ZASADY I METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ.
Zasada bezpieczeństwa psychicznego
· Metoda eliminacji męczących bodźców (płacz, krzyk, hałas, nadmiar bodźców, słuchanie naturalnych odgłosów, )
l metoda zapewnienia życzliwej, spokojnej atmosfery
l metoda rozgromadzania
l metoda zapobiegania zmęczeniu i znużeniu
l stałość opiekunek
l szanowanie przyzwyczajeń dziecka
Zasada bezpieczeństwa fizycznego
l metoda przewidywania i likwidowania sytuacji, które mogły by zagrozić bezpieczeństwu dzieci (nie zostawianie dzieci samych, gryzienie, kopanie)
l metoda analizy urządzenia i wyposażenia pomieszczeń i ogrodu pod kątem bezpieczeństwa dzieci (przymocowanie mebli do ścian, zabezpieczone kontakty, zabezpieczone okna, dywan przyklejony do podłogi bez rogów, drzwi z blokadą, bezpieczne zabawki, okrągłe kanty stołów, obudowanie kaloryferów, chemikalia poza zasięgiem dzieci, krótkie firanki, sprzęt elektroniczny wysoko, sucha podłoga w łazience)
Zasada bezpieczeństwa zdrowotnego
l metoda zapewnienia czystości zabawek, pomieszczeń, sprzętu oraz przygotowania posiłków
l metoda stosowania szczepień ochronnych
l metoda dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych – nie przegrzewanie
l metoda izolowania dzieci chorych
l metoda udzielania pierwszej pomocy
Zasada indywidualizacji
l metoda dowolności (kierowanie się tym co chce dziecko, ukierunkowanie na daną zabawę pozwala poznać dziecko)
l metoda indywidualnego stopniowania trudności
l metoda rozgromadzania (im mniej dzieci tym lepiej dopasowany poziom trudnności)
Zasada konkretu
l metoda oglądu (zapoznanie dzieci z nową zabawką – co to jest, do czego służy, czego nie można robić z tą zabawką)
Zasada akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem
l metoda zabaw kontaktowych (dotykowe, naśladowcze)
l metoda aprobaty i pochwały (chwalenie rzeczowe, dostrzeganie wysiłku niekoniecznie efektu, delikatne ukierunkowanie)
l metoda zapobiegania i rozwiązywania konfliktów (poznanie dzieci, tworzenie kącików zabaw z dużą ilością takich samych zabawek)
l metoda sukcesu (cieszenie się z sukcesów dziecka, szanowanie pracy dziecka, nauka doceniania pracy innych dzieci)
Zasada konsekwentnego postępowania
l metoda ujednolicenia oddziaływań (jednolite postępowanie wszystkich osób opiekujących się dzieckiem)
l metoda stawiania konkretnych, konsekwentnie egzekwowanych wymagań (dziecko musi wiedzieć co i jak w poszczególnych sytuacjach, u wszystkich takie same zasady)
Zasada aktywizacji
l metoda budzenia i rozwoju aktywności i samodzielności (nie wyręczanie dziecka, rozwijanie umiejętności dziecka w formie zabawy, odpowiadanie na pytania)
l metoda przemienności zabaw
gomsqo87