocco
Producenci sprzętu związanego z rynkiem komputerowym już od jakiegoś czasu u−
mieszczają w swych ofertach zestawy nagłaśniające wyższej klasy. Oczywiście są one
znacznie droższe od „plastikowej masówki“, przez co też nieco trudniej dostępne, ale
dzięki dosyć wyśrubowanym parametrom znakomicie nadają się na domowe monito−
ry bliskiego odsłuchu.
58 Roland VM-C7200
Mikser VM jest urządzeniem bardzo skomplikowanym i do jego obsługi potrzeba rea−
lizatora o otwartym umyśle. Idzie to jednak w parze z jego możliwościami, które są
naprawdę olbrzymie.
62 Creative SoundBlaster Live! Platinum
Karta muzyczna SoundBlaster Live! doczekała się kolejnej edycji – Platinum. Jest to nie−
wątpliwie jedno z najlepszych urządzeń tego typu (w swojej klasie cenowej) dla domo−
wych studiów nagraniowych, łączące w sobie interfejs audio, sampler i procesor efektów.
66 Yamaha XH150, XS250/350
Nowe wzmacniacze mocy sprawdzą się wszędzie tam, gdzie wymagana jest dobra jakość
i nie stawia się zbyt wygórowanych wymagań odnośnie mocy i wysokiej sprawności.
68 Digidesign Digi 001
Karta PCI, na której mamy osiem wejść i wyjść w formacie ADAT Optical, mogących pra−
cować również jako dwukanałowe złącza S/PDIF, wielokanałowy zewnętrzny interfejs
audio/MIDI do montażu w raku, 24−bitowe przetworniki AD/DA – i to wszystko za ce−
nę ok. 1000 dolarów netto.
70 Coda Music Finale Allegro 98
Finale Allegro 98 to naprawdę dobry program. Poleciłbym go wszystkim uczniom śred−
nich szkół muzycznych i studentom akademii, jako bardzo dobry i uniwersalny do
wszelkich zastosowań.
72 Oscar Schmidt OG11EC
Model OG11CE ze względu na jaśniejsze brzmienie będzie bardzo dobrze nadawać się
do gry solowej. Ta cecha może też sprawdzić się w przypadku gry akompaniującej.
5 6
6 8
8 0
Szczegó³owy spis zawartoœci p³yty EiS-CD 01/00 znajdziesz na str. 18
9027605.024.png 9027605.001.png 9027605.002.png 9027605.003.png 9027605.004.png 9027605.005.png 9027605.006.png 9027605.007.png 9027605.008.png 9027605.009.png 9027605.010.png 9027605.011.png
punkt widzenia
3 lata z płytą
W tym miesiącu mijają trzy lata od momentu, kiedy ukazała
się pierwsza płyta dołączona do naszego miesięcznika w wer−
sji z CD. Gdy pod koniec 1996 roku zaczynaliśmy produkować
pierwsze jej wydania, większość materiału dźwiękowego prze−
kazywaliśmy sobie na DAT−ach. Każda prezentacja nagrana po−
za naszym studiem, każdy utwór publikowany przez nas w ra−
mach „Przyślij nam swoje demo“ czy jako dźwiękowa ilustra−
cja Moogazynu trafiał do masteringu nagrany na taśmie DAT. Dopiero wtedy
„wbijaliśmy“ wszystko do komputera, odpowiednio obrabialiśmy poziomy,
aplikowaliśmy kompresję, korekcję i całość wypalaliśmy na złotym krążku,
który – o ile pamięć mnie nie myli – kosztował jakieś 80 złotych. Zdarzało się
też, że takich „wypaleń“ musieliśmy zrobić kilka, bo pierwsze nagrywarki, na−
wet te profesjonalne, do niezawodnych nie należały.
Nieco później przyszedł czas na minidyski. Te wygodne nośniki, łatwe w ob−
słudze, niezawodne, lekkie i dające się upakować w kopertę przez dłuższy czas
pozwalały nam przesyłać część materiałów dźwiękowych publikowanych póź−
niej na płycie (tak na marginesie – mimo iż redakcja EiS mieści się w Warsza−
wie, to wiele prac związanych z produkcją miesięcznika odbywa się w Łodzi,
Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Rybniku, a nawet po drugiej stronie oceanu –
w Edmonton, Los Angeles i Bostonie.)
Rozpowszechnienie CD−R jako taniego nośnika danych spowodowało, że od
dłuższego już czasu pracujemy wyłącznie z tego typu krążkami. Niemal
wszystkie materiały demo, jakie do nas docierają, nagrane są na CD; prawie
każda fotografia, jaką trzeba przesłać jest skanowana, zapisywana jako plik,
wypalana na płycie itd., itp.
Przy produkcji EiSCD korzystamy także z Internetu, co nikogo z pewnością
nie dziwi. Za pośrednictwem Sieci pozyskujemy większość publikowanych na
krążku programów. Zazwyczaj tą drogą wysyłają je nam zaprzyjaźnione firmy,
choć czasem pobieramy je z serwerów gromadzących tego typu aplikacje. Inter−
netem przesyłamy produkowane przez naszych współpracowników filmy AVI,
jak również zapowiedzi, które nagrywane są przez Macieja Dobrskiego w jego
zacisznym studiu w Edmonton. Jedyną rzeczą, jakiej nie możemy zrobić korzy−
stając z Internetu, jest wysyłka całego materiału do tłoczenia. Wypełniony za−
wsze po brzegi krążek „waży“ ponad 700MB, a posłanie takiej ilości danych na−
wet bardzo mocnym łączem jest nieco kłopotliwe. Podejrzewam jednak, że w
ciągu najbliższych kilku lat sytuacja ta się zmieni i nasze komputery na stałe
spięte z komputerami w tłoczni będą się z sobą komunikować, odciążając po−
cztę od obowiązku dopilnowania przesyłki co miesiąc wysyłanej na trasie re−
dakcja−tłocznia.
Decyzja o wydawaniu miesięcznika wraz z płytą kompaktową zapadła już po
ukazaniu się pierwszego numeru EiS. Sprzęgnięcie ze sobą zawartości druko−
wanego magazynu i płyty kompaktowej okazało się jednak na tyle trudne, że
na początku nie byliśmy w stanie robić tego co miesiąc, dlatego przez pewien
czas krążek ukazywał się co drugi numer. Taka sytuacja nie mogła jednak trwać
wiecznie i od października 1997 roku płyta, dołączana do ok. 1/3 nakładu, wy−
chodzi z każdym numerem EiS. Mniej więcej od tego samego momentu krążek
tłoczony jest w trybie mix−mode , co oznacza, że zawiera nie tylko ścieżki au−
dio, ale i część cyfrową.
Zawartość CD zawsze była związana z zawartością papierowego wydania
EiS. Od dłuższego już czasu staramy się, by płytę i magazyn powiązać ze sobą
jeszcze mocniej. Artykuły pisane w miesięczniku mają swoją ilustrację i uzu−
pełnienie na płycie, ale i odwrotnie – zawartość płyty opisana jest w miesięcz−
niku. Począwszy od tego numeru naszego magazynu rozpoczynamy publikację
warsztatów prowadzonych przez znanego basistę, kompozytora i aranżera –
Wojciecha Pilichowskiego. W związku z tym postanowiliśmy, oprócz prezenta−
cji nut w drukowanym wydaniu pisma i ścieżki dźwiękowej zamieszczonej na
płycie, dodać film AVI, na którym można podpatrzeć technikę gry Wojtka. Jest
to niewątpliwe ułatwienie dla osób pragnących rozwijać swe umiejętności w
grze na basie.
Anonsuję również zmianę, jaka nastąpi od przyszłego numeru EiS, może
mniej istotną dla Czytelników, ale dla nas dość rewolucyjną. Postanowiliśmy
zmienić format naszego miesięcznika na nieco mniejszy, oraz wprowadzić sze−
reg zmian w szacie graficznej. Wszystko to ma na celu poprawę ogólnego wy−
glądu EiS i czytelności publikowanych w niej artykułów. Na marzec zaś szyku−
jemy kolejną niespodziankę dla tych z Was, którzy kupują bądź prenumerują
EiS wraz z płytą. Ale o tym dopiero za miesiąc...
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
Miesiêcznik wydawany przez AV T
Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa: Wies³aw
Marciniak
Redaktor Naczelny: Tomasz
W róblewski
tel. kom. 0-604-427-157;
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji: Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail:
dtp@eis.com.pl
W spó³praca: Micha³ Arkusiñski, Jan
Blew, Janusz Brzeziñski, Maciej
Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Janczak, Artur Lasoñ,Piotr
£ugowski, Piotr Madziar, Pawe³ R.
Marciniak, Andrzej Ni¿ewski, Dariusz
Mazurowski, Aleksander Ryszka
Foto: Wojciech Smêdzik, Maciej
Dobrski
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz
W róblewski
Konsultacja graficzna: Ma³gorzata
Jab³oñska
Dzia³ Reklamy: Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022)
835-66-77,
fax (022) 835-67-67; e-mail:
eis@eis.com.pl
Prenumerata: Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent: Krzysztof Maszota
W spó³praca: Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
w w w.eis.com.pl
Redakcja: Tomasz Wróblewski
W y konanie: Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-
67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-
967 Warszawa 86, skrzynka pocztowa
134
e-mail: eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks 322725; ISSN 1427-0404
Naœwietlanie:
Reprograf, Warszawa, ul. Schroegera
90
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów
3b
Za treϾ zamieszczanych reklam,
og³oszeñ i anonsów Wydawnictwo
oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja
rezerwuje sobie prawo do
d o konywania skrótów i adjustacji
nades³anych tekstów.
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
Tomasz Wróblewski
3 lata z płytą
9027605.012.png 9027605.013.png 9027605.014.png 9027605.015.png
poczta EiS
CO KUPIĆ?
Od kilku miesięcy za−
stanawiam się nad
kupnem kolejnego instrumentu do
mojego domowego studia. Moje fas−
cynacje muzyką J. M. Jarre’a, a ostat−
nio i techno−trance oraz ambient do−
prowadziły mnie do kilku instrumen−
tów: Yamaha AN1x, Roland JP−8000,
Clavia MicroModular, Acces Virus,
Waldorf Microwave, Waldorf Q (na−
wet nie znam ceny). (...) Nigdzie w o−
kolicy (nawet w Trójmieście) nie zna−
lazłem tych instrumentów, aby je
„przetestować“. W jednym sklepie
stała co prawda Yamaha AN1x, ale
sprzedawca na dzień dobry potrakto−
wał mnie jak potencjalnego złodzie−
ja i stwierdził, że nie może podłą−
czyć instrumentu, bo... nie ma właś−
ciciela sklepu! Podłączy ją, gdy będę
chciał kupić. Paranoja! Jedyne możli−
wości to kupno kota w worku lub
zwrócenie się do Was. Wybrałem
drugą możliwość. Dysponuję max.
kwotą 5000 zł. Chodzi mi o brzmie−
nia wybitnie analogowe (kosmiczne
jak w Equinoxe i Oxygene J. M. Jar−
re’a) z możliwie jak najlepszą kon−
trolą real time . Najlepiej gdyby to by−
ła wersja keyboard, gdyż będzie uży−
wany live. Na koncertach J. M. Jarre
używał Nord Lead 2 i JP−8000. Na
Nord Lead 2 mnie nie stać. Czy JP−
8000 jest wart uwagi (i pieniędzy)? A
może jednak coś innego?
jak „modulation matrix“ (by wesprzeć
się obcym słówkiem) tu po prostu nie
istnieje. Czy to wada? Rzecz dysku−
syjna – to już kwestia indywidual−
nych oczekiwań użytkownika. Synte−
zator ten ma znakomite stringi (także
dzięki nowym typom oscylatora), bar−
wy solowe – z pewnością w sam raz
do takiej muzyki. Yamaha AN1x jest
stosunkowo niedroga – brzmienia też
niezłe, choć sposób programowania
nieco uciążliwy (nie ma tylu gałek co
Roland). Mimo wszystko jednak nie
polecałbym zakupu komuś kto ma
już model CS1x – filtry są w zasadzie
takie same, a trochę odmiany nie za−
szkodzi.
OK – konkrety, co naprawdę mogę z
czystym sumieniem polecić? Clavia
MicroModular jest niedrogi (Music
Tech, tel. 091−469−07−94), a praktycz−
nie poza limitowaną polifonią i mo−
notimbralem ma te same (czyli przeo−
gromne) możliwości co duży Modu−
lar. Tu jednak uwaga – to nie jest łat−
wy instrument, początkujący mogą
mieć z nim problemy. Trzeba coś wie−
dzieć o systemach modularnych, za−
sadach komutacji – na szczęście cen−
nym przewodnikiem jest bogata in−
strukcja obsługi. Możliwości brzmie−
niowe – w porównaniu z wyżej wy−
mienionymi – o parę pięter wyżej. U−
waga druga – edytowanie brzmień
odbywa się za pomocą komputera –
wymagania sprzętowe są dość wyso−
kie, radzę upewnić się czy posiadany
pecet je spełnia. Jeśli tak – highly re−
commended. Z planowanych 5000 zł
coś powinno zostać, radzę przezna−
czyć je na prawdziwy analog – np.
Novation Super Bass Station (może
trzeba będzie zwiększyć budżet o pa−
rę groszy, ale warto). Rozwiązanie al−
ternatywne (zamiast MicroModulara)
to Novation Nova, całkiem świeży
wirtualny analog – ciut skromniejsza
wersja Supernovej. Ma m.in. pokła−
dowy wokoder. Może nieco przekro−
czyć limit 5000 zł, ale naprawdę wart
jest polecenia. A, pozostał jeszcze
Access Virus – przyjemne brzmienie,
rezonans filtrów mógłby pójść nieco
wyżej – są wersje rakowa i klawiszo−
wa. Umieściłbym go nieco wyżej niż
JP−8000, ale niżej niż Nova, czy Mic−
roModulara.
Klasyfikacja końcowa: 1. Clavia Nord
MicroModular (desktop + Novation
SuperBassStation); 2. Novation Nova
(desktop lub rak); 3. Waldorf Microwa−
ve II (rak – XT i klawiatura są droższe);
4. Access Virus (rak lub klawiatura); 5.
Roland JP−8000 (klawiatura lub JP
8800 rak); 6. Yamaha AN1x. Waldorf
Q ze względu na cenę poza listą.
Dariusz Mazurowski
mazurowski@eis.com.pl
SZANOWNI
PAŃSTWO,
W odpowiedzi na za−
mieszczony w Państwa magazynie
test naszego miksera D&R Octagon,
chcielibyśmy skomentować wy−
punktowane przez osobę testującą
minusy naszego produktu:
Recall: Najnowszą wersję oprogra−
mowania wzbogaciliśmy o ukazujące
się dodatkowe okno, na którym znaj−
dują się informacje mówiące o tym,
które funkcje różnią się od tych zapi−
sanych w pamięci. Po ustawieniu re−
gulatora w odpowiedniej pozycji in−
formacja taka znika z ekranu. Na na−
szej stronie w Internecie dostępny jest
formularz, który po wypełnieniu jest
podstawą do wysłania użytkowniko−
wi bezpłatnej aktualizacji oprogra−
mowania. Zarejestrowani użytkowni−
cy będą tą drogą automatycznie o−
trzymywać kolejne rozszerzenia po
każdej aktualizacji systemu.
Dynamika: Należy mieć na wzglę−
dzie, że dostępna w konsolecie dyna−
mika w każdym kanale jest jedynie
podręcznym, dodatkowym narzę−
dziem. Innymi słowy, naszym celem
nie było instalowanie w konsolecie
procesorów, które można porównać
do specjalizowanych zewnętrznych
urządzeń i zwracamy na to uwagę
wszystkim naszym nabywcom. Naj−
bardziej typowym zastosowaniem ka−
nałowej dynamiki jest np. obróbka
sygnału z instrumentów MIDI czy
najprostsze bramkowanie instrumen−
tów perkusyjnych. Warto także wspo−
mnieć, że koszt pojedynczego układu
dynamiki zainstalowanego w kanale
(kompresor/limiter i bramka) wynosi
poniżej 65USD.
Oprogramowanie: Program kontrolu−
jący automatykę w konsolecie oparty
jest o system DOS z uwagi na więk−
szą jego stabilność w tego typu apli−
kacjach.
Instrukcja obsługi: Instrukcja dostar−
czona z testowanym mikserem była
w fazie przygotowywania. Aktualna
jej wersja może być bezpłatnie po−
brana z naszej strony internetowej:
http://www.d−r.nl
Pozdrawiam
(nazwisko
do wiadomości redakcji)
Red. Wybór właściwego instrumentu
jest zawsze trudny, zwłaszcza gdy
budżet stosunkowo skromny. Nie jest
mi łatwo radzić, bo każdy ma swój
gust, oczekiwania. Tym niemniej
spróbuję. Zacznę od końca: Waldorf
Q jest instrumentem stosunkowo no−
wym, nie znam jego ceny na naszym
rynku, ale będzie to o wiele więcej
niż 5000 zł. Produkcję Waldorfa Mic−
rowave jakiś czas temu zakończono,
a jego następca to Microwave II (są
też droższe wersje XT i klawiszowa).
Umie „udawać“ analogi (bardzo do−
bre filtry), ale oferuje także mnóstwo
innych brzmień. Z pewnością zasłu−
guje na rekomendację (kapitalny ar−
peggiator). Głównym atutem Rolanda
JP−8000 jest świetnie rozwiązany pa−
nel z mnóstwem gałek i suwaków.
Jeszcze ciekawsza jest wersja rakowa
– zwiększona polifonia, dodatkowe
funkcje. Ale... instrumenty te maja w
sumie dość ograniczone możliwości
programowania (to moje, zapewne
subiektywne wrażenie), coś takiego
Olaf de Graaf
International Sales Manager
info@d−r.nl
Sprostowania do Poradnika Nabywcy
1. Wśród dystrybutorów nie zamieszczono adresu firmy Grupa Siedem Czwartych, 31−048 Kraków, ul. J. Lea 10A, tel. (012) 632−30−89;
2. W tabeli Interfejsy MIDI (do 2.000 zł), brak jest produktów firmy Opcode, której dystrybutorem również jest Grupa Siedem Czwartych.
Producent
Produkt
Cena brutto
Platforma
Typ
MIDI IN/OUT/inne
Dystrybutor
Opcode
Studio 64X
1.793 zł
Mac/PC
port szeregowy
4/6/SMPTE
Grupa 7/4
Opcode
Translator II
358 zł
Mac
port szeregowy
1/3
Grupa 7/4
Opcode
MIDIport 96
1.793 zł
Mac/PC
USB
6/6/SMPTE
Grupa 7/4
Opcode
MIDIport 32
768 zł
Mac/PC
USB
2/2
Grupa 7/4
3. W tabeli Wielośladowe Oprogramowanie MIDI/AUDIO (do 2.500 zł), brak następujących produktów firmy Opcode (dystrybucja Grupa
Produkt
Cena brutto Platforma L. śladów A/M Par. audio
DSP
Plug−iny Dystrybutor
Opcode
Studio Vision Pro
1.024 zł
Mac
128/128
24−bit/48kHz zest. wtyczek TDM/VST
Grupa 7/4
Opcode
Vision DSP
1.024 zł
Mac
64/128
24−bit/48kHz zest. wtyczek
VST
Grupa 7/4
http://grupa.krakow.pl. Firma ta jest dystrybutorem karty Digidesign/Audiomedia III, oraz produktów firm Arboretum, TC|Works i Waves,
jak również nie umieszczonych w zestawieniu wtyczek Antares, GRM i DUY.
Siedem Czwartych):
Producent
9027605.016.png 9027605.017.png 9027605.018.png
mieszanka firmowa
Sukcesy w sprzeda¿y
Autoryzowany dealer Digidesign, firma PMC
Sp. z o.o. z przyjemnością informuje, że w cią−
gu pierwszego miesiąca sprzedaży systemu Di−
gi001 dla Mac OS, na świecie kupiło go 2000
osób! Jest to swoisty ewenement na rynku pro−
fesjonalnego sprzętu i oprogramowania mu−
zycznego. Jedną z przyczyn popularności sys−
temu jest przede wszystkim jego kompatybil−
ność z innymi systemami Pro Tools i możliwość
przenoszenia sesji pomiędzy nimi. Dzięki te−
mu można zrobić nagranie w domu na Digi001
i zanieść je do studia z zainstalowanym Pro
Tools 24/MIXplus i tam zmiksować całą mu−
zykę. W firmie PMC można zamówić na te−
mat systemu materiały informacyjne w języ−
ku polskim.
PMC, Warszawa,
tel. (022) 827−92−30, 0501−087−098
info@pmc.com.pl.
Cubase w Sieci
Steinberg uruchomił w Sieci specjalną stronę
dla użytkowników oprogramowania Cubase.
Pod adresem
http://www.
cubase.net
można zna−
leźć aktuali−
zacje oprog−
ramowania,
porady tech−
niczne, prezentacje możliwości programu
w postaci filmów, wywiady ze znanymi użyt−
kownikami itp. Za pośrednictwem serwera
można także wymieniać się z innymi użytkow−
nikami programu własnymi kompozycjami
w postaci plików w formacie Cubase oraz
mp3. Można także uzyskać bezpłatną skrzyn−
kę e−mail w formacie użytkownik@cuba−
se.net oraz wymienić się z innymi uwagami
na temat programów i ich obsługi.
http://www.cubase.net
...swego nie znacie
Jak dowiadujemy się od osób dobrze poinfor−
mowanych, Dave Stewart – współzałożyciel bry−
tyjskiej grupy Eurythmics – na światową tra−
sę koncertową tego zespołu (najnowszy wiel−
ki przebój „I saved the world today”) wśród
wielu innych wzmacniaczy gitarowych zabrał
także wzmacniacz firmy Soundman z Warsza−
wy, znanej zapewne wielu naszym czytelnikom.
Firma Soundman zaopatrzyła muzyka również
w komplet części zamiennych, co jest stałą prak−
tyką wśród producentów dostarczających
sprzęt na trasy koncertowe, szczególnie te
bardzo długie.
Dostêp do Ÿród³a
Creative Technology udostępniło sterowniki
do rodziny kart SoundBlaster Live! w posta−
ci kodu źródłowego dla użytkowników syste−
mu Linux. Dzięki temu już wkrótce można się
spodziewać wsparcia kart Creative przez co−
raz bardziej popularną platformę, oraz poja−
wienia się oprogramowania wykorzystujące−
go właśnie ten sprzęt. Zainteresowani podkreś−
lają, że jest to pierwszy w historii Creative ruch
polegający na udostępnieniu pełnego kodu źród−
łowego. Jest dostępny na serwerze http://open−
source.creative.com, skąd może go bez−
płatnie pobrać każdy zainteresowany.
Digitech RP−2000: Dwie w jednym
Pod koniec listopada Digitech
poinformował o wprowadzeniu
na rynek nowego procesora mo−
delującego brzmienie wzmac−
niacza, wykorzystującego dwie
niezależne jednostki DSP o du−
żej mocy obliczeniowej.
RP−2000 pozwala na uzyskanie
symulacji dziesięciu modeli
wzmacniaczy, dwóch modeli
przystawek, dwóch symulacji
brzmienia gitary akustycznej,
oraz trzech symulacji kolumn
głośnikowych z dziesięcioma
ustawieniami mikrofonów. Procesor ma pełną regulację kompresji i bogaty zestaw efektów oraz wbu−
dowaną maszynę perkusyjną oferującą 40 paternów rytmicznych. Dostęp do ustawień i konfiguracji
jest bardzo łatwy z uwagi na zastosowanie dużego i czytelnego wyświetlacza. Na tylnej płycie znaj−
duje się wyjście S/PDIF. Procesor ma wszystkie algorytmy znane z popularnego urządzenia Digitech
Talker a wejście i wyjście XLR pozwala na podłączenie mikrofonu i wykorzystanie go do sterowania
wokodera. Obudowa RP−2000 jest wykonana z blachy stalowej i odlewów aluminiowych.
Polsound, £omianki, tel. (022) 751-85-87
http://www.digitech.com
MiniMusic NotePad 1.0: Muzyka mini
O fakcie, że muzykę można tworzyć nie tylko na komputerach
o standardowych wymiarach, ale i na palmtopach, przeko−
nuje nas firma miniMusic , produkująca od pewnego cza−
su oprogramowanie muzyczne dla tego typu kompute−
rów. MiniMusic NotePad 1.0 to sekwencer z możli−
wością edycji nut. Pozwala na zapis nutowy w trady−
cyjnej postaci, podgląd sekwencji w postaci klawia−
tury i edycję typu piano−roll . Aktualna wersja pro−
gramu pozwala na wpisywanie czterech nut jedno−
cześnie, zapis muzyki w różnym metrum i stosowa−
nie podziałów triolowych. Podczas odtwarzania zapis
przewija się wzdłuż ekranu, a muzyka odtwarzana jest
z głośnika palmtopa lub zewnętrznego urządzenia MIDI
podłączonego do komputerka.
http://www.5thwall.com/minimusic
KS Waves L2 Ultramaximizer: Sprzêtowa wtyczka
Firma KS Waves wpro−
wadziła do sprzedaży
urządzenie L2 Ultrama−
ximizer , będące sprzęto−
wą wersją popularnej
wtyczki L1. Dedykowa−
ny jest przede wszyst−
kim do masteringu i nagrań muzycznych. Sercem L2 jest precyzyjny, cyfrowy ogranicznik szczytów,
pracujący z 48−bitową dokładnością. Wbudowano w niego także adaptację technologii auto−release
ARC, znanej z wtyczki Renaissance Compressor. L2 może pracować też jako wysokiej klasy konwer−
ter AD oraz DA. Dzięki wbudowanemu systemowi redukcji nieskorelowanej długości słowa stereo
IDR, idealnie zmniejsza rozdzielczość z 48−bitów na 24−, 22−, 20−, 18− i 16−bitów. IDR oferuje wy−
bór ditherów i krzywych kształtów szumowych. Master Dither IDR daje najlepszą możliwą jakość
dźwięku bez jakichkolwiek zniekształceń tonicznych i zakłóceń obrazu stereo, z niezwykłą klarow−
nością i zachowaniem wszystkich szczegółów! Jego jakość należy do wzorcowych i zapewnia, zda−
niem producenta, najbardziej „przezroczystą” redukcję długości słowa na świecie. L2 Ultramaximi−
zer jest idealny do polepszania jakości nagrań podczas masteringu, bezpiecznego ograniczania po−
ziomu nagrań czy ochrony transjentów. Dzięki kompatybilności ze standardem 24−bitów i 96kHz L2
jest również narzędziem pracy podczas masteringu nagrań DVD. Urządzenie posiada wejścia i wyj−
ścia AES/EBU, S/PDIF oraz symetryczne analogowe L−R. Dystrybutor oferuje możliwość przetestowa−
nia urządzenia.
PMC, Warszawa, tel. (022) 827-92-30, e-mail: info@pmc.com.pl
http://www.waves.com
9027605.019.png 9027605.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin