ocena opisowa dla ucznia.rtf

(6 KB) Pobierz

Klasa III
Pawle, kiedy jesteś pytany wypowiadasz się niechętnie, za to niepytany mówisz dużo i to dość ciekawie. Wypowiadasz się logicznie, poprawnie pod względem rzeczowym i gramatycznym.
Potrafisz płynnie czytać pełnymi zdaniami. Stosujesz prawidłowe tempo czytania. Czytając po cichu rozumiesz tekst bardzo dobrze.
Piszesz płynnie, ale Twoje pismo nie zawsze jest kształtne. Przepisujesz z tablicy bezbłędnie, natomiast pisząc ze słuchu lub z pamięci, czasami popełniasz drobne błędy. Potrafisz samodzielnie zapisać wypowiedź, postaraj się jednak, aby zawierała ona więcej szczegółów, czyli była nieco dłuższa.
Matematyka nie sprawia Ci żadnych kłopotów. Potrafisz rozwiązywać samodzielnie nawet skomplikowane zadania. Jesteś niezwykle dociekliwy i wielokrotnie proponujesz dobre sposoby rozwiązywania matematycznych problemów. Gratuluję! Biegle mnożysz i dzielisz w pamięci w zakresie 100. Poprawnie wykonujesz pisemne obliczenia w zakresie dodawania i odejmowania. Samodzielnie rozwiązujesz i układasz złożone zadania tekstowe. Przy obliczeniach stosujesz poznane prawa matematyczne. Potrafisz rozwiązać zadania geometryczne.
Umiesz obserwować zjawiska przyrodnicze, a niektóre z nich wyjaśnić. Dostrzegasz związki przyczynowo - skutkowe w przyrodzie. Znasz warunki wzrostu i pielęgnacji roślin. Dbasz o to, aby rośliny w naszej klasie nie były "zalane". Rozpoznajesz najczęściej spotykane gatunki roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku.
Twoje rysunki i wytwory techniczne są estetyczne i zawsze dokończone. Nigdy nie zapomniałeś o przyniesieniu potrzebnych materiałów i narzędzi do pracy. Wyróżniasz się w grach zespołowych, ale niechętnie uczestniczysz w zajęciach muzyczno - ruchowych.
Odpowiedzialnie wykonujesz powierzone zadania. Jesteś pracowity i koleżeński, chociaż nie dla wszystkich. Bierzesz aktywny udział w życiu klasy. Nie potrafisz jednak dokonać oceny swojego zachowania. Świetnie radzisz sobie w pracy zespołowej, pełniąc tam funkcje przywódcze, ale często nadużywasz swej władzy. Chętnie się uczysz, ale często jesteś gadatliwy i przeszkadzasz innym w pracy. Niekiedy nie potrafisz opanować złości i gniewu Jest to powodem konfliktów z kolegami. Przemyśl swoje postępowanie i postaraj się zachować tak, aby nie sprawiać przykrości innym.
OCENA OPISOWA PO DRUGIM SEMESTRZE - KLASA TRZECIA
Paweł Siekierka
Zespół szkół w Wałdowie
Klasa III
Pawle, przez cały rok szkolny pracowałeś aktywnie i sumiennie. Chętnie uczestniczyłeś we wszystkich zajęciach.
Czytasz biegle z właściwą intonacją. Czytając tekst po cichu rozumiesz go. Potrafisz nawet ustalić podtekst. Dbasz o swoje zeszyty. Pismo w nich jest staranne. Przy pisaniu ze słuchu przestrzegasz reguł ortograficznych i dlatego w pracach nie ma błędów. Opanowałeś podstawowe wiadomości gramatyczne.
Posiadasz ukształtowane pojęcie dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Biegle dodajesz, odejmujesz, mnożysz i dzielisz w zakresie 1000. Umiesz dzielenie z resztą. Doskonale potrafisz obliczyć działania sposobem pisemnym. Potrafisz rozwiązywać proste i skomplikowane zadania z treścią. Radzisz sobie z praktycznymi obliczeniami dotyczącymi mierzenia długości, ważenia, płacenia oraz obliczeń zegara i kalendarza.
Czynnie bierzesz udział w ochronie przyrody. Umiesz czytać mapę Polski, potrafisz wskazać największe rzeki, miasta i szlaki komunikacyjne. Rozpoznajesz rośliny i zwierzęta w najbliższym otoczeniu.
Prace plastyczno - techniczne są pomysłowe i estetycznie wykonane. Jesteś sprawny fizycznie, zwinnie wykonujesz wszystkie ćwiczenia gimnastyczne. Najbardziej lubisz gry zespołowe. Chętnie słuchasz muzyki. Znasz wiele piosenek i lubisz je śpiewać. Jesteś koleżeński i życzliwy. Potrafisz być opiekuńczy w stosunku do zwierząt i roślin. Odpowiedzialnie wykonujesz powierzone zadania.
Do Twoich największych osiągnięć należy udział wraz z klasą IV w międzyszkolnych zawodach sportowych w "dwa ognie usportowione".
PODSUMOWANIE
Stosowanie oceny opisowej związane jest z posiadaniem przez nauczyciela sporej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, a także ze zmianą strategii postępowania pedagogicznego. Jest pracochłonna i wymaga sporego zaangażowania, szczególnie w początkowej fazie jej wykorzystywania. Wprowadzone zmiany pozwolą dzieciom czuć się w szkole bezpieczniej. Ocena opisowa daje rzetelną informację o aktualnych postępach, stanie umiejętności, wiedzy dziecka oraz jego funkcjonowaniu społecznym w grupie, a także poziomie adaptacji do wymagań szkolnych. Umożliwia równy start dzieciom, także tym, które rozwijają się w sposób nieharmonijny. W tych przypadkach bez presji zewnętrznej dziecko i nauczyciel mogą pracować nad kompensacją zaburzonych funkcji. Brak formalnego stopnia nie powoduje zmniejszania motywacji wewnętrznej kosztem zewnętrznej. Obserwuje się zjawisko wręcz przeciwne. Poziom lęku u dziecka ulega widocznemu zmniejszeniu, co pozwala mu skupić się na rozwiązywaniu problemów, a nie zewnętrznych konsekwencjach popełniania błędu. Dzieci nie "kolekcjonują" stopni, aby się nimi chwalić. W tym kontekście podstawową funkcją stosowania oceny opisowej jest zapewnienie wszystkim dzieciom możliwości osiągnięcia optimum rozwoju w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze.
Ocena opisowa motywuje dzieci do dalszej pracy, ponieważ zawsze dziecko znaleźć w niej może taki element swojej działalności - aktywności, który uzyskał u nauczyciela aprobatę. Każdy za coś jest pochwalony, bo przecież w każdym potrafimy znaleźć pozytywne cechy i każdego możemy za coś pochwalić.
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin