PEDAGOGIKA OGÓLNA Z ABLEWICZ.doc

(1488 KB) Pobierz
1

1. W.STRÓŻEWSKI „WIELOŚĆ NAUK I JEDNOŚĆ WIEDZY”

 

§         rozwój nauki europejskiej :

a)      specjalizacja

b)     integracja

§         pierwotna jedność (filozofia) : średniowieczne trivium + quadrivium + medycyna → matematyka, fizyka → nauki o człowieku → nauki o nauce

§         klasyfikacje nauk, bardzo różne:

a)      Arystoteles – cel: teoretyczne, praktyczne, pojetyczne (pojedyncze?)  (???)

b)     Bacon – władza duszy: nauki filozoficzne, nauki historyczne, poezja poetycka

c)      Kartezjusz – drzewo



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d)     Comte – stopień abstrakcji, 3 stadia: teologiczne, metafizyczne, pozytywne

e)      współcześnie – praktyka pragmatyczna, obszar badań – cele, metody

§         klasyfikacja nauk jako sposób poszukiwania i uzasadniania ich jedności lub szukanie integracji przez pryzmat celu (Tomasz z Akwinu – doskonałość człowieka = szczęście, daje je mądrość)

§         redukcjonizm – także sposób integracji, próba sprowadzenia nauk do jednej szczególnie wyróżnionej ze względu na jej badawcze możliwości

§         to błąd (redukcjonizm) ponieważ specjalizacja nauk pociąga za sobą ich wzajemną niesprowadzalność, trzeba zachować ich swoistość, gdyż przedmiot wyznacza metodę (fenomenologia uwrażliwia na tę prawidłowość)

§         alternatywna droga integracji: współpraca między równorzędnie traktowanymi naukami

O JEDNOŚCI NAUK

§         pierwotne źródło – ZDZIWIENIE (za Arystotelesem)

§         wiedza: wiedzieć – widzieć (z gr erdo) zakłada bezpośredni wgląd w istotę rzeczy

§         wiedza – zawsze prawdziwa (wiedza naukowa po weryfikacji); nauka może błądzić

§         nauka wymaga światła idącego od prawdy i dobra (Platon); nauka znajduje w wiedzy swe uzasadnienie; ŚWIATŁO = prawda zawarta w wiedzy

§         POPPER – „kubeł  i reflektor” (reflektor – hipoteza); hipoteza oczekuje sprawdzenia → PRAWDA

§         wiedza jest racjonalna; racjonalizm ma swe ograniczenia

§         źródła wiedzy: nauka, język, sztuka, przednaukowe doświadczenie świata 

§         PODMIOTEM i przedmiotem wiedzy jest człowiek, którego przeznaczeniem jest myślenie (hihi, nie każdegoJ)

§         UNIWERSYTET – miejsce zdobywania prawdy, realizowania wielości nauk, ugruntowanie autentycznego człowieczeństwa

§         Św. Augustyn – życie szczęśliwe to radowanie się prawdy


Władysław Stróżewski

WIELOŚĆ NAUK I JEDNOŚĆ WIEDZY

 

§         Rozwój nauki europejskiej dokonał się na dwóch drogach:

1.      specjalizacji

2.      integracji

§         Z pierwotnej jedności- filozofii- zaczęły się oddzielać poszczególne gałęzie wiedzy naukowej;

§         Podział nauk w Średniowieczu:

                                               trivium                          quadrivium



( gramatyka, retoryka, dialektyka)                               (arytmetyka, geometria, astronomia, teoria muzyki)

§         Rozwijała się medycyna;

§         W czasach nowożytnych nastąpił szybki rozwój matematyki, fizyki, chemii, nauk biologicznych, a następnie nauk wykorzystujących wzajemnie swoje metody (np. chemii fizycznej, biofizyki, biochemii);

§         Nowy kształt zaczęły przybierać nauki o człowieku: antropologia, etnografia, psychologia, socjologia;

§         Obecnie pojawiają się takie dziedziny, jak: cybernetyka, informatyka czy nauki o komunikacji;

§         Bujny rozwój następuje wśród nauk humanistycznych;

§         Jednak mimo wielorakości procedur naukowych to nauki o nauce, a w szczególności filozofia nauki, dociekają tego co decyduje o swoistości nauki jako nauki;

§         Takie założenie o jedności leży u podstaw prób porządkowania i klasyfikowania nauk;

§         Arystoteles klasyfikował nauki wg kryterium: celu; Francis Bacon: wedle ich przyporządkowania poszczególnym władzom duszy; Kartezjusz system nauk porównywał do drzewa: korzenie-filozofia, pień- fizyka, konary- mechanika, medycyna, etyka; Comte nauki klasyfikował wedle stopnia abstrakcji;

§         Współczesne podziały nauk często dokonują się wg kryteriów pragmatycznych lub z uwagi na ich obszary badawcze, metody, cele;

§         Oprócz klasyfikacji nauk innym uzasadnieniem ich jedności jest ich cel;

§         Św. Tomasz z Akwinu: „wszystkie nauki i sztuki przyporządkowane są jednemu celowi, mianowicie doskonałości człowieka, na której polega jego szczęście.”

§         Innym sposobem integracji jest redukcjonizm- próba sprowadzenia nauk do jednej szczególnie wyróżnionej ze względu na jej badawcze możliwości; redukcjonizm jednak okazał się rozwiązaniem błędnym- specjalizacja nauk pociąga za sobą ich wzajemną niesprowadzalność;

§         Drogą interakcji nauk może być współpraca pomiędzy równorzędnie traktowanymi naukami; różne dziedziny mogą dzielić się swoimi wynikami, wypróbowywać nawzajem swe metody;

§         Ta droga otwiera nowe horyzonty badawcze oraz wielostronnie naświetla badane problemy;

§         Ale autor pragnie zwrócić uwagę na jeszcze inny czynnik: wiedza/popęd do wiedzy jako czynnik integrujący i jednoczący naukę;

§         Ale czym jest wiedza?

§         W języku polskim słowo „wiedzieć” ma rdzeń taki jak „widzieć”=> wiedza to naoczne doświadczanie czegoś;

§         Ale czy tak rozumiana wiedza jest zawsze możliwa?? Nie: większość wyników badań współcześnie pochodzi z poznania pośredniego;

§         Wiedza bez przymiotnika „naukowa” ma zbyt szeroki obszar; ale z kolei dodanie tego przymiotnika zamyka błędne koło (bo nic nam to nie tłumaczy-masło maślane);

§         Poza niemożnością określenia, czym jest wiedza pojawiają się inne trudności: na naukę składają się też umiejętności praktyczne, hipotezy;

§         Autor mimo wszystko broni tezy, że to właśnie wiedza oraz najściślej związana z nią prawda, konstytuują istotę nauki, a przez to decydują o jej jedności;

§         To dzięki prawdziwej wiedzy dokonuje się specjalizacja nauk-równie konieczna jak ich jedność;

§         Do istoty wiedzy integralnie należy prawda;

§         Istnieje jednak także wiedza fałszywa: jej celem jest sprowadzać na manowce, ukazywać fałsz pod postacią prawdy;

 

§         Platon wyróżnia trzy rodzaje-stopnie wiedzy:

1.      doxa- dotyczy rzeczy poznawanych zmysłowo i odznacza się najniższym stopniem naukowej pewności;

2.      dianoia- odnosi się do dziedziny liczb i charakteryzuje poznawanie matematyczne;

3.      episteme- wiedza o bycie jako bycia, nauka o ideach, stosunkach między nimi i ich relacjach do pozostałych dziedzin rzeczywistości;

§         Prawdziwa nauka wymaga światła, które idzie od dobra i prawdy; nie wystarczy tylko gromadzenie danych i ich klasyfikacja;

§         K.Popper: dwie przeciwstawne koncepcje nauki-

 

                      „kubłowa teoria nauki”                  „teoria reflektora”

                                                       empiryczna,                      nauka musi formułować hipotezy,



           wiedza polega na zbieraniu obserwacji,                      które kierować będą obserwacjami,

               kumulowaniu danych doświadczenia                      pouczając na co należy skierować uwagę

 

§         Nauka potrzebuje światła, ale nie można poprzestać tylko na formułowaniu hipotez; pojęciem nadrzędnym jest prawda, nadzieja prawdy, która konstytuuje naszą wiedzę;

§         Światłem jest prawda zawarta w wiedzy;

§         Atrybutem wiedzy jest racjonalność; bez wiedzy racjonalnej niemożliwe byłoby konstruowanie hipotez, ani ich sprawdzanie;

§         Nauka wzbogaca naszą wiedzę, ale nie jest jej jedynym źródłem; nie można zapominać o przednaukowym doświadczaniu świata, języku, sztuce;

§         Podmiotem wiedzy jest człowiek;

§         Wśród władz umysłowych człowieka szczególne znaczenie zajmuje rozum, intelekt- jest on źródłem naszego nieustannego niepokoju, myślenie jest naszym przeznaczeniem; „uprawa intelektu” musi pozostawać w centrum naszej troski;

§         Człowiek oprócz tego, że jest podmiotem wiedzy jest tez jej prawdziwym przedmiotem- jego dusza, świadomość, ciało, wytwory, jego byt i przeznaczenie;

§         Uniwersytet jest szczególnym miejscem realizacji wielości nauk oraz zdobywania prawdy o ich jedności; Wspólnota nauk- universitas- jest zagwarantowana jednością wiedzy i jednością prawdy, której one służą;

§         Uniwersytet ma służyć zdobywaniu prawdy, a przez nią ugruntowywaniu autentycznego człowieczeństwa;

 


2. S. WOŁOSZYN- PROCES DYFERENCJACJI I INTEGRACJI W NAUKACH O WYCHOWANIU

 

PEDAGOGIKA OGÓLNA CZY SYSTEM NAUK O WYCHOWAWNIU?



 

 

ODPOWIEDŹ DECYSUJE O STARTEGI I SPOSOBIE UPRAWIANIA NAUK

- pierwotna jedność- filozoficzny pień (filozofia – pramacierz nauk)

- żywość problematyki filozoficznej w nauce świadczy o jej żywotności

- dyferencjacja i dezintegracja nauk- odrywanie ich od wspólnego pnia filozoficznego.

- 2 drogi reintegracji poznania w danej dziedzinie:

              1. nawiązywanie łączności reintegracyjnej z filozofią

              2. tworzenie systemów nauk odnoszących się do badania, poznania i wyjaśniania rzeczywistości w określonym aspekcie- WSPÓŁCZEŚNIE DOMINUJE TEN MODEL!



POZNANIE NAUKOWE I JEGO DIALEKTYKA:  rozwija się przez zaprzeczenie lub stwierdzenie błędu, więc prawda w poznawaniu nauk = proces ciągłego dochodzenia do                                                                                                                                                           prawdy

 

              element błędu lub brak à czynnik dynamizujący proces dochodzenia                                                                                                                 do wiedzy

- odkrycie błędu zmusza do dyferencjacji wiedzy, ale też stwarza szansę integracji jej na wyższym poziomie.

 

PRZYCZYNY DYFERENCJACJI I SPECJALIZACJI:

- w toku dziejów- potrzeby praktyki życiowej



      

wielkie pomysły i idee wybitnych twórczych umysłów, wielkie teorie i wynalazki (w metodologii).

à nierównomierny rozwój nauk

 

 

W NAUKACH O WYCHOWANIU:

- praktyka wychowania- zróżnicowanie zabiegów wychowawczych w stosunku do „strony” fizycznej i duchowej wychowania

à teoretyczne odbicie tego procesu w odpowiednio kształtowanych się gałęziach czy dyscyplinach wychowawczych.

Przykłady wielkich teorii i strategii badań:

è    idea nauczania poglądowego (J. A. Kor…- nie wiem co dalej, ale to chodzi o jakieś nazwisko)

è    idea nauczania problemowego (J. Dewey)

è    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin