48_49_50_wielki_format.pdf

(949 KB) Pobierz
97130700 UNPDF
warsztaty
łatwy | film i pliki na CD
Photoshop CS4
stary dom
edycja barw i krawędzi obiektu
W poniższym materiale zostanie przedstawiony sposób edycji obrazu
z uwzględnieniem jego zmiany kolorystycznej oraz podkreśleniem głównego
motywu fotograii. Na początek zmienimy tonację skupiając się przede
wszystkim na barwie nieba. W dalszym etapie wykorzystamy dwa iltry
Photoshopa, które dobrze ze sobą współpracują. Za ich pomocą podkreślimy
główny obiekt fotograii jakim jest dom, nadając jemu bardziej plastyczny
wygląd. W końcowym etapie wykonany obraz umieścimy w ustylizowanej ramce.
48
.psd 04/2009 » www.psdmag.org
warsztaty
warsztaty
.psd 04/2009 » www.psdmag.org
48
97130700.026.png 97130700.027.png 97130700.028.png 97130700.029.png
Za ekspersowe wykonanie zleceń oraz miłą współpracę dziękuje
redakcja magazynu .psd PHOTOSHOP
przygotowanie dokumentu
Otwieramy zdjęcie dom . Zdjęcie jest w formacie RAW i dlate-
go uruchomi się okno dialogowe Camera Raw . W wyświetlonym
oknie nadajemy maksymalną wartość parametru Czystość ( Clarity )
i akceptujemy Otwórz obrazek ( Open Image ). Zapisujemy otwarty
dokument w pliku z rozszerzeniem .psd.
zmiana tonacji barwnej
Tworzymy warstwę dopasowania Czarny i Biały ( Black & White ).
Za pomocą dostępnych parametrów wpływamy na nasycenie
wybranych kolorów obrazu. W naszym przykładzie głównie zredu-
kowaliśmy Niebieskości ( Blues ) i Zielenie ( Greens ). Na palecie War-
stwy ( Layers ) ustalamy parametr Krycie ( Opacity ) około 75% . Za-
stosowanie to ma wytworzyć ponury klimat obrazu.
zastosowanie iltra
Przywracamy standardowe kolory narzędzia i tła czyli czarny
i biały. Tworzymy nową warstwę wybierając z menu Warstwa>
Nowa>Warstwa ( Layer>New>Layer ). Stosujemy na warstwie
iltr wybierając z menu Filtr>Rendering>Chmury ( Filter>Render>
Clouds ). Na palecie Warstwy ( Layers ) zmieniamy Tryb mieszania
( Mode ) ze Zwykły ( Normal ) na Jaśniej ( Lighten ) oraz ustalamy pa-
rametr Krycie ( Opacity ) około 70% .
0 1
0 2
0 3
97130700.001.png 97130700.002.png 97130700.003.png 97130700.004.png 97130700.005.png 97130700.006.png 97130700.007.png 97130700.008.png 97130700.009.png
warsztaty
0 4
edycja warstwy
Narzędziem Gumka ( Eraser Tool ) z ustaloną na pasku opcji mięk-
ką końcówką i Kryciem ( Opacity ) około 20% , dokonujemy wy-
mazania fragmentów warstwy pozostawiając delikatne zamglenia
na obrazie. Wybieramy z menu Obrazek>Dopasuj>Balans kolorów
( Image>Adjustments>Color Balance ). Przy zaznaczonych Cieniach
( Shadows ) nadajemy delikatnego przebarwienia warstwie. W na-
szym przykładzie o odcieniu niebieskości.
zastosowanie ramki
Otwieramy dokument ramka dołączony do materiału. Za pomo-
cą narzędzia Przesunięcie ( Move Tool ) przenosimy obraz dom
do dokumentu ramka . Wybieramy z menu Edycja>Swobodnie prze-
kształć ( Edit>Free Transform ). Za pomocą ramki skalowania dopa-
sowujemy dom do wewnętrznego obszaru ramki. Narzędziem Gum-
ka ( Eraser Tool ) z ustaloną miękką końcówką dokonujemy wymaza-
nia krawędzi warstwy z domem.
0 5
podkreślenie krawędzi
Spłaszczamy dokument wybierając z menu Warstwa>Spłaszcz
obrazek ( Layer>Flatten Image ). Powielamy warstwę tła. Wybie-
ramy z menu Filtr>Artystyczne>Posteryzacja brzegów ( FilterArtisti-
c>Poster Edges ). Za pomocą dostępnych parametrów wzmacniamy
krawędzie domu. Efekt obserwujemy w oknie podglądu. Za pomocą
ikony dostępnej na dole okna dialogowego, Nowa warstwa efektu
( New effect layer ), dodajemy warstwę i wybieramy iltr Wycinanka
( Cutout ). Ustalamy wartości jak na zrzucie ekranu. Akceptujemy OK .
nadanie barw ramce
Na palecie Warstwy ( Layers ) uaktywniamy warstwę z ramką
Background . Wybieramy z menu Obrazek>Dopasuj>Balans ko-
lorów ( Image>Adjustmets>Color Balance ). W wyświetlonym oknie
dialogowym, przy zaznaczonej opcji Półcienie ( Midtones ) nadajemy
delikatnego przebarwienia ramce. W naszym przykładzie niewielkiej
ilości cyjanu i żółci. Akceptujemy OK . Spłaszczamy dokument.
0 6
edycja warstwy
Na tym etapie pozbywamy się efektów zastosowanych iltrów
w okolicach nieba. Przechodzimy do palety Warstwy ( Layers ).
Zmniejszamy parametr Krycie ( Opacity ) do około 75% . Narzędziem
Gumka ( Eraser Tool ) z ustaloną na pasku opcji miękką końcówką
i Kryciem ( Opacity ) około 80% , dokonujemy wymazania widocznych
krawędzi barw w okolicach nieba. Spłaszczamy dokument.
podsumowanie
Tym sposobem zmieniliśmy charakter zdjęcia. Podczas stosowania
iltrów Posteryzacja brzegów oraz Wycinanka , należy balansować ich
wartościami. W zależności od zdjęcia wartości te będą różne. Pierwszy
z iltrów pozwala na podkreślenie krawędzi natomiast drugi na uzyskanie
gładkiej płaszczyzny między krawędziami. Ich połączenie nadaje się do
edycji obiektów o prostych krawędziach. Ponieważ iltry oddziałowują na
cały obszar obrazu, jego zastosowanie należy usunąć lub ukryć w innych
częściach fotograii. W przykładzie wykonaliśmy to na obszarze nieba.
Artur Kubieniec „Cherub”
50
.psd 04/2009 » www.psdmag.org
0 7
0 8
0 9
97130700.010.png 97130700.011.png 97130700.012.png 97130700.013.png 97130700.014.png 97130700.015.png 97130700.016.png 97130700.017.png 97130700.018.png 97130700.019.png 97130700.020.png 97130700.021.png 97130700.022.png 97130700.023.png 97130700.024.png 97130700.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin