Porównywanie metod wykonania odlewów.pdf

(2562 KB) Pobierz
Microsoft Word - Modelarz_odlewniczy_722[01].O1.04_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marian Cymerys
Porównywanie metod wykonania odlewów
722[01].O1.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
658481614.001.png 658481614.002.png 658481614.003.png
Recenzenci:
Dr inż. Marian Grabkowski
Mgr inż. Ewa Pogorzelska
Opracowanie redakcyjne:
Mgr inż. Marian Cymerys
Konsultacja:
Dr inż. Jacek Przepiórka
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 722[01].O1.04
Porównywanie metod wykonania odlewów, zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu modelarz odlewniczy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Ręczne wykonywanie form i rdzeni. Mechanizacja procesu wykonywania form
i rdzeni 8
4.1.1. Materiał nauczania 8
4.1.2. Pytania sprawdzające 18
4.1.3. Ćwiczenia 18
4.1.4. Sprawdzian postępów 20
4.2. Podział i charakterystyka metod wykonania odlewów. Rodzaje form odlewniczych.
Charakterystyka specjalnych metod odlewania. BHP w procesie wykonywania
odlewów różnymi metodami
21
4.2.1. Materiał nauczania
21
4.2.2. Pytania sprawdzające
31
4.2.3. Ćwiczenia
31
4.2.4. Sprawdzian postępów
33
4.3. Zalety i wady poszczególnych metod wykonania odlewów. Porównanie różnych
metod odlewania. Koszty produkcji, a wybór metody wykonywania odlewów 34
4.3.1. Materiał nauczania 34
4.3.2. Pytania sprawdzające 39
4.3.3. Ćwiczenia 39
4.3.4. Sprawdzian postępów 42
4.4. Powstawanie odlewów w formie. Piece do otrzymywania tworzyw odlewniczych. 43
4.4.1. Materiał nauczania
43
4.4.2. Pytania sprawdzające
47
4.4.3. Ćwiczenia
47
4.4.4. Sprawdzian postępów
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
54
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o porównywaniu metod
wytwarzania odlewów. Ponadto pomoże Ci w kształtowaniu umiejętności wykonywania
modeli i form odlewniczych.
Wybór metody wykonania odlewu polega na wnikliwej analizie uwarunkowań
początkowych (danych wejściowych):
żądanych dokładności wymiarów i jakości powierzchni odlewu,
żądanych kształtów, wymiarów i ciężaru odlewu,
założonego materiału odlewniczego (odlewu),
wielkości serii wykonywanych odlewów,
możliwości produkcyjnych odlewni w której odlew będzie wykonywany.
Zawartość poradnika (pakietu) :
1. Wstęp.
2. Wymagania w postaci wykazu umiejętności, jakie powinieneś mieć przed przystąpieniem
do nauki w tej jednostce modułowej (jednostka modułowa jest częścią modułu natomiast
zestaw modułów stanowi zbiór zadań zawodowych, czyli pozwoli Ci zdobyć zawód
modelarza odlewniczego).
3. Wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem (pakietem).
4. Materiał nauczania – czyli wiadomości dotyczące porównywania metod wykonania
odlewów.
5. Zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś treść programu i założone
cele związane z porównaniem metod wykonania odlewów.
6. Ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie Twoich umiejętności praktycznych.
7. Sprawdzian postępów.
8. Pakiet zawiera również wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki
(szczególnie ważne będą dla Ciebie poradniki).
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące podstawowych
technologii odlewniczych. Oczywiście poradnik zawiera tylko niewielką cześć wiadomości
z tego zakresu. Pragnąc rozwijać swoje umiejętności powinieneś korzystać z literatury.
Zarówno zamieszczonej w tym poradniku, jak i spoza niego. Przy nauce pomocny będzie
nauczyciel, który wskaże Ci czego możesz się dodatkowo nauczyć.
Zamieszczone pytania pozwolą Ci na sprawdzenie, czy posiadasz wystarczającą wiedzę
z odpowiedniego zakresu materiału, jak również czy możesz przystąpić do wykonania
ćwiczeń. Jeżeli odpowiedzi będą poprawne to możesz przejść do dalszego etapu. Jeżeli nie, to
będziesz wiedział gdzie masz luki i co należy uzupełnić. Bardzo ważne jest więc to, abyś
samodzielnie udzielił odpowiedzi.
Kolejnym etapem Twojej pracy będzie wykonanie ćwiczeń, których celem jest
uzupełnienie i utrwalenie informacji teoretycznych oraz nabycie umiejętności praktycznych.
Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów wykonując test
Sprawdzian postępów, zamieszczony zawsze po podrozdziale.
Ostatnim etapem będzie przedstawienie nauczycielowi do oceny wykonanego ćwiczenia
praktycznego. Jest to bodajże najważniejsze. Tylko wykonanie ćwiczeń praktycznych na
odpowiednim poziomie jakości pozwoli Ci dalej zdobywać umiejętności niezbędne
w zawodzie modelarza odlewniczego.
Ćwiczenia mogą być takie jak zaproponowane w poradniku lub inne, zaproponowane
przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części poradnika będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się „Zestawem zadań
testowych” zawierającym różnego rodzaju zadania. W poradniku jest zamieszczony
przykładowy test oraz przykładowe zadania typu próba pracy.
Miejsce jednostki modułowej w strukturze modułu 722[01].O1 „Podstawy odlewnictwa”
jest wyeksponowane na schemacie zamieszczonym na stronie 5.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin