Łotman - Pojęcie postaci.doc

(23 KB) Pobierz
J

J. Łotman: Pojęcie postaci

 

Model tekstu fabularnego zawiera 3 poziomy:

-          poziom niefabularny struktury semantycznej;

-          poziom typowego działania w obrębie danej struktury (ten poziom może być odbierany jako kod lub jako komunikat);

-          poziom działania konkretnego.

 

Postać to wynik przecięcia się funkcji strukturalnych.

 

Konieczne elementy każdej fabuły:

-          pole semantyczne podzielone na 2 podzbiory;

-          granica między podzbiorami;

-          działający bohater.

 

-          s. 342 jeśli bohater nie różni się co do swej istoty od otoczenia albo nie ma możliwości oddzielenia się od niego – rozwinięcie fabuły jest niemożliwe;

-          postać działająca nie musi dokonywać czynów;

-          postać działająca przezwycięża granicę pola fabularnego. Wtedy wkracza w semantyczne antypole (w stosunku do pola wyjściowego). Aby ten ruch został zatrzymany – musi przekształcić się z postaci ruchomej w nieruchomą. Jeśli tego nie zrobi – fabuła nie jest zakończona;

-          postać nie musi być antropomorficzna;

-          wśród postaci – bohaterów z ludzkim wyglądem i ludzkimi imionami występują dwie grupy – postacie działające i warunki i okoliczności działania – s. 346 aby obie te grupy funkcji fabularnych „uczłowieczyły się”, potrzebny jest szczególny rodzaj nadanego światu znaczenia – przekonanie, że siłą działającą jest człowiek i człowiek stoi mu na przeszkodzie;

-          postacie z I grupy różnią się od drugiej ruchomością względem otoczenia;

-          działający bohater ma prawo do zachowywania się innego niż postać nieruchoma.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin