Matematyka rozwija abstarkcyjne rozumowanie.
Matematyka uczy: przeciwstawiania założeń i tez, danych i szukanych, analizowania wypowiedzi, zadawanie pytań i ich związłego formułowania, rozwija intuicję i dociekliwość.
Matematyka uczy pokonywania trudności i wytrwałości.
Wprowadza dziecko w schematy porządnego myślenia.
1) Podejścia do uczenia matematyki:
- asocjacyjne: podające, oparte na instrukcji szkolnej
- konstruktywistyczne: oparte na własnej aktywności dziecka.
2) Ucząc dziecka matematyki trzeba:
- odwoływać się do sytuacji realistycznych
- duże zaangażowanie i aktywność ucznia i nauczyciela
- wszystko zaczyna się od działania, najpierw sens, a potem symbol
- rola gier i zabaw
- rozwój umiejętności komunikowania się i współpracy
- wiedza formalna i nieformalna
- intuicje matematyczne
- swoboda w wyborze stosowanej metody rozwiązania.
3) Ważne
- matematayka może być zabawą
- scenariusz jest źródłem inspiracji pomysłów
- w matematyce nie ma drogi specjalnej dla królów (Euklides)
- matematyka nie znosi pośpiechu, wszystko w swoim czasie
- warunkiem skuteczności nauczyciela jest wysoki poziom jego umiejętności w zakresie komunikowania się
gusko_i