zasady i metody pracy wychowawczej.doc

(39 KB) Pobierz

ZASADY I METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ.

 

Zasada bezpieczeństwa psychicznego

·          Metoda eliminacji męczących bodźców (płacz, krzyk, hałas, nadmiar bodźców, słuchanie naturalnych odgłosów, )

l          metoda zapewnienia życzliwej, spokojnej atmosfery

l          metoda rozgromadzania

l          metoda zapobiegania zmęczeniu i znużeniu

l          stałość opiekunek

l          szanowanie przyzwyczajeń dziecka

 

Zasada bezpieczeństwa fizycznego

l          metoda przewidywania i likwidowania sytuacji, które mogły by zagrozić bezpieczeństwu dzieci (nie zostawianie dzieci samych, gryzienie, kopanie)

l          metoda analizy urządzenia i wyposażenia pomieszczeń i ogrodu pod kątem bezpieczeństwa dzieci (przymocowanie mebli do ścian, zabezpieczone kontakty, zabezpieczone okna, dywan przyklejony do podłogi bez rogów, drzwi z blokadą, bezpieczne zabawki, okrągłe kanty stołów, obudowanie kaloryferów, chemikalia poza zasięgiem dzieci, krótkie firanki, sprzęt elektroniczny wysoko, sucha podłoga w łazience)

 

Zasada bezpieczeństwa zdrowotnego

l          metoda zapewnienia czystości zabawek, pomieszczeń, sprzętu oraz przygotowania posiłków

l          metoda stosowania szczepień ochronnych

l          metoda dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych – nie przegrzewanie

l          metoda izolowania dzieci chorych

l          metoda udzielania pierwszej pomocy

 

Zasada indywidualizacji

l          metoda dowolności (kierowanie się tym co chce dziecko, ukierunkowanie na daną zabawę pozwala poznać dziecko)

l          metoda indywidualnego stopniowania trudności

l          metoda rozgromadzania (im mniej dzieci tym lepiej dopasowany poziom trudnności)

 

Zasada konkretu

l          metoda oglądu (zapoznanie dzieci z nową zabawką – co to jest, do czego służy, czego nie można robić z tą zabawką)

 

Zasada akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem

l          metoda zabaw kontaktowych (dotykowe, naśladowcze)

l          metoda aprobaty i pochwały (chwalenie rzeczowe, dostrzeganie wysiłku niekoniecznie efektu, delikatne ukierunkowanie)

l          metoda zapobiegania i rozwiązywania konfliktów (poznanie dzieci, tworzenie kącików zabaw z dużą ilością takich samych zabawek)

l          metoda sukcesu (cieszenie się z sukcesów dziecka, szanowanie pracy dziecka, nauka doceniania pracy innych dzieci)

 

 

Zasada konsekwentnego postępowania

l          metoda ujednolicenia oddziaływań (jednolite postępowanie wszystkich osób opiekujących się dzieckiem)

l          metoda stawiania konkretnych, konsekwentnie egzekwowanych wymagań (dziecko musi wiedzieć co i jak w poszczególnych sytuacjach, u wszystkich takie same zasady)

 

Zasada aktywizacji

l          metoda budzenia i rozwoju aktywności i samodzielności (nie wyręczanie dziecka, rozwijanie umiejętności dziecka w formie zabawy, odpowiadanie na pytania)

l          metoda przemienności zabaw

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin